Ze stáje španělské značky Seat k nám do redakce zavítala omlazená čtvrtá generace modelu Ibiza. Ta je společně s větším Leonem hodně úspěšná v prodejích a je tu s námi již od roku 2008. Co vše přinesla nejnovější modernizace a jak moc se vlastně vůz zlepšil? Nejen na tyto otázky jsme hledali během testovacího týdne odpovědi.
Kdo snad čekal, že facelift přinese nějaké velké designové změny, tak je na omylu. V podstatě se totiž Seat uchýlil k tomu, že pro Ibizu nabízí dva nové laky karoserie. Ty se dají nově zkombinovat s barevnými pakety, o čemž svědčí i náš testovaný kousek se stříbrnou metalízou a fialovým paketem Velvet. Díky němu se fialový odstín objevil na litých kolech, rámečku mřížky chladiče a nebo krytech vnějších zpětných zrcátek.
Celkový facelift naštěstí zahrnuje víc než novou nabídku odstínů karoserie. Do předních světlometů se totiž nastěhovaly i pásy LED diod pro denního svícení. Celkové ztvárnění Ibizy v pětidvéřové verzi je tak díky tomu vynikající a za dobu testu jsem se u veřejnosti vždy setkal s chválou, jak příjemně a roztomile stávající Ibiza s fialovými dekory vypadá.
Konečně to nějak vypadáSnad nejvýrazněji se omlazení vozu projevilo v kabině, kde jsem po usednutí byl příjemně překvapen. Seat zde totiž nainstaloval zbrusu novou palubní desku, která vypadá výrazně hodnotněji. Celkové ztvárnění středového panelu a palubní desky pak připomíná většího sourozence Leon, což ale není rozhodně na škodu! Budíky dostaly bílé podsvícení a potěšili mě i použité měkčené plasty.
S barevným paketem Velvet mne pak uvítala černo fialová sedadla, fialové rámečky kolem výdechů klimatizace a taktéž fialový vnitřek spodního ramene koženého volantu. Co se týče samotného prostoru pro posádku, je jasné, že vůz splní požadavky hlavně pro něžné pohlaví a jejich malé děti. Vepředu jsem se svou výškou 180 cm cítil tak akorát, ale v oblasti kolen a loktů to už není tak slavné. O něco horší je to vzadu, protože pokud jsem se pokusil usadit sám za sebe, má kolena prakticky neměla jediný centimetr místa navíc a nad hlavou mi zbylo jen pár centimetrů místa.
Podstatnou informací u malého Španěla je i velikost kufru, protože Ibiza bude často sloužit jako automobil na nákupy. Objem zavazadelníku činí v základu 292 litrů, což by mělo na větší nákup bohatě postačovat. Samotná výbava auta mne osobně hodně překvapila, protože v ní najdeme například automatický dojezd u všech bočních oken. Nechyběla ani šestice airbagů, tempomat, litá kola, LED zadní svítilny, deštový senzor a hromada příplatků.
Malá, ale mrštná ŠpanělkaFacelift přinesl i změny pod kapotou, protože zde přibylo několik nových motorů. Výrobce nabízí pro Ibizu aktuálně hned devět pohonných jednotek ve výkonech od 55 do 110 kW. My jsme ale testovali klasickou benzínovou verzi s motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW. Ta nabízela pětistupňovou manuální převodovku a vůz s byl s tímto motorem vcelku živý a přitom úsporný.
V dané verzi vážila Ibiza pouhých 1,1 tuny a tak výkon 66 kW spolu s točivým momentem 160 Nm bohatě postačoval. Motor se rád nechal vytáčet, největší zátah se pak objevoval mezi 1400 až 3500 ot/min. Pětistupňová převodovka má poměrně dlouhé odstupňování a tak bylo potřeba častěji podřazovat. O absenci šestého převodového stupně mne motor začal informovat při dálniční rychlosti 130 km/h, kdy motor točil 3 tisíce otáček. Ani v tu chvíli se ale do kabiny nedostával žádný větší hluk, za což uděluji Seatu pochvalu. Samotná převodová skříň potěšila svou přesností a hladkým chodem, díky čemuž se z řazení stávala jedna velká radost.
A jak si vedl malý Španěl v oblasti spotřeby? Během testovacího týdne jsem vůz vskutku nešetřil a i tak jsem na jednu nádrž dovedl ujet 600 km. Kombinovaná spotřeba se ustálila na 5,9 litrech, pokud jsem na to vyloženě „šlapal“, pak si motor řekl o rovných 7 litrů. Nutné je dodat, že objem palivové nádrže je 45 litrů a tak při opravdu lehké noze na plynu ujedete klidně 800 km na jeden zátah.
Tlumiče jsou u aktuální Ibizy naladěny na tužší notu ale to je dle mého názoru spíše k dobru. V zatáčkách se totiž vůz tolik nenakláněl a skvěle držel zvolenou stopu. Až na velkých nerovnostech se do kabiny dostávaly větší rány od kol, za to hluk od pneumatik byl skoro neslyšitelný, což mne opět příjemně překvapilo. Ostatní klasické nerovnosti pak podvozek žehlil obstojně a po stránce komfortu jsem si nemohl stěžovat.
Stojí vůbec za pozornost?Současná čtvrtá generace Ibizy prošla již druhým faceliftem a teprve ten vychytal některé nedostatky, díky kterým konkurence nabírala náskok. Automobil vypadá zas o něco lépe, dostal bohatší nabídku motorů, přibyly designové pakety a i podvozek je nyní více sebejistější. Nepotěší naopak některé příplatky, méně místa na zadních sedadlech v oblasti kolen a také to, že někomu se může „nová“ Ibiza zdát stále stejná a beze změny.
Celkové hodnocení: 86 %Základní cena testovaného vozu: 300 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 355 400 Kč
KLADY
- komfortní podvozek
- živá a úsporná pohonná jednotka
- výbava
- povedený interiér
ZÁPORY
- méně místa vzadu
- příplatky
Motorizace přeplňovaný zážehový objem: 1197 cm3 nejvyšší výkon: 66 kW při 4400 ot/min. největší točivý moment: 160 Nm při 1400 - 3500 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.1 l / 4.1 l / 4.9 l objem palivové nádrže: 45 litrůŠkoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.