Když se mi dostal pod ruce nový Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI, už po usednutí bylo jasné, že najít zde nějaké výrazné chyby bude zkrátka problém. Ne nadarmo je Golf rok co rok jedním z nejprodávanějších vozů na světě. Německá preciznost se zkrátka nezapře
Osobně jsem nikdy nepatřil k příliš velkým milovníkům Golfu. Chápu, že pro mnoho lidí je to skvostný vůz, pro mě byl ale dlouhá léta symbolem nudy a nerozhodnosti. Když nevím co chci, koupím si Golf a neudělám chybu. Každá generace však mezi zákazníky sklízela úspěchy i obdiv. Někdy větší, někdy menší. Poslední generace ale zaujala i mě.
Nový Golf vás zaujme už na první pohled. Jeho ostře řezané rysy mu propůjčují dynamický vzhled a jeho přední světlomety doplněné o LED denní svícení dávají znát jeho technologický pokrok.
Pracoviště řidiče vypadá jako z jiného světa. Nejen, že uprostřed palubní desky máte k dispozici obrovský dotykový infotainment systém s intuitivním ovládáním a řadou skvělých funkcí, ale display na váš čeká i v přístrojovém štítu. Bylo to mé první shledání se systémem Active Info Display a byl jsem naprosto unešen jeho praktičností a funkčností. Ačkoliv se jednalo o jeden z mnoha prvků příplatkové výbavy, považuji ho za ten nejsmysluplnější a rozhodně bych nelitoval peněz, které by mě stál.
Ačkoliv jsem z něj byl nadšen, váže se k němu i jedno malé negativum. Tím je poněkud chaotické ovládání na volantu. Kromě displeje v přístrojové desce slouží i k ovládání infotainmentu, omezovače rychlosti / tempomatu nebo ovládání jízdních asistentů. Ačkoliv jde pouze o zvyk, ani po společném týdnu jsem neměl úplnou jistotu. Samotný volant byl ovšem vynikající. Skvěle padl do ruky a díky obšívání kůží neklouzal a působil velmi komfortně. Díky možnosti upravit jeho pozici výškově i teleskopicky bylo hledání ideální pozice za volantem otázkou pár chvil.
Skvělý dojem zanechaly i sedačky v obou řadách Golfu. Zatímco ty přední nabízely dostatek komfortu, skvělé boční vedení a možnost vyhřívání, ty zadní se honosily dostatkem prostoru ve všech směrech i praktickou loketní opěrkou. Obě řady sedaček měly k dispozici i praktickou loketní opěrku. Ta zadní navíc umožňuje vytvořit tunel mezi zavazadlovým prostorem a kabinou posádky.
Pod kapotou námi testovaného vozu byl usazen naftový čtyřválec 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k), který byl spojen se sedmistupňovou převodovkou DSG. Jako celek fungovalo vše skvěle. Vůz měl dostatek výkon a spotřeba se dala udržet kolem 5,5l/100 km. V kabině byl motor skvěle odhlučněn a prakticky o něm nebylo vědět ani při dálničních rychlostech. Pokud jste však stáli vedle vozidla, působil motor po zvukové stránce jako jeden z těch starších dieselů se svým typickým "rachotem".
Co se jízdy týče, nebylo vozu absolutně co vytknout. Velký podíl na tom měl i příplatkový adaptivní podvozek DCC, který dokázal v komfortním módu vyfiltrovat i rozbité silnice třetí třídy, zatímco ve sportovním módu byl příjemně tuhý a dával vám pocit jistoty v každé projeté zatáčce.
Napříč celým vozem bylo k dispozici nespočet odkládacích prostorů, které si poradily s malým i větším pitím, peněženkou, telefonem, atd. Ostatně prostornost je hlavní předností nového Golfu Variant, což potvrzuje jeho 605 až 1620 litrový zavazadlový prostor.
Ten ale kromě královského prostoru nabízí i řadu chytrých řešení, mezi které patří sklápění sedaček ze zavazadlového prostoru, možnost prakticky uložit roletku k rezervě, zásuvka na 12V, možnost rozdělit úložný prostor pomocí podlážky, umístit síťový program, a tak bych mohl pokračovat ještě dlouhé hodiny.
Nebýt malé, zeleně svítící, diody na hraně zavazadlového prostoru, málem bych přehlédl nainstalované tažné zařízení. To je důmyslně ukryto pod nárazníkem a k jeho uvolnění dochází až po zatažení za "madlo" právě vedle diody. K uvolnění tažného zařízení je potřeba víc síly a hlavně se toho nebát. Řešení je to však ryze praktické a hlavně funkční.
Pod podlahou zavazadlového prostoru nalezneme dojezdovou rezervu, která má ve svém středu umístěný Subwoofer, díky kterému vytváří příplatková audiosoustava Dynaudio opravdu skvělý hudební zážitek.
Kvůli subwooferu však musela být přesunuta sada nářadí do boku zavazadlového prostoru. Zde ale může nastat malý problém - pokud chcete nářadí ze svého místa dostat, je lepší mít hubené a šikovné prsty, protože polystyrenová krabička je umístěna v poměrně těsném výřezu.
Jak jste si už jistě všimli, námi testovaný vůz obsahoval mnoho prvků příplatkové výbavy, jejichž jmenováním bych vás zřejmě jen zbytečně okrádal o čas. Tím nejpůsobivějším však bylo panoramatické střešní okno, které do interiéru přinášelo mnoho světla a tím ho i opticky zvětšovalo. Díky výklopnému deflektoru se s ním dalo pohodlně cestovat i ve vyšších rychlostech, a to bez otravných turbulencí.
Co se ostatních prvků výbavy týče, snad ani nemá smysl je více rozebírat. Vše bylo vyrobeno přesně tak, jak se na Volkswagen sluší. Vše je zkrátka promyšlené, funkční a bezchybně zpracované.
Kromě prostornosti, kvality zpracování a bohaté výbavy je potřeba ocenit ještě jednu zásadní věc: Asistenční systémy. V našem případě byl ve voze k dispozici Adaptivní tempomat s Front Assist, Asistenční paket + Lane Assist & Dynamic, Trailer Assist, sledování mrtvého úhlu nebo systém sledování únavy řidiče. Některé z těchto systémů patří ke starým známým, jiné patří mezi stále neokoukané novinky. Jedno však mají společně: fungují skvěle a cestování s nimi je zkrátka pohodlnější i bezpečnější.
Pokud bych měl zhodnotit týden soužití s Golfem, nemohu si takřka na nic stěžovat. Hledání chyb jsem věnoval celkem hodně času, přesto jsem nic zásadního nenašel. Kdybych tedy na Golfu vyloženě musel něco kritizovat, zřejmě by to byl nepříliš kultivovaný projev motoru na volnoběh nebo dotykový infotainment panel, který je magnetem na otisky. To by ale, co se vozu týče, bylo vše. Kritiku si však zaslouží cena, kterou jsem zjistil až po testování vozu. S veškerou příplatkovou výbavou vás totiž vyjde dráž, než mnohem větší a prostornější vozy, jako například Škoda Superb Combi ve verzi L&K se stejným motorem.
Pokud se však vrátíme k samotnému vozu, je potřeba uznat, že nový Volkswagen Golf Variant, stejně jako ostatní vozy této automobilky, je skvěle zpracovaný stroj, který dělá přesně to, co od něj čekáte. Jízda s ním je komfortní, bezpečná, úsporná a nezáludná. Možná se pro vás nestane automobilem, kterému dáte jméno a budete se s ním těšit na každý kilometr, ovšem na cestách vás rozhodně nezklame.
Pohonné ústrojí Zdvihový objem 1,968 Max. výkon v kW / koní 110 / 150 Max. točivý moment v Nm 340 Druh pohonu Přední náprava Převodovka 7 stupňová DSG Jízdní výkony Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,9 s Maximální rychlost 216 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město / Mimo město / Kombinovaná 5,4 / 4,2 / 4,6 Rozměry: Délka 4567 mm Výška 1481 mm Šířka 1799 mm Hmotnost 1,438 kg Zavazadlový prostor: Základní objem 605 litrů Se sklopenými sedadly 1620 litrůZákladní cena vozu Volkswagen Golf Variant činí 441,900 Kč, ovšem s motorem 1,0 TSI a manuální převodovkou. Pokud chcete dieselový motor 2,0 TDI se sedmistupňovou DSG převodovkou, bude vás základní varianta stát 698,900 Kč. Námi testovaný model se však díky příplatkové výbavě vyšplhal až na těžko uvěřitelnou sumu 1,086,800 Kč včetně DPH.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.