Jedním z aktuálních trendů automobilových výrobců je nasazování maloobjemových motorů, jejíchž nedílnou součástí jsou turbodmychadla. Proti tomuto proudu zvanému downsizing však jde jen malá hrstka automobilek, které jsou navíc převážně z Japonska. Na trhu tak najdeme kupříkladu atmosférickou Hondu Civic 1.8 i-VTEC nebo pro tentokrát otestovanou Mazdu 3 1.5 SkyActive. Jaké dojmy na nás zanechala nová „trojka“, která má motor s netradičním objemem, chybí jí turbodmychadlo a disponuje základním výkonem 100 koní?
Design
Už předešlá generace trojkové Mazdy se mi moc líbila a již tehdy jsem oceňoval designové křivky a tvary, jaké dovedly návrháři vykouzlit. To samé platí i u nejnovějšího provedení, které v někom může evokovat většího sourozence v podobě Mazdy 6. Současné modely od Mazdy totiž využívají stejný designový jazyk a tak si běžný laik někdy nemusí uvědomit, na jaký model se vlastně dívá.
To však není kritika, nýbrž jen čisté konstatování, tvary automobilu jako takové jsou dostatečně dravé a linky karoserie dle mého názoru elegantní. Pro upřesnění, jedná se o designovou filozofii Kodo, aplikovanou u všech posledních modelů Mazda. Z automobilu tak sálá energie a se správným lakem karoserie (a hezkými litými koly) se z Mazdy 3 může stát s trochou nadsázky umělecké dílo.
Interiér
Testovaná Mazda nabízí při usednutí do interiéru typickou japonskou atmosféru, jakou lze vídat i u ostatních japonských značek. Na mysli tak mám jednoduchost kabiny jako takové, žádné extravagantní nápady a řešení. Na můj vkus je to možná až nudné, ale někdo to může naopak ocenit. Jednoduchost kabiny však má za následek i jednu pozitivní věc a tou je přehlednost všech ovládacích prvků.
Vše je tam, kde má být, v testovaném exempláři potěšila klasická páka ruční brzdy, intuitivní kulaté ovladače a na vrchu palubní desky se usadil přehledný sedmipalcový displej s navigací. Právě k tomu bych ale měl výhradu, kterou je nemožnost sklopení do útrob palubní desky. Takto trčící displej se totiž může rychle stát terčem nenechavců, protože obrazovka vypadá podobně jako dobře vybavený tablet.
Takovou malou kapitolou je i multimediální systém MZD Connect, jenž se ovládá za pomoci zajímavě zpracovaného otočného ovladače. Nechybí mu rychlá odezva, je z příjemného materiálu a samotný systém nabízí širokou škálu funkcí. Mezi ně se řadí i program pro sledování ekonomických parametrů jízdy, který vám prozradí veškeré informace o vašem jízdním stylu a spotřebě.
V rámci prostornosti je současná generace vozu dostatečně prostorná, nabízí přijatelnou porci místa i na zadní lavici, alespoň co se místa pro kolena týče. V oblasti prostoru na hlavou to už ale není tak slavné, za což může hlavně svažující se linie střechy, takže osoby s výškou přes 185 cm se zde začnou po delší jízdě cítit nepohodlněji. Já osobně jsem se však s výškou 180 cm do automobilu vešel zcela bez problémů a neměl jsem problém se pohodlně usadit už na prvotní pokus.
Motorizace a jízda
Pod kapotou námi testované Mazdy 3 pracoval již výše zmíněný atmosférický čtyřválec SkyActiv s výkonem 100 koní a točivým momentem 150 Nm. S ním pak byla spojena šestistupňová manuální převodovka. Technologie SkyActiv navíc znamená, že motor disponuje extrémně vysokým kompresním poměrem 14,0:1. Aby toho nebylo málo, má i dlouhé výfukové svody v konfiguraci 4-2-1, proměnné časování sacích i výfukových ventilů a dále i přímé vstřikování.
K celé koncepci jsem přistupoval z kraje testu tak nějak nedůvěřivě a až na pár kritických poznámek bych si dovolil říci, že se motor Mazdě povedl. Kritiku bych vznesl na situaci, kdy je po ránu motor studený a do jeho prohřátí je až přehnaně hlučný, za což můžou volnoběžné otáčky kolem 1900 ot/min. Až po pár minutách se motor zklidní a naopak utichne tak, že jsem se kolikrát zděsil, zda mi motor nechcípl.
Jelikož se jedná o atmosféru, základním prvkem pro dynamičtější jízdu je slovo „točit“. Motor se prostě musí vytáčet do vyšších otáček, protože jinak se jednoduše nic neděje a automobil je v nízkých otáčkách logicky bez tahu. Pokud jste stavěni na svižnější jízdu, pak musím doporučit motor točit minimálně k 4000 ot/min, kde se začne dostavovat prvotní počátek výkonu a zároveň vrchol točivého momentu. Ale pozor, stále hovoříme o lehce dynamičtější jízdě, nikoliv o plném využití výkonu, pro jeho dosažení je potřeba motor vytočit ještě o 2 tisíce otáček výše.
Za vynikající považuji samotné odhlučnění motoru od kabiny, protože pokud zrovna nevytáčíte motor na nejvyšší otáčky, prakticky o něm za celou dobu nevíte. Bohužel, při plném obsazení vozu a přítomnosti prudšího dálničního stoupání nebylo neobvyklé, že jsem musel podřadit na 4. převodový stupeň a v tu chvíli si celá posádka mohla motor celkem dobře poslechnout.
Co se týče spotřeby, tak ta je logicky o něco vyšší, než u turbem dopovaných jednotek. V případě námi testované verze jsem se v průměru nedovedl dostat pod hodnotu 7 litrů na 100 km. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 8 litrů na 100 km, po vjetí na dálnici jsem se po delší jízdě v polovičním obsazení a v rychlosti 120 km/h dočkal průměrné spotřeby 7,1 litru.
Naopak za další pozitivum bych uvedl propracovaný a velmi dobře odladěný podvozek, který si poradí i s většími výmoly. S lehkým motorem 1.5 se Mazda 3 doslova proplétala nerovnostmi, málokdy přišel do kabiny větší ráz od tlumičů a "trojka" byla velmi agilní. Teprve až při ostřejším jízdním tempu se ukázalo měkkčí nastavení tlumičů, kdy se vůz v prudších zatáčkách nakláněl víc, než by mělo být zvykem. Opět je ale nutno podotknout, že je to na úkor každodenního pohodlí na ostatních typech silnic, což se cení mnohem víc.
Resumé
Záverečný soud ohledně nové Mazdy 3 zní asi takto. S její koupí dostanete jednoduše ale přehledně zpracovaný interiér, vynikající ovladatelnost při klidné jízdě, hodně komfortní podvozek a taktéž dosti zajímavý design karoserie, který rozhodně jen tak nezestárne. Základní motorizace s výkonem 100 koní však při větší zátěži ztrácí dech a ani úspornost není úplně kladným prvkem. Současně s tím se i vyšší postavy mohou pohodlně posadit jen na přední sedadla, vzadu se v případě verze hatchback usadí komfortně jen osoby menšího vzrůstu.
Celkové hodnocení: 85 %
Základní cena vozu: 365 900 Kč (Mazda 3 SkyActiv‐G 1,5 Emotion)
Cena testované verze s příplatky: 494 437 Kč
KLADY
- zajímavý design
- přehledně zpracovaný interiér
- přesná šestistupňová převodovka
- komunikativní řízení
ZÁPORY
- spotřeba
- nedostatečně velké odkládací prostory
Motorizace atmosférický čtyřválec objem: 1496 cm3 nejvyšší výkon: 74 kW při 6000 ot/min. nejvyšší točivý moment: 150 Nm při 4000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 182 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 6.5 l / 4.3 l / 5.1 l objem nádrže: 51 litrůV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.