Utkat se na našem trhu s domácí stálicí je velmi obtížné. Přitom 208 ve Francii vládne v prodeji napříč třídami. Logicky je nejprodávanější auto ve Francii skvělé, v čem je lepší než Fabie a v čem je naopak horší?
Mainstreamu navzdory
Peugeot 208 má pořádný problém s identitou. Oblé tvary evokují v mužích odpor, v ženách zalíbení. Navzdory tomu marketing tvrdí, že je to auto se sportovními geny s dravým výrazem. A při bližším seznámení vidíte spíše hru na exkluzivitu. Dojem luxusu Peugeot nahání chromovanými lištami. Kterých tu je možná až moc.
Nicméně, nemůžeme Francouzům sebrat jejich nadšení pro detail. Právě díky detailům nacházíme zalíbení v té kulaté karoserii. Oblé tvary nabourávají nápaditými kontrasty a to jak pomocí barev, tak pomocí nevšedních tvarů.
Nic na tom nemění ani fakt, že na silnicích současná oblá 208 jezdí už mnoho let. Díky žebrování na mřížce chladiče, černým zrcátkům, grafice zadních světel nebo zajímavému tvaru střešního okna, vás umí překvapit i po tolika letech.
Závěrečný verdikt nad vzhledem necháme jako obvykle na vás a vašem osobním vkusu.
Malá, malý, malé
Malý volant v malém interiéru v nás vyvolává rozporuplný dojem. Malá designová revoluce v oblasti kontrastních detailů nedosahuje míry znepokojení, jako při té první, když jsme usedli za volant 208 poprvé.
Právě volant nás tenkrát vyděsil. Malinký, tenký, ale poměrně dobře tvarovaný, musel být nastaven hodně nízko. Ptáte se proč? No jinak bychom neviděli na kapličku palubních přístrojů. Dle slov automobilky jsou více v zorném poli řidiče. No ať si tomu říkají jak chtějí, my kvůli tomu měli skoro odřené stehna od volantu, jak byl nízko.
Interiér 208 nepřekypuje prostorem. Malá naděje svitne na předních sedačkách, kde alespoň v podélném směru je místa dostatek. Jen po nás prosím nechtějte, abychom se posadili sami za sebe. To bychom nesměli mít nohy. V příčném prostoru je to co do pocitu výrazně horší než ve Fabii. Ta na nás působila vzdušnějším dojmem.
Když už tedy mluvíme o Fabii. Peugeot 208 navzdory Fabii, má automatické dojezdy u stahování oken jak vpředu tak i vzadu. Nabízí nápaditější tvar přístrojové desky a také lepší výhled.
Fabie naopak nabízí daleko více odkládacích prostor (například držák na nápoje nám opravdu chyběl). Domácí stálice boduje také v nabídce velikosti zavazadlového prostoru nebo odhlučnění kabiny.
Tři válce stačí, když turbo tlačí
Pokud chcete do 208 benzinový motor, nic jiného než tříválec nedostanete (vyjma verze GTi). Vedle základního litru o výkonu 50 kW tu je atmosférická 1,2 60 kW. My však měli pod kapotou 1,2 PureTech s přeplňováním. Tento tříválec nahradil dříve dosti oblíbenou čtyřválcovou 1,6 VTi (88 kW) s atmosférickým plněním.
Navzdory jen trojice válců netrpí nekultivovaností nebo hrubým chodem, zvuk sice není pohlazení pro uši, ale alespoň neobtěžuje. Jeho velkou předností je zátah v téměř jakémkoliv spektru otáček. Laxní odezvu na plyn přisuzujeme „ekoterorizmu“. Za zbrklý a necitlivý nástup brzd může konstruktér no a abychom to měli kompletní, minimální odpor posilovače a tupá odezva jde na triko elektrickému posilovači.
Ještě jedna zmínka na adresu 1,2 PureTech. Kromě slušného zátahu zvládá i úlohu šetřílka. Mimo město není problém cestovat za 4,5 litru na 100 km. V kombinaci s dálnicí se dostáváme na hodnotu 5,4 litrů a po městě se vejdete do 6,5 litru. Kombinovaně není problém dosahovat spotřeby 5,5-5,7 litru na 100 km.
Automat pomáhá na všech frontách
Zhruba před půl rokem jsme tu měli 208 s robotizovaným manuálem. Ten vystřídal nový šestistupňový automat. Pozitivně hodnotíme volbu staré, ač ověřené techniky. Hydrodynamický měnič (obdobnou techniku nacházíme i u převodovek ZF) je skvělou volbou. Ve stínu všech „moderních“ dvouspojkových převodovek přináší do městského lenošení klid a hlavně řazení bez cukání. Vesměs fungoval dobře, řadil bez cukání a rozvážně.
Z podvozku cítíte sofistikovanost, která je třeba i20 naprosto cizí. Klid s jakým filtruje nerovnosti, nás překvapila stejně jako náklony karoserie v normě nebo přirozená jistota v oblouku. Škoda, že dobré jízdní vlastnosti sráží necitlivé řízení a zbrkle nastavené brzdy. O hluku snad mluvit netřeba.
2,08 důvodů proč nekoupit Fabii
V čem je Francouzská 208 lepší? Ve dvou věcech rozhodně ano. Nešetřilo se na ovládacích prvcích (viz stahování oken s automatickými dojezdy), ani na sedačkách, které mají skvělé boční vedení. Dvěstěosmička také dobře jezdí, ostatně to Fabie taky. Jenže 208 není uvnitř tak sofistikovaná, přehledná, nemá tolik odkládacích přihrádek a je také výrazně menší. Navíc, 208 si drží dosti sebevědomou cenu.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 245 200,- Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 429 700,- Kč
KLADY
+ lákavý zevnějšek
+ kultivovaný a úsporný motor
+ přesvědčivé jízdní vlastnosti
ZÁPORY
- malý volant
- letargická reakce na plyn
- necitlivé přeposilované řízení a zbrklé brzdy
Motorizace
zážehový přeplňovaný řadový tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min.
největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min.
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 5.7 / 3.8 / 4.5
Objem palivové nádrže: 50 litrů