Když se nám letos představila nová generace Citroënu Jumpy a od ní odvozená osobní verze SpaceTourer, už tehdy jsme si dali za cíl otestovat minimálně jeden z nich v klasickém redakčním testu. Tehdejší krátké jízdní dojmy z prezentace prostě byly málo a tak zde přinášíme první podrobné zážitky z jízdy v užitkovém provedení s označením Furgon. Oproti předchůdci zde je spousta novinek, jako je například nová platforma EMP2, která slibuje lehčí konstrukci, nižší spotřebu a komfortnější jízdu. Pojďme se tedy podívat, jak moc dobrý vlastně tenhle Francouz s obřím batohem je.
Stejně jako u první generace, je i novinka trojčetem dalších modelů. Tím prvním je Peugeot Expert, který má defacto jen jiné logo na masce chladiče. Až na drobné detaily pak je Jumpy s Expertem naprosto totožný a běžný laik nepozná, na jaký vůz se vlastně dívá. Trojčetem Jumpyho je pak Toyota ProAce.
A jelikož v testu máme verzi Furgon v základnějším stupni výbavy, nemůžete čekat žádné extra výstřelky v podobě litých kol, různých dekorů a tak dále. V rámci pracovní stránky nás vítají černé plasty, plechová kola a klasický bílý lak, který máte doma na chladničce v kuchyni. Samozřejmě, že Citroen nabízí i pro užitkový model Jumpy Furgon některé extra prvky výbavy, ovšem ty jsou zvláště u furgonu tak trošku zbytečností.
InteriérJak už to tak bývá, do každé dodávky se leze tak trošku ztěží. A u Jumpyho tomu není jinak. Do vysoko usazené kabiny se menší postavy budou doslova šplhat, přičemž rozměrné dveře zas dají zabrat těm, co mají kratší ruce. Na druhou stranu, výhled z kabiny je nadmíru dobrý, řidič vidí do všech směrů a snad jen zkosená kapota úplně přesně nedává znát, kam vlastně při parkování míříte rohem auta.
Zkušené uživatele dodávek nepřekvapí dvojlavice vpředu, přičemž ale musíme podotknout, že tři dospělí lidé se sem posadí docela s těží. Místa pro řidiče a spolujezdce je zde opravdu dostatek, potěší i řidičovo dvouose nastavitelné sedadlo, jenže prostřední sedák se v Jumpym dá považovat za nouzové místo. Mohutnější dělník zde nebude mít kam odložit své nohy, a to díky vystouplému středovému panelu s řadící pákou. Je však potřeba myslet na to, že v nabídce výrobce existuje větší model Jumper, který už je připraven na převoz třech 100 kilových můžu vpředu.
V Jumpym nové generace nepřekvapí přítomnost tvrdých plastů, které mají za úkol vydržet každodenní muka a drsné zacházení uživatelů. Pochválit musíme zdařilý design palubní desky, potěší i spousta odkládacích prostor, ačkoliv ukotvit někde 1,5 litrovou PET lahev tak, aby nikde necestovala po kabině a byla vždy po ruce, je celkem problém. To samé se týká odkládacího prostoru pro mobilní telefon, který postrádá pogumování a tak hrozí (stejně jako v našem případě), že při každé prudší akceleraci nebo zatočení, vám mobil ze schránky jednoduše vyletí.
Polokožená sedadla bez výraznějšího bočního vedení jsou klasikou, která neurazí a zároveň odvezou posádku naprosto pohodlně i několik stovek kilometrů daleko. Společně s novou generací vozu pak přichází podstatně lepší výbava. Ta obnáší spoustu nových prvků, z nichž některé jsou unikátem v segmentu. Řekli by jste, že nový Citroen nabídne ve výbavě head-up displej? Dále je možnost přikoupit xenonové světlomety s automatickými dálkovými světly, adaptivní tempomat, systém čtení dopravních značek s funkcí uložení rychlosti do tempomatu nebo bezklíčový vstup včetně bezdotykového otevírání bočních posuvných dveří kopnutím pod zadní nárazník.
Na českém trhu pak je Jumpy dostupný ve verzi furgon, kombi, polocombi (prodloužená kabina) a plošina s kabinou. Celkem výrobce nabídne 3 délky (L1 - 460 cm, L2 - 495 cm a L3 - 530 cm), takže si každý uživatel může zvolit vůz podle svých potřeb a odvětví činnosti. Naše testovaná verze tak byla Furgon L1, kam se toho vešlo opravdu hodně, o čemž svědčí nejen technické údaje, ale i fotografie. K upevnění nákladu se hodí několik fixačních otvorů anebo gumové pásy tzv. gumycuky.
MotorizaceNámi testovaný exemplář byl vybaven naftovou šestnáctistovkou BlueHDI s výkonem 115 koní a točivým momentem 300 Nm. Společně s motorem je spárována manuální převodovka se šesti stupni. Prázdný Jumpy s tímto motorem má tedy okolo 1,5 tuny, což se projevuje tak, že motor má leckdy tolik síly, že přední kola prohrábnou i na dvojku. O to víc pak potěšilo, když jsme vůz naložili půl tunou nákladu a vyrazili na cesty. Ani tehdy dodávka neměla sebemenší potíže s výkonem, dálničním stoupáním anebo i dynamičtějším předjížděním. Stačilo si podřadit a hned se Jumpy opět probudil k životu.
Samozřejmě, 115 koní není zas tak ohromný výkon, a tak je v nabídce několik silnějších verzí. Nám však vyhovovala námi testovaná, protože nabízela solidní poměr mezi výkonem, tahem a spotřebou. Bylo zajímavé sledovat, jak v nenaloženém stavu spotřeba vozu nepřekročila průměr šest litrů, přičemž při jízdě s nákladem se nešlo dostat průměrně přes deset litrů.
U tohoto motoru pak překvapí, že i když otáčky padnou k 1000 za minutu, motor to celkem v klidu pobere a ochotně začně i tak zrychlovat. Od 1600 otáček pak nabídne výbornou akceleraci. Další stránkou je podvozek. Auto působí v zatáčkách poměrně hbitě a obratně, což platí v případě, že je nenaložené. Jak máte vzadu náklad, je to logicky horší, jenže právě při návratu z firmy s prázdným Jumpym je až neskutečné, jak moc dobře tohle auto na okresce dokáže jet.
Svůj podíl na tom má lehký motor, tužší pérování a přesné řízení, o kterém si některé osobáky mohou nechat leda zdát. V tomto ohledu Jumpy překvapil a nebylo ničím neobvyklým, že jsme často dostali na nejvyšší maximální rychlost, aniž bychom se nějak příliš snažili.
ZávěrNová generace Citroenu Jumpy je velice dobře udělaným vozem. Ačkoliv i na něm se najdou chyby, které konkurence neodpouští, ve výsledku se jedná o komfortně naladěnou dodávku, které i bez nákladu neodskakuje zadní náprava, dopředu se pohodlně posadí dva naprůměrně vzrostlí muži a výkonnově bohatě postačí verze se 115 końmi a manuálem. Díky nepřebernému množství verzí pak Citroen přišel s něčím, z čeho by měly mít konkurenční značky strach. Lákadlem je také pětihvězdičkové hodnocení v nárazových zkouškách Euro NCAP, které se víc než počítá.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 525 000 Kč
Cena testované verze s příplatky: 565 500 Kč
KLADY
- objemný nákladový prostor
- úsporný a živý motor
- vynikající řízení
- komfort na palubě
ZÁPORY
- některé odkládací prostory v kabině
- místy nekvalitní zpracování
Pohonná jednotka Objem motoru: 1560 cm3 Palivo: nafta Výkon: 115 koní při 3500 ot./min Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min Nejvyšší maximální rychlost: 160 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 sekundy Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,5 l /4,9 l / 5,1 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4609 x 2204 x 1905 mm Rozvor: 2925 mm Objem zavazadelníku: 4600 litrů Objem palivové nádrže: 69 litrůPo delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?