Současným trendem hned několika světových automobilek je nasazování devítistupňových automatických převodovek do svých modelů. Devítikvalt od firmy ZF jsme letos měli například u Land Roveru Discovery Sport, u něhož ale souhra s motorem nebyla moc dobrá. O to víc nás proto zajímala nová Honda CR-V s naftovým motorem 1.6 i-DTEC, u nějž se výrobce odhodlal k tomu samému kroku. Jak moc dobře byla převodovka s motorem sladěna? Je devět stupňů moc a nebo je to optimální počet? Na nejen tyhle otázky jsme hledali celý týden odpovědi.
Nové CR-V je hodně populární v prodejích, za což bezpochyby může jeho elegantní a robustní vzhled a taktéž prostorný interiér. Znalci značky si díky faceliftu povšimnou nové grafiky předních světel, jiného předního nárazníku a masky chladiče. Při pohledu na záď se zde objevila i nová chromovaná lišta spojující koncové svítilny se zajímavým vykrojením.
Pro někoho může být omlazené CR-V nevzhledné, ale to je čistě otázka vkusu každého z nás. Vůz ukazuje decentní boční linie a okenní oblouk o větším poloměru se zajímavým zakončením. Testovaná verze byla v nejvyšší specifikaci Executive, což zajistilo přítomnost designově zajímavých litých osmáctipalcových kol a hnědého metalického laku karoserie.
Pohodlí a prostor pro pětKabině dominují celokožená sedadla s dostatečnou podporou stehen a rozměrný středový panel překvapivě moc nezasahuje do prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce. Další již několikrát zmíněnou předností je neuvěřitelně prostorná kabina, kam posadíte pět dospělých osob a nikdo z nich si přitom nebude stěžovat, že má kolem sebe málo místa.
Palubní deska je zpracována přehledně, budíky nabízejí dobrou grafikou a na středovém panelu se díky faceliftu objevila nová dotyková obrazovka multimediálního systému. Ten využívá systém Android a jeho ovládání je intuitivní a snadno zapamatovatelné. Aktuální generace CR-V nabízí kromě královského místa pro posádku i snadný přístup k zadním sedadlům. Je to umožněno díky zadním dveřím, jenž se dovedou otevřít do skoro až úhlu 90 stupňů. Pro rodiny je podstatný údaj i základní objem kufru, který v základu činí 589 litrů.
Kdo touží po vrcholné verzi Executive, bude zřejmě hodně překvapen, co vše mu vůz v základu nabídne. Za zmínku tak panaromatické střešní okno s dvojitou roletou, litá kola, světelný a děšťový senzor, xenonové světlomety, osm airbagů, automatická duální klimatizace, výhřev předních sedadel, elektrické otevírání víka kufru a nebo nový adaptivní tempomat. Ten je mimo jiné vybaven systémem prediktivního ovládání tempomatu s označením i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control).
Výbava vozu se v rámci faceliftu rozšířila i o příplatkové balíčky bezpečnostních pomocníků ADAS a Honda Sensing. První zmíněný stojí 19 tisíc Kč a umí varovat před čelní srážkou, kontroluje jízdu v pruhu, rozpoznává dopravní značky a nebo detekuje objekty v mrtvém úhlu. Za druhý systém dáte dalších 50 tisíc, a to už je vůz vybaven i systémem pro zmírnění následků nehody, systémem pro udržování v jízdním pruhu a zmíněným tempomatem. Oba tyto systémy testovaný vůz měl ve výbavě a bylo zajímavé pozorovat, jak se i při větším náklonu v zatáčce automaticky stahovaly bezpečnostní pásy, aby mne i spolujezdce udržely co nejpevněji v sedačce.
Cesta za devíti stupniNámi testované provedení bylo v kombinaci s turbodieselovým motorem 1.6 i-DTEC o výkonu 118 kW, které jsme v redakci měli nedávno. Tehdy s ním však byl spojen manuál se šesti stupni, nechyběl pohon všech kol a tak u dnes testovaného vozu byl jedinou novinkou zmíněný devítistupňový automat od firmy ZF. Osobně mě proto nejvíc zajímalo, zda vůbec někdy využiji „devítku“ a abych vám přiznal, o její přítomnosti se dozví jen málokdo z vás.
Velký počet převodových stupňů tu ale není jen tak pro srandu. U pětistupňového automatu se otáčky motoru drží zbytečně vysoko, kdežto u námi testované verze motor točil při 130 km/h pouhých 1800 otáček! Ještě neobvyklejší byl případ, kdy při snaze jet po dálnici opravdu rychle, šla devítka zařadit až v rychlosti 140 km/h, do té chvíle si automat nenechal do své práce nikterak zasahovat. Pod volantem jsou sice přítomna pádla pro řazení, ale elektronika převodovky nejprve zhodnotí, zda vámi zadaný stupeň je vhodný a až potom dojde (nebo nedojde) k přeřazení.
Práce převodovky je jinak naprosto skvělá, s naftovou jednotkou je sladěna na jedničku a po celou dobu testu nedošlo k tomu, že by byla zmatená a zbytečně čekala na to, až jí řidič sám udělí pokyn. Možná jen opravdu ostrý start z místa může způsobit, že sázení prvních tří kvaltů nebude tak rychlé, jak by jste čekali a ani sportovní režim na tom nic moc nezmění. V něm se otáčky drží příliš vysoko a reakce převodovky na prudký start se přitom zlepší minimálně.
S motorem 1.6 i-DTEC je standardně spárován i systém Start/stop a velmi mile mě překvapila funkce, kdy se motor vypne jen v případě, že řidič opravdu silně sešlápne brzdový pedál. Díky tomu se povedlo dosáhnout i přívětivé spotřeby, která se za dobu testu pohyboval okolo 7,2 litru na 100 km. Kdo se pak bude snažit vyloženě ždímat všech 160 koní, nedostane se v průměru přes hranici 9 litrů.
Už v dřívějším testu aktuální generace vozu jsem uvedl, že naladění podvozku je komfortní a v zatáčkách se příliš nenaklání. Přejezd větších nerovností je v CR-V znát hlavně v nižších rychlostech, protože při rychlé jízdě se daří podvozku nerovnosti „přelétnout“ a nedat posádce znát, co se děje pod koly. Typickou ukázkou byla jízda po D1, kdy jsem s vozem nejprve jel 100 km/h a místy neskutečně drkotající asfalt ze mě málem vytřesl duši. Po zvýšení tempa na 130 km/h to už ale s tlumením bylo výrazně lepší.
Stojí za vaší pozornost?Myslím si, že rozhodně ano. Kdo je milovníkem prostoru, pohodlí a trochy luxusu, nové CR-V je pro něj jako stvořené. Společně s dobře spárovaným automatem se jedná o povedený dálniční křižník, jehož výkon je dostatečný a ani spotřeba neleze do závratných výšin. Možná se někomu nebude líbit současný design, že palubní systém využívá leckdy nepopulární systém Android a nebo vůz má jen menší odkládací prostory v kabině. Jinak se ale nedá velké Hondě nic vytknout a vzhledem k nabušené výbavě Executive je cena poměrně přijatelná.
Celkové hodnocení: 92 %Základní cena vozu: 829 900 Kč (1.6 i-DTEC/118 kW 9A 4x4 Elegance)
Cena testované verze vč. příplatků: 1 048 800 Kč
KLADY
- silný motor
- dobře sladěná převodovka
- prostornost a výbava
- podvozek
ZÁPORY
- malé odkládací prostory
- kratší sedáky vzadu
Motorizace přeplňovaný vznětový čtyřválec objem: 1597 cm3 nejvyšší výkon: 118 kW při 4000 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 2000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6 l / 4.9 l / 5.3 l objem palivové nádrže: 58 litrůKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?