TEST: Seat Ibiza 1.2 TSI Style - Pohledná a živá Španělka

Seat Ibiza 1.2 TSI Style
Seat Ibiza 1.2 TSI Style, foto: Roman Havlín
ar5 31. srpna 2015 7:00 1. září 2015 7:53
Sdílej:

Ze stáje španělské značky Seat k nám do redakce zavítala omlazená čtvrtá generace modelu Ibiza. Ta je společně s větším Leonem hodně úspěšná v prodejích a je tu s námi již od roku 2008. Co vše přinesla nejnovější modernizace a jak moc se vlastně vůz zlepšil? Nejen na tyto otázky jsme hledali během testovacího týdne odpovědi.

Modernizace jí rozhodně prospěla

Kdo snad čekal, že facelift přinese nějaké velké designové změny, tak je na omylu. V podstatě se totiž Seat uchýlil k tomu, že pro Ibizu nabízí dva nové laky karoserie. Ty se dají nově zkombinovat s barevnými pakety, o čemž svědčí i náš testovaný kousek se stříbrnou metalízou a fialovým paketem Velvet. Díky němu se fialový odstín objevil na litých kolech, rámečku mřížky chladiče a nebo krytech vnějších zpětných zrcátek.

Celkový facelift naštěstí zahrnuje víc než novou nabídku odstínů karoserie. Do předních světlometů se totiž nastěhovaly i pásy LED diod pro denního svícení. Celkové ztvárnění Ibizy v pětidvéřové verzi je tak díky tomu vynikající a za dobu testu jsem se u veřejnosti vždy setkal s chválou, jak příjemně a roztomile stávající Ibiza s fialovými dekory vypadá.

Konečně to nějak vypadá

Snad nejvýrazněji se omlazení vozu projevilo v kabině, kde jsem po usednutí byl příjemně překvapen. Seat zde totiž nainstaloval zbrusu novou palubní desku, která vypadá výrazně hodnotněji. Celkové ztvárnění středového panelu a palubní desky pak připomíná většího sourozence Leon, což ale není rozhodně na škodu! Budíky dostaly bílé podsvícení a potěšili mě i použité měkčené plasty.

S barevným paketem Velvet mne pak uvítala černo fialová sedadla, fialové rámečky kolem výdechů klimatizace a taktéž fialový vnitřek spodního ramene koženého volantu. Co se týče samotného prostoru pro posádku, je jasné, že vůz splní požadavky hlavně pro něžné pohlaví a jejich malé děti. Vepředu jsem se svou výškou 180 cm cítil tak akorát, ale v oblasti kolen a loktů to už není tak slavné. O něco horší je to vzadu, protože pokud jsem se pokusil usadit sám za sebe, má kolena prakticky neměla jediný centimetr místa navíc a nad hlavou mi zbylo jen pár centimetrů místa.

Podstatnou informací u malého Španěla je i velikost kufru, protože Ibiza bude často sloužit jako automobil na nákupy. Objem zavazadelníku činí v základu 292 litrů, což by mělo na větší nákup bohatě postačovat. Samotná výbava auta mne osobně hodně překvapila, protože v ní najdeme například automatický dojezd u všech bočních oken. Nechyběla ani šestice airbagů, tempomat, litá kola, LED zadní svítilny, deštový senzor a hromada příplatků.

Malá, ale mrštná Španělka

Facelift přinesl i změny pod kapotou, protože zde přibylo několik nových motorů. Výrobce nabízí pro Ibizu aktuálně hned devět pohonných jednotek ve výkonech od 55 do 110 kW. My jsme ale testovali klasickou benzínovou verzi s motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW. Ta nabízela pětistupňovou manuální převodovku a vůz s byl s tímto motorem vcelku živý a přitom úsporný.

V dané verzi vážila Ibiza pouhých 1,1 tuny a tak výkon 66 kW spolu s točivým momentem 160 Nm bohatě postačoval.  Motor se rád nechal vytáčet, největší zátah se pak objevoval mezi 1400 až 3500 ot/min. Pětistupňová převodovka má poměrně dlouhé odstupňování a tak bylo potřeba častěji podřazovat. O absenci šestého převodového stupně mne motor začal informovat při dálniční rychlosti 130 km/h, kdy motor točil 3 tisíce otáček. Ani v tu chvíli se ale do kabiny nedostával žádný větší hluk, za což uděluji Seatu pochvalu. Samotná převodová skříň potěšila svou přesností a hladkým chodem, díky čemuž se z řazení stávala jedna velká radost.

A jak si vedl malý Španěl v oblasti spotřeby? Během testovacího týdne jsem vůz vskutku nešetřil a i tak jsem na jednu nádrž dovedl ujet 600 km. Kombinovaná spotřeba se ustálila na 5,9 litrech, pokud jsem na to vyloženě „šlapal“, pak si motor řekl o rovných 7 litrů. Nutné je dodat, že objem palivové nádrže je 45 litrů a tak při opravdu lehké noze na plynu ujedete klidně 800 km na jeden zátah.

Tlumiče jsou u aktuální Ibizy naladěny na tužší notu ale to je dle mého názoru spíše k dobru. V zatáčkách se totiž vůz tolik nenakláněl a skvěle držel zvolenou stopu. Až na velkých nerovnostech se do kabiny dostávaly větší rány od kol, za to hluk od pneumatik byl skoro neslyšitelný, což mne opět příjemně překvapilo. Ostatní klasické nerovnosti pak podvozek žehlil obstojně a po stránce komfortu jsem si nemohl stěžovat.

Stojí vůbec za pozornost?

Současná čtvrtá generace Ibizy prošla již druhým faceliftem a teprve ten vychytal některé nedostatky, díky kterým konkurence nabírala náskok. Automobil vypadá zas o něco lépe, dostal bohatší nabídku motorů, přibyly designové pakety a i podvozek je nyní více sebejistější. Nepotěší naopak některé příplatky, méně místa na zadních sedadlech v oblasti kolen a také to, že někomu se může „nová“ Ibiza zdát stále stejná a beze změny.

Celkové hodnocení: 86 %

Základní cena testovaného vozu: 300 900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 355 400 Kč

KLADY

- komfortní podvozek

- živá a úsporná pohonná jednotka

- výbava

- povedený interiér

ZÁPORY

- méně místa vzadu

- příplatky

Motorizace  přeplňovaný zážehový objem: 1197 cm3  nejvyšší výkon: 66 kW při 4400 ot/min. největší točivý moment: 160 Nm při 1400 - 3500 ot/min.   Výkon nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.1 l  / 4.1 l / 4.9 l objem palivové nádrže: 45 litrů
Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.