V první půli letošního roku jsme se účastnili české prezentace nové generace Volkswagenu Tiguan. Tehdy jsme zkoušeli nejsilnější benzinové provedení s výkonem 180 koní, pohonem všech kol a automatem DSG. A právě tento exemplář se k nám nyní dostal na týdenní redakční test. Jak si vedla druhá generace populárního malého SUV, které nyní v někom může vyvolat pocit, že se dívá na zmenšeninu Touarega? A zvládne novinka i drsnější jízdu v terénu, nebo to je pouhý marketingový trik?
V pořadí druhá generace Tiguana má rozhodně na co navazovat. Po devíti letech se totiž jeho předchůdce stal docela okoukaným a ani drobnější facelift už neměl moc šancí prodloužit existenci prvního Tiguana na světových trzích. Pokud se pak podíváte na fotografie testovaného kusu, neunikne vám jistá podoba s nedávnými koncepty CrossBlue Coupé a CrossCoupé TDI.
Právě z nich čerpali návrháři největší inspiraci a dle našeho názoru se jim výsledek vskutku povedl. Druhá generace německého SUV pak doznala změn i v oblasti rozměrů. Nově Tiguan disponuje délkou 4 486 mm, šířkou 1 839 mm a do výšky mu naměříme 1 673 mm. Technicky zdatnější čtenáři už jistě vypozorovali, že pokračovatel rodu Tiguan je o podstatných 60 mm delší, 30 mm širší a o 30 mm nižší.
Je to NěmecPo otevření dveří a usednutí do kabiny jsme byly již po druhé víc než dost obeznámeni s tím, že usedáme do moderního a kvalitně zpracovaného Němce. Ve výbavě vozu toho bylo celkem dost, a tak jsme se kromě celokožených sedadel mohli kochat pohledem na digitální palubní desku (u Tiguanu poprvé v historii), nebo výborně zpracovaný a přehledný středový panel. Panuje zde skvělé zpracování všech dílů a jak je zvykem, nechybí přehlednost a jednoduchost ovladačů.
Trošku nám vadilo sedadlo řidiče, jenž má o něco vyšší ukotvení. To může znamenat problém pro řidiče s výškou blížící se dvěma metrům, který zde nemusí mít dostatek místa pro hlavu. Na druhou stranu to vše zachraňuje široké nastavení volantu v obou směrech. A i když by si pak řidič dal své sedadlo poměrně hodně vzad, stále to nebude znamenat amputaci nohou osob sedících za ním. Vhod nám přišly i podélně nastavitelné opěrky hlavy a v širokém spektru nastavitelná kožená loketní opěrka.
Jelikož se bavíme o autě zaměřeném na užitečnost a rodinu, musíme zmínit dostatek úložných prostor. Do kapes ve dveřích uložíte v klidu 1,5litrovou láhev, po vyklopení loketní opěrky najdete další malý prostor a ve středovém tunelu ukotvíte další dvě půllitrové plechovky s nápojem. Co se týče zavazadelníku, v základu by měl nový Tiguan nabídnout 615 litrů, jenže v tom je započítána absence rezervního kola, a to stále není vše. Zadní lavice se totiž musí současně posunout úplně vpřed, čímž se cestující vzadu připraví o veškeré místo pro svá kolena.
Bez posledního úkonu je však v Tiguanu místa opravdu hodně, a to ve všech směrech. Jako bonus lze u zadních sedaček jednotlivě nastavit i sklon opěradla. Pokud vás zajímá objem kufru po sklopení zadních sedadel, pak počítejte s hodnotou 1 655 litrů. Nový Tiguan se dočkal vychytávky v podobě bezdotykového elektricky otevíratelného víka kufru, kdy stačí jednou nohou podkopnout zadní nárazník a můžete začít nakládat.
V terénu to umí víc než dobřePod kapotou námi testovaného kusu pracoval třetí nejsilnější motor v aktuální nabídce Volkswagenu. Tím je benzinový dvoulitr TSI i výkonu 180 koní a točivém momentu 320 Nm. Společně s ním zákazník dostane výhradně sedmistupňový automat DSG a pohon všech kol 4Motion. Kdo by snad chtěl pod kapotou Tiguana více koní, musí sáhnout po 190 nebo zcela nově 240 koňové naftě.
K tomu se přidává i otočný volič jízdních režimů, na který jsme zkraje testu koukali trošku skepticky. Jak jsme ale v půlce týdne zjistili, není tady pro parádu! Ale o tom až o něco později, nyní se budeme věnovat čistě motoru. Jeho výkon dokázal s přibližně 1,7 tuny těžkým autem celkem solidně hýbat, a to bez ohlednu na to, kolik právě vezl osob. Počátek plného točivého momentu se dostavil už okolo 1600 ot./min a špička výkonu se nachází v rozmezí 4 až 6 tisíc ot./min.
Na škodu zde není ani automatická převodovka DSG, která svou práci odvádí na jedničku a ani v kolonách se už nekonalo dříve typické rozjíždění, jenž bylo podobné čerstvě vypuštěnému žáku autoškoly. O něco horší je však celková spotřeba, kdy jsme se i přes poklidné jízdní přesuny nedokázali dostat pod sedm litrů na 100 km. Jistě, máme zde co dočinění s celkem výkonným a těžším benzinovým SUV, ale při lehce ostřejší jízdě nebyla utopií průměrná spotřeba 10 litrů na 100 km. Tato číslovka pak platí i v případě, že vůz naložíte pěti osobami a nějakým tím zavazadlem.
Moc tomu nepomáhá ani fakt, že převodovka na režim Eco řadí co nejdříve vyšší rychlostní stupeň. Opakem je normální nebo sportovní režim, kdy se DSG ukáže v plné kráse a sází jednotlivé rychlosti velmi rychle a precizně. Vhod nám přišla i pádla pod volantem, díky kterým se dá eliminovat jakékoliv prodlení ze strany automatu. Kapitolou samotnou je pak pohon všech kol a systém 4MotionActive Control.
Když vynecháme světlou výšku vozu, která je v případě předokolky 189 mm (u verze 4Motion činí rovných 200 mm), tak musíme uznat, že Tiguan nás překvapil hned v několika jízdních ohledech. Předně je potřeba říci, že je znát, jak VW zapracoval na odhlučnění kabiny a celkovém naladění tlumičů. Vůz i ve vyšších rychlostech poslušně držel zvolený směr, v zatáčkách se moc nenakláněl (režim DCC tlumičů byl nastaven na Normal) a snad jen občasné táhlejší zatáčky mohou způsobit, že Tiguan se chce logicky podívat, co za poklady se nachází v přilehlém poli nebo příkopu.
Pokud vás ale přestane bavit jízda po hladké silnici a zatoužíte mít bláto až na střeše, do jisté míry se nemusíte ničeho bát. Stačí si najít lehkou blátivou cestu a pokud máte dobré terénní pneumatiky, nic vám nebrání se vydat na malý dobrodružný výlet. Právě to jsme zkusili i my, jenže jak to tak bývá, občas se člověk splete a z lehce navlhlé blátivé cesty se během mžiku stalo peklo, které Tiguanu způsobilo malou depresi. Musíme uznat, že hluboké blátivé koleje zasahující až skoro po prahy vozu byly i pro nás dost děsivým faktem, jenž nás dokázal zpotit i na pozadí. O to víc nás pak zajímalo, zda si budeme muset volat o pomoct lesní traktor, nebo vše zvládneme ve třech lidech a Tiguana dostaneme ven.
Nebudeme vás dlouho napínat, i přes blížící se noc a stále sílící déšť jsme Tiguana nastavili do terénního režimu „bláto“, pedál plynu byl rázem jediným nástrojem, se kterým jsme zacházeli stejně precizně, jako plastický chirurg se skalpelem a za pomoci dvou tlačících spolucestujících se náš zapadlý Tiguan postupně dostal zpět na pevnější podklad. Díky této drsné zkoušce jsme zjistili, kde má druhá generace Tiguana nastaveny limity. Ty jsou opravdu hodně vysoko a sami jsme se divili, kam až jsme byly schopni dojet na klasických silničních pneumatikách.
Právě otočný ovladač systému 4MotionActiveControl byl naší malou záchranou, která nakonec vynechala přítomnost traktoru a lana. Jeho jednotlivé módy totiž upraví reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, činnost elektronické stabilizace kol a chování dvouspojkové převodovky. Současně s tím je potřeba říci, že nájezdový úhel činí 18,3°, a to se bavíme o verzi bez offroadového paketu. Společně s ním totiž dostanete jiný přední nárazník a hodnota povyroste na 25,6°.
ZávěrNová generace Tiguana ukázala, že umí navázat na svého prodejně úspěšného předchůdce.Jedná se o povedené SUV, jemuž nechybí praktičnost, jistá dávka pohlednosti, komfort a v terénu se tenhle krasavec lekne jen máločeho. Jistě, nic není dokonalé a i nový Tiguan má pár much, jako je třeba větší spotřeba, málo místa pro kolena vzadu (v případě využití plného objemu kufru) a nebo to, že za plně vybavenou verzi dáte poměrně velkou sumu peněz. Jinak se ale jedná o vůz, který uspokojí téměř všechny nároky ze strany zájemců a chyby se na novince z Německa hledají jen velmi ztěží.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena vozu: 838 900 Kč
Cena testované verze: 1 119 300 Kč
KLADY
- design
- zpracování a přehlednost ovladačů
- komfort na palubě
- jízdní dovednosti na i mimo silnici
ZÁPORY
- vyšší cena
- méně místa vzadu
Pohonná jednotka Objem motoru: 1984 cm3 Palivo: benzin Převodovka: automatická 6st. Výkon: 180 koní při 3 940 - 6 000 ot./min Točivý moment: 320 Nm při 1 500 - 3 940 ot./min Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 sekundy Maximální nejvyšší rychlost: 208 km/h Spotřeba (město /mimo / kombinovaná): 9 l / 6,3 l /7,3 l Emise CO2: 168 g/km Rozměry Délka x šířka x výška 4486 x 1839 x 1673 mm Rozvor: 2677 mm Objem kufru: 615 / 1655 litrů Objem palivové nádrže: 60 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.