Audi Q3 už je na trhu poměrně dlouhou dobu, v roce 2015 však prošla zásadní a vcelku zdařilou omlazovací kůrou. Na konci roku 2016 se navíc objevila se speciálním balíčkem S-line Competition, který jsme si mohli vyzkoušet.
Tahle konkrétní Audi dává svou výjimečnost najevo již při prvním pohledu. Díky dvoubarevnému provedení karoserie v provedení černá/bílá totiž vůz působí opravdu dynamicky. Na tom se podepsal i upravený podvozek, který je oproti sériovému vozu o 20 mm nižší. U SUV možná překvapivé, pro účely lehce sportovní jízdy však ryze praktické.
Jak už bylo řečeno, vůz je vyveden v provedení dvoubarevné kombinace. Dominantní barvou je bílá, která pokrývá většinu vozu. Černým klavírovým lakem jsou zvýrazněny dekorační lišty, střešní lyžiny dostaly černou matnou a RS3 Q3 střešní spojlery jsou v provedení černé briliant. Rám masky chladiče, sání vzduchu, přední spojler a vnější kryty zrcátek jsou laděny do běžné černé barvy.
Pod kapotou tohohle krasavce se nacházel klasický čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 134 kW (184 koní), jehož výkon přenášela na kola sedmistupňová automatická převodovka S-Tronic a systém pohonu všech kol Quattro. Na vyzkoušení pohonu všech kol jsem bohužel nenašel vhodné podmínky, ostatně při průměrných teplotách okolo 25°C se hledá bláto, sníh či mokrá silnice poměrně obtížně. Jedinou šanci k projevu tak dostal systém pouze na cestě pokryté jemným štěrkem, kde nezaváhal. Žádné off-roadové ambice si s tímto vozem však nedělejte, snížená výška podvozku a zvolené obutí je opravdu zaměřené spíše na silniční jízdu. Když se s vozem vjede na nezpevněnou cestu, která je plná výmolů, kořenů a kamení, podvozek vyloženě trpí, což vám dá velmi rychle znát.
Co se týká převodovky, ta řadila poměrně rychle a kultivovaně. Vše ale záleželo na zvoleném jízdním režimu. Při režimu Efficiency držela motor v nízkých otáčkách a reakce na plyn byly velice vlažné, během režimu Dynamic naopak nechávala motor vyletět až do blízkosti 5.000 otáček a řazení jednotlivých stupňů bylo vcelku citelné. Režim Comfort se tak jevil jako rozumný kompromis. Pokud se ale jednotlivými režimy nechcete zabývat, vždy můžete sáhnout po možnosti "Auto" a nechat vůz rozhodovat za vás.
Osobně jsem jediné zaváhání převodovky zaznamenal během průjezdu několika ostrých úzkých "vraceček", kdy převodovka delší dobu váhala, jakou rychlost zařadit. Nakonec ale dramaticky podřadila a vůz až nepříjemně rychle vystřelila ze zatáčky.
Interiér je prostorný, funkční a hlavně krásně přehledný. Už po pár kilometrech si tak člověk zvykne na ovládání a většinu ovladačů dokáže používat doslova poslepu. Jednoduše je řešeno i ovládání na volantu, který není přeplácaný, jak bývá poslední dobou zvykem. Pomocí dvou skupin ovládacích prvků tak můžete ovládat jak display mezi budíky na přístrojovém štítu, tak některé funkce hlavního infotainment systému.
Samotný volant má silnější průměr věnce, který skvěle padne do rukou. Navíc je obšívaný kůží, takže vám na něm nebudou klouzat ruce a jeho držení je opravdu pohodlné. Vlevo dole za volantem se nachází ovládací páčka tempomatu, která by mohla být klidně o něco blíž. Pokud totiž držíte volant správně, a nemáte enormně dlouhé prsty, obtížně na ni dosáhnete.
Co se infotainment systému týče, jedná se o starší systém MMI, který navzdory svému stáří nabízí slušnou grafiku. Jeho reakce by mohly být nepatrně rychlejší, ovšem nejde o žádnou tragédii. Display, který vystupuje z palubní desky se vyklápí a sklápí ručně. K jeho ovládání pak slouží skupina několika tlačítek pod výdechy klimatizace. Mnozí sice namítají, že tlačítka jsou zbytečně robustní, ovšem pokud v zimě nastoupíte do vymrzlého auta pod lyžařským areálem, vše se vám bude skvěle ovládat i v rukavicích.
Sedadla byla v našem případě potažena kombinací perforované kůže a Alcantary. Nepostrádala ani slušné boční vedení, které v zatáčkách člověka dokázalo podržet, ale při vystupování ho zbytečně nedrželo. Obě přední sedadla byla navíc vyhřívaná s třístupňovou regulací. Sedačka řidiče disponovala i elektrickým ovládáním, což se bohužel nedá říci o sedačce spolujezdce.
Příjemné bylo i sezení na zadních sedačkách. Ačkoliv zadní pár dveří působí po otevření až titěrným dojmem, díky možnosti otevření do velkého úhlu je nastupování i vystupování až překvapivě pohodlné. Na kolena i hlavu je vzadu dostatek místa, do šířky už to ale tak slavné není. I přes přítomnost prostředního pásu tak počítejte s přepravou maximálně 4 lidí, neb pátý by do cíle dojel lehce pomačkán.
O komfort cestujících na zadních sedačkách se stará výdech ventilátoru umístěný na konci středové konzole, 12 V zásuvka kousek pod ním a loketní opěrka s výsuvným držákem pití. Její sklápění sice vyžaduje trochu síly, zato se vám ale odmění svou příjemnou pozicí. Pokud byste ale cestovali například do hor s lyžemi, můžete celou loketní opěrku vyklopit a protáhnout tak lyže nebo delší předměty z kufru až do interiéru.
Samotný kufr se sice honosí objemem 460 litrů, na první pohled ale působí poměrně stísněným dojmem. Velký podíl na tom má jeho poměrně vysoká podlaha a "sportovně" tvarovaná záď ozdobená černě lakovaným spoilerem s třetím brzdovým světlem.
Oborem, kde Audi Q3 fenomenálně zabodovala, je bezpečnost. Během crashtestů Euro NCAP v roce 2011 obdržela plný počet hvězdiček. V jednotlivých kategoriích uspěla následovně: bezpečnost dospělé posádky 94%, bezpečnost dětí 85%, bezpečnost chodců 52% a bezpečnostní systémy 86%. Že je Q3 bezpečná je ale znát již na první pohled. Vůz zkrátka působí masivním dojmem.
To sebou ale přináší i jedno zásadní negativum - špatný výhled. Nejen mně, ale i několika dalším lidem, se kterými jsem ve voze cestoval, se zdál výhled opravdu omezený a během parkování bylo těžké udělat si představu o tom, kde a jak se právě vozidlo nachází.
S orientací v prostoru naštěstí pomohl skvělý parkovací systém s čidly po celém obvodu vozidla, parkovací kamerou a možností autonomního parkování. Přesto bylo projíždění úzkými prostory a parkování ne-úplně příjemným zážitkem. Ovšem v redakci jsme měli vůz jen na krátkou dobu, u standardního majitele se dá očekávat, že si za pár týdnů zvykne.
Pokud bych měl zážitky z týdne za volantem Audi Q3 Sport 2.0 TDI (135 kW) quattro shrnout do pár vět, jedná se o skvělý vůz který nabízí báječný cestovní komfort. Pohodlně a svižně vás odveze na letní i zimní dovolenou, bude se vám do něj příjemně nastupovat i vystupovat, nabídne komfortní sedadla v obou řadách a jeho motor i převodovka nemají žádné výrazné chyby. Mezi nedostatky bych tak zařadil pouze omezený výhled z vozidla, vyšší cenu a absenci USB portů jak pro dobíjení chytrých zařízení, tak pro propojení s infotainment systémem.
Pohonné ústrojí Zdvihový objem 1986 Max. výkon v kW / koní 135 / 184 Max. točivý moment v Nm 380 Druh pohonu stálý pohon všech kol quattro Převodovka 7 stupňová převodovka S-tronic Jízdní výkony Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s Maximální rychlost 219 km/h Spotřeba paliva Město / Mimo město / Kombinovaná 6,6–6,2 / 4,9–4,4 / 5,5–5,0 Rozměry Délka 4388 mm Výška 1608 mm Šířka 1831 mm Hmotnost 1700 kg Zavazadlový prostor základní objem 460 litrů se sklopenými sedadly 1635 litrůZákladní cena vozu Audi Q3 Sport 2.0 TDI (135 kW) quattro začíná na 1,017,900 Kč. Cena námi testovaného vozu, doplněného o paket lifestyle, S-line competition, činila 1,273,600 Kč s DPH.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?