Práce motoristického novináře je někdy dosti těžká, což platí hlavně v případě, že má testovat vůz, který takřka nemá chybu. I slavný Sherlock Holmes by si musel dát hodně práce s tím, aby našel nějaká negativa na aktuálně námi otestovaném Touranu R-line s dvoulitrovým čtyřválcem TDI o nejvyšším výkonu 190 koní. Nikdo však není dokonalý a my vám proto přinášíme podrobný rozbor verze, která je do jisté míry vrcholem modelové řady Touran.
Po několika exemplářích s klasickými laky karoserie tady nyní máme zářivě modrého Tourana s příplatkovou metalízou Carribic. V kombinaci s černě lakovanými doplňky se pak z klasického MPV stal velmi pohledný kus auta, na který budete minimálně po vizuální stránce pyšní.
Vše má na svědomí výbava R-Line, která přidává jiné nárazníky, loga R-Line na bocích, stříbrně eloxované podélné střešní nosiče, leskle černé rozšířené boční prahy a v základu litá 17“ kola. Opět bychom rádi zmínili, že v porovnání s předchůdcem ušla nová generace velký kus vpřed a jen malá hrstka populace by k vizáži nového Touranu mohla mít nějaké připomínky.
InteriérNová generace Touranu je defacto zmenšená kopie většího Sharanu, jenže i přes to nabídne ve své kabině taktéž velkou porci místa. Druhá řada sedadel nabízí trojici samostatných sedadel, která se dají různě posouvat v rozmezí 20 cm. K tomu se přidává funkce nastavení sklonu každého opěradla a pro krajní cestující zde jsou i vyklápějící se stolečky s držákem na pití. Výrobce myslel i na zákazníky s více jak třemi dětmi a za příplatek je proto možné dokoupit třetí řadu sedadel. Připravte se však na to, že přístup na ně nebude zrovna nejlehčí.
A jelikož se díváme do kabiny edice R-line, vypadá to tady trošku jinak, než jak jsme klasicky zvyklí. Hlavní změna spočívá především v tom, že tenhle Touran nabídne kožený sportovní tříramenný volant z Golfu R a také více sportovnější sedadla s vtisknutým logem edice do opěradla. V nich se sedí výborně, mají skvělou podporu a výrobce to díky bohu nepřehnal s bočním vedením, které je ideálním kompromisem.
Drobnou výtku bychom si neodpustili k výhledu z vozu směrem vzad. Může za to vnitřní bezrámové zpětné zrcátko, které sice plní elegantní funkci, jenže na druhou stranu je poměrně úzké a řidič si musí vybrat, zda bude sledovat cestující vzadu a nebo provoz za vozem. Obojí zkrátka nejde zvládnout a tak celou situaci může zachránit jedině za příplatek dodávaný systém, jenž nabídne možnost propojení s outdoorovými kamerami GoPro (pro jiné kamery není funkce dostupná) prostřednictvím funkce Car-Net Cam-Connect. Ten následně skrze WiFi hot spot přenáší obraz z kamery na velký středový displej.
Užitečnou informací je bezpochyby základní objem kufru. Ten činí v pětimístné verzi 743 litrů, v čemž je započítána i dojezdová rezerva. Oproti tomu pětimístná verze s dvojitou podlahou a bez rezervy má 834 litrů a v případě sedmimístného provedení se velikost smrskne na 137 litrů. Po sklopení zadních sedaček se objem zavazadelníku zvětší na 1 980 litrů. Komu je to málo, pro převoz dlouhých předmětů lze sklopit sedadlo spolujezdce a pak převezete předmět o délce až 265 cm.
MotorizaceVůbec poprvé máme v testu vrcholnou variantu Tourana, která obnáší přítomnost naftového dvoulitru s výkonem 190 koní. Jeho vrchol najdeme v rozsahu od 3500 do 4000 otáček a točivý moment je rovných 400 Nm. Už dopředu ale říkáme, že Touran nenabízí pohon všech kol, takže hlavně na mokrém povrchu byl někdy velký problém přenést výkon na přední nápravu, o což se v této konfiguraci stará výhradně automatická převodovka DSG se šesti stupni.
Hlavní předností do sportovna laděného Tourana R-line je pak zrychlení z nuly na stovku za 8,2 sekundy. Dle našeho měření se mu to za ideálních podmínek povedlo za 8,4 sekundy, ovšem i tak je to čas, za který se nemusí tohle rodinné MPV stydět. Otázkou pak je, zda by někdo chtěl po Touranu ještě větší porci koní, protože v případě posílení motoru to odnese hlavně přední náprava, která má na horším podkladu celkem problém přenést uvedený točivý moment.
Trošku s podivem se díváme na automatickou převodovku, která nabízí „jen“ šest kvaltů. Aktuálně nejvýkonnější Touran naštěstí nabídne delší zpřevodování, takže v rychlosti 130 km/h motor točí 2100 ot./min. Všemu pomáhala volba jízdních režimů, kdy například v režimu Eco motor sám vyřazoval na neutrál. Naopak v nastavení Sport ztuhl posilovač řízení, reakce motoru na pohyb plynového pedálu je vskutku divoká a to samé se dá říci o natáčení předních světlometů. Optimální volbou je podle nás režim Comfort, kdy je vůz nastaven na pohodovou jízdu, ovšem nevadí mu ani divočejší předjetí delší kolony vozidel.
Jak jste asi všimli, náš testovaný kousek zdobily příplatkové 18“ disky. Právě ony stály za tím, že do jisté míry trpěl jízdní komfort především na špatně udržovaných silnicích. Problémem však byly taktéž větší spáry v silnici, které o sobě v kabině dávaly nepěkně znát. Tím ale nechceme rozhodně říci, že Touran je nekomfortní, spíše jen poukazujeme na možná jedinou větší chybu vozu samotného. S menšími disky se ale situace obrátí, o čemž vypovídají naše zkušenosti s exempláři na 17ctkách.
Velkou zábavou se pak stane ostřejší jízda na okresní silnici, na kterou se tenhle Touran víc než hodí. Ideální situací je pětičlenná rodina v čele s tatínkem, který chce dohnat ztrátu času na cestě za jejich oblíbenou babičkou. V případě potřeby totiž může zvolit režim Sport, přepnout si řazení na pádla pod volantem a rázem z Tourana R-Line 2.0 TDI 190 udělá polozávodní MPV, s nímž se nemusí bát projet rychleji kdejakou okresku. Řízení je totiž nadmíru komunikativní, přesné, vůz jede tam kam řidič chce a snad jen právě vlhčí povrch bude problémem v případě, že z Tourana se někdo rozhodne vymáčknout maximum. V případě pohonu všech kol by se problém vyřešil, jenže s ním výrobce nepočítá. A jak je to se spotřebou? V průběhu testu jsme se pohybovali na hodnotě 6,5 litru na 100 km, v čemž byly obsaženy dynamičtější přesuny po dálnici a plnější obsazení vozu. Dle našeho názoru tak nebude problém při větším snažení srazit výše zmíněný údaj o dalšího půl litru.
ZávěrLíbí se vám Touran ve sportovně laděné verzi R-Line? Nám rozhodně ano a až na drobné nedostatky se jedná o dokonalé MPV, na kterém se chyby musí hledat ve spolupráci s obří lupou. V kabině je dostatek místa, výkonná pohonná jednotka postačí na všechny možné myslitelné situace a komfort podvozku je na solidní úrovni, pokud tedy zvolíte základní 17palcová kola. Drobným problémem může být cena, která v našem případě přesáhla hranici jednoho milionu korun. Na druhou stranu, kupujete si kvalitně zpracovaného Němce se slavným jménem, takže nemusíte riskovat, jako v případě některé „levnější“ korejské konkurence.
Celkové hodnocení: 93 %Základní cena testované verze: 862 900 Kč
Cena testovaní verze s příplatky: 1 011 400 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- komfort na palubě
- dynamický vzhled
- silný a kultivovaný motor
- výbava
ZÁPORY
- vyšší cena
- některé nečekané příplatky
- tlumení ostřejších nerovností
Pohonná jednotka Pohonná jednotka: vznětový čtyřválec Objem motoru: 1 968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 6st. Výkon: 190 koní při 3 500 až 4 000 ot./min Točivý moment: 400 Nm při 1 900 až 3 300 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 220 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 7,2 l / 5,9 l / 6,5 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4 527 × 1 829 × 1 659 mm Objem kufru: 743 l / 1 980 l Objem nádrže: 58 litrů Rozvor: 2 786 mmJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.