Druhá generace japonského crossoveru Nissan Qashqai je v naší redakci poměrně častým návštěvníkem. Jeho obliba u zákazníků není malá, a tak jsme se s postupem času podívali na několik jeho verzí. Tou nejaktuálnější je naftové provedení 1.5 dCi. To se chlubí velmi příznivou spotřebou a solidním tahem. V této konfiguraci ale chybí pohon všech kol, vystačit si tak musíte pouze s náhonem na předek.
Ohledně designu stávající generace Qashqaie už toho bylo napsáno tolik, že snad nejde zmínit nic nového. Výsledný dojem tak necháme čistě na vás. Nová generace se odchýlila od krabicovitých proporcí, což jí bezpochyby prospělo. Současně s tím v ní někdo může vidět podobnost s větším SUV X-trail, které nese některé stejné prvky.
Designérům Nissanu se tak povedlo vykouzlit krásné křivky karoserie s dynamickými prvky. Vše podtrhoval sněhově bílý lak, který se ale teď v zimním období logicky ihned zašpiní. Vše završují 19palcová litá kola a snad jen absence zatmavených bočních oken chyběla k celkové dokonalosti.
Pohodlný i na delších cestáchPo několikáté zde musíme zmínit kvalitně zpracované jednotlivé díly interiéru. Nikde nic nevrže, neklepe a Qashqai se chlubí i solidní přehledností všech ovladačů. Výsledné dojmy z kabiny jsou proto takové, že japonský vůz se dokáže kvalitou interiéru přiblížit evropské konkurenci (tu korejskou leckdy i překonává).
Palubní deska je taktéž přehledná a na středovém panelu je umístěna dotyková obrazovka informačního systému s navigací. Negativem může být lesklý černý plast okolo ní, na kterém je vidět každá nečistota a otisk prstu.
Co se týče prostoru pro posádku, u současné druhé generace Qashqaie na něm bylo podstatně zapracováno. Vpředu tak bude mít většina řidičů se spolujezdci dostatek místa ve všech směrech. Po přesunu na zadní řadu sedadel a posazení se „sám za sebe“ mi pak stále zbylo dost místa pro kolena. Místa nad hlavou je zde už o něco méně, ale bez problému sem v naprostém pohodlí posadíte dvě osoby do výšky 185 cm.
Na palubě testovaného Nissanu prostě vládl klid a pohoda, auto je výborně odhlučněné a až při vyšších dálničních rychlostech začal k uším posádky pronikat lehký svist vzduchu kolem vnějších zpětných zrcátek. Důležitým faktorem při výběru vozu je i zavazadlový prostor, jenž v základní konfiguraci nabízí objem 430 litrů.
Samotná výbava auta pak byla celkem bohatá. Nechyběl zde asistent rozjezdu do kopce, šestice airbagů, systém rozpoznání dopravních značek a automatického nouzové brzdění, bezdotykové odemykání a zamykání nebo navigace.
Spotřeba je jeho velkou výhodouPod kapotou testované specifikace byla ukryta naftová pohonná jednotka dCi o objemu 1.5 litru s výkonem 110 koní a s 240 Nm točivého momentu. S ní je spárována standardně šestistupňová manuální převodovka, automat sem dokoupit nejde.
Jako na potvoru během testovacího týdne napadl sníh, a tak jsme litovali toho, že vůz nenabízí v této konfiguraci pohon obou náprav. Samotná dynamika vozu je ale s tímto motorem poměrně slušná. První polovinu týdne jsme Qashqai nijak moc nešetřili a musíme uznat, že i přes menší výkon 110 koní jsme rozhodně nebyli brzdou provozu.
Motor nabídl plný točivý moment už v 1750 ot/min, přičemž výkonová špička se nacházela až ve 4000 ot/min. Agregát se tak nechával s radostí vytáčet a přední náprava leckdy na mokrém povrchu prohrábla i na dvojku. Při dálničním tempu 130 km/h točil motor něco málo kolem tří tisíc otáček za minutu a snad jen prudší dálniční stoupání mu činilo lehké potíže.
Snad nejzajímavějšín údajem je však spotřeba. Ta totiž musí zaujmout úplně každého, jelikož testovaná jednapětka si prakticky nikdy neřekla v průměru o víc jak šest litrů na 100 km. Klasická průměrně rychlá jízda se dvěma pasažéry na palubě vykouzlila na palubním počítači číslovku 5,6 litru a kdo je vyznavačem ekologických přesunů, ten se dostane i lehce pod čtyři. Díky palivové nádrži na 65 litrů tak ujedete na jedno natankování víc jak tisíc kilometrů.
Jízdní dojmy z nového Qashqaie jsou taktéž dobré. Jeho podvozek je sice naladěn na tužší notu, ale přejezd menších nerovností prakticky nedá znát a pokud chcete uslyšet ránu od podvozku, která vás pořádně naklepe, je potřeba projet opravdu velký a hluboký výmol. Vůz v zatáčkách velmi dobře drží stopu, je agilní a řízení nám poskytovalo celkem dostatek informací o tom, co se právě děje pod předními koly.
ZávěrPrávě naftové verze nového Qashqaie jsou důkazem toho, že i větší crossover umí jezdit svižně, rychle a přitom není nenažraný. V plném obsazení si na dálnici řekl o šest a půl litru, což je i tak slušný výsledek a nebýt slabšího výkonu, v táhlých dálničních kopcích by se dalo stále jet i na šestku. V ostatních oblastech si tenhle Nissan vede dobře, ať už je to kvalita materiálů, zpracování samotné a nebo jeho moderní a stále neokoukaný design. Někoho ale nemusí úplně potěšit grafické zpracování informačního systému a leckdo může Nissanu vytknout, že u auta s cenovkou přes půl milionu korun máte automatický dojezd okna jen u řidiče.
Celkové hodnocení: 90 %Cena vozu v základu: 474 400 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 516 400 Kč
KLADY
- nestárnoucí design
- úsporný motor
- prostorný interiér
- podvozek
ZÁPORY
- grafika informačního systému
- automatický dojezd okna jen u řidiče
Motorizace vznětový přeplňovaný čtyřválec objem: 1461 cm3 nejvyšší výkon: 110 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 260 Nm při 1750-2500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,4 sekundy spotřeba dle výrobce (město, mimo, kombinovaná): 4,2 l /3,6 l /3,8 l objem palivové nádrže: 65 litrůŠkoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?