Jedním z aktuálních trendů automobilových výrobců je nasazování maloobjemových motorů, jejíchž nedílnou součástí jsou turbodmychadla. Proti tomuto proudu zvanému downsizing však jde jen malá hrstka automobilek, které jsou navíc převážně z Japonska. Na trhu tak najdeme kupříkladu atmosférickou Hondu Civic 1.8 i-VTEC nebo pro tentokrát otestovanou Mazdu 3 1.5 SkyActive. Jaké dojmy na nás zanechala nová „trojka“, která má motor s netradičním objemem, chybí jí turbodmychadlo a disponuje základním výkonem 100 koní?
Design
Už předešlá generace trojkové Mazdy se mi moc líbila a již tehdy jsem oceňoval designové křivky a tvary, jaké dovedly návrháři vykouzlit. To samé platí i u nejnovějšího provedení, které v někom může evokovat většího sourozence v podobě Mazdy 6. Současné modely od Mazdy totiž využívají stejný designový jazyk a tak si běžný laik někdy nemusí uvědomit, na jaký model se vlastně dívá.
To však není kritika, nýbrž jen čisté konstatování, tvary automobilu jako takové jsou dostatečně dravé a linky karoserie dle mého názoru elegantní. Pro upřesnění, jedná se o designovou filozofii Kodo, aplikovanou u všech posledních modelů Mazda. Z automobilu tak sálá energie a se správným lakem karoserie (a hezkými litými koly) se z Mazdy 3 může stát s trochou nadsázky umělecké dílo.
Interiér
Testovaná Mazda nabízí při usednutí do interiéru typickou japonskou atmosféru, jakou lze vídat i u ostatních japonských značek. Na mysli tak mám jednoduchost kabiny jako takové, žádné extravagantní nápady a řešení. Na můj vkus je to možná až nudné, ale někdo to může naopak ocenit. Jednoduchost kabiny však má za následek i jednu pozitivní věc a tou je přehlednost všech ovládacích prvků.
Vše je tam, kde má být, v testovaném exempláři potěšila klasická páka ruční brzdy, intuitivní kulaté ovladače a na vrchu palubní desky se usadil přehledný sedmipalcový displej s navigací. Právě k tomu bych ale měl výhradu, kterou je nemožnost sklopení do útrob palubní desky. Takto trčící displej se totiž může rychle stát terčem nenechavců, protože obrazovka vypadá podobně jako dobře vybavený tablet.
Takovou malou kapitolou je i multimediální systém MZD Connect, jenž se ovládá za pomoci zajímavě zpracovaného otočného ovladače. Nechybí mu rychlá odezva, je z příjemného materiálu a samotný systém nabízí širokou škálu funkcí. Mezi ně se řadí i program pro sledování ekonomických parametrů jízdy, který vám prozradí veškeré informace o vašem jízdním stylu a spotřebě.
V rámci prostornosti je současná generace vozu dostatečně prostorná, nabízí přijatelnou porci místa i na zadní lavici, alespoň co se místa pro kolena týče. V oblasti prostoru na hlavou to už ale není tak slavné, za což může hlavně svažující se linie střechy, takže osoby s výškou přes 185 cm se zde začnou po delší jízdě cítit nepohodlněji. Já osobně jsem se však s výškou 180 cm do automobilu vešel zcela bez problémů a neměl jsem problém se pohodlně usadit už na prvotní pokus.
Motorizace a jízda
Pod kapotou námi testované Mazdy 3 pracoval již výše zmíněný atmosférický čtyřválec SkyActiv s výkonem 100 koní a točivým momentem 150 Nm. S ním pak byla spojena šestistupňová manuální převodovka. Technologie SkyActiv navíc znamená, že motor disponuje extrémně vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Aby toho nebylo málo, má i dlouhé výfukové svody v konfiguraci 4-2-1, proměnné časování sacích i výfukových ventilů a dále i přímé vstřikování.
K celé koncepci jsem přistupoval z kraje testu tak nějak nedůvěřivě a až na pár kritických poznámek bych si dovolil říci, že se motor Mazdě povedl. Kritiku bych vznesl na situaci, kdy je po ránu motor studený a do jeho prohřátí je až přehnaně hlučný, za což můžou volnoběžné otáčky kolem 1900 ot/min. Až po pár minutách se motor zklidní a naopak utichne tak, že jsem se kolikrát zděsil, zda mi motor nechcípl.
Jelikož se jedná o atmosféru, základním prvkem pro dynamičtější jízdu je slovo „točit“. Motor se prostě musí vytáčet do vyšších otáček, protože jinak se jednoduše nic neděje a automobil je v nízkých otáčkách logicky bez tahu. Pokud jste stavěni na svižnější jízdu, pak musím doporučit motor točit minimálně k 4000 ot/min, kde se začne dostavovat prvotní počátek výkonu a zároveň vrchol točivého momentu. Ale pozor, stále hovoříme o lehce dynamičtější jízdě, nikoliv o plném využití výkonu, pro jeho dosažení je potřeba motor vytočit ještě o 2 tisíce otáček výše.
Za vynikající považuji samotné odhlučnění motoru od kabiny, protože pokud zrovna nevytáčíte motor na nejvyšší otáčky, prakticky o něm za celou dobu nevíte. Bohužel, při plném obsazení vozu a přítomnosti prudšího dálničního stoupání nebylo neobvyklé, že jsem musel podřadit na 4. převodový stupeň a v tu chvíli si celá posádka mohla motor celkem dobře poslechnout.
Co se týče spotřeby, tak ta je logicky o něco vyšší, než u turbem dopovaných jednotek. V případě námi testované verze jsem se v průměru nedovedl dostat pod hodnotu 7 litrů na 100 km. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 8 litrů na 100 km, po vjetí na dálnici jsem se po delší jízdě v polovičním obsazení a v rychlosti 120 km/h dočkal průměrné spotřeby 7,1 litru.
Naopak za další pozitivum bych uvedl propracovaný a velmi dobře odladěný podvozek, který si poradí i s většími výmoly. S lehkým motorem 1.5 se Mazda 3 doslova proplétala nerovnostmi, málokdy přišel do kabiny větší ráz od tlumičů a "trojka" byla velmi agilní. Teprve až při ostřejším jízdním tempu se ukázalo měkkčí nastavení tlumičů, kdy se vůz v prudších zatáčkách nakláněl víc, než by mělo být zvykem. Opět je ale nutno podotknout, že je to na úkor každodenního pohodlí na ostatních typech silnic, což se cení mnohem víc.
Resumé
Záverečný soud ohledně nové Mazdy 3 zní asi takto. S její koupí dostanete jednoduše ale přehledně zpracovaný interiér, vynikající ovladatelnost při klidné jízdě, hodně komfortní podvozek a taktéž dosti zajímavý design karoserie, který rozhodně jen tak nezestárne. Základní motorizace s výkonem 100 koní však při větší zátěži ztrácí dech a ani úspornost není úplně kladným prvkem. Současně s tím se i vyšší postavy mohou pohodlně posadit jen na přední sedadla, vzadu se v případě verze hatchback usadí komfortně jen osoby menšího vzrůstu.
Celkové hodnocení: 85 %
Základní cena vozu: 365 900 Kč (Mazda 3 SkyActiv‐G 1,5 Emotion)
Cena testované verze s příplatky: 494 437 Kč
KLADY
- zajímavý design
- přehledně zpracovaný interiér
- přesná šestistupňová převodovka
- komunikativní řízení
ZÁPORY
- spotřeba
- nedostatečně velké odkládací prostory
Motorizace atmosférický čtyřválec objem: 1496 cm3 nejvyšší výkon: 74 kW při 6000 ot/min. nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.5 l / 4.3 l / 5.1 l objem nádrže: 51 litrůČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.