TEST: Jediný pravý crossover přijíždí z Japonska: Subaru XV 2.0i Lineartronic

ar7, 22. září 2016, 00:01 Google+

Subaru XV ve shodné specifikaci jsme měli v garáži už vloni. A přestože se při letmém pohledu na okolní fotky může zdát, že tu dneska máme totéž v bledě.. ehm totiž sytě modrém, zdání klame. Japonci přichystali pro letošní rok celou řadu příjemných změn.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016

Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016 | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Když nechcete jet s davem

V roce 2012, kdy XV přišlo na trh, se mnoho lidí podivovalo nad jeho rozměry. Tak trochu totiž lezl do zelí Foresteru. Ten ale s novou generací narostl a „iksvéčko“ přesně zapadlo do portfolia japonského výrobce a naskočilo do vlaku moderních crossoverů. Jenže jak známo, Subaru dělá věci po svém a výsledkem je model, který si na silnici rozhodně nespletete. Tedy mohli byste, kdyby se u nás prodávala Impreza, z níž crossover vychází. XV jsme měli v redakci už několikrát, takže se pojďme věnovat změnám v letošním modelovém roce.

Předně jde o lak karoserie Hyper Blue, který je natolik výrazný, že bloudění po parkovišti u obchodního centra je až to poslední, co majiteli subaru s tímhle odstínem hrozí. Určitě si všimnete i chromových lišt tvaru L v předním nárazníku nebo nových sdružených LED svítilen s výrazným červeným C vzadu. Čeho už si neznalé oko tak snadno nevšimne, jsou drobné retuše v masce chladiče, designu kol nebo grafice hlavních světlometů a nově tvarovány byly rovněž kliky dveří a spoiler pátých dveří.

img-responsive

Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016 | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Střídmost a ergonomie na prvním místě

Interiér se drží osvědčeného konceptu střídmé elegance a perfektní ergonomie. Žádná titěrná tlačítka, ale velké a dobře přístupné ovladače, tenké sloupky a skvělý výhled všemi směry. Celá vrchní část palubní desky je pokryta měkčeným plastem a novinkou letošního roku jsou prvky v módní klavírní černi, stejně jako prošití sedaček, voliče automatu a páky ruční brzdy pastelově oranžovou nití.

Nejviditelnější proměnu ale prodělal volant, který do XV doputoval z velkého Outbacka, a spolu s multimediálním Starlinkem se 7″ dotykovým displejem se historií stávají „devadesátkové“ panely autorádia. Starlink obslouží navigaci, pustí hudbu ze zařízení připojených přes USB, AUX nebo bluetooth a pomocí stejné technologie spárujete i mobilní handsfree. Systém komunikuje v češtině, nefunguje ale hlasové ovládání.

img-responsive

Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016 | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Volant disponuje širokými možnostmi nastavení a umožňuje skvělý a přirozený posaz za palubkou na krátké ruce a dlouhé nohy. Místa je uvnitř na poměry třídy tak akorát a nikdo z cestujících si nad jeho nedostatkem úpět nebude. Problém může nastat se zavazadly. 380 litrů je totiž relativně skromný objem a nepotěší hlavně malá výška pod roletou. Jak velký je rozdíl interiéru letošního XV od toho ze začátku prodejů před 4 lety, se můžete přesvědčit sami:

Všemi čtyřmi a bezestupňově

Vpředu pod kapotou si ale Subaru objemy vynahrazuje. Tam, kde už soupeři přešli na přeplňované jednačtyřky, jednapětky nebo jednašestky, sází stále na osvědčený atmosféricky plněný zážehový dvoulitr o výkonu 110 kW. Ve spojení s bezestupňovou převodovkou Lineartronic není trhačem asfaltu a na dálnici znamená zašlápnutí pravého chodidla do koberečku jen vlažné pocity akcelerace, ale na bezpečnou a pohodovou jízdu bohatě stačí. Na rozdíl od Outbacka nebo Forestera u XV nedostanete kombinaci turbodieselu a automatické převodovky. Vyhýbáte-li se tedy šaltrpáce jako čert kříži, zůstává natural spalující boxer jedinou volbou.

Navzdory stálému pohonu všech kol a celoročním pneumatikám Yokohama Geolander zůstává v příjemných mezích i spotřeba crossoveru. My jsme týdenních šest stovek kilometrů zakončili s průměrem rovných 7 litrů benzínu. Po Praze jsme se nejčastěji posunovali za 8, cesta do Liberce a zpět ve třípětinovém obsazení pak znamenala průměr 6,0. K nízkým hodnotám dopomáhá i sériově montovaný Stop Start systém. Ten neobšťastňuje řidiče rozvíjejícími se digitálními kvítky, ale pěkně natvrdo počítá ušetřené palivo. Vězte tedy, že za týden jsme takto za 13 minut stání našetřili 176 ml naturalu.

img-responsive

Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016 | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Crossover se vším všudy

Motor ale není na XV to nejpodstatnější. Tím je podvozek a tradiční pohon všech kol. A pořád jde o stálou čtyřkolku, byť pohonné ústrojí není řešeno mezinápravovým diferenciálem, jaký najdete u verzí s manuální převodovkou. Poslední modernizace navíc potlačila neduhy v podobě lehkého poskakování na rozbitém asfaltu. Teď je jízda znatelně klidnější, subjektivně i tišší a komfortnější. Ve spojení s Lineartronicem se auto navzdory papírově technické složitosti velmi jednoduše ovládá. Nikde není zapotřebí nic nastavovat nebo složitě lovit v menu a přemýšlet, který režim motoru nebo tuhosti tlumičů bude ideální. Subaru se totiž podařilo vypiplat skvělý kompromis mezi ovladatelností a stabilitou či mezi plavností a chováním v oblouku.

Díky rekordní světlosti mezi crossovery se XV nenechá zahanbit ani ve středně obtížném terénu. Vyzkoušeli jsme jej před dvěma lety na terénním polygonu zkrápěném vytrvalým deštěm a od té doby nemám důvod „iksvéčku“ nevěřit. Tam pochopitelně pomůžou i standardně dodávané celoroční Yokohomy. Pokud ale výlety mimo asfalt neplánujete, zahoďte je a obujte auto na kvalitní „letňáky“. Na silnici totiž nedotáčivost přichází zbytečně brzy. Při snaze o manuální řazení pádly pod volantem kazí radost nesmyslně dlouhé virtuální převody. Proč se z prakticky nekonečného množství možných variant rozhodli inženýři o nastavení rychlostních stupňů tak, aby jednička končila v skoro v 90 a dvojka ve 115 km/h, je mi záhadou.

img-responsive

Subaru XV 2.0i Lineartronic MY2016 | foto: Jan Zýka, Autoroad.cz

Teď, nebo nikdy

Jak ukázal letos v Ženevě XV Concept, nová generace crossoveru už natahuje ruku, aby nám mohla zaklepat na dveře. Ani jeho současník ale nepatří do starého železa. Zatímco v roce 2012 jsme mohli remcat nad laciným interiérem, starým autorádiem, slabším odhlučením a tvrdším podvozkem, teď tu máme v podstatě úplně jiné auto. Auto, které je příkladným ztělesněním podstaty slova crossover. Bez mrknutí oka se totiž dokáže proplétat křivolakými uličkami Malé Strany, dopravit rodinu na víkendový výlet za 6 litrů naturalu, potěšit řidiče na zakroucených silničkách a při výletu mimo asfalt dát osádce patřičnou dávku jistoty v tom, že nebudou muset vyhrabávat XV pověšené za břicho. Díky provedeným změnám v technice i plošnému snížení cen dává crossover ze souhvězdí plejád větší smysl než kdy dřív.

Celkové hodnocení: 90 %

Základní cena vozu: 549 000 Kč (1.6i Active 5MT)
Cena testované verze: 669 000 Kč (2.0i Comfort Lineartronic)

KLADY
+ prostorný interiér
+ jisté chování a trakce na silnici i v terénu
+ úsporný a charakterní motor
+ skvělý komfort
+ výborně výhled všemi směry
+ uživatelsky přívětivý Lineartronic

ZÁPORY
- absence pokročilejších asistenčních systémů
- průměrná dynamika při dálničních rychlostech
- menší zavazadelník
- tovární celoroční pneumatiky

Pohonná jednotka
Objem motoru: 1995 cm3
Palivo: Natural 95
Nejvyšší výkon: 110 kW (150k) při 6200 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 196 Nm při 4200 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy
Nejvyšší rychlost: 187 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,5 / 5,5 / 6,5 l/100 km
Průměrné emise CO2 151 g/km

 

Rozměry a objemy
Délka x šířka x výška 4450 x 1780 x 1570 mm
Rozvor: 2635 mm
Objem kufru: 380 litrů
Objem palivové nádrže: 60 litrů

 

 

Google+ Vytisknout

Diskuze: TEST: Jediný pravý crossover přijíždí z Japonska: Subaru XV 2.0i Lineartronic

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hispano Suiza Maguari HS1 GTC

Masarykova oblíbená značka má unikátní problém, rozhodly se jí oživit dvě automobilky

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa

Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

První uniklé snímky nové generace Peugeotu 208

Peugeot neuhlídal fotky nové generace 208! Agresivnější prcek přináší velké změny

Toyota

Jak změnila Toyota motoristický svět? Podívejte se na 10 přelomových momentů z její historie

Světová premiéra digitalizovaného modelu Multivan 6.1

Volkswagen představuje Multivan 6.1: Elegantnější a s moderní technologickou výbavou

Organizace IIHS prověřila systémy automatického brzdění u 11 kompaktních SUV

Systém, který chrání chodce před sražením? V testu 11 SUV propadlo jen jedno

reklama
reklama

Doporučujeme

Volkswagen e-Crafter je ukázkou budoucí německé elektrické dodávky.

Na silnici budete za brzdu, s Volkswagenem e-Crafter ale ušetříte životní…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Extrémní vzpěrač dokázal nadzvednout převrácený Jeep, zřejmě tak zachránil lidský život

  4. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  5. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  6. Jak využít staré baterie elektromobilů? Nissan přišel s dalším originálním nápadem

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud