Drtivá většina prodejů Lexusu, tvoří hybridní modely, čili, nehybridní verze jsou „jen“ doplňkové. Přesto je NX 200h, tedy nehybridní alternativa atraktivního crossoveru, zajímavým vyzyvatelem německé konkurence.
Každý mu podlehne
Lexus NX vypadá jako predátor na silnici, agresivní, výrazný, naprosto šílený a přitom svůdný. Na fotografiích působí jeho křivky trochu nevyváženým dojmem ale až při přímém kontaktu vám vše tak nějak začne do sebe zapadat a je jedno, zda je to normální verze (jako v našem případě), nebo se sportovním paketem (test zde).
Moderní, svalnatý crossover zaujme kdekoliv. V ulicích Prahy, ve vesnici Horní Dolní, nebo uprostřed rozkopané D1. Výrazná dravá příď, ostré hrany, zajímavé linky LED denního svícení s integrovaným blinkrem, krásné světlomety, nafouknuté blatníky, emotivní zadní partie s ještě zajímavějšími zadními světly. Takto propracovaný a zároveň ucelený design musím opět pochválit, stejně jako před několika měsíci u bílé hybridní verze.
Interiér Lexus je vážně luxus
Snad ani nevím kde začít. Už při nastoupení máte dojem, že sedíte v autě o dvě třídy vyšší. Spíše v konkurentovi Range Roveru, než v Audi Q5. Tlumené zabouchnutí dveří, příjemné kožené sedačky, kůží potažená přístrojová deska a krásné dekory. Kde nenajdete kůži, tam je měkčený kvalitní plast.
Dojem většího auta navozuje velkorysý prostor. Čtveřice, nebo i pětice dospělých cestujících bude mít ve všech směrech místa dost. A to i cestující na zadních sedadlech před koleny, nebo nad hlavou. Problém nastává jen při vystupování, kdy se zadní cestující, pokud neskloní hlavu, praští o rám dveří.
Celkový dobrý dojem nezkazí ani stará ošklivá tlačítka (jsou schovaná pod volantem), tvrdý plast na boku sedadla, nebo nepříliš pohledný střed volantu. Dlužno říci, že Lexus nezaspal dobu. Bezdrátové nabíjení telefonu, možnost připojit auto na Wi-Fi, bezdotykové zapínání čtecích lampiček, dotykový touchpad na ovládání infotainmentu, nebo praktická šperkovnice a zrcátko.
Parkování vám usnadní čtveřice kamer, které vytvoří panoramatický obraz kolem vozu, zrcátka, která se při couvání sama naklopí, aby odrážela obraz na zadní kolo, nebo velmi dobrý výhled z vozu.
Dynamika na úkor hospodárnosti
Jak si matně vzpomínám, u hybridního NX mě nejvíce vadila fádní dynamika. Zrychlení na 100 za 9,3 sekundy není hodnota, kterou by se mohl pyšnit luxusní crossover. Už jen z tohoto pohledu zní hodnota 7,1 sekundy daleko lépe.
Tato výsledná dynamika je skokově lepší. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec má sily dost. Právě tento dvoulitr patří k jedním z nejmodernějších čtyřválců vůbec. Výfukové svody začleněné do hlavy válců chlazené kapalinou, turbodmychadlo typu Twin Scroll, přímé vstřikování nebo variabilní častování ventilů dokáže přepínat dle potřeby mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem.
Zjednodušeně řečeno, Atkinsonův cyklus pomáhá snížit spotřebu, zatímco Ottův zajišťuje patřičný výkon a dynamiku. Měl by tedy před námi stát benzinový dvoulitr s pořádnou porcí výkonu a mizivou spotřebou.
Bohužel je to trošku naopak. Výkon 238 koní a maximum točivého momentu 350 Nm (1650 až 4000 ot. min) není hodnotou z říše snů a například dvoulitr od Mercedesu (ten v A45 AMG) se chlubí daleko působivějšími čísly.
Dalším hřebíkem do rakve je hmotnost. Ta u hybridní verze (s baterkami) činí 2395 kg, námi testovaná nehybridní verze váží 2350 kg. Nehybridní verze doplácí na pohon všech kol (přidává 55 kg), ale i tak je hmotnost NX alarmující.
Potenciál motoru dokáže zahodit všanc sedmistupňový automat. Umí řadit rychle a neznatelně, ale neostýchá se nechávat měnič protáčet. Tento nešvar mi je velice nesympatický a navíc, i touto cestou přichází NX o drahocenný výkon. Pokud vám ale nejde o to být nejrychlejší široko daleko, nebudete mít důvod k výhradám.
Ve výsledku se vše odráží spíše na spotřebě. Při normálním ježdění, město, dálnice, mimo město, se nedostanete výrazně pod 10 litrů. Svižnější cestování přitom znamená odběr kolem 11-12 litrů a ta samá hodnota svítí při jízdě městem (NX 200t nemá start-stop).
Nenadchne ani neurazí
NX se zdatně popasovalo s kdejakou nástrahou českých silnic. Lexus tak opět dokázal, že není potřeba vzduchový podvozek nebo rozbředlé tlumiče, které vás uhoupají k smrti. Stačí si s nastavením dát záležet.
Podvozek je naladěný na citelně měkčí notu, než hybridní 300h, ale to není důvod k obavám. I přes náklony karoserie ve vás nevzbuzuje paniku. V zatáčkách působí překvapivě odhodlaně a jistě. „Sportování“ (pokud to tak mohu nazvat) nebrání ani ESP, jehož zásahy nejsou zbrklé. Jediné co nás vždy odradilo, bylo řízení. Mdlé, bez odezvy a také bez odporu.
Jasná volba
Schopný motor je odpovědí na nářky zákazníků, kterým nevyhovovala mdlá dynamika hybridu, stejně jako nám. Přesto nečekejte sportování, nebo snad závodění. Opět se nám ale potvrdilo, že skvělý, tichý a kvalitní interiér může leckdy přebít i větší nedokonalosti.
Dynamika je však vykoupená vyšší spotřebou a také vyšší pořizovací cenou. Pokud nelpíte na spotřebě, nebojte se zvolit Lexus bez baterek a elektromotorů. Důstojné jízdní vlastnosti, kvalitní interiér a působivý vzhled vám naservíruje daleko rychleji, než jeho bráška hybrid.
Celkové hodnocení: 87 %
Základní cena: 1 029 000,- Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 1 497 990,- Kč
KLADY
+ kvalitní interiér
+ originální design
+ ticho v interiéru i při vysokých rychlostech
+ schopný a silný motor
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
Motorizace
zážehový přeplnovaný řadový čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 175 kW při 4800-5600 ot/min.
největší točivý moment: 350 Nm při 1650-4000 ot/min.
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 200 km/h (el. omezena)
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,1 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 10,4 l 6,5 l 7,9 l
Objem palivové nádrže: 60 litrů