TEST: Kia cee´d 1.0 T-GDI – Tříválcová pohroma?

Kia cee´d 1,0 T-GDI 88kW
Kia cee´d 1,0 T-GDI 88kW, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 7. ledna 2016 06:50 | akt. 8. ledna 2016 18:21
Sdílej:

Kia cee´d byl vždy lákavou nabídkou. Nyní vypadá díky paketu GT line vážně skvěle, ale co ten litrový tříválec s turbodmychadlem?

Kia cee´d je skutečně dobré auto. Dokonce tak, že o něm můžete uvažovat jako o levnější alternativě k Volkswagenu Golf. Korejská Kia zašla technologicky velmi daleko. Nyní dokonce nabízí downsizingovaný, přeplňovaný motor. Skalní fanoušci a potenciální zákazníci zbystřete.

Samý GT line

Ani snad nevím, jak vypadá cee´d bez GT line vzhledu. Tři prošli redakcí, dva z nich měli GT line paket a jeden byl dokonce pravověrným „GéTéčkem“. Své opodstatnění to má. GT line cee´du sluší. Nabroušený vzhled, velká kola, výrazné koncovky výfuku a jemné odlišnosti mezi motorizacemi.

Na přídi vás bezpodmínečně zaujmou led diody pro denní svícení nebo mřížka chladiče typicky ve stylu „tygří nos“. Z boku nepřehlédnete výrazné prahy nebo atraktivní litá kola. No a na zádi můžete obdivovat sebevědomou koncovku výfuku na obou stranách nárazníku.

Ostatně to můžete sami posoudit a samozřejmě přivítáme váš názor v diskuzi pod článkem.

Zub času je znát stejně jako prvotřídní kvalita

Interiéru cee´du není v podstatě co vytknout. Ergonomie většiny ovládacích prvků je v pořádku, stejně jako kvalita materiálů a hlavně zpracování. Na Slovensku by mohli dělat školení na téma slícování a příkladné dílenské zpracování. V tomto ohledu se plně vyrovnávají německé (včetně domácí Škodovky) konkurenci.

Příjemně tvarovaný volant má dobrý průměr, jen tloušťka by mohla být krapet větší. A v neposlední řadě, střed volantu by mohl být už v novém moderním designu, jak tomu bylo u pro ce´du GT. Ovladače na ramenech volantu jsou sice menších rozměrů, zato jejich ovládání je jednoduché a přesné.

Za volantem naleznete ideální pozici poměrně brzy. Sedačka má široké možnosti nastavení, stejně jako volant. Bohužel délka sedáku patří k horšímu průměru třídy a celková nabídka pohodlí není zcela ideální. S ohlédnutím na sportovní „paket“ GT line, bych čekal lepší sedadla minimálně co se bočního vedení týče.

Horší pohodlí cee´d vyrovnává nabídkou prostoru a odhlučněním. V obou případech budete spokojeni. A to platí i pro pasažéry na zadních sedadlech, kde nebude trpět ani dospělý člověk.

Svou úlohu rodinného vozu plní i z hlediska nabídky zavazadlového prostoru, kde se svými 380 litry objemu vyhoví menší a méně náročné rodině. Pokud by vám to přišlo málo, verze SW nabízí 528 litrů.

S úsměvem tam, s prázdnou nádrží zpět

Největší novinkou nového cee´du je přeplňovaný litrový tříválec třídy Kappa. Ten patří mezi papírové siláky, přičemž slibuje 88 kW výkonu (120 koní) a maximum točivého momentu 171 N.m., což už není tak závratná hodnota. V pravdě tento agregát nahrazuje čtyřválcový atmosférický motor o objemu 1,6 GDI o výkonu 99 kW a 164 N.m. točivého momentu.

Co je pro nás zarážející, zrychlení z klidu na 100 km/h se s novým tříválcem opozdilo o 0,3 sekundy. Krom toho se snížila i maximální rychlost ze 195 na 190 km/h. Jediné co mluví ve prospěch tříválce je papírová spotřeba a emise, kdy hodnoty v kombinovaném režimu jsou 4,9 litru na 100 km a 115 g/km. Starý atmosférický čtyřválec papírově spaloval 6 litrů naturalu a vypouštěl 137 g.

Zpět z čísel na silnici. Motor navzdory malému objemu a třem válcům nabízí slušnou dynamiku. Sílu postrádá v nízkých otáčkách, přičemž ve vyšších mu dech nedochází. Díky vyvažovacím hřídelím nabízí i slušnou kultivovanost, jen zvuk není pohlazením pro uši.

Auto je tedy dostatečně pružné, pokud nevyužijete jeho kapacitu. Jakmile nasednou čtyři dospělí, naplní zavazadlový prostor, dynamika se razantně změní. S tím jde ruku v ruce i spotřeba. Kombinovaně se drží na hranici 7 litrů. Pokud auto naložíte a budete držet krok s provozem, počítejte s apetitem 8 litrů ve městě, 9 na dálnici a 6,5 mimo město.

Z pohledu jízdních vlastností cee´du se nic nezměnilo. Ani GT line paket se na nich neprojevil nějak výrazně. Auto je poslušné, zdatně tlumí nerovnosti, do zatáček se vrhá ochotně a zarputile drží zvolenou stopu. Jen je škoda, že zdatnému podvozku nesekunduje dobře odladěné řízení, které bohužel poskytuje jen zlomek potřebných informací a tak se musíte spolehnout spíše na svůj odhad, než na informace, které byste cítili z řízení.

Závěr

Modernizovaný cee´d je stále ten dobře jezdící, kvalitně zpracovaný a levný automobil. Navíc teď vypadá ještě o něco lépe s paketem GT line. Jeho největší slabinou je vysoká reálná spotřeba. Sedm a více litrů nepovažujeme za úspěch, stejně tak horší dynamika v porovnání s 1,6 GDI.

Je to možná trochu škoda, protože jinak se cee´d nedopouští žádných výrazných přešlapů.

Celkové hodnocení: 87 %

Základní cena vozu: 324 980 KčCena testovaného vozu: 449 880 Kč

KLADY+ nabídka vnitřního prostoru+ zpracování a kvalita interiéru+ jízdní vlastnosti

ZÁPORY- vysoká spotřeba- málo odkládacích prostor- neoslnivá dynamika litrového tříválce

Motorizacezážehový řadový přeplňovaný tříválecobjem: 988 cm3nejvyšší výkon: 88 kW (180k) při 6000 ot/min.největší točivý moment: 171 Nm při 1500-4000 ot/min.

Jízdní výkonynejvyšší maximální rychlost: 190 km/hzrychlení 0-100 km/h: 11,1 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6,2 l / 4,2 l / 4,9 lobjem palivové nádrže: 53 litrů

 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.