TEST OJETINY: Když musíte být rozumní - Škoda Roomster 1,4 16V

ar2, 7. srpna 2015, 11:10 Aktualizováno 12.8.2015, 12:00 Google+

Horký kandidát na MPV z druhé ruky může být označován za rodinné stříbro. Proč by ne, však dlouho patřil k nejprodávanějším MPV na našem trhu. Proč jej sesadil z první příčky Hyundai ix20 a jak si Roomster vede po sedmi letech provozu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Roomster 1,4 16V

Škoda Roomster 1,4 16V | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Kdysi velmi dobře prodávaný model zažil strmý vzestup i nepříjemný pád. Kromě toho, jak funguje, jezdí a slouží po sedmi letech provozu, se pokusíme najít odpověď na jeho neúspěšný boj s ix20.

Ošklivější než Zvoník od Matky Boží

Snad největší překážkou pro nejednu rodinu byl, diplomaticky řečeno, neharmonický design. Nebudeme tedy daleko od pravdy, pokud Roomster označíme za nejkontroverznější Škodovku novodobé historie, tedy alespoň v oblasti designu.

Vzhled byl takto navržen s naprosto čistými úmysly. Přední dveře zapadají do tehdejší designové strategie, zatímco zadní mají velká okna s nízkou hranou, aby zadní cestující měli co nejlepší výhled, zvláště pokud jde o vaše ratolesti.

Nehledě na můj subjektivní názor, najde se spousta lidí, kterým se buďto Roomster líbí, nebo je kontroverzní a nesourodý design neuráží. Pak jsou samozřejmě ti, kteří Roomster nemohou vystát. Kam se řadíte vy?

Boleslavská hra na variabilitu

Ne, Roomster vážně zákazníci nekupovali, protože by se jim líbil. Důležitou a velmi silnou zbraní je variabilita a prostor, který v interiéru nabízel. Tři samostatná sedadla, která lze posouvat, měnit sklon opěradla či sklopit, nebo dokonce vyjmout.

Vzadu si můžete s variabilitou sedadel hrát hodiny. Chcete větší objem zavazadelníku? Není problém. Více místa na nohy? Prosím. Vše je rychlé, jednoduché a prostě „Simply Clever“. Nutno dodat, že vše je ideální, dokud měříte nějakých 160 cm a máte 50 kg. Dospělý jedinec na malých sedadlech, s krátkým opěradlem bude při delším cestování trpět.

Vpředu to už není tak skvělé. Méně prostoru v příčném směru dává jasně najevo svou příbuznost s Fabií. Stejně jako všechny ovladače, budíky, detaily, sedadla a kdo ví co všechno.

Třeba dvojitá schránka před spolujezdcem, je velice praktická. Drobnější věci vložíte do horní, ty rozměrnější a ty, které chcete uchovat chladné, vložíte do spodní.

Dostatek dalších odkládacích schránek, svědčí o předurčení k plnění rodinných povinností. To skvěle dokresluje i kufr. Síťky, odkládací přihrádky a hlavně veliký objem. Opět tu je odvrácená tvář, víko kufru je velké, těžké a zavírání je zvláště pro menší spolujezdce z řad dětí velmi obtížné a mnohdy nemožné.

Zlatý rozvážný střed

Motor 1,4 16V je bezesporu nejlepší volbou. Nedosahuje výkonu jako 1,6 16V, ani spotřeby jako 1,4 TDI, ale z obojího má trochu. Silnější a pružnější než naftový tříválec a úspornější, než zážehová jednašestka. Navíc exceluje ve spolehlivosti a odvděčí se i velmi jednoduchou a nenáročnou údržbou.

Kéž by měla pár koní navíc. Výkon 63 kW a maximum točivého momentu o hodnotě 126 Nm jsou velmi slabé výkony. Dynamika je velmi slabá, zvláště ve vyšších rychlostech. Dálniční přesuny zvládá ve srovnání s jednotkou HTP bravurně, ale i tak raději zůstává na okresních silnicích, kde nemusí prosit v kopci při 130 o podřazení na čtyřku.

img-responsive

Škoda Roomster 1,4 16V | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Převodovka je přesná, dráhy má akorát dlouhé a řazení je až příliš lehké. Neklade odpor a tak ani neevokuje žádnou radost z řízení. Pocit řidičské rezignace podpoří přeposilované řízení bez odezvy a přeposilované brzdy. Je to špatně? Rozhodně ne. Podmanivá lenivost, jaká ve vás vyklíčí po prvních stovkách kilometrů za volantem Roomsteru není v tomto segmentu na škodu. Vše má jít lehce a to v Roomsteru jde. Řízení, řazení, brždění i ta jízda je vlastně naprosto nenáročná.

Room-sport? Ani náhodou

Jízdně je Roomster navzdory vyšší stavbě, výše položenému těžišti a větší hmotnosti lépe, než Fabie druhé generace. Paradoxně zato může skládačka, jakou Roomster je. Přední náprava je z Fabie II., zadní z Octavie první generace. Tohle řešení nabízí větší stabilitu v zatáčkách, kterou budete cítit. Dokonce zvládá lépe tlumit nerovnosti a celkově působí dospělejším dojmem.

Zapomeňte ale na všechny druhy sportovní jízdy. Ta vám je v Roomsteru zapovězena. Komfortní leč hlučnější podvozek, bude v dostatečné míře pečovat o pohodlí vaší rodiny. Problém mu dělají snad jen velké výtluky a příčné nerovnosti.

img-responsive

Škoda Roomster 1,4 16V | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

V zatáčkách je neutrální, a jen když to přeženete, sklouzne po předku do bezpečného nedotáčivého smyku. Řízení vás bavit asi nebude, ale ani vás neunaví. A spotřeba? Dlouhodobě se udržíte pod hranicí 7 litrů. Ti rychlejší z vás budou jezdit za 7,5, rozvážnější za 6,8 a šetřílci se přiblíží k hodnotě začínající 5.

Na co si dát pozor?

Jako u každé Škodovky, jako u každého auta z druhé ruky, pozor na podvodníky. Stočené tachometry jsou méně nebezpečné, než neodborně opravené bouračky, či kradené exempláře. Ze světa chronických závad zmíním korozi výfuku, vůle v táhlech stabilizátoru a u dieselových agregátů výrazněji opotřebovaná přední náprava.

Motor 1,4 16V patří k těm nejspolehlivějším a žádné známé nemoci jej netíží. Problém je spíše u bubnových brzd na zadní nápravě, kde obložení v zimě přimrzá k bubnu.

Výběr ojetých Roomsterů s 1,4 16V na našem trhu je velmi široký. Cenově se rozpíná od 110 tisíc (velké kilometrové nájezdy), až k 280 tisícům (rok staré exempláře s minimem kilometrů na počítadle). Je jen na vás, jaký si vyberete a jak si dáte záležet při hledání toho správného.

Proč jej chtít?

Škodovácké MPV nebudete kupovat, protože se vám líbí, ani proto jak bude jezdit. Důvody k jeho pořízení budou racionálního základu. Ať kvůli variabilitě interiéru, spolehlivosti, široké nabídce ojetin, nezáludným jízdním vlastnostem nebo nabídku servisů.

Pokud čekáte zajímavější jízdní vlastnosti, jděte jinam. To samé platí, pokud si potrpíte na vzhled. Zda vám záleží na dynamice, zkuste 1,2 TSI s výkonem 77 kW.

Proč byla ix20 prodejně úspěšnější? Tak zaprvé byla podobně prostorná, nabízela taktéž zajímavou variabilitu interiéru, jezdila v celku podobně dobře a nudně, ale hlavně, vypadala vyváženě a dospěle. Vše korunovala schopnou reklamní kampaní a pětiletou zárukou.

Celkové hodnocení: 88 %

KLADY

- nabídka prostoru a variability

- spolehlivý a schopný motor

- precizně fungující převodovka

- komfortní jízdní vlastnosti se špetkou jistoty v zatáčkách

ZÁPORY

- kontorverzní vzhled

- malá zadní sedadla

- stísněnost v příčném směru na předních sedadlech

Motorizace
zážehový atmosférický čtyřválec
objem: 1390 cm3
nejvyšší výkon: 63 kW při 5000 ot/min.
největší točivý moment: 126 Nm při 3300 ot/min.
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 171 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.1 / 6.2 / 6.8 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST OJETINY: Když musíte být rozumní - Škoda Roomster 1,4 16V

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Aston Martin DB11

Aston Martin DB11 konečně zachycen na videu!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud