Občas se stane, že hlavně muži si chtějí do své garáže pořídit velký silný pick-up, který má pořádný motor, rozměrnou korbu a zní strašidelně. V záplavě novinek se tak automobilka Nissan koncem minulého roku vytasila s novou generací modelu Navara. Ta je vozem určeným pro těžkou práci, takže i proto dostala do vínku silný naftový motor, tažnou sílu až 3,5 tuny anebo novou víceprvkovou zadní nápravu. My jsme téhle novince nemohli odolat a pořádně jsme ji projeli všude možně. Jak si nová Navara vedla?
I když je začátek června, nová generace velkého pick-upu od Nissanu se představila již loni na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Tam se ukázala evropská specifikace, jež dostala označení NP300 (Nissan Pick-up). Už podle fotografií je jasné, že tohle není žádný prcek. Testovaný exemplář se díky dvojité kabině chlubí délkou 5330 milimetrů, což je ale o 66 milimetrů méně, než u předchůdce.
Současně s tím se zkrátil o 50 milimetrů rozvor náprav a trošku nelogicky došlo na snížení světlé výšky. Ta má nově 223 milimetrů, jenže předchůdce byl o 6 mm vyšší. Celkově však vůz stále vypadá mohutně, drsně a při protůrování motoru na místě se i lehce oklepe, jako pravé americké osmiválcové stroje. Celkem zajímavě pak auto vypadá v červeném laku, který budil pozornost snad naprosto všude a nebylo výjimkou, že se za Navarou otáčely ženy, muži a leckdy i malé děti.
Pracant se poznáPo usednutí do kabiny je znát, že Nissan vytvořil novou generaci Navary tak, aby posloužila hlavně po pracovní stránce. Všude možně jsou k nalezení zásuvky na 12 voltů, ovladače klimatizace a pohonu všech kol jsou dost velké na to, aby s nimi šlo manipulovat v pracovních rukavicích a kdo tady bude hledat drahé materiály, tak nepochodí.
Na druhou stranu najdeme v interiéru určité prvky, které jsou převzaty z ostatních modelů Nissan. Stačí se podívat na tříramenný volant s jemnou kůží, střed palubní desky anebo na kožená sedadla. To vše nabízí o něco menší X-Trail, který jsme už několikrát podrobně prozkoumali. Drsnost Navary zvenčí je nakonec znát i zevnitř.
Převážně tvrdé plasty mají odolat poškrábání, měli by se dát lehce otřít a celkově je tenhle Nissan zpracován velmi dobře. Díky vysoce uloženým sedadlům je z vozu vynikající výhled vpřed a taktéž do stran. Výhodou je otevřená zadní korba, která sice postrádá jakýkoliv kryt, ale skrze zadní okno vidíte vše, co se odehrává vzadu. Při parkování se tímhle obrem to už taková sranda není, ale pro ulehčení manévru tu je parkovací kamera s 360 stupňovým zobrazením, což je za nás hodně užitečná věcička.
Z negativ bychom toho moc nenašli, snad jen pouhé výškové nastavení volantu zamrzí. I když je sedadlo řidiče nastavitelné v širokém rozsahu, výhradně výškově stavitelný volant občas dělá problémy, jak si vlastně sednout. Celkově je v interiéru místa víc než hodně, a to ve všech směrech. Dozadu se budou moci pohodlně usadit i dvě vzrostlejší postavy, ovšem tři 100 kilový muži s robustní strukturou těla by už zde mohli mít docela problém.
Nissan zapracoval taktéž na výbavě auta a tak už v základu najdeme sedm airbagů, asistent pro sjíždění svahů a rozjezdu do svahu, klimatizaci (pro výbavy N-Connect a Tekna je automatická) nebo systém automatického nouzového brzdění. Naopak elektricky ovládaná okna mají automatický dojezd opět jen u řidiče, což je další věc, která může kde koho iritovat. Co se týče jízdy v terénu, tam pomůže od základní výbavy dodávaný elektronický diferenciál s omezeným prokluzem. Pouze výbavová linie Visia má diferenciál s elektronickou uzávěrkou. Kdo by jej chtěl i pro nižší stupně výbavy, bude muset zaplatit 19 800 Kč.
Pod kapotou se odehrává bouřeV nabídce je nová Navara NP300 s novým motorem 2.3 dCi Twin Turbo o výkonu 140 kW, točivém momentu 450 Nm a automatickou nebo manuální převodovkou. Kdo by nechtěl právě tuhle kombinaci, může sáhnout po slabším provedení, které disponuje výhradně manuálem, výkonem 120 kW a točivým momentem 403 Nm. Naše silnější verze s manuálem pak dostala do vínku víceprvkovou zadní nápravu a bylo znát, že to autu jen a jen prospělo.
Předně je nutné dodat, že motor je „pouze“ čtyřválec, což může někoho zarazit. EU je však neúprosná a tak i na Nissana Navaru dolehli emisní předpisy a regulace. Příznivci značky ale nemusí smutnit, nás samotné překvapilo, jakým hutným zátahem a zvukem pohonná jednotka disponovala. Svou zásluhu na tom má jistě fakt, že motor dostal hned dvojici turbodmychadel, takže průběh zátahu je rozložen do příjemně širokého spektra. Počátek plného tahu se přitom dostavoval už kolem 1600 otáček a ve spojení s manuálem jsme se leckdy přistihli, jak máme za volantem velký úsměv na tváři.
Motor je totiž vskutku dobře naladěn a z každé jízdy s tímhle japonským obrem se stávala velká radost. Kdekoho pak překvapil bručivý zvuk čtyřválce, který u nejednoho kolemjdoucího způsobil velké zaujetí. Upřímně, nevědět, že pod kapotou máme čtyři válce, mysleli bychom si, že agregát jich má minimálně o dva víc.
Jelikož je Navara pravověrný offroad, podvozek disponuje žebřinovým rámem, nechybí pohon všech kol se dvěma diferenciály, přičemž ten zadní lze v případě potřeby uzavřít. Vůz jsme tak zkoušeli snad na všech typech terénu a chyběl už jen hluboký sníh. Ať jsme pak Navaru proháněli po blátivém nebo písčitém terénu, auto se vždy s grácií ze všeho dostalo a leckdy jsme ani nemuseli sahat na ovladač přepínání pohonu. Limitujícím faktorem jsou ovšem boční nášlapné prahy, které se při přejezdu větší nerovnosti na jedné straně vozu odíraly. Naštěstí jsou z robustní ocele a jejich ukotvení je dost pevné na to, aby se uvolnily.
Defacto až jízda po hluboké blátivé polní cestě měla za příčinu, že došlo na uzavření zadního diferenciálu. V tom okamžiku jsme si připadali spíše jak v traktoru, auto se prostě sunulo dál a dál, bláto létalo všude kolem, všechna čtyři kola byla v permanentním záběru a my jsme nevěřili vlastním očím, co vše Navara zvládne. Za dovednosti v terénu mluví i další údaje, jako je například přední nájezdový úhel 30,4°, zadní pak činí 25,6°
Zkoušený exemplář byl přitom na 18“ kolech a jeho podvozek je i tak nadmíru komfortní. Troufneme si říci, že možná o něco víc, než kolik nabízí sesterský X-trail. Při pokusu o sportovnější styl jízdy je logicky znát skoro dvoutunová hmotnost a víc jak pětimetrová délka karoserie. Díky pohonu zadní nápravy ve standardním režimu se však dá někdy s Navarou užít velká porce zábavy. Kdo by však nebyl úplně vyježděný a zkušený, ať si raději nevypíná elektronickou stabilizaci, s tímhle autem se člověk splete jen jednou.
ZávěrNová Navara NP300 předčila naše prvotní očekávání. Na trhu je totiž celkem obstojná konkurence, ovšem Nissan ukázal, že se jí dokáže s přehledem vyrovnat. Velký prostor v kabině, tažná síla až 3,5 tuny, vynikající naftový motor se dvěma turby, obří korba s flexibilní dvojicí ok na každé straně anebo celkový komfort na palubě, nejen tohle jsou přednosti, za které si testovaný vůz nemusí stydět. Nepotěší snad jen výškově stavitelný volant nebo lakovaná korba, která se za čas může doslova oškrábat. Z toho důvodu bychom doporučili za příplatek dokoupit plastovou nebo hliníkovou vložku, která se hodí každému, kdo bude vzadu převážet stavební materiál, palety atd. K novému Nissanu však nemáme větších výhrad a své zákazníky zcela jistě nezklame.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena testovaného vozu: 980 100 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 046 800 Kč
KLADY
- robusnost a vzhled
- průchodnost těžším terénem
- vnitřní prostor a komfort
- špičková tažná síla
- bohatá základní výbava
ZÁPORY
- lakovaná korba
- pouze výškově stavitelný volant
Motorizace naftový bi-turbo čtyřválec objem: 2298 cm3 nejvyšší výkon: 140 kW při 3750 ot./min největší točivý moment: 450 Nm při 1500-2500 ot./min Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy spotřeba paliva (město/mimo/kombinovaná): 8 l / 6,2 l / 7,1 l objem palivové nádrže: 73 litrůKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?