Horký kandidát na MPV z druhé ruky může být označován za rodinné stříbro. Proč by ne, však dlouho patřil k nejprodávanějším MPV na našem trhu. Proč jej sesadil z první příčky Hyundai ix20 a jak si Roomster vede po sedmi letech provozu?
Kdysi velmi dobře prodávaný model zažil strmý vzestup i nepříjemný pád. Kromě toho, jak funguje, jezdí a slouží po sedmi letech provozu, se pokusíme najít odpověď na jeho neúspěšný boj s ix20.
Ošklivější než Zvoník od Matky BožíSnad největší překážkou pro nejednu rodinu byl, diplomaticky řečeno, neharmonický design. Nebudeme tedy daleko od pravdy, pokud Roomster označíme za nejkontroverznější Škodovku novodobé historie, tedy alespoň v oblasti designu.
Vzhled byl takto navržen s naprosto čistými úmysly. Přední dveře zapadají do tehdejší designové strategie, zatímco zadní mají velká okna s nízkou hranou, aby zadní cestující měli co nejlepší výhled, zvláště pokud jde o vaše ratolesti.
Nehledě na můj subjektivní názor, najde se spousta lidí, kterým se buďto Roomster líbí, nebo je kontroverzní a nesourodý design neuráží. Pak jsou samozřejmě ti, kteří Roomster nemohou vystát. Kam se řadíte vy?
Boleslavská hra na variabilituNe, Roomster vážně zákazníci nekupovali, protože by se jim líbil. Důležitou a velmi silnou zbraní je variabilita a prostor, který v interiéru nabízel. Tři samostatná sedadla, která lze posouvat, měnit sklon opěradla či sklopit, nebo dokonce vyjmout.
Vzadu si můžete s variabilitou sedadel hrát hodiny. Chcete větší objem zavazadelníku? Není problém. Více místa na nohy? Prosím. Vše je rychlé, jednoduché a prostě „Simply Clever“. Nutno dodat, že vše je ideální, dokud měříte nějakých 160 cm a máte 50 kg. Dospělý jedinec na malých sedadlech, s krátkým opěradlem bude při delším cestování trpět.
Vpředu to už není tak skvělé. Méně prostoru v příčném směru dává jasně najevo svou příbuznost s Fabií. Stejně jako všechny ovladače, budíky, detaily, sedadla a kdo ví co všechno.
Třeba dvojitá schránka před spolujezdcem, je velice praktická. Drobnější věci vložíte do horní, ty rozměrnější a ty, které chcete uchovat chladné, vložíte do spodní.
Dostatek dalších odkládacích schránek, svědčí o předurčení k plnění rodinných povinností. To skvěle dokresluje i kufr. Síťky, odkládací přihrádky a hlavně veliký objem. Opět tu je odvrácená tvář, víko kufru je velké, těžké a zavírání je zvláště pro menší spolujezdce z řad dětí velmi obtížné a mnohdy nemožné.
Zlatý rozvážný středMotor 1,4 16V je bezesporu nejlepší volbou. Nedosahuje výkonu jako 1,6 16V, ani spotřeby jako 1,4 TDI, ale z obojího má trochu. Silnější a pružnější než naftový tříválec a úspornější, než zážehová jednašestka. Navíc exceluje ve spolehlivosti a odvděčí se i velmi jednoduchou a nenáročnou údržbou.
Kéž by měla pár koní navíc. Výkon 63 kW a maximum točivého momentu o hodnotě 126 Nm jsou velmi slabé výkony. Dynamika je velmi slabá, zvláště ve vyšších rychlostech. Dálniční přesuny zvládá ve srovnání s jednotkou HTP bravurně, ale i tak raději zůstává na okresních silnicích, kde nemusí prosit v kopci při 130 o podřazení na čtyřku.
Převodovka je přesná, dráhy má akorát dlouhé a řazení je až příliš lehké. Neklade odpor a tak ani neevokuje žádnou radost z řízení. Pocit řidičské rezignace podpoří přeposilované řízení bez odezvy a přeposilované brzdy. Je to špatně? Rozhodně ne. Podmanivá lenivost, jaká ve vás vyklíčí po prvních stovkách kilometrů za volantem Roomsteru není v tomto segmentu na škodu. Vše má jít lehce a to v Roomsteru jde. Řízení, řazení, brždění i ta jízda je vlastně naprosto nenáročná.
Room-sport? Ani náhodouJízdně je Roomster navzdory vyšší stavbě, výše položenému těžišti a větší hmotnosti lépe, než Fabie druhé generace. Paradoxně zato může skládačka, jakou Roomster je. Přední náprava je z Fabie II., zadní z Octavie první generace. Tohle řešení nabízí větší stabilitu v zatáčkách, kterou budete cítit. Dokonce zvládá lépe tlumit nerovnosti a celkově působí dospělejším dojmem.
Zapomeňte ale na všechny druhy sportovní jízdy. Ta vám je v Roomsteru zapovězena. Komfortní leč hlučnější podvozek, bude v dostatečné míře pečovat o pohodlí vaší rodiny. Problém mu dělají snad jen velké výtluky a příčné nerovnosti.
V zatáčkách je neutrální, a jen když to přeženete, sklouzne po předku do bezpečného nedotáčivého smyku. Řízení vás bavit asi nebude, ale ani vás neunaví. A spotřeba? Dlouhodobě se udržíte pod hranicí 7 litrů. Ti rychlejší z vás budou jezdit za 7,5, rozvážnější za 6,8 a šetřílci se přiblíží k hodnotě začínající 5.
Na co si dát pozor?Jako u každé Škodovky, jako u každého auta z druhé ruky, pozor na podvodníky. Stočené tachometry jsou méně nebezpečné, než neodborně opravené bouračky, či kradené exempláře. Ze světa chronických závad zmíním korozi výfuku, vůle v táhlech stabilizátoru a u dieselových agregátů výrazněji opotřebovaná přední náprava.
Motor 1,4 16V patří k těm nejspolehlivějším a žádné známé nemoci jej netíží. Problém je spíše u bubnových brzd na zadní nápravě, kde obložení v zimě přimrzá k bubnu.
Výběr ojetých Roomsterů s 1,4 16V na našem trhu je velmi široký. Cenově se rozpíná od 110 tisíc (velké kilometrové nájezdy), až k 280 tisícům (rok staré exempláře s minimem kilometrů na počítadle). Je jen na vás, jaký si vyberete a jak si dáte záležet při hledání toho správného.
Proč jej chtít?Škodovácké MPV nebudete kupovat, protože se vám líbí, ani proto jak bude jezdit. Důvody k jeho pořízení budou racionálního základu. Ať kvůli variabilitě interiéru, spolehlivosti, široké nabídce ojetin, nezáludným jízdním vlastnostem nebo nabídku servisů.
Pokud čekáte zajímavější jízdní vlastnosti, jděte jinam. To samé platí, pokud si potrpíte na vzhled. Zda vám záleží na dynamice, zkuste 1,2 TSI s výkonem 77 kW.
Proč byla ix20 prodejně úspěšnější? Tak zaprvé byla podobně prostorná, nabízela taktéž zajímavou variabilitu interiéru, jezdila v celku podobně dobře a nudně, ale hlavně, vypadala vyváženě a dospěle. Vše korunovala schopnou reklamní kampaní a pětiletou zárukou.
Celkové hodnocení: 88 %KLADY
- nabídka prostoru a variability
- spolehlivý a schopný motor
- precizně fungující převodovka
- komfortní jízdní vlastnosti se špetkou jistoty v zatáčkách
ZÁPORY
- kontorverzní vzhled
- malá zadní sedadla
- stísněnost v příčném směru na předních sedadlech
Motorizacezážehový atmosférický čtyřválecobjem: 1390 cm3nejvyšší výkon: 63 kW při 5000 ot/min.největší točivý moment: 126 Nm při 3300 ot/min. Výkonnejvyšší maximální rychlost: 171 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.1 / 6.2 / 6.8 lobjem palivové nádrže: 50 litrů
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.