Ceníková kouzla
Já vím, obáváte se o mé duševní zdraví, protože Octavia začíná na 355 tisících, zatímco Levorg startuje částkou 759 tisíc korun. Tak jakápak konkurence? Nuže připravte se na typickou koncernovou alchymii a kouzla s ceníky. Za Octavii kombi zaplatíte minimálně 385 tisíc, v porovnatelné motorizaci 1.8 TSI 563 tisíc, přihoďte do hrnce automatickou převodovku (613 tisíc) a pohon všech kol (666 tisíc) a nakonec zamíchejte s prvky či pakety k přibližnému dorovnání výbavy a dostanete se ještě o pár tisíc výše než u Subaru.
Interiér o level nad Octavií
A propos už v základním stupni Trend je Levorg schopně vybaveným kombíkem a u vyšších výbav Comfort a Sport připlácíte v podstatě jenom za kožené sedačky, o chlup větší displej infotainmentu a pár serepetiček vylepšujících vzhled. I ten nejobyčejnější Levorg ale jezdí na 17″ litých kolech, na cestu si svítí LED světlomety, posádku hýčká dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání s automatickým dojezdem u všech oken, infotainment s 6,2″ dotykovým displejem, bluetooth handsfree, parkovací kamera, tempomat, bezklíčkový vstup a startování a spousta dalšího. A nevýhoda Levorga? Výbavové stupně jsou pevně dány, takže kupříkladu nelze spojit větší 7″ displej a nekožené sedačky a připlácí se jen za jiný než červený odstín karoserie.
Dojem z interiéru je výborný a ta tam jsou nářky nad nekvalitními plasty a autorádii z minulého století. Celá vrchní část palubky je měkčená (kde jsi Octavie?) a od druhého stupně výbavy Comfort jsou části výplně dveří, okolí voliče automatu i malý díl uprostřed palubní desky potaženy kůží s modrým prošíváním. Tohle u sousedů v Boleslavi zatím nezvládnou ani u vrcholného Superbu Laurin&Klement. Modrá barva se ostatně objevuje i na volantu, sedadlech a podsvětlení ovladačů nebo přístrojového štítu. Mírný zmatek může na první pohled vyvolat čtveřice displejů, které ovšem mají svoji logiku. Ten mezi přístroji počítá kilometry a ukazuje jízdní režim, na vrchu palubní desky vlevo máme souhrnné údaje o klimatizaci, vpravo o spotřebě a o vše ostatní se stará Starlink. Bez nutnosti překlikání tak můžete najednou sledovat větší množství informací a displeje jsou navíc výše než ve škodovce. Nejen proto si dovolím tvrdit, že z dvojice Octavia Levorg nabízí druhý zmíněný lepší ergonomii. Vzadu nebo v kufru tolik místa jako ve škodovce nenajdete, ale zato si můžete na delších cestách polohovat opěradla.
Levorg ozdobou ulice
Zvedněte se ze židle a mrkněte na složení vozového parku ve vaší ulici. Obvykle jde o šedou směsici německého koncernu sem tam ochucenou francouzským nebo korejským kořením. Pokud vidíte subaru, máte štěstí a dejte nám vědět do diskuse. Levorg je až po B sloupky prakticky totožný s WRX STi a na základech ikonického sedanu dokázali designéři načrtnout vskutku elegantní kombi vyvážených proporcí. Ačkoliv předním partiím s výrazným chromováním masky chladiče budete možná přicházet na chuť déle, pohled ze zadoboku s širokými blatníky a dvěma tlumiči výfuku dává vzpomenout na bájné Legacy kombi čtvrté generace s třílitrovým šestiválcem. A propos právě Levorg je ideovým nástupcem čtvrtého Legacy, které od té doby narostlo a u nás už jej nyní nepořídíte.
Nad jednašestkou nos neohrnujte
Pod kapotou s legendárním chobotem k mezichladiči ale dnes už netrůní ani třílitrový šestiválec, ani dvouapůllitr z WRX STi, ba dokonce ani oturbený dvoulitr z Forestera XT. Do rodinného kombi si našla cestu downsizingová jednašestka nabízející 125 kW a nejvyšší točivý moment 250 Nm dostupný v širokém pásmu 1800 - 4800 otáček. Nevěřte škarohlídům, kteří tvrdí, že Levorg je s tímhle motorem líný. Není, na stovku zrychlí tabulkově pod 9 sekund a to pro bezpečnou jízdu a bezproblémové předjíždění rozhodně není málo. Kvůli instalaci CVT převodovky, snažící se vyhlazovat změny převodů, ale během akcelerace nezažijete kopance pod návaly točivého momentu. Lineartronic je naladěný na pohodovou jízdu a tam funguje báječně. Spolu s výborným odhlučněním motoru dokáže zejména na delších cestách navodit příjemnou atmosféru.
Jakmile přiložíte do ohně, převodová skříň změní logiku z plynulého posunu převodových kuželů na řazení šesti virtuálních stupňů. Běžný uživatel tak nemá šanci bezestupňový původ převodovky poznat. Levorg nabízí i utajený launch control, kde efektivita vítězí, otáčky neskáčou a auto kontinuálně zrychluje. Podržte kombi na brzdách, sešlápněte pravé chodidlo k podlaze, nechte chvilku cukat motor v omezovači, uvolněte to levé a Levorg vystřelí z místa jako elektromobil. V tomto režimu se nám dokonce podařilo stlačit tabulkové hodnoty akcelerace na stovku o sekundu dolů, tedy na dostřel papírově výkonnější Octavii 1.8 TSI.
A podobné je to i se spotřebou. Roman v testu Octavie Scout 1.8 TSI jezdil v průměru za 10 litrů a nepodařilo se mu ji zmáčknout pod 8,8. Levorga jsme po týdnu vraceli s průměrem 9,8, to jsme ale poměrně často využívali potenciál motoru a pohybovali se ve městě. Mimo něj si tohle japonské kombi přihne kolem 7,5 - 8 litrů. Výhodou subaru je o 10 litrů větší palivová nádrž, takže v reálu dojedete dál než s Octavií.
Podvozek stavěný na 300 koní
A právě jízdní projev patří k nejsilnějším zbraním Levorga. Ostatně, kdyby levoboček WRX STi právě v téhle kategorii propadal, byla by to svatokrádež a nebetyčná ostuda pro celé plejády. Symetrické pohonné ústrojí se stálým pohonem všech kol je už typickým znakem všech subaru s výjimkou BRZ, z něhož naopak pochází řízení nového kombi. Patřičnou pozornost ale inženýři věnovali sladění pružin a tlumičů. Auto zůstává i na 18″ kolech přiměřeně komfortní a čím ostřeji jedete, tím začíná lépe fungovat. Jízdně mi Levorg připomíná minulou Imprezu WRX a k tomu asi není moc co dodávat. Nebudete-li hnát auto každodenně na limit, popřemýšlejte o palec menších ráfcích. Pak se může komfort rovnat konkurenci s aktivními tlumiči.
I na rozbitých okreskách zůstává Levorg všemi čtyřmi bezpečně přilepený na asfalt, v zatáčce neuhne ze zamýšleného směru snad ani o milimetr a přitom se vás ještě se zívnutím zeptá, jestli to jako mělo být všechno. Dopomáhá k tomu citlivě naladěný systém jízdní stability, stejně jako standardně dodávaný systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, tedy jakási obdoba XDS u koncernu. Ani v rozmlácené zatáčce není potřeba korigovat směr, jednoduše na začátku volantem zatočíte a po vykroužení oblouku srovnáte zpět. Jak prohlásil po svezení jeden můj známý: „To auto je prostě stavěný na 300 koní a podle toho taky jede“. K bezpečnosti dále přispívá výtečný výhled z vozu všemi směry, automatický asistent dálkových světel, systém pro detekci vozidel ve slepém úhlu nebo upozorňující na přijíždějící vozidla při couvání z kolmého stání. Prozatím chybí komplexní EyeSight z Outbacka, ale to už brzy přestane platit. Pár dní poté, co jsme se s Levorgem rozloučili, se na parkovišti dealerství objevil zbrusu nový exemplář s dvojicí stereokamer za oknem. Takže chcete-li EyeSight, co nevidět se v nabídce objeví.
Vystoupíte ze stáda?
Zatímco většina konkurenčních ostrých modelů vzniká jako deriváty rodinných hatchbacků nebo kombíků a výsledkem je kočkopes, tady je to naopak. Třeba Octavia RS vznikla jako výkonnější derivát na tvrdších tlumičích vystavěný na podvozkové platformě konfekčního C segmentu, což z pohledu zábavy za volantem připomíná porod nožičkami napřed. To v Japonsku mají porodní báby bohatší zkušenosti. Nejdříve nechali přijít na svět WRX STi a když byli ještě na mateřské, pořídili mu mladšího bratříčka - rodinné kombi.
Ty jsou v posledních letech válcovány módou SUV a crossoverů, byť nad jejich skutečnými přínosy mnohdy visí otazníky. Nízké těžiště tradičního kombi společně s extrémně tuhou karoserií umožnily konstruktérům Levorga měkčí naladění podvozku, což bude kvitovat hlavně vaše rodina. Vrátíme-li se k otázce v úvodu; čím dokáže subaru zabodovat proti domácí Octavii? Kromě ceny srovnatelně vybavené verze je na tom podobně i se spotřebou kolem 8 nebo 9 litrů. Subaru poráží škodovku neokoukaným designem, jízdním komfortem i řidičskou zábavností, kvalitnějším dojmem z interiéru, pětiletou zárukou a k dobru třeba přičíst i prakticky nulový zájem zlodějů. Octavia naopak nabídne o něco více prostoru, vyšší užitečnou hmotnost, širší možnosti individualizace a ještě několik týdnů vede i nabídkou asistenčních systémů. A čemu dáte přednost Vy? Půjdete se stádem, nebo z něj dokážete vystoupit?
Celkové hodnocení: 94 %
Základní cena vozu: 759 000 Kč (1.6 Trend Lineartronic)
Cena testované verze: 889 000 Kč (1.6 Sport Lineartronic)
Příplatková výbava (jiná než červená barva karoserie): 12 000 Kč
Cena testovaného vozu: 901 000 Kč
KLADY
+ design evokující WRX STi
+ komfortní a přitom jistý podvozek
+ vysoká úroveň trakce
+ skvělý komfort a odhlučení na palubě
+ uživatelsky přívětivý Lineartronic
+ výborný výhled všemi směry
+ přesné a citlivé řízení
+ bohatá základní výbava
+ záruka 5 let nebo 200 000 km a asistence na 5 let zdarma
ZÁPORY
- vyšší spotřeba při klidné jízdě
- kratší přední sedáky
- prozatím absence systému EyeSight
Objem motoru: | 1600 cm3 |
Palivo: | Natural 95 |
Nejvyšší výkon: | 125 kW (170k) při 4800-5600 ot./min. |
Nejvyšší točivý moment: | 250 Nm při 1800-4800 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 8,9 sekundy |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 8,5 / 6,3 / 7,1 l/100 km |
Průměrné emise CO2 | 164 g/km |
Délka x šířka x výška | 4690 x 1780 x 1490 mm |
Rozvor: | 2650 mm |
Objem kufru: | 522/1446 litrů |
Objem palivové nádrže: | 60 litrů |