Subaru XV ve shodné specifikaci jsme měli v garáži už vloni. A přestože se při letmém pohledu na okolní fotky může zdát, že tu dneska máme totéž v bledě.. ehm totiž sytě modrém, zdání klame. Japonci přichystali pro letošní rok celou řadu příjemných změn.
V roce 2012, kdy XV přišlo na trh, se mnoho lidí podivovalo nad jeho rozměry. Tak trochu totiž lezl do zelí Foresteru. Ten ale s novou generací narostl a „iksvéčko“ přesně zapadlo do portfolia japonského výrobce a naskočilo do vlaku moderních crossoverů. Jenže jak známo, Subaru dělá věci po svém a výsledkem je model, který si na silnici rozhodně nespletete. Tedy mohli byste, kdyby se u nás prodávala Impreza, z níž crossover vychází. XV jsme měli v redakci už několikrát, takže se pojďme věnovat změnám v letošním modelovém roce.
Předně jde o lak karoserie Hyper Blue, který je natolik výrazný, že bloudění po parkovišti u obchodního centra je až to poslední, co majiteli subaru s tímhle odstínem hrozí. Určitě si všimnete i chromových lišt tvaru L v předním nárazníku nebo nových sdružených LED svítilen s výrazným červeným C vzadu. Čeho už si neznalé oko tak snadno nevšimne, jsou drobné retuše v masce chladiče, designu kol nebo grafice hlavních světlometů a nově tvarovány byly rovněž kliky dveří a spoiler pátých dveří.
Střídmost a ergonomie na prvním místěInteriér se drží osvědčeného konceptu střídmé elegance a perfektní ergonomie. Žádná titěrná tlačítka, ale velké a dobře přístupné ovladače, tenké sloupky a skvělý výhled všemi směry. Celá vrchní část palubní desky je pokryta měkčeným plastem a novinkou letošního roku jsou prvky v módní klavírní černi, stejně jako prošití sedaček, voliče automatu a páky ruční brzdy pastelově oranžovou nití.
Nejviditelnější proměnu ale prodělal volant, který do XV doputoval z velkého Outbacka, a spolu s multimediálním Starlinkem se 7″ dotykovým displejem se historií stávají „devadesátkové“ panely autorádia. Starlink obslouží navigaci, pustí hudbu ze zařízení připojených přes USB, AUX nebo bluetooth a pomocí stejné technologie spárujete i mobilní handsfree. Systém komunikuje v češtině, nefunguje ale hlasové ovládání.
Volant disponuje širokými možnostmi nastavení a umožňuje skvělý a přirozený posaz za palubkou na krátké ruce a dlouhé nohy. Místa je uvnitř na poměry třídy tak akorát a nikdo z cestujících si nad jeho nedostatkem úpět nebude. Problém může nastat se zavazadly. 380 litrů je totiž relativně skromný objem a nepotěší hlavně malá výška pod roletou. Jak velký je rozdíl interiéru letošního XV od toho ze začátku prodejů před 4 lety, se můžete přesvědčit sami:
Všemi čtyřmi a bezestupňověVpředu pod kapotou si ale Subaru objemy vynahrazuje. Tam, kde už soupeři přešli na přeplňované jednačtyřky, jednapětky nebo jednašestky, sází stále na osvědčený atmosféricky plněný zážehový dvoulitr o výkonu 110 kW. Ve spojení s bezestupňovou převodovkou Lineartronic není trhačem asfaltu a na dálnici znamená zašlápnutí pravého chodidla do koberečku jen vlažné pocity akcelerace, ale na bezpečnou a pohodovou jízdu bohatě stačí. Na rozdíl od Outbacka nebo Forestera u XV nedostanete kombinaci turbodieselu a automatické převodovky. Vyhýbáte-li se tedy šaltrpáce jako čert kříži, zůstává natural spalující boxer jedinou volbou.
Navzdory stálému pohonu všech kol a celoročním pneumatikám Yokohama Geolander zůstává v příjemných mezích i spotřeba crossoveru. My jsme týdenních šest stovek kilometrů zakončili s průměrem rovných 7 litrů benzínu. Po Praze jsme se nejčastěji posunovali za 8, cesta do Liberce a zpět ve třípětinovém obsazení pak znamenala průměr 6,0. K nízkým hodnotám dopomáhá i sériově montovaný Stop Start systém. Ten neobšťastňuje řidiče rozvíjejícími se digitálními kvítky, ale pěkně natvrdo počítá ušetřené palivo. Vězte tedy, že za týden jsme takto za 13 minut stání našetřili 176 ml naturalu.
Crossover se vším všudyMotor ale není na XV to nejpodstatnější. Tím je podvozek a tradiční pohon všech kol. A pořád jde o stálou čtyřkolku, byť pohonné ústrojí není řešeno mezinápravovým diferenciálem, jaký najdete u verzí s manuální převodovkou. Poslední modernizace navíc potlačila neduhy v podobě lehkého poskakování na rozbitém asfaltu. Teď je jízda znatelně klidnější, subjektivně i tišší a komfortnější. Ve spojení s Lineartronicem se auto navzdory papírově technické složitosti velmi jednoduše ovládá. Nikde není zapotřebí nic nastavovat nebo složitě lovit v menu a přemýšlet, který režim motoru nebo tuhosti tlumičů bude ideální. Subaru se totiž podařilo vypiplat skvělý kompromis mezi ovladatelností a stabilitou či mezi plavností a chováním v oblouku.
Díky rekordní světlosti mezi crossovery se XV nenechá zahanbit ani ve středně obtížném terénu. Vyzkoušeli jsme jej před dvěma lety na terénním polygonu zkrápěném vytrvalým deštěm a od té doby nemám důvod „iksvéčku“ nevěřit. Tam pochopitelně pomůžou i standardně dodávané celoroční Yokohomy. Pokud ale výlety mimo asfalt neplánujete, zahoďte je a obujte auto na kvalitní „letňáky“. Na silnici totiž nedotáčivost přichází zbytečně brzy. Při snaze o manuální řazení pádly pod volantem kazí radost nesmyslně dlouhé virtuální převody. Proč se z prakticky nekonečného množství možných variant rozhodli inženýři o nastavení rychlostních stupňů tak, aby jednička končila v skoro v 90 a dvojka ve 115 km/h, je mi záhadou.
Teď, nebo nikdyJak ukázal letos v Ženevě XV Concept, nová generace crossoveru už natahuje ruku, aby nám mohla zaklepat na dveře. Ani jeho současník ale nepatří do starého železa. Zatímco v roce 2012 jsme mohli remcat nad laciným interiérem, starým autorádiem, slabším odhlučením a tvrdším podvozkem, teď tu máme v podstatě úplně jiné auto. Auto, které je příkladným ztělesněním podstaty slova crossover. Bez mrknutí oka se totiž dokáže proplétat křivolakými uličkami Malé Strany, dopravit rodinu na víkendový výlet za 6 litrů naturalu, potěšit řidiče na zakroucených silničkách a při výletu mimo asfalt dát osádce patřičnou dávku jistoty v tom, že nebudou muset vyhrabávat XV pověšené za břicho. Díky provedeným změnám v technice i plošnému snížení cen dává crossover ze souhvězdí plejád větší smysl než kdy dřív.
Celkové hodnocení: 90 %Základní cena vozu: 549 000 Kč (1.6i Active 5MT)Cena testované verze: 669 000 Kč (2.0i Comfort Lineartronic)
KLADY+ prostorný interiér+ jisté chování a trakce na silnici i v terénu+ úsporný a charakterní motor+ skvělý komfort+ výborně výhled všemi směry+ uživatelsky přívětivý Lineartronic
ZÁPORY- absence pokročilejších asistenčních systémů- průměrná dynamika při dálničních rychlostech- menší zavazadelník- tovární celoroční pneumatiky
Pohonná jednotka Objem motoru: 1995 cm3 Palivo: Natural 95 Nejvyšší výkon: 110 kW (150k) při 6200 ot./min. Nejvyšší točivý moment: 196 Nm při 4200 ot./min. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy Nejvyšší rychlost: 187 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,5 / 5,5 / 6,5 l/100 km Průměrné emise CO2 151 g/kmRozměry a objemy Délka x šířka x výška 4450 x 1780 x 1570 mm Rozvor: 2635 mm Objem kufru: 380 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrů
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.