Design
Především design prošel jen mírnou obměnou a co se konkrétně změnilo? Příznivci tohoto modelu si jasně povšimnou nové grafiky předních světel, jiného předního nárazníku a masky chladiče. Automobil opět nabídne pohlednost a robustní nádech. Současná čtvrtá generace se díky faceliftu dočkala nutného oživení a dle mého názoru CR-V o něco víc omládlo.
Faceliftované provedení i nadále ukazuje své decentní boční linie a okenní oblouk o větším poloměru se zajímavým zakončením. Na něj navazují protáhlé zadní světlomety ve tvaru bumerangu, což vypadá vskutku efektně. Aby toho nebylo málo, vrcholná testovaná specifikace Executive nesla i designově zajímavá litá kola o velikosti 18 palců.
Design a výbava
Hned po usednutí do kabiny CR-V mne přivítala obří kožená sedadla s příjemnou podporou stehen. Poněkud široký středový panel překvapivě moc nezasahuje do prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce a tak se mi za dobu testu nestalo, že by moje pravé koleno trpělo na otlaky. Současné CR-V se chlubí stále neuvěřitelně útulnou kabinou, kam posadíte pět dospělých osob a nikdo z nich si přitom nebude stěžovat, že má kolem sebe málo místa.
Všechny ovládací prvky mají své logické místo, jsou přehledně zpracované a snad jen ovládání palubního počítače skrze tlačítka na volantu by mohlo v příští generaci pobrat více logiky. Palubní deska nabízí přehledné budíky s dobrou grafikou a na středovém panelu se společně s faceliftem objevila nová dotyková obrazovka multimediálního systému. Ten disponuje operačním systémem Android, jehož software jsem chtěl nachytat na švestkách, ale nikdy se mi to úplně nepovedlo.
Vlastně bych měl k němu jen jednu výtku a to je český překlad. Dotyčná firma, která má překlad na starosti některé pojmy nevychytala a například při zapnutí navigace a vyjetí mimo silnici se zobrazila hláška „ Jízda po Nezpevněná silnice“.. Palubní systém však jinak funguje rychle, jednoduše a přehledně, nechybí ani možnost stahování dalších nových aplikací a nebo možnost připojit se k Wifi síti a poslouchat své oblíbené internetové rádio.
Velké CR-V nabízí kromě královského místa pro posádku i snadný přístup k zadním sedadlům, kdy se zadní dveře dovedou otevřít téměř až do úhlu 90 stupňů, což se nevidí zase tak často. U vozidel kategorie SUV je důležitý i základní objem kufru a ten konkrétně u CR-V činí v základu 589 litrů. Kdo chce převést něco většího a nebo snad ve voze nouzově přespat, po sklopení zadních sedadel do téměř roviny, se naskytne prostor o objemu 1669 litrů. Ocenit musím nákladovou hranu kufru, která je poměrně nízko a díky tomu se nenadřete při nakládaní těžších předmětů.
A jak je na tom CR-V po faceliftu ohledně výbavy? Vrcholné provedení Executive nabízí opravdu maximální porci prvků, které zde nejde ani všechny vyjmenovat. Mezi hlavní přednosti patří celokožené čalounění sedadel, panaromatické okno, xenonové světlomety, osm airbagů a nebo nový adaptivní tempomat. Faceliftované CR-V je totiž první model na světě, který je vybaven systémem prediktivního ovládání tempomatu s označením i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control). Ten dokáže předvídat a automaticky reagovat na přejíždění ostatních vozidel do vlastního jízdního pruhu.
Vůz detekuje pomocí kamery a radaru polohu ostatních vozidel na silnici a poté použije algoritmus pro předvídání pravděpodobnosti přejíždění vozidel ze sousedních jízdních pruhů na základě vyhodnocení vztahů mezi více vozidly. To pak následně umožní rychle a bezpečně reagovat na ostatní auta v sousedních jízdních pruzích. Jeho funkci jsem několikrát vyzkoušel na vlastní kůži a musím uznat, že systém reagoval vždy včas a nebyl zmatený.
Motorizace a jízda
Nový motor 1.6 i-DTEC nahrazuje v nabídce již postarší jednotku 2.2 i-DTEC, oproti které dostal hned dvě turbodmychadla a deset koní navíc. Výsledný výkon tak činí 160 koní v 4000 ot/min. a točivý moment dosahuje 350 Nm při 2000 ot/min. S motorem pak spolupracovala klasická manuální převodovka se šesti stupni, v nabídce výrobce však figuruje ještě automat ZF s devíti stupni.
Přeplňování hned dvěma turbodmychadly je poháněno výfukovými plyny a je regulováno v závislosti na pracovním režimu motoru a tlaku výfukových plynů. Vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje přívod vzduchu do motoru při jeho nízkých otáčkách, zatímco nízkotlaké turbo pracuje při vysokých otáčkách motoru. Ve středním rozsahu otáček pracují obě turba současně a optimalizují přívod vzduchu do motoru. Vysokotlaké turbo je opatřeno variabilní geometrií lopatek (VGT) pro zajištění optimální zpětné vazby plynového pedálu a omezení energetických ztrát při nízkých otáčkách motoru.
A jak vlastně nová CR-V s tímto motorem jezdí? Automobil jsem přebíral téměř nezajetý a proto jsem jej nemohl zas tak moc „honit“. I tak se ale pohonná jednotka vypořádala s velkým CR-V obstojně, celkový výkon na vůz bohatě postačuje, motor má slušný zátah již od nízkých otáček a je znát, jak se ve své práci střídají obě přítomná turba. Automobil prakticky netrpěl turbodírou a veškerý výkon byl pokaždé téměř hned dostupný.
S jízdním stylem souvisí i spotřeba, která i k faktu, že motor nebyl zajetý, nebyla zas tak vysoká. S lehkou nohou na plynu se mi po týdenním testování povedlo ustálit na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Při ostřejší jízdě a polovičním obsazení vozu jsem se pak krátkodobě dostal na cifru 8,6 litru, ale jsem si jistý, že časem si spotřeba „sedne“ a skoro devítilitrová hranice nebude jen tak dostupná.
Kdo by čekal, že velká Honda CR-V bude nudným nezábavným autem, tak se hodně spletl. Honda zde totiž odladila vše podstatné na optimální úroveň a tak mně překvapila vcelku citlivá odezva posilovače řízení a jemně sportovní podvozek, díky němuž se vůz v zatáčkách zas tolik nenakláněl. Za zklamání považuji samotné řazení, které snad muselo být nepřesné jen u daného testovaného kusu. Oproti nedávno testovanému Civicu se mi tentokrát řadící páka zadrhávala v kulise a při přeřazení se občas ozval nepěkný zvuk, což nepovažuji za standardní projev zcela nového auta.
Kapitolou samotnou je výhradní pohon všech kol, který k tomuto motoru dostanete v základu. O tom, že vůz má poháněna všechna kola se prakticky nedozvíte, řidič se musí buďto prudce rozjet z místa se stočeným koly do jedné strany a nebo vzít vůz na nezpevněnou lehce rozbředlou cestu. Dokonalost pohonu všech kol u CR-V však bývá někdy terčem různých narážek a je potřeba říci, že CR-V si lidé nekupují s ohledem na dovednosti v terénu, na to je na trhu jiná skupina výrobců.
Resumé
Faceliftované CR-V na mne udělalo hodně dobrý dojem, automobil nabídl velký vnitřní prostor, solidní jízdní vlastnosti, i na nezajetý motor příznivou spotřebu a hlavně, designově se zas posunulo o kus výš, což se počítá. Až na některé drobné chyby typu překlad multimediálního systému nebo halogenová dálková světla se nedá CR-V nic vyčítat. Je to ideální rodinný vůz, který převeze celou rodinu, do kufru nacpete spoustu zavazadel a naftový motor nabídne díky dvěma turbodmychadlům výkon vždy a všude.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu vč. akční slevy: 784 900 Kč (CR-V 1.6 i-DTEC Elegance)
Cena testované verze vč. akční slevy: 939 900 Kč
KLADY
- kultivovaný motor
- dobrá spotřeba
- velkorysý vnitřní prostor
- výbava a bezpečnost
- skvělý podvozek
ZÁPORY
- místy nedoladěný multimediální systém
- horší pověst pohonu všech kol
Motorizace |
řadový čtyřválec se dvěma turby |
objem: 1597 cm3 |
nejvyšší výkon: 160 koní při 4000 ot/min. |
největší točivý moment: 350 Nm při 2000 ot/min. |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 9,7 sekundy |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 202 km/h |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3 l / 4,7 l / 4,9 l |
objem palivové nádrže: 58 litrů |
palivo: nafta |