Když se nám letos představila nová generace Citroënu Jumpy a od ní odvozená osobní verze SpaceTourer, už tehdy jsme si dali za cíl otestovat minimálně jeden z nich v klasickém redakčním testu. Tehdejší krátké jízdní dojmy z prezentace prostě byly málo a tak zde přinášíme první podrobné zážitky z jízdy v užitkovém provedení s označením Furgon. Oproti předchůdci zde je spousta novinek, jako je například nová platforma EMP2, která slibuje lehčí konstrukci, nižší spotřebu a komfortnější jízdu. Pojďme se tedy podívat, jak moc dobrý vlastně tenhle Francouz s obřím batohem je.
Stejně jako u první generace, je i novinka trojčetem dalších modelů. Tím prvním je Peugeot Expert, který má defacto jen jiné logo na masce chladiče. Až na drobné detaily pak je Jumpy s Expertem naprosto totožný a běžný laik nepozná, na jaký vůz se vlastně dívá. Trojčetem Jumpyho je pak Toyota ProAce.
A jelikož v testu máme verzi Furgon v základnějším stupni výbavy, nemůžete čekat žádné extra výstřelky v podobě litých kol, různých dekorů a tak dále. V rámci pracovní stránky nás vítají černé plasty, plechová kola a klasický bílý lak, který máte doma na chladničce v kuchyni. Samozřejmě, že Citroen nabízí i pro užitkový model Jumpy Furgon některé extra prvky výbavy, ovšem ty jsou zvláště u furgonu tak trošku zbytečností.
InteriérJak už to tak bývá, do každé dodávky se leze tak trošku ztěží. A u Jumpyho tomu není jinak. Do vysoko usazené kabiny se menší postavy budou doslova šplhat, přičemž rozměrné dveře zas dají zabrat těm, co mají kratší ruce. Na druhou stranu, výhled z kabiny je nadmíru dobrý, řidič vidí do všech směrů a snad jen zkosená kapota úplně přesně nedává znát, kam vlastně při parkování míříte rohem auta.
Zkušené uživatele dodávek nepřekvapí dvojlavice vpředu, přičemž ale musíme podotknout, že tři dospělí lidé se sem posadí docela s těží. Místa pro řidiče a spolujezdce je zde opravdu dostatek, potěší i řidičovo dvouose nastavitelné sedadlo, jenže prostřední sedák se v Jumpym dá považovat za nouzové místo. Mohutnější dělník zde nebude mít kam odložit své nohy, a to díky vystouplému středovému panelu s řadící pákou. Je však potřeba myslet na to, že v nabídce výrobce existuje větší model Jumper, který už je připraven na převoz třech 100 kilových můžu vpředu.
V Jumpym nové generace nepřekvapí přítomnost tvrdých plastů, které mají za úkol vydržet každodenní muka a drsné zacházení uživatelů. Pochválit musíme zdařilý design palubní desky, potěší i spousta odkládacích prostor, ačkoliv ukotvit někde 1,5 litrovou PET lahev tak, aby nikde necestovala po kabině a byla vždy po ruce, je celkem problém. To samé se týká odkládacího prostoru pro mobilní telefon, který postrádá pogumování a tak hrozí (stejně jako v našem případě), že při každé prudší akceleraci nebo zatočení, vám mobil ze schránky jednoduše vyletí.
Polokožená sedadla bez výraznějšího bočního vedení jsou klasikou, která neurazí a zároveň odvezou posádku naprosto pohodlně i několik stovek kilometrů daleko. Společně s novou generací vozu pak přichází podstatně lepší výbava. Ta obnáší spoustu nových prvků, z nichž některé jsou unikátem v segmentu. Řekli by jste, že nový Citroen nabídne ve výbavě head-up displej? Dále je možnost přikoupit xenonové světlomety s automatickými dálkovými světly, adaptivní tempomat, systém čtení dopravních značek s funkcí uložení rychlosti do tempomatu nebo bezklíčový vstup včetně bezdotykového otevírání bočních posuvných dveří kopnutím pod zadní nárazník.
Na českém trhu pak je Jumpy dostupný ve verzi furgon, kombi, polocombi (prodloužená kabina) a plošina s kabinou. Celkem výrobce nabídne 3 délky (L1 - 460 cm, L2 - 495 cm a L3 - 530 cm), takže si každý uživatel může zvolit vůz podle svých potřeb a odvětví činnosti. Naše testovaná verze tak byla Furgon L1, kam se toho vešlo opravdu hodně, o čemž svědčí nejen technické údaje, ale i fotografie. K upevnění nákladu se hodí několik fixačních otvorů anebo gumové pásy tzv. gumycuky.
MotorizaceNámi testovaný exemplář byl vybaven naftovou šestnáctistovkou BlueHDI s výkonem 115 koní a točivým momentem 300 Nm. Společně s motorem je spárována manuální převodovka se šesti stupni. Prázdný Jumpy s tímto motorem má tedy okolo 1,5 tuny, což se projevuje tak, že motor má leckdy tolik síly, že přední kola prohrábnou i na dvojku. O to víc pak potěšilo, když jsme vůz naložili půl tunou nákladu a vyrazili na cesty. Ani tehdy dodávka neměla sebemenší potíže s výkonem, dálničním stoupáním anebo i dynamičtějším předjížděním. Stačilo si podřadit a hned se Jumpy opět probudil k životu.
Samozřejmě, 115 koní není zas tak ohromný výkon, a tak je v nabídce několik silnějších verzí. Nám však vyhovovala námi testovaná, protože nabízela solidní poměr mezi výkonem, tahem a spotřebou. Bylo zajímavé sledovat, jak v nenaloženém stavu spotřeba vozu nepřekročila průměr šest litrů, přičemž při jízdě s nákladem se nešlo dostat průměrně přes deset litrů.
U tohoto motoru pak překvapí, že i když otáčky padnou k 1000 za minutu, motor to celkem v klidu pobere a ochotně začně i tak zrychlovat. Od 1600 otáček pak nabídne výbornou akceleraci. Další stránkou je podvozek. Auto působí v zatáčkách poměrně hbitě a obratně, což platí v případě, že je nenaložené. Jak máte vzadu náklad, je to logicky horší, jenže právě při návratu z firmy s prázdným Jumpym je až neskutečné, jak moc dobře tohle auto na okresce dokáže jet.
Svůj podíl na tom má lehký motor, tužší pérování a přesné řízení, o kterém si některé osobáky mohou nechat leda zdát. V tomto ohledu Jumpy překvapil a nebylo ničím neobvyklým, že jsme často dostali na nejvyšší maximální rychlost, aniž bychom se nějak příliš snažili.
ZávěrNová generace Citroenu Jumpy je velice dobře udělaným vozem. Ačkoliv i na něm se najdou chyby, které konkurence neodpouští, ve výsledku se jedná o komfortně naladěnou dodávku, které i bez nákladu neodskakuje zadní náprava, dopředu se pohodlně posadí dva naprůměrně vzrostlí muži a výkonnově bohatě postačí verze se 115 końmi a manuálem. Díky nepřebernému množství verzí pak Citroen přišel s něčím, z čeho by měly mít konkurenční značky strach. Lákadlem je také pětihvězdičkové hodnocení v nárazových zkouškách Euro NCAP, které se víc než počítá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 525 000 Kč
Cena testované verze s příplatky: 565 500 Kč
KLADY
- objemný nákladový prostor
- úsporný a živý motor
- vynikající řízení
- komfort na palubě
ZÁPORY
- některé odkládací prostory v kabině
- místy nekvalitní zpracování
Pohonná jednotka Objem motoru: 1560 cm3 Palivo: nafta Výkon: 115 koní při 3500 ot./min Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 160 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 sekundy Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,5 l /4,9 l / 5,1 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4609 x 2204 x 1905 mm Rozvor: 2925 mm Objem zavazadelníku: 4600 litrů Objem palivové nádrže: 69 litrůPřed začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.