Captur se tváří jako všestranný mistr, ovládající praktičnost kombíku, kompaktnost hatchbacku a odvážnost SUV. Na oko to zvládá vše, ale u každé z dovedností musíte přistoupit na jistý kompromis, který je ale stále akceptovatelný.
Renault Captur není jen větší Clio v atraktivnějším balení. V mnoha ohledech se jeví jako velmi schopné auto. Už potřetí zavítal do naší redakce. Pro tentokrát v kombinaci, která se mi jeví jako nejlepší, ale začněme hezky popořádku.
Design
Nechci se opakovat, tak jen zmíním to, co mě v oblasti designu zaujalo tentokrát. Především v této barevné kombinaci černé střechy a stříbrné metalízy, vyniknou tmavé doplňky (mřížka chladiče, ramena vnějších zpětných zrcátek, leštěná černá lišta mezi světlomety protnutá masivním znakem Renault), které doplňují tmavé plasty.
Captur vypadá ještě o něco robustnějším dojmem. Pokud tedy chcete, aby působil více jako SUV, než jako městský crossover, zvolte tuto kombinaci.
Podrobněji jsem se designu věnoval v minulé recenzi Capturu 1,5 dCi s automatem.
Interiér
Přehledný interiér, stejně jako u předchozích Capturů, které mi prošly pod rukama, sráží horší materiály a několik chyb, mnohdy zbytečných. Automatické stahování okna najdete jen u řidiče, nesmyslně mělké držáky na nápoje, kdy jsou k dispozici jen dva a oba mají jiný průměr, chybějící loketní opěrka nebo plastové madlo ruční brzdy.
Zklamáním může být i ovládání ventilace, respektive jednotlivých průduchů. Vypadají zajímavě a jejich samotné ovládání jde lehce, ale nemůžete regulovat množství vzduchu, které z jednotlivých průduchů bude vycházet. Tedy, můžete, ale jen příčnými lamelami, takže pokud chcete, aby šlo skrze ně méně vzduchu, bude vám foukat vzduch do klína.
Pochválit opět musím všechny ti geniální řešení. Ano, i Renault umí něco ve stylu Škodováckého Simply Clever. Potahy sedadel na zipy, které můžete hodit do pračky, šuplík místo kastlíku před spolujezdcem nebo praktické gumičky na zadní straně předních sedadel.
Nesmím opomenout ani variabilitu a vnitřní prostor. Velký kufr 377 litrů, respektive až 455 litrů bez dělící dvojité podlahy (větší než u Clia Grandtour, který má 443 litrů) s dvojitou podlahou, posuvná zadní lavice, odkládací přihrádky nebo spousta prostoru jak pro posádku, tak i pro vaši fantasii, protože možnost individualizace je perfektní.
Skvělý je i navigační systém TomTom, který je v rámci multimediálního systému R-link velmi přínosný. Kromě dobré inteligentní navigace umí i upozornit jak na radary, tak i na místa, kde rádi měří policisté. A opravdu to funguje skvěle. Zrovna jedno takové mě známé místo mi sám systém „napráskal“.
Motor
Nám již dobře známý dieselový čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 66 kW. Trochu archaický motor s dvouventilovou technikou, nepatří mezi ty nejkultivovanější a jeho dynamika je opravdu lenivá, ale vyniká svou hospodárností.
V městském provozu dynamika vystačí. Mimo město a zvláště pak na dálnici se musíte spokojit se skutečně mdlými výkony. V kopci i bez spolucestujících bude zrychlovat na plný plyn jen pozvolna, při předjíždění musíte hodně předvídat a pracovat se setrvačností a například i před stoupáním nabírat rychlost. To platí pro případ, kdy chcete jet skutečně svižně. Při pouhém proplouváním krajinou a splynutím s pomalejší částí silničního provozu, nebudete pociťovat téměř žádné nedostatky.
Spotřeba také potěší. Rychlé přesuny na dálnici, dynamické ježdění po okreskách nebo cestování skrze město v dopravní špičce znamená odběr 5,3-5,5 litrů na 100 km. Opačný styl, tedy defenzivní jízda na okreskách, volnější tempo na dálnici a cestování ve městě mimo špičku, znamená odběr od 4 do 5 litrů, přičemž mimo město lze dosáhnout spotřeby i pod 4 litry.
Jízda
Captur obul trochu tuhé pohorky. Není to úplně na škodu, pokud byste měli v úmyslu jezdit svižně. V zatáčkách se chová velmi jistě, při povolení plynu umí i utáhnout oblouk bez jakýchkoliv nešvarů. Jednoduchá konstrukce a vlečná ramena nejsou na škodu, předek má dostatek gripu, i když trpí na těžší čumák, kde byl diesel s těžkým litinovým blokem motoru. Moc tomu nepřidaly ani zimní pneumatiky, které v tomto už skoro letním počasí, nemají moc přilnavosti a hrnou se o poznání dříve. Nejvíce je to znát v momentu, kdy potřebujete aby přední kola udávala směr a ještě do toho zabírala.
Moc bodů na tom neubírá ani řízení, které je sice sterilní a bez odezvy, ale je tak akorát strmé a vyvážené. Potěší i silné, progresivní brzdy, které se dají přesně dávkovat a nevadnou. Na první pohled se zdá, že je to řidičská extáze. Jenže je to jinak.
Motor nemá dost síly na to, abyste mohli využít potenciál podvozku a popřípadě brzd. Captur samotný je vlastně více doma ve městě než na vaší oblíbené okresce. A tak je dobrý, ale poněkud tvrdý podvozek zbytečný. S velkými 17-ti palcovými koly a tvrdým, nikoliv prkenným podvozkem, budete vědět o každém kanálu a větším výmolu.
Resumé
Captur je skutečně dobré auto. Mnohdy je mu zazlíváno, že je to nafouknuté a předražené Clio. Malý crossover má však spoustu kladných vlastností, ať je to prostorný a důmyslný interiér, velký zavazadelník nebo úsporný motor a hlavně nezaměnitelná image. Když mu odpustíte ty přešlapy v interiéru, spokojíte se s nepříliš oslnivou dynamikou a tvrdším naladěním podvozku, dostanete vskutku mistra v oboru, který je praktičtější než Clio Grandtour, kompaktní jako Clio a s odvážností SUV. A výsledná cena? Za podobné peníze byste jen těžko hledali konkurenta, který bude ve výsledku výrazně lepší.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena: 309 900,- Kč
Cena testované verze: 498 900,- Kč
Klady:
+působivý vzhled
+chytré detaily v interiéru
+úsporný motor
Zápory:
-přešlapy v interiéru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1461 cm3
nejvyšší výkon: 66 kW
maximum točivého momentu: 220 N.m.
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 4.6 / 3.6 / 3.9
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.