Kolega Honza letos v létě otestoval při cestě do Chorvatska pátou generaci Subaru Outback a tenkrát měl pod kapotou vcelku úsporný naftový motor s objemem dva litry. Právě slabší nafta ale většinou neuspokojí dynamicky založené řidiče a tak jsme podrobili testu benzínovou verzi s motorem 2.5i o výkonu 129 kW a točivém momentu 235 Nm. S motorem je výhradně spojena automatická převodovka Lineartronic, manuál zde vůbec nedostanete. Zajímavostí je i to, že vedle modelu XV je Outback právě tím, pro něhož se údajně rozhodne až 90 procent zákazníků Subaru na trhu v Evropě.
Námi testovaný kousek byl ve výbavě Comfort Navi, což znamená, že vůz dává na obdiv diodové přední světlomety, litá 17 palcová kola a nebo zatmavená boční okna. Ona nová generace vozu ale vypadá spíše jako větší facelift, protože pokud vedle sebe postavíte předešlou a stávající generaci, zas tolik rozdílů mezi nimi nenajdete.
Předešlou větu potvrzují i základní rozměry, kdy najdeme rozdíly pouze v nárůstu do šířky (+20 mm) a délky (+25 mm). S novou generací tak prošla úpravou hlavně aerodynamika. Díky tomu je čelní sloupek posunutý směrem vpřed, snížení se dočkala zadní hrana střechy s decentním spoilerem a inženýři vylepšili i proudění vzduchu kolem podvozku. Poslední novinkou jsou i aktivní klapky masky chladiče, kterou nabízí výhradně námi testované benzínové provedení.
Bezpečí a komfortV kabině je naštěstí nová generace poznat o mnoho víc. Nová jsou sedadla, dřívější tvrdé plasty byly konečně vyměněny za měkčené a použité dekory jsou mnohem lépe zpracovány. Svůj podíl na výsledném dobrém dojmu mají i masivnější výplně a nebo přepracovaný kožený volant.
Po stránce prostoru a komfortu jsem si za celou dobu testu nemohl na nic stěžovat. Vyzkoušel jsem jízdu jako řidič, spolujezdec a pak i jako pasažér na zadní řadě sedadel a ani v jednom případě jsem nedostal šanci najít nedostatek místa v jakémkoliv směru. Oproti minulé generaci se prostor v loktech navýšil o šest centimetrů vpředu, vzadu se rozdíl navýšil o čtyři centimetry. Všechna sedadla jsou rozměrná, sedí se v nich příjemně a boční vedení předních sedáků dostalo ideální tuhost.
Důležitým aspektem je i zavazadelník, jenž nabízí pravidelný tvar a v základním uspořádání objem 512 litrů. Komu je to málo, po sklopení zadní řady se naskytne prostor o objemu 1848 litrů. Potěšila i přítomnost několika odkládacích boxů, jenž byly umístěny pod podlážkou kufru. A co vlastně obsahuje výbava Comfort Navi v základu? Tak předně to jsou vyhřívaná přední sedadla, dvouzónová klimatizace, kožený volant, tempomat, bezklíčové ovládání vozu a nebo elektricky ovládané páté dveře. Ty navíc disponují užitečnou funkcí, kdy lze naprogramovat, jak vysoko se otevřou. Při parkování v podzemních garážích tenhle prvek rozhodně oceníte.
Manuál nemámeAčkoliv se Subaru Outback nabízí na českém trhu se dvěma pohonnými jednotkami, jen naftový čtyřválec je nabízen s manuální šestistupňovou převodovkou. Benzíňák dostal do vínku pouze samočinnou převodovku Lineartronic s plynulou změnou převodu. I když se to nemusí někomu líbit, tohle řešení Subaru vysvětluje tím, že jeho zákazníci chtějí právě automat a i kdyby to tak nebylo, důležitý je i severoamerický trh. Právě tam je totiž automat hodně populární.
Převodový poměr je realizován řetězem, který spojuje dvě kuželové řemenice uložené na hnacím, respektive hnaném hřídeli. Následným axiálním pohybem řetězu vlevo či vpravo se mění převodový poměr. Převodovka Lineartronic umožňuje velice plynulý rozjezd a vážně zde nehrozí typické škubání či trhání, které můžeme znát u dvouspojkových převodovek či robotizovaných manuálů.
A jak se vlastně jezdí s automatem Lineartronic? Vskutku příjemně. Převodovka totiž vždy volí převod podle mnoha vstupních údajů a prakticky se dá říci, že díky tomu, že vlastně „neřadí“, nikdy nedochází k přerušení toku hnací síly. Posádka si tak užívá plynulou akceleraci, která přestane až ve chvíli, kdy dosáhnete své požadované rychlosti. Koho by nebavilo poslouchat jinak dobrou logiku automatu, přítomnými pádly pod volantem si může řadit sám, což jsem ostatně dělal celkem často.
Benzínovému Outbacku nechybí ani chuť na sportovní jízdu. Při prošlápnutí pedálu plynu až na podlahu se z motorového prostoru začal ozývat hutný zvuk a motor se nechal s velkou radostí vytáčet. Dle mého názoru je však výkon 129 kW tak akorát, pro řidiče milující rychlost a ostrou dynamiku tu chybí typický šestiválec s objemem 3.6 litru a výkonem 252 koní. Ten se ale do Evropy nedováží. V oblasti spotřeby si Outback nevedl moc dobře, protože i přes lehkou nohu na plynu jsem se nedokázal dostat pod hranici osmi litrů na 100 km, při dynamičtější jízdě to pak bylo dokonce jedenáct.
Značka Subaru se vyznačuje i propracovaným pohonem všech kol AWD, přičemž pohon pracuje rozdílně na tom, zda je vůz vybaven automatem nebo manuálem. U verze s manuální převodovkou je přítomen centrální diferenciál uzavíraný viskózní spojkou, jenž rozděluje hnací sílu mezi obě nápravy. Varianta se samočinnou převodovkou je však vybavena aktivní vícelamelovou spojkou MPT (Multi Plate Clutch). Ta je ovládána hydraulicky olejem převodovky a ke své práci využívá i její čerpadlo. Ve standardním režimu je na přední nápravu posíláno okolo 90 procent točivého momentu, jenže v případě prokluzu přední nápravy se poměr může změnit až na 50:50. Aby toho nebylo málo, Outback nabízí i doplňkový systém Active Torque Vectoring, jenž přibrzďováním kol supluje funkci samosvorného diferenciálu u příslušné nápravy.
Důležitým prvkem pro bezpečnou jízdu je taktéž systém EyeSight. Ten se dostal poprvé do Evropy až letos, jenže u verze Outback je na ostatních trzích přítomen už od třetí generace. K nám se tak alespoň dostalo jeho poslední nejpropracovanější vydání. To pracuje za pomoci dvou barevných stereokamer do rychlosti 180 km/h, má pracovní dosah 110 metrů a zorný úhel 35°. Obě kamery sledují body, ty následně skládají a výsledek porovnávají s uloženými daty. Díky tomu obě kamery fungují jako lidské oči a umí rozpoznat například osobní automobil, chodce, cyklistu nebo větší zvíře. Zajímavou funkcí je i rozpoznávání rozsvícených brzdových světel, takže vůz umí sám zabrzdit a zabránit hrozící kolizi. Systém krom toho upravuje brzdný účinek třeba i při jízdě s těžkým přívěsem, takže za tenhle systém patří Subaru velké díky.
Podvozek nového Outbacku mě osobně hodně překvapil. Umí velmi dobře filtrovat větší nerovnosti, takže se nemusíte obávat, že jízda po kamenité cestě z vás vyklepe duši. O to větším potěšením bylo to, že i v zatáčkách si vůz nechal hodně líbit a byl jízdně neutrální. Řízení vozu v ostrých zatáčkách usnadňuje o něco strmější převod řízení, který byl snížen z 16,5:1 na 14:1.
Nový Outback se zážehovou dva a půlkou pod kapotou je i ve spojení s automatem Lineartronic hodně zajímavým autem. Nabízí totiž kombinaci velkého prostorného kombi a SUV, na kterou se běžní protivníci typu Octavia Scout chytají jen málokdy (hlavně v terénu). Kladem jsou vynikající jízdní vlastnosti, ovladatelnost a taktéž špičková aktivní a pasivní bezpečnost. Protikladem může být vyšší cena, nabídka jen jednoho benzínového motoru s automatem a nebo vysoká spotřeba paliva. Každopádně platí, že Subaru má svou cílovou klientelu a je téměř zaručeno, že s jeho koupí se budete vyjímat v jinak širokém davu koncernových výrobců.
Celkové hodnocení: 88 %Cena v základní výbavě: 999 000 Kč
Cena testovaného vozu vč. příplatků: 1 001 300 Kč
KLADY
- vysoká světlá výška
- solidní aktivní bezpečnost
- příjemný vzhled
- systém EyeSight
ZÁPORY
- pouze převodovka Lineartronic
- vysoká spotřeba
Motorizace zážehový čtyřválec objem: 2499 cm3 nejvyšší výkon: 129 kW při 5800 ot/min. největší točivý moment: 235 Nm při 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 198 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 sekundy spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.7 l / 6 l/ 7 l objem palivové nádrže: 60 litrůFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.