Tahle konkrétní Audi dává svou výjimečnost najevo již při prvním pohledu. Díky dvoubarevnému provedení karoserie v provedení černá/bílá totiž vůz působí opravdu dynamicky. Na tom se podepsal i upravený podvozek, který je oproti sériovému vozu o 20 mm nižší. U SUV možná překvapivé, pro účely lehce sportovní jízdy však ryze praktické.
Jak už bylo řečeno, vůz je vyveden v provedení dvoubarevné kombinace. Dominantní barvou je bílá, která pokrývá většinu vozu. Černým klavírovým lakem jsou zvýrazněny dekorační lišty, střešní lyžiny dostaly černou matnou a RS3 Q3 střešní spojlery jsou v provedení černé briliant. Rám masky chladiče, sání vzduchu, přední spojler a vnější kryty zrcátek jsou laděny do běžné černé barvy.
Pod kapotou tohohle krasavce se nacházel klasický čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 134 kW (184 koní), jehož výkon přenášela na kola sedmistupňová automatická převodovka S-Tronic a systém pohonu všech kol Quattro. Na vyzkoušení pohonu všech kol jsem bohužel nenašel vhodné podmínky, ostatně při průměrných teplotách okolo 25°C se hledá bláto, sníh či mokrá silnice poměrně obtížně. Jedinou šanci k projevu tak dostal systém pouze na cestě pokryté jemným štěrkem, kde nezaváhal. Žádné off-roadové ambice si s tímto vozem však nedělejte, snížená výška podvozku a zvolené obutí je opravdu zaměřené spíše na silniční jízdu. Když se s vozem vjede na nezpevněnou cestu, která je plná výmolů, kořenů a kamení, podvozek vyloženě trpí, což vám dá velmi rychle znát.
Co se týká převodovky, ta řadila poměrně rychle a kultivovaně. Vše ale záleželo na zvoleném jízdním režimu. Při režimu Efficiency držela motor v nízkých otáčkách a reakce na plyn byly velice vlažné, během režimu Dynamic naopak nechávala motor vyletět až do blízkosti 5.000 otáček a řazení jednotlivých stupňů bylo vcelku citelné. Režim Comfort se tak jevil jako rozumný kompromis. Pokud se ale jednotlivými režimy nechcete zabývat, vždy můžete sáhnout po možnosti "Auto" a nechat vůz rozhodovat za vás.
Osobně jsem jediné zaváhání převodovky zaznamenal během průjezdu několika ostrých úzkých "vraceček", kdy převodovka delší dobu váhala, jakou rychlost zařadit. Nakonec ale dramaticky podřadila a vůz až nepříjemně rychle vystřelila ze zatáčky.
Interiér je prostorný, funkční a hlavně krásně přehledný. Už po pár kilometrech si tak člověk zvykne na ovládání a většinu ovladačů dokáže používat doslova poslepu. Jednoduše je řešeno i ovládání na volantu, který není přeplácaný, jak bývá poslední dobou zvykem. Pomocí dvou skupin ovládacích prvků tak můžete ovládat jak display mezi budíky na přístrojovém štítu, tak některé funkce hlavního infotainment systému.
Samotný volant má silnější průměr věnce, který skvěle padne do rukou. Navíc je obšívaný kůží, takže vám na něm nebudou klouzat ruce a jeho držení je opravdu pohodlné. Vlevo dole za volantem se nachází ovládací páčka tempomatu, která by mohla být klidně o něco blíž. Pokud totiž držíte volant správně, a nemáte enormně dlouhé prsty, obtížně na ni dosáhnete.
Co se infotainment systému týče, jedná se o starší systém MMI, který navzdory svému stáří nabízí slušnou grafiku. Jeho reakce by mohly být nepatrně rychlejší, ovšem nejde o žádnou tragédii. Display, který vystupuje z palubní desky se vyklápí a sklápí ručně. K jeho ovládání pak slouží skupina několika tlačítek pod výdechy klimatizace. Mnozí sice namítají, že tlačítka jsou zbytečně robustní, ovšem pokud v zimě nastoupíte do vymrzlého auta pod lyžařským areálem, vše se vám bude skvěle ovládat i v rukavicích.
Sedadla byla v našem případě potažena kombinací perforované kůže a Alcantary. Nepostrádala ani slušné boční vedení, které v zatáčkách člověka dokázalo podržet, ale při vystupování ho zbytečně nedrželo. Obě přední sedadla byla navíc vyhřívaná s třístupňovou regulací. Sedačka řidiče disponovala i elektrickým ovládáním, což se bohužel nedá říci o sedačce spolujezdce.
Příjemné bylo i sezení na zadních sedačkách. Ačkoliv zadní pár dveří působí po otevření až titěrným dojmem, díky možnosti otevření do velkého úhlu je nastupování i vystupování až překvapivě pohodlné. Na kolena i hlavu je vzadu dostatek místa, do šířky už to ale tak slavné není. I přes přítomnost prostředního pásu tak počítejte s přepravou maximálně 4 lidí, neb pátý by do cíle dojel lehce pomačkán.
O komfort cestujících na zadních sedačkách se stará výdech ventilátoru umístěný na konci středové konzole, 12 V zásuvka kousek pod ním a loketní opěrka s výsuvným držákem pití. Její sklápění sice vyžaduje trochu síly, zato se vám ale odmění svou příjemnou pozicí. Pokud byste ale cestovali například do hor s lyžemi, můžete celou loketní opěrku vyklopit a protáhnout tak lyže nebo delší předměty z kufru až do interiéru.
Samotný kufr se sice honosí objemem 460 litrů, na první pohled ale působí poměrně stísněným dojmem. Velký podíl na tom má jeho poměrně vysoká podlaha a "sportovně" tvarovaná záď ozdobená černě lakovaným spoilerem s třetím brzdovým světlem.
Oborem, kde Audi Q3 fenomenálně zabodovala, je bezpečnost. Během crashtestů Euro NCAP v roce 2011 obdržela plný počet hvězdiček. V jednotlivých kategoriích uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 94%, bezpečnost dětí 85%, bezpečnost chodců 52% a bezpečnostní systémy 86%. Že je Q3 bezpečná je ale znát již na první pohled. Vůz zkrátka působí masivním dojmem.
To sebou ale přináší i jedno zásadní negativum - špatný výhled. Nejen mně, ale i několika dalším lidem, se kterými jsem ve voze cestoval, se zdál výhled opravdu omezený a během parkování bylo těžké udělat si představu o tom, kde a jak se právě vozidlo nachází.
S orientací v prostoru naštěstí pomohl skvělý parkovací systém s čidly po celém obvodu vozidla, parkovací kamerou a možností autonomního parkování. Přesto bylo projíždění úzkými prostory a parkování ne-úplně příjemným zážitkem. Ovšem v redakci jsme měli vůz jen na krátkou dobu, u standardního majitele se dá očekávat, že si za pár týdnů zvykne.
Pokud bych měl zážitky z týdne za volantem Audi Q3 Sport 2.0 TDI (135 kW) quattro shrnout do pár vět, jedná se o skvělý vůz který nabízí báječný cestovní komfort. Pohodlně a svižně vás odveze na letní i zimní dovolenou, bude se vám do něj příjemně nastupovat i vystupovat, nabídne komfortní sedadla v obou řadách a jeho motor i převodovka nemají žádné výrazné chyby. Mezi nedostatky bych tak zařadil pouze omezený výhled z vozidla, vyšší cenu a absenci USB portů jak pro dobíjení chytrých zařízení, tak pro propojení s infotainment systémem.
Pohonné ústrojí | |
Zdvihový objem | 1986 |
Max. výkon v kW / koní | 135 / 184 |
Max. točivý moment v Nm | 380 |
Druh pohonu | stálý pohon všech kol quattro |
Převodovka | 7 stupňová převodovka S-tronic |
Jízdní výkony | |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 219 km/h |
Spotřeba paliva | |
Město / Mimo město / Kombinovaná | 6,6–6,2 / 4,9–4,4 / 5,5–5,0 |
Rozměry | |
Délka | 4388 mm |
Výška | 1608 mm |
Šířka | 1831 mm |
Hmotnost | 1700 kg |
Zavazadlový prostor | |
základní objem | 460 litrů |
se sklopenými sedadly | 1635 litrů |
Základní cena vozu Audi Q3 Sport 2.0 TDI (135 kW) quattro začíná na 1,017,900 Kč. Cena námi testovaného vozu, doplněného o paket lifestyle, S-line competition, činila 1,273,600 Kč s DPH.