Práce motoristického novináře je někdy dosti těžká, což platí hlavně v případě, že má testovat vůz, který takřka nemá chybu. I slavný Sherlock Holmes by si musel dát hodně práce s tím, aby našel nějaká negativa na aktuálně námi otestovaném Touranu R-line s dvoulitrovým čtyřválcem TDI o nejvyšším výkonu 190 koní. Nikdo však není dokonalý a my vám proto přinášíme podrobný rozbor verze, která je do jisté míry vrcholem modelové řady Touran.
Po několika exemplářích s klasickými laky karoserie tady nyní máme zářivě modrého Tourana s příplatkovou metalízou Carribic. V kombinaci s černě lakovanými doplňky se pak z klasického MPV stal velmi pohledný kus auta, na který budete minimálně po vizuální stránce pyšní.
Vše má na svědomí výbava R-Line, která přidává jiné nárazníky, loga R-Line na bocích, stříbrně eloxované podélné střešní nosiče, leskle černé rozšířené boční prahy a v základu litá 17“ kola. Opět bychom rádi zmínili, že v porovnání s předchůdcem ušla nová generace velký kus vpřed a jen malá hrstka populace by k vizáži nového Touranu mohla mít nějaké připomínky.
InteriérNová generace Touranu je defacto zmenšená kopie většího Sharanu, jenže i přes to nabídne ve své kabině taktéž velkou porci místa. Druhá řada sedadel nabízí trojici samostatných sedadel, která se dají různě posouvat v rozmezí 20 cm. K tomu se přidává funkce nastavení sklonu každého opěradla a pro krajní cestující zde jsou i vyklápějící se stolečky s držákem na pití. Výrobce myslel i na zákazníky s více jak třemi dětmi a za příplatek je proto možné dokoupit třetí řadu sedadel. Připravte se však na to, že přístup na ně nebude zrovna nejlehčí.
A jelikož se díváme do kabiny edice R-line, vypadá to tady trošku jinak, než jak jsme klasicky zvyklí. Hlavní změna spočívá především v tom, že tenhle Touran nabídne kožený sportovní tříramenný volant z Golfu R a také více sportovnější sedadla s vtisknutým logem edice do opěradla. V nich se sedí výborně, mají skvělou podporu a výrobce to díky bohu nepřehnal s bočním vedením, které je ideálním kompromisem.
Drobnou výtku bychom si neodpustili k výhledu z vozu směrem vzad. Může za to vnitřní bezrámové zpětné zrcátko, které sice plní elegantní funkci, jenže na druhou stranu je poměrně úzké a řidič si musí vybrat, zda bude sledovat cestující vzadu a nebo provoz za vozem. Obojí zkrátka nejde zvládnout a tak celou situaci může zachránit jedině za příplatek dodávaný systém, jenž nabídne možnost propojení s outdoorovými kamerami GoPro (pro jiné kamery není funkce dostupná) prostřednictvím funkce Car-Net Cam-Connect. Ten následně skrze WiFi hot spot přenáší obraz z kamery na velký středový displej.
Užitečnou informací je bezpochyby základní objem kufru. Ten činí v pětimístné verzi 743 litrů, v čemž je započítána i dojezdová rezerva. Oproti tomu pětimístná verze s dvojitou podlahou a bez rezervy má 834 litrů a v případě sedmimístného provedení se velikost smrskne na 137 litrů. Po sklopení zadních sedaček se objem zavazadelníku zvětší na 1 980 litrů. Komu je to málo, pro převoz dlouhých předmětů lze sklopit sedadlo spolujezdce a pak převezete předmět o délce až 265 cm.
MotorizaceVůbec poprvé máme v testu vrcholnou variantu Tourana, která obnáší přítomnost naftového dvoulitru s výkonem 190 koní. Jeho vrchol najdeme v rozsahu od 3500 do 4000 otáček a točivý moment je rovných 400 Nm. Už dopředu ale říkáme, že Touran nenabízí pohon všech kol, takže hlavně na mokrém povrchu byl někdy velký problém přenést výkon na přední nápravu, o což se v této konfiguraci stará výhradně automatická převodovka DSG se šesti stupni.
Hlavní předností do sportovna laděného Tourana R-line je pak zrychlení z nuly na stovku za 8,2 sekundy. Dle našeho měření se mu to za ideálních podmínek povedlo za 8,4 sekundy, ovšem i tak je to čas, za který se nemusí tohle rodinné MPV stydět. Otázkou pak je, zda by někdo chtěl po Touranu ještě větší porci koní, protože v případě posílení motoru to odnese hlavně přední náprava, která má na horším podkladu celkem problém přenést uvedený točivý moment.
Trošku s podivem se díváme na automatickou převodovku, která nabízí „jen“ šest kvaltů. Aktuálně nejvýkonnější Touran naštěstí nabídne delší zpřevodování, takže v rychlosti 130 km/h motor točí 2100 ot./min. Všemu pomáhala volba jízdních režimů, kdy například v režimu Eco motor sám vyřazoval na neutrál. Naopak v nastavení Sport ztuhl posilovač řízení, reakce motoru na pohyb plynového pedálu je vskutku divoká a to samé se dá říci o natáčení předních světlometů. Optimální volbou je podle nás režim Comfort, kdy je vůz nastaven na pohodovou jízdu, ovšem nevadí mu ani divočejší předjetí delší kolony vozidel.
Jak jste asi všimli, náš testovaný kousek zdobily příplatkové 18“ disky. Právě ony stály za tím, že do jisté míry trpěl jízdní komfort především na špatně udržovaných silnicích. Problémem však byly taktéž větší spáry v silnici, které o sobě v kabině dávaly nepěkně znát. Tím ale nechceme rozhodně říci, že Touran je nekomfortní, spíše jen poukazujeme na možná jedinou větší chybu vozu samotného. S menšími disky se ale situace obrátí, o čemž vypovídají naše zkušenosti s exempláři na 17ctkách.
Velkou zábavou se pak stane ostřejší jízda na okresní silnici, na kterou se tenhle Touran víc než hodí. Ideální situací je pětičlenná rodina v čele s tatínkem, který chce dohnat ztrátu času na cestě za jejich oblíbenou babičkou. V případě potřeby totiž může zvolit režim Sport, přepnout si řazení na pádla pod volantem a rázem z Tourana R-Line 2.0 TDI 190 udělá polozávodní MPV, s nímž se nemusí bát projet rychleji kdejakou okresku. Řízení je totiž nadmíru komunikativní, přesné, vůz jede tam kam řidič chce a snad jen právě vlhčí povrch bude problémem v případě, že z Tourana se někdo rozhodne vymáčknout maximum. V případě pohonu všech kol by se problém vyřešil, jenže s ním výrobce nepočítá. A jak je to se spotřebou? V průběhu testu jsme se pohybovali na hodnotě 6,5 litru na 100 km, v čemž byly obsaženy dynamičtější přesuny po dálnici a plnější obsazení vozu. Dle našeho názoru tak nebude problém při větším snažení srazit výše zmíněný údaj o dalšího půl litru.
ZávěrLíbí se vám Touran ve sportovně laděné verzi R-Line? Nám rozhodně ano a až na drobné nedostatky se jedná o dokonalé MPV, na kterém se chyby musí hledat ve spolupráci s obří lupou. V kabině je dostatek místa, výkonná pohonná jednotka postačí na všechny možné myslitelné situace a komfort podvozku je na solidní úrovni, pokud tedy zvolíte základní 17palcová kola. Drobným problémem může být cena, která v našem případě přesáhla hranici jednoho milionu korun. Na druhou stranu, kupujete si kvalitně zpracovaného Němce se slavným jménem, takže nemusíte riskovat, jako v případě některé „levnější“ korejské konkurence.
Celkové hodnocení: 93 %Základní cena testované verze: 862 900 Kč
Cena testovaní verze s příplatky: 1 011 400 Kč
KLADY
- vnitřní prostor
- komfort na palubě
- dynamický vzhled
- silný a kultivovaný motor
- výbava
ZÁPORY
- vyšší cena
- některé nečekané příplatky
- tlumení ostřejších nerovností
Pohonná jednotka Pohonná jednotka: vznětový čtyřválec Objem motoru: 1 968 cm3 Palivo: nafta Převodovka: automatická 6st. Výkon: 190 koní při 3 500 až 4 000 ot./min Točivý moment: 400 Nm při 1 900 až 3 300 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 220 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 7,2 l / 5,9 l / 6,5 l Rozměry Délka x šířka x výška: 4 527 × 1 829 × 1 659 mm Objem kufru: 743 l / 1 980 l Objem nádrže: 58 litrů Rozvor: 2 786 mmŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.