Začátkem letošního roku prošla čtvrtá generace Hondy CR-V mírným faceliftem, který se dotkl vzhledu, přinesl pod kapotu nový motor a taky automatickou převodovku ZF s 9-ti stupni. Když pomineme pár drobných kosmetických změn, tou hlavní novinkou u faceliftované verze je naftový motor 1.6 i-DTEC se dvěma turby, který ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou byl u našeho testovaného provedení.
Design
Především design prošel jen mírnou obměnou a co se konkrétně změnilo? Příznivci tohoto modelu si jasně povšimnou nové grafiky předních světel, jiného předního nárazníku a masky chladiče. Automobil opět nabídne pohlednost a robustní nádech. Současná čtvrtá generace se díky faceliftu dočkala nutného oživení a dle mého názoru CR-V o něco víc omládlo.
Faceliftované provedení i nadále ukazuje své decentní boční linie a okenní oblouk o větším poloměru se zajímavým zakončením. Na něj navazují protáhlé zadní světlomety ve tvaru bumerangu, což vypadá vskutku efektně. Aby toho nebylo málo, vrcholná testovaná specifikace Executive nesla i designově zajímavá litá kola o velikosti 18 palců.
Design a výbava
Hned po usednutí do kabiny CR-V mne přivítala obří kožená sedadla s příjemnou podporou stehen. Poněkud široký středový panel překvapivě moc nezasahuje do prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce a tak se mi za dobu testu nestalo, že by moje pravé koleno trpělo na otlaky. Současné CR-V se chlubí stále neuvěřitelně útulnou kabinou, kam posadíte pět dospělých osob a nikdo z nich si přitom nebude stěžovat, že má kolem sebe málo místa.
Všechny ovládací prvky mají své logické místo, jsou přehledně zpracované a snad jen ovládání palubního počítače skrze tlačítka na volantu by mohlo v příští generaci pobrat více logiky. Palubní deska nabízí přehledné budíky s dobrou grafikou a na středovém panelu se společně s faceliftem objevila nová dotyková obrazovka multimediálního systému. Ten disponuje operačním systémem Android, jehož software jsem chtěl nachytat na švestkách, ale nikdy se mi to úplně nepovedlo.
Vlastně bych měl k němu jen jednu výtku a to je český překlad. Dotyčná firma, která má překlad na starosti některé pojmy nevychytala a například při zapnutí navigace a vyjetí mimo silnici se zobrazila hláška „ Jízda po Nezpevněná silnice“.. Palubní systém však jinak funguje rychle, jednoduše a přehledně, nechybí ani možnost stahování dalších nových aplikací a nebo možnost připojit se k Wifi síti a poslouchat své oblíbené internetové rádio.
Velké CR-V nabízí kromě královského místa pro posádku i snadný přístup k zadním sedadlům, kdy se zadní dveře dovedou otevřít téměř až do úhlu 90 stupňů, což se nevidí zase tak často. U vozidel kategorie SUV je důležitý i základní objem kufru a ten konkrétně u CR-V činí v základu 589 litrů. Kdo chce převést něco většího a nebo snad ve voze nouzově přespat, po sklopení zadních sedadel do téměř roviny, se naskytne prostor o objemu 1669 litrů. Ocenit musím nákladovou hranu kufru, která je poměrně nízko a díky tomu se nenadřete při nakládaní těžších předmětů.
A jak je na tom CR-V po faceliftu ohledně výbavy? Vrcholné provedení Executive nabízí opravdu maximální porci prvků, které zde nejde ani všechny vyjmenovat. Mezi hlavní přednosti patří celokožené čalounění sedadel, panaromatické okno, xenonové světlomety, osm airbagů a nebo nový adaptivní tempomat. Faceliftované CR-V je totiž první model na světě, který je vybaven systémem prediktivního ovládání tempomatu s označením i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control). Ten dokáže předvídat a automaticky reagovat na přejíždění ostatních vozidel do vlastního jízdního pruhu.
Vůz detekuje pomocí kamery a radaru polohu ostatních vozidel na silnici a poté použije algoritmus pro předvídání pravděpodobnosti přejíždění vozidel ze sousedních jízdních pruhů na základě vyhodnocení vztahů mezi více vozidly. To pak následně umožní rychle a bezpečně reagovat na ostatní auta v sousedních jízdních pruzích. Jeho funkci jsem několikrát vyzkoušel na vlastní kůži a musím uznat, že systém reagoval vždy včas a nebyl zmatený.
Motorizace a jízda
Nový motor 1.6 i-DTEC nahrazuje v nabídce již postarší jednotku 2.2 i-DTEC, oproti které dostal hned dvě turbodmychadla a deset koní navíc. Výsledný výkon tak činí 160 koní v 4000 ot/min. a točivý moment dosahuje 350 Nm při 2000 ot/min. S motorem pak spolupracovala klasická manuální převodovka se šesti stupni, v nabídce výrobce však figuruje ještě automat ZF s devíti stupni.
Přeplňování hned dvěma turbodmychadly je poháněno výfukovými plyny a je regulováno v závislosti na pracovním režimu motoru a tlaku výfukových plynů. Vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje přívod vzduchu do motoru při jeho nízkých otáčkách, zatímco nízkotlaké turbo pracuje při vysokých otáčkách motoru. Ve středním rozsahu otáček pracují obě turba současně a optimalizují přívod vzduchu do motoru. Vysokotlaké turbo je opatřeno variabilní geometrií lopatek (VGT) pro zajištění optimální zpětné vazby plynového pedálu a omezení energetických ztrát při nízkých otáčkách motoru.
A jak vlastně nová CR-V s tímto motorem jezdí? Automobil jsem přebíral téměř nezajetý a proto jsem jej nemohl zas tak moc „honit“. I tak se ale pohonná jednotka vypořádala s velkým CR-V obstojně, celkový výkon na vůz bohatě postačuje, motor má slušný zátah již od nízkých otáček a je znát, jak se ve své práci střídají obě přítomná turba. Automobil prakticky netrpěl turbodírou a veškerý výkon byl pokaždé téměř hned dostupný.
S jízdním stylem souvisí i spotřeba, která i k faktu, že motor nebyl zajetý, nebyla zas tak vysoká. S lehkou nohou na plynu se mi po týdenním testování povedlo ustálit na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Při ostřejší jízdě a polovičním obsazení vozu jsem se pak krátkodobě dostal na cifru 8,6 litru, ale jsem si jistý, že časem si spotřeba „sedne“ a skoro devítilitrová hranice nebude jen tak dostupná.
Kdo by čekal, že velká Honda CR-V bude nudným nezábavným autem, tak se hodně spletl. Honda zde totiž odladila vše podstatné na optimální úroveň a tak mně překvapila vcelku citlivá odezva posilovače řízení a jemně sportovní podvozek, díky němuž se vůz v zatáčkách zas tolik nenakláněl. Za zklamání považuji samotné řazení, které snad muselo být nepřesné jen u daného testovaného kusu. Oproti nedávno testovanému Civicu se mi tentokrát řadící páka zadrhávala v kulise a při přeřazení se občas ozval nepěkný zvuk, což nepovažuji za standardní projev zcela nového auta.
Kapitolou samotnou je výhradní pohon všech kol, který k tomuto motoru dostanete v základu. O tom, že vůz má poháněna všechna kola se prakticky nedozvíte, řidič se musí buďto prudce rozjet z místa se stočeným koly do jedné strany a nebo vzít vůz na nezpevněnou lehce rozbředlou cestu. Dokonalost pohonu všech kol u CR-V však bývá někdy terčem různých narážek a je potřeba říci, že CR-V si lidé nekupují s ohledem na dovednosti v terénu, na to je na trhu jiná skupina výrobců.
Resumé
Faceliftované CR-V na mne udělalo hodně dobrý dojem, automobil nabídl velký vnitřní prostor, solidní jízdní vlastnosti, i na nezajetý motor příznivou spotřebu a hlavně, designově se zas posunulo o kus výš, což se počítá. Až na některé drobné chyby typu překlad multimediálního systému nebo halogenová dálková světla se nedá CR-V nic vyčítat. Je to ideální rodinný vůz, který převeze celou rodinu, do kufru nacpete spoustu zavazadel a naftový motor nabídne díky dvěma turbodmychadlům výkon vždy a všude.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu vč. akční slevy: 784 900 Kč (CR-V 1.6 i-DTEC Elegance)
Cena testované verze vč. akční slevy: 939 900 Kč
KLADY
- kultivovaný motor
- dobrá spotřeba
- velkorysý vnitřní prostor
- výbava a bezpečnost
- skvělý podvozek
ZÁPORY
- místy nedoladěný multimediální systém
- horší pověst pohonu všech kol
Motorizace řadový čtyřválec se dvěma turby objem: 1597 cm3 nejvyšší výkon: 160 koní při 4000 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 2000 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 9,7 sekundy zrychlení z 0 na 100 km/h: 202 km/h spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5,3 l / 4,7 l / 4,9 l objem palivové nádrže: 58 litrů palivo: nafta
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.