Design
Opakovat předešlé věty ohledně designu omlazené první generace Škody Yeti by bylo naprostou zbytečností v případě, že bychom netestovali edici Monte Carlo. Právě ona se ale odlišuje do takové míry, že zkrátka nejde nezmínit, co za novinky testovaný kus nabízel.
Mezi nejdůležitější prvky edice Monte Carlo se bezpodmínečně řadí černá přední maska, černá kola z lehké slitiny a vnější zpětná zrcátka. Výsledný dojem podtrhují zatmavená boční okna SunSet. Přijde vám to málo? Pak se pořádně podívejte na fotografie, vůz dále nabízí černý přední spoiler, zadní difuzor, černě zbarvenou střechu a nechybí loga edice na bocích vozu.
Ve výsledku tady máme exemplář, jenž se vedle ostatních verzí modelu zkrátka neztratí. Je jasné, že každý má odlišný vkus, ovšem v případě Škody Yeti Monte Carlo si troufneme říci, že tohle se musí alespoň trošku líbit úplně každému.
Interiér
Sportovní nota pokračuje taktéž v kabině. Jelikož model Yeti není v naší redakci úplným nováčkem a již několikrát jsme zde popisovali jeho prostornost a využití, pojďme si raději představit, co se vlastně s edicí Monte Carlo změnilo. Interiér je v základu vybaven černo-červenými sportovními látkovými sedadly, která by si však u řidiče a spolujezdce určitě zasloužila výraznější boční vedení. Tenhle nedostatek se projeví nejvíce při průjezdu ostřejších zatáček, kdy hlavně spolujezdec musí využívat madlo dveří nebo u stropu, aby ze sedadla nevyklouzl.
Kromě toho se verze Monte Carlo vyznačuje pedály z nerezové oceli a karbonovým vzorem dekorativní lišty na přístrojové desce. Právě karbonový vzor v jiném Yetim nenajdeme a i kdyby ano, stále je zde stříbrná plaketa Monte Carlo na prazích dveří a sportovní kožený volant s plochým spodním ramenem, který jako by vypadl z oka Octavii RS.
Nyní vám ovšem musíme připomenout, že za volant usedne naprosto v pořádku i 190 cm vysoký řidič, což se ale následně projeví na prostoru pro kolena cestujících vzadu. V případě vyklopení stolku na pití či jídlo je pak situace ještě složitější. Plně obsazený Yeti tak dává jasně najevo, že dozadu se s velkou radostí mohou posadit osoby menšího vzrůstu, ti "větší" se už tu tak pohodlně cítít nebudou.
A právě pro náročnější klienty je zde nedávno představený model Kodiaq, jenž uspokojí nároky až sedmičlenné rodiny. Drobným negativem modelu Yeti je obecně zavazadelník, který sice po sklopení zadní řady sedaček nabídne objem 1760 litrů (více jak nový Superb), jenže v základu činí hodnota pouhých 416 litrů, a to tam nemáte rezervní kolo. I to je další důvod, proč v případě vyšších nároků sáhnout po novém Kodiaqu.
Motorizace
Pod kapotou do sportovna laděného Yetiho se objevila populární naftová motorizace 2.0 TDI s výkonem 150 koní a točivým momentem 340 Nm v rozmezí 1750 - 3000 ot./min. S vrcholnou pohonnou jednotkou byla spárována šestistupňová automatická převodovka DSG s pádly pod volantem a ve výbavě nechyběl přiřaditelný pohon zadní nápravy. Právě automat však byl tím, který výsledný dojem sportovnosti lehce srážel.
Nikoliv proto, že by byl pomalý, ale k povaze vozu se znáčkem Monte Carlo se podle nás hodí jedině manuál. K čemu je pak pohon všech kol, když tenhle Yeti nabízí nespočet lakovaných dílů, které by v horším terénu utrpěly nemalé šrámy. Zkrátka se jedná o stylovku, která je zaměřena na silnice s hladším povrchem a hlubší bláto nebo písek pro ní nebude to pravé ořechové. Neříkáme, že to tahle škodovka nezvládne, to bezpochyby ano, ale představte si, jak s tímhle vyšperkovaným autem brázdíte nechutně špinavou lesní cestu plnou louží, bahna, větví a všeho možného. Ta představa je trošku děsivá.
Největší výhodou naftového čtyřválcového dvoulitru je kromě solidního tahu od nízkých otáček taktéž spotřeba. Ta se při ustáleném klidném tempu dokáže dostat na 5 litrů na sto. V případě ostřejší jízdy nebo obsazení vozu více než jednou osobou, pak spotřeba rostla k sedmi litrům. A právě při dynamické jízdě jsme moc toužili po manuální převodovce, se kterou by požitek ze svezení s edicí Yeti Monte Carlo nabral jiný směr. Automat DSG se sice snaží seč může, ale stále vám tam chybí "vazba" mezi motorem a vámi. Praví petrolheadi ví, o čem je řeč. I tak si však celou jízdu do jisté míry užijete, protože zde jsou pádla pod volantem, jenž celou situaci lehce zachraňují.
Pro tentokrát testovaný kus nabízel výše zmíněný pohon 4x4, což obnáší přítomnost páté generacé mezinápravové spojky Haldex. Ta je podpořena systémy XDS a EDS, jenž vlastně slouží jako elektronické náhražky uzávěrů diferenciálů. Myslíte si, že k povaze Yetiho Monte Carlo se čtyřkolka nehodí? Můžete s tím souhlasit a nemusíte, fakt je ten, že díky aktivnímu přerozdělení výkonu na obě nápravy je řízení mnohdy jistější a při radovánkách na sněhu se vám čtyřkolka odmění větší zábavností. O něco větší hmotnost auta samotného vem čert, Yeti může mít maximálně 150 koní, což k jisté zábavnosti rozhodně stačí.
Při testovacích jízdách je také znát tužší podvozek, který tu a tam poslal do kabiny větší ráz od tlumičů. To je občas dost nepříjemné a nepomůžou vám ani kola s menším průměrem, jenže na druhou stranu právě tuhost podvozku je pozitivem pro dovádění na okreskách. Člověk by se až divil, jak moc hravý vlastně Yeti Monte Carlo je. Jenže vše má své limity a například elektronickou stabilizaci naplno nikdy nevypnete. Nejen to je důkazem, že edice Monte Carlo je stylovkou ve sportovním obleku a pro sportovně založené řídiče má Škoda Auto v nabídce jiné modely.
Závěr
Po nespočtu testů klasických verzí Yetiho tady máme něco extra. Ve výsledku se jedná o zajímavou alternativu pro ty, co chtějí malé SUV s nepřehlédnutelnými prvky sportovnosti. Slušný vnitřní prostor dokáže pojmout 4 průměrně vzrostlé osoby, maximální výkon 150 koní stačí na všechny běžné myslitelné situace a snad jen náročnější zákazníci vyčtou škodovce menší objem kufru, dražší příplatky anebo již trošku zastaralý vzhled středového panelu. Edice Monte Carlo působí na veřejnost pozitivním dojmem, dává na obdiv okouzlující krásu již zaběhlého modelu, avšak pro častější jízdu v horším terénu bychom určitě volili "drsnější" verzi Outdoor. U ní je přítomno více ochranných plastů, které u Monte Carla logicky nenajdeme, protože jejím revírem budou klasické silnice.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena vozu: 735 900 Kč
Cena testované verze: 867 300 Kč
KLADY
- prostor na předních sedadlech
- sportovní vzhled
- zátah a spotřeba motoru
- tužší podvozek
- výbava
ZÁPORY
- méně místa pro kolena vzadu
- slabé boční vedení předních sedadel
- menší objem kufru
Pohonná jednotka | |
Objem motoru: | 1968 cm3 |
Palivo: | nafta |
Převodovka: | automatická 6st. |
Výkon: | 110 koní při 3500 ot./min |
Točivý moment: | 340 Nm při 1750–3000 ot./min |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 9,2 sekundy |
Maximální nejvyšší rychlost: | 192 km/h |
Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): | 6,3 l/ 5,5 l /5 l |
Rozměry | |
Délka x šířka x výška: | 4222 x 1793 x 1691 mm |
Objem kufru: | 415 / 1760 l |
Rozvor: | 2578 mm |
Objem palivové nádrže: | 60 litrů |