Horký kandidát na MPV z druhé ruky může být označován za rodinné stříbro. Proč by ne, však dlouho patřil k nejprodávanějším MPV na našem trhu. Proč jej sesadil z první příčky Hyundai ix20 a jak si Roomster vede po sedmi letech provozu?
Kdysi velmi dobře prodávaný model zažil strmý vzestup i nepříjemný pád. Kromě toho, jak funguje, jezdí a slouží po sedmi letech provozu, se pokusíme najít odpověď na jeho neúspěšný boj s ix20.
Ošklivější než Zvoník od Matky BožíSnad největší překážkou pro nejednu rodinu byl, diplomaticky řečeno, neharmonický design. Nebudeme tedy daleko od pravdy, pokud Roomster označíme za nejkontroverznější Škodovku novodobé historie, tedy alespoň v oblasti designu.
Vzhled byl takto navržen s naprosto čistými úmysly. Přední dveře zapadají do tehdejší designové strategie, zatímco zadní mají velká okna s nízkou hranou, aby zadní cestující měli co nejlepší výhled, zvláště pokud jde o vaše ratolesti.
Nehledě na můj subjektivní názor, najde se spousta lidí, kterým se buďto Roomster líbí, nebo je kontroverzní a nesourodý design neuráží. Pak jsou samozřejmě ti, kteří Roomster nemohou vystát. Kam se řadíte vy?
Boleslavská hra na variabilituNe, Roomster vážně zákazníci nekupovali, protože by se jim líbil. Důležitou a velmi silnou zbraní je variabilita a prostor, který v interiéru nabízel. Tři samostatná sedadla, která lze posouvat, měnit sklon opěradla či sklopit, nebo dokonce vyjmout.
Vzadu si můžete s variabilitou sedadel hrát hodiny. Chcete větší objem zavazadelníku? Není problém. Více místa na nohy? Prosím. Vše je rychlé, jednoduché a prostě „Simply Clever“. Nutno dodat, že vše je ideální, dokud měříte nějakých 160 cm a máte 50 kg. Dospělý jedinec na malých sedadlech, s krátkým opěradlem bude při delším cestování trpět.
Vpředu to už není tak skvělé. Méně prostoru v příčném směru dává jasně najevo svou příbuznost s Fabií. Stejně jako všechny ovladače, budíky, detaily, sedadla a kdo ví co všechno.
Třeba dvojitá schránka před spolujezdcem, je velice praktická. Drobnější věci vložíte do horní, ty rozměrnější a ty, které chcete uchovat chladné, vložíte do spodní.
Dostatek dalších odkládacích schránek, svědčí o předurčení k plnění rodinných povinností. To skvěle dokresluje i kufr. Síťky, odkládací přihrádky a hlavně veliký objem. Opět tu je odvrácená tvář, víko kufru je velké, těžké a zavírání je zvláště pro menší spolujezdce z řad dětí velmi obtížné a mnohdy nemožné.
Zlatý rozvážný středMotor 1,4 16V je bezesporu nejlepší volbou. Nedosahuje výkonu jako 1,6 16V, ani spotřeby jako 1,4 TDI, ale z obojího má trochu. Silnější a pružnější než naftový tříválec a úspornější, než zážehová jednašestka. Navíc exceluje ve spolehlivosti a odvděčí se i velmi jednoduchou a nenáročnou údržbou.
Kéž by měla pár koní navíc. Výkon 63 kW a maximum točivého momentu o hodnotě 126 Nm jsou velmi slabé výkony. Dynamika je velmi slabá, zvláště ve vyšších rychlostech. Dálniční přesuny zvládá ve srovnání s jednotkou HTP bravurně, ale i tak raději zůstává na okresních silnicích, kde nemusí prosit v kopci při 130 o podřazení na čtyřku.
Převodovka je přesná, dráhy má akorát dlouhé a řazení je až příliš lehké. Neklade odpor a tak ani neevokuje žádnou radost z řízení. Pocit řidičské rezignace podpoří přeposilované řízení bez odezvy a přeposilované brzdy. Je to špatně? Rozhodně ne. Podmanivá lenivost, jaká ve vás vyklíčí po prvních stovkách kilometrů za volantem Roomsteru není v tomto segmentu na škodu. Vše má jít lehce a to v Roomsteru jde. Řízení, řazení, brždění i ta jízda je vlastně naprosto nenáročná.
Room-sport? Ani náhodouJízdně je Roomster navzdory vyšší stavbě, výše položenému těžišti a větší hmotnosti lépe, než Fabie druhé generace. Paradoxně zato může skládačka, jakou Roomster je. Přední náprava je z Fabie II., zadní z Octavie první generace. Tohle řešení nabízí větší stabilitu v zatáčkách, kterou budete cítit. Dokonce zvládá lépe tlumit nerovnosti a celkově působí dospělejším dojmem.
Zapomeňte ale na všechny druhy sportovní jízdy. Ta vám je v Roomsteru zapovězena. Komfortní leč hlučnější podvozek, bude v dostatečné míře pečovat o pohodlí vaší rodiny. Problém mu dělají snad jen velké výtluky a příčné nerovnosti.
V zatáčkách je neutrální, a jen když to přeženete, sklouzne po předku do bezpečného nedotáčivého smyku. Řízení vás bavit asi nebude, ale ani vás neunaví. A spotřeba? Dlouhodobě se udržíte pod hranicí 7 litrů. Ti rychlejší z vás budou jezdit za 7,5, rozvážnější za 6,8 a šetřílci se přiblíží k hodnotě začínající 5.
Na co si dát pozor?Jako u každé Škodovky, jako u každého auta z druhé ruky, pozor na podvodníky. Stočené tachometry jsou méně nebezpečné, než neodborně opravené bouračky, či kradené exempláře. Ze světa chronických závad zmíním korozi výfuku, vůle v táhlech stabilizátoru a u dieselových agregátů výrazněji opotřebovaná přední náprava.
Motor 1,4 16V patří k těm nejspolehlivějším a žádné známé nemoci jej netíží. Problém je spíše u bubnových brzd na zadní nápravě, kde obložení v zimě přimrzá k bubnu.
Výběr ojetých Roomsterů s 1,4 16V na našem trhu je velmi široký. Cenově se rozpíná od 110 tisíc (velké kilometrové nájezdy), až k 280 tisícům (rok staré exempláře s minimem kilometrů na počítadle). Je jen na vás, jaký si vyberete a jak si dáte záležet při hledání toho správného.
Proč jej chtít?Škodovácké MPV nebudete kupovat, protože se vám líbí, ani proto jak bude jezdit. Důvody k jeho pořízení budou racionálního základu. Ať kvůli variabilitě interiéru, spolehlivosti, široké nabídce ojetin, nezáludným jízdním vlastnostem nebo nabídku servisů.
Pokud čekáte zajímavější jízdní vlastnosti, jděte jinam. To samé platí, pokud si potrpíte na vzhled. Zda vám záleží na dynamice, zkuste 1,2 TSI s výkonem 77 kW.
Proč byla ix20 prodejně úspěšnější? Tak zaprvé byla podobně prostorná, nabízela taktéž zajímavou variabilitu interiéru, jezdila v celku podobně dobře a nudně, ale hlavně, vypadala vyváženě a dospěle. Vše korunovala schopnou reklamní kampaní a pětiletou zárukou.
Celkové hodnocení: 88 %KLADY
- nabídka prostoru a variability
- spolehlivý a schopný motor
- precizně fungující převodovka
- komfortní jízdní vlastnosti se špetkou jistoty v zatáčkách
ZÁPORY
- kontorverzní vzhled
- malá zadní sedadla
- stísněnost v příčném směru na předních sedadlech
Motorizacezážehový atmosférický čtyřválecobjem: 1390 cm3nejvyšší výkon: 63 kW při 5000 ot/min.největší točivý moment: 126 Nm při 3300 ot/min. Výkonnejvyšší maximální rychlost: 171 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 13,0 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.1 / 6.2 / 6.8 lobjem palivové nádrže: 50 litrů
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.