Jedním z aktuálních trendů automobilových výrobců je nasazování maloobjemových motorů, jejíchž nedílnou součástí jsou turbodmychadla. Proti tomuto proudu zvanému downsizing však jde jen malá hrstka automobilek, které jsou navíc převážně z Japonska. Na trhu tak najdeme kupříkladu atmosférickou Hondu Civic 1.8 i-VTEC nebo pro tentokrát otestovanou Mazdu 3 1.5 SkyActive. Jaké dojmy na nás zanechala nová „trojka“, která má motor s netradičním objemem, chybí jí turbodmychadlo a disponuje základním výkonem 100 koní?
Design
Už předešlá generace trojkové Mazdy se mi moc líbila a již tehdy jsem oceňoval designové křivky a tvary, jaké dovedly návrháři vykouzlit. To samé platí i u nejnovějšího provedení, které v někom může evokovat většího sourozence v podobě Mazdy 6. Současné modely od Mazdy totiž využívají stejný designový jazyk a tak si běžný laik někdy nemusí uvědomit, na jaký model se vlastně dívá.
To však není kritika, nýbrž jen čisté konstatování, tvary automobilu jako takové jsou dostatečně dravé a linky karoserie dle mého názoru elegantní. Pro upřesnění, jedná se o designovou filozofii Kodo, aplikovanou u všech posledních modelů Mazda. Z automobilu tak sálá energie a se správným lakem karoserie (a hezkými litými koly) se z Mazdy 3 může stát s trochou nadsázky umělecké dílo.
Interiér
Testovaná Mazda nabízí při usednutí do interiéru typickou japonskou atmosféru, jakou lze vídat i u ostatních japonských značek. Na mysli tak mám jednoduchost kabiny jako takové, žádné extravagantní nápady a řešení. Na můj vkus je to možná až nudné, ale někdo to může naopak ocenit. Jednoduchost kabiny však má za následek i jednu pozitivní věc a tou je přehlednost všech ovládacích prvků.
Vše je tam, kde má být, v testovaném exempláři potěšila klasická páka ruční brzdy, intuitivní kulaté ovladače a na vrchu palubní desky se usadil přehledný sedmipalcový displej s navigací. Právě k tomu bych ale měl výhradu, kterou je nemožnost sklopení do útrob palubní desky. Takto trčící displej se totiž může rychle stát terčem nenechavců, protože obrazovka vypadá podobně jako dobře vybavený tablet.
Takovou malou kapitolou je i multimediální systém MZD Connect, jenž se ovládá za pomoci zajímavě zpracovaného otočného ovladače. Nechybí mu rychlá odezva, je z příjemného materiálu a samotný systém nabízí širokou škálu funkcí. Mezi ně se řadí i program pro sledování ekonomických parametrů jízdy, který vám prozradí veškeré informace o vašem jízdním stylu a spotřebě.
V rámci prostornosti je současná generace vozu dostatečně prostorná, nabízí přijatelnou porci místa i na zadní lavici, alespoň co se místa pro kolena týče. V oblasti prostoru na hlavou to už ale není tak slavné, za což může hlavně svažující se linie střechy, takže osoby s výškou přes 185 cm se zde začnou po delší jízdě cítit nepohodlněji. Já osobně jsem se však s výškou 180 cm do automobilu vešel zcela bez problémů a neměl jsem problém se pohodlně usadit už na prvotní pokus.
Motorizace a jízda
Pod kapotou námi testované Mazdy 3 pracoval již výše zmíněný atmosférický čtyřválec SkyActiv s výkonem 100 koní a točivým momentem 150 Nm. S ním pak byla spojena šestistupňová manuální převodovka. Technologie SkyActiv navíc znamená, že motor disponuje extrémně vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Aby toho nebylo málo, má i dlouhé výfukové svody v konfiguraci 4-2-1, proměnné časování sacích i výfukových ventilů a dále i přímé vstřikování.
K celé koncepci jsem přistupoval z kraje testu tak nějak nedůvěřivě a až na pár kritických poznámek bych si dovolil říci, že se motor Mazdě povedl. Kritiku bych vznesl na situaci, kdy je po ránu motor studený a do jeho prohřátí je až přehnaně hlučný, za což můžou volnoběžné otáčky kolem 1900 ot/min. Až po pár minutách se motor zklidní a naopak utichne tak, že jsem se kolikrát zděsil, zda mi motor nechcípl.
Jelikož se jedná o atmosféru, základním prvkem pro dynamičtější jízdu je slovo „točit“. Motor se prostě musí vytáčet do vyšších otáček, protože jinak se jednoduše nic neděje a automobil je v nízkých otáčkách logicky bez tahu. Pokud jste stavěni na svižnější jízdu, pak musím doporučit motor točit minimálně k 4000 ot/min, kde se začne dostavovat prvotní počátek výkonu a zároveň vrchol točivého momentu. Ale pozor, stále hovoříme o lehce dynamičtější jízdě, nikoliv o plném využití výkonu, pro jeho dosažení je potřeba motor vytočit ještě o 2 tisíce otáček výše.
Za vynikající považuji samotné odhlučnění motoru od kabiny, protože pokud zrovna nevytáčíte motor na nejvyšší otáčky, prakticky o něm za celou dobu nevíte. Bohužel, při plném obsazení vozu a přítomnosti prudšího dálničního stoupání nebylo neobvyklé, že jsem musel podřadit na 4. převodový stupeň a v tu chvíli si celá posádka mohla motor celkem dobře poslechnout.
Co se týče spotřeby, tak ta je logicky o něco vyšší, než u turbem dopovaných jednotek. V případě námi testované verze jsem se v průměru nedovedl dostat pod hodnotu 7 litrů na 100 km. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 8 litrů na 100 km, po vjetí na dálnici jsem se po delší jízdě v polovičním obsazení a v rychlosti 120 km/h dočkal průměrné spotřeby 7,1 litru.
Naopak za další pozitivum bych uvedl propracovaný a velmi dobře odladěný podvozek, který si poradí i s většími výmoly. S lehkým motorem 1.5 se Mazda 3 doslova proplétala nerovnostmi, málokdy přišel do kabiny větší ráz od tlumičů a "trojka" byla velmi agilní. Teprve až při ostřejším jízdním tempu se ukázalo měkkčí nastavení tlumičů, kdy se vůz v prudších zatáčkách nakláněl víc, než by mělo být zvykem. Opět je ale nutno podotknout, že je to na úkor každodenního pohodlí na ostatních typech silnic, což se cení mnohem víc.
Resumé
Záverečný soud ohledně nové Mazdy 3 zní asi takto. S její koupí dostanete jednoduše ale přehledně zpracovaný interiér, vynikající ovladatelnost při klidné jízdě, hodně komfortní podvozek a taktéž dosti zajímavý design karoserie, který rozhodně jen tak nezestárne. Základní motorizace s výkonem 100 koní však při větší zátěži ztrácí dech a ani úspornost není úplně kladným prvkem. Současně s tím se i vyšší postavy mohou pohodlně posadit jen na přední sedadla, vzadu se v případě verze hatchback usadí komfortně jen osoby menšího vzrůstu.
Celkové hodnocení: 85 %
Základní cena vozu: 365 900 Kč (Mazda 3 SkyActiv‐G 1,5 Emotion)
Cena testované verze s příplatky: 494 437 Kč
KLADY
- zajímavý design
- přehledně zpracovaný interiér
- přesná šestistupňová převodovka
- komunikativní řízení
ZÁPORY
- spotřeba
- nedostatečně velké odkládací prostory
Motorizace atmosférický čtyřválec objem: 1496 cm3 nejvyšší výkon: 74 kW při 6000 ot/min. nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.5 l / 4.3 l / 5.1 l objem nádrže: 51 litrůKaždé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.