TEST: Citroën C3 1.2 PureTech 82 (2017): Bublina do města

Citroën C3 1.2 PureTech 82 (2017)
Citroën C3 1.2 PureTech 82 (2017), foto: Roman Havlín
ar5 16. února 2017 7:30
Sdílej:

O nové generaci populárního modelu C3 jsme se podrobněji rozhovořili zkraje letošního roku. Tehdy jsme měli naftovou verzi o výkonu sto koní a nyní jsme se rozhodli prozkoumat fakt, jak jede jeho benzinové dvojče. To nabízelo výkon 82 koní, které poskytoval atmosférický tříválec s objemem 1.2 litru s označením PureTech.

Design

Ačkoliv se každý může na novou C3 dívat jinak, náš názor je takový, že jí to poměrně dost sluší. Někomu sice nemusí být po chuti samé obliny, ale na druhou stranu je tenhle prcek dost nevšedním autem. Je zde vidět velká inspirace větším modelem C4 Cactus, navíc si můžete celkem osobitě svůj nový Citroen vyzdobit různými barevnými kombinacemi laku a plastových kapslí Airbump.

Tak například jen střecha může tři barvy, které doplní jeden z devíti laků karoserie. K tomu si připočtěte tři odstíny ochranných plastů ve dveřích a máte zde širokou škálu možností. Možná se sluší dodat, že v nejnižší výbavě si kapsle Airbump nepořídíte. Bez příplatku jsou součástí auta vlastně až v nejvyšší výbavě Shine.

Interiér

Když si srovnáme dojmy z provedení a prostornosti předešlé a stávající generace C3, je jasné, že novinka je na tom podstatně lépe. V kabině je místa opravdu hodně. Nebylo žádným problémem usadit na přední "gaučové" sedačky dva 100 kg muže s výškou okolo 182 cm, přičemž ani jeden z nich si nepřipadal nějak příliš stísněný. Za tohle posíláme do Francie pochvalu!

Trošku nás ale štve displej multimediálního systému. Ten je sice rozměrný a celkem přesně reaguje na dotek prstu, jenže jeho umístění není na náš vkus příliš dobré. Je prostě moc nízko, což odvádí pozornost od řízení. A to nemluvíme o tom, že díky digitalizaci vlastně nová generace C3 přišla o takřka všechna tlačítka. Díky tomu počítejte s tím, že až se rozhodnete změnit teplotu v interiéru, nebude to žádná hračka. Škoda, že otočné ovladače klimatizace prostě koncern PSA ze svých modelů pomalu ale jistě vyřadil.

I když tohle auto měří na délku necelé čtyři metry, dovnitř se vejdou bez větších problémů čtyři průměrně vzrostlí cestující. Potěší i kufr, jenž disponuje základním objemem 300 litrů, přičemž po sklopení opěradel zadních sedadel se prostor zvětší na 922 litrů. Další pozitivem je poměrně dost odkládacích prostorů v kabině. Snad jen obří schránka před spolujezdcem skýtá drobné překvapení. Je sice nadmíru velká, ale pokud v ní něco chcete najít při jízdě v noci, moc toho neuvidíte díky absenci osvětlení.

A negativa? Již jednou zmíněné tvrdé plasty ve dveřích, absence možnosti přikoupit xenonové světlomety anebo fakt, že sedadla postrádají nějaké větší a pevnější boční vedení. A příznivci koncernu by mohli namítnout, že v kufru chybí háčky na uchycení tašek s nákupem.

Motorizace

Nový Citroen C3 je v nabídce s pěticí motorů. Tři z nich jsou benzínové a zbytek tvoří nafťáky. My jsme pro tentokrát sáhli po verzi s benzinovou jednadvojkou o výkonu 82 koní. Prozatímní vrchol, jímž je nejsilnější PureTech s výkonem 110 koní, se začne prodávat až letos v květnu. U něj navíc čekejte výhradně automatickou převodovku.

To naše verze 1.2 PureTech 82 ukazuje, že atmosférický tříválec s výkonem 82 koní a točivým momentem 118 Nm není pro tohle auto žádnou ostudou. Je sice faktem, že na sto koní z naftové jednašestky BlueHDI tahle verze nemá, ale nenároční uživatelé by tuto kombinaci mohli ocenit.  Citroen zde nehraje na dynamiku a ostrost, takže sprint z 0 na 100 km/h vám potrvá 14,9 sekundy a největší maximální rychlost činí „pouze“ 168 km/h.

S tímhle motorem se vlastně budete cítit tak jako my nejlépe ve městě. Tam je s ním C3ka živá, hbitá a spojení „brzda provozu“ je jí cizí. Bohužel, s narůstajícím tempem a vjezdem na dálnici se ukázalo, že 82 koní zde vážně nestačí. Však za vše mluví situace, kdy jsme vůz osadili třemi osobami a chtěli udržet konstantní rychlost 130 km/h kopec nekopec. Tolik podřazování a řevu motoru jsme už dlouho nezažili, což svědčí o jednom – tohle auto je vhodné mimo město leda tak na okresky.

Možná by všemu pomohla šestistupňová převodovka, jenže v našem případě nedostanete nic víc, než pětikvalt. To může za vyšší spotřebu a hluk od motoru ve vyšších rychlostech. Mínusem je i to, že dráhy řadící páky jsou francouzsky nepřesné a dlouhé. A jak je to se spotřebou? I přes atmosférickou povahu pohonné jednotky jsme se pohybovali v průměru na sedmi litrech na sto kilometrů. Pokud se bude hodně snažit, nebude problém atakovat hranici šesti litrů, ovšem to už chce hodně lehnou nohu na plynovém pedálu.

Podvozkově je novinka z Francie naladěna na komfortní notu, což potěší všechny na palubě. Jenže, někde to musí být znát, a tím je fakt, že se C3 třetí generace celkem dost naklání v zatáčkách a také je celkem nedotáčivá. Zadní náprava si na větších nerovnostech často odskočila a celkově se testovaný Citroen hodí spíše na klidnější jízdy, což podporuje i samotná pohonná jednotka.

Závěr

Nová generace Citroënu C3 zaujme nejen netradičním vzhledem. Uvnitř je překvapivě dost místa, podvozek nabídne plavnou jízdu a až na výjimky svou posádku nevytřese. Tohle auto je vhodné především do města anebo na okresky. Je ale potřeba počítat s tím, že 82 koní u atmosférického motoru není nic extra a když se pokusíte o sportovní jízdu, brzy vám začne bránit nepřesná převodovka, dlouhé zpřevodování a ostatně i výrazně rostoucí spotřeba. Vůz se ale jako celek určitě povedl a my jsme jen zvědavi, jak pojede nejsilnější verze s automatem o výkonu 110 koní.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena: 309 900 Kč

Cena testované verze s příplatky: 350 500 Kč

KLADY

- zajímavý vzhled 

- velká možnost individualizace barev vozu

- pohodlný podvozek

- vnitřní prostor

- bohatá výbava u nejvyššího stupně Shine

ZÁPORY

- uskakující zadní náprava

- nejdou zakoupit lepší světlomety

- nehodí se pro dynamičtější jízdu

Pohonná jednotka Objem: 1 199 cm3 Palivo: benzin Převodovka: manuální 6st. Nejvyšší výkon: 82 koní při 5 750 ot./min Největší točivý moment: 118 Nm při 2 750 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,9 sekundy Nejvyšší maximální rychlost: 168 km/h Rozměry Délka x šířka x výška: 3 996 x 1 749 x 1 474 mm Rozvor: 2 540 mm Objem kufru: 300 / 922 litrů Objem palivové nádrže: 45 litrů
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.