Design
I přes fakt, že design Yetiho jsem tu již několikrát chválil, velmi rád se budu znovu opakovat a zmíním, že facelift vozu přidal svěží nádech, usměvavý vzhled a také lepší výbavu. Mnou testované provedení Outdoor neslo typické černé a stříbrné plasty a celkově je mi tato verze o něco příjemnější, než do města orientovaný Yeti City.
Jelikož jsem testu podrobil nejvyšší výbavový stupeň L&K, vozidlo zdobila speciální litá 17ti palcová kola ve dvoubarevném provedení. Ty lze dostat jen u této verze a ačkoliv nevypadají vůbec zle, osobně bych si na Yetim dovedl představit lepší design disků. Při přebírce vozu mě nadchl tmavě zelený lak karoserie Jungle Green, který se k tomuto provedení hodí dokonale. Okolí navíc dost dobře poznalo, že mají tu čest s nejlépe vybaveným Yetim na trhu, jelikož jeho boky zdobily stříbrné nápisy „Laurin & Klement“ a záď dostala specifickou chromovanou dvojitou koncovku výfuku.
Interiér a výbava
Tuhle kapitolu bych běžně moc nerozepisoval, ostatně, co jiného by zde mohlo být oproti dřívěji testovaným verzím, že? Jenže to je omyl, výbavová linie L&K nabízí specifický typ kožených sedadel v čokoládově hnědém odstínu, která mají vtisknuté nápisy Laurin & Klement a ve kterých se sedí hodně pohodlně. Před spolujezdcem je umístěna dekorativní lišta s nápisem Laurin a Klement a jediné co mi po vzoru Octavie chybělo, byl štítek L&K na spodní části koženého volantu. Sedadlo spolujezdce nabízelo příplatkovou funkci sklopení do roviny, což je ideální na převoz dlouhých předmětů či pro pohodlné natažení nohou cestujícího na zadním sedadle.
Po stránce pohodlí si rozhodně nemohu stěžovat, s Yetim bylo absolvováno několik cest, přičemž jsem nikdy nevylezl z kabiny s bolavými zády, pozadím či otlačeným pravým kolenem. Místa je zde zkrátka tolik, že i v plném obsazení pěti osobami nenastala stísněná atmosféra, každý měl svůj kousek prostoru a za dobu cesty nepadlo jediné slovo o nedostatku v jakémkoliv směru. O to větší je to překvapení, vezmu-li v úvahu, že testovaná verze měla příplatkové střešní posuvné dvoudílné okno. To většinou místo nad hlavou ubere, u Yetiho se tak naštěstí nestalo a tak i postava s výškou 190 cm nebude mít problém s tím, že by se její hlava dotýkala stropu.
Trošku překvapením ale bylo, že i nejvyšší výbavová specifikace stále nabízí další příplatky. Řekli by jste, že si budete muset připlatit za parkovací kameru či parkovacího asistenta? Bez příplatkového střešního okna bych se obešel, ale s parkovací kamerou ve standardu bych u verze L&K počítal. Za zmínku taktéž stojí způsob, jak propojit váš mobilní telefon se systémem Bluetooth na palubě vozu. Kdo z vás to bude chtít provést skrze dotykový displej systému Amundsen, neuspěje. Ačkoliv zmínku o aktivaci systému v palubním menu najdete, jeho aktivaci provede řidič výhradně skrze multifunkční displej mezi budíky palubní desky, respektive za pomoci tlačítek na volantu. Teprve pak se povede spárovat mobilní telefon a v kabině můžou z výkonné audiosoustavy, hrát vaše oblíbené hudební songy.
Co se týče komfortu na palubě, naftový brukot se do kabiny dostával jen velmi omezeně a teprve při ostrém jízdním tempu se k mým uším dostal hodně povedený sportovní zvuk dvojité koncovky výfuku. Odhlučnění je proto na dobré úrovni, ale díky krabicovitějšímu tvaru karoserie musíte logicky počítat s tím, že ve vysokých dálničních rychlostech se neubráníte většímu svistu okolního vzduchu. Občasné bouchnutí se ozve i od tlumičů, a to hlavně při přejezdu větší nerovnosti, jinak se k posádce dostane jen minimum rušivých elementů, za což uděluji Škodě kladné body.
Motorizace a jízda
Již z nadpisu je jasné, že testovaná specifikace je naprostým vrcholem. Pod kapotou umístěný čtyřválcový naftový dvoulitr poskytoval slušných 177 koní a točivý moment 350 Nm, což ve spojení s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol zaručovalo obrovskou zábavu na všech typech komunikace.
I přesto, že jsem zastáncem manuálních převodovek, automat DSG není vůbec špatnou volbou a u téhle verze je to spíše výhoda než potíž. Výkon začne nastupovat už od hranice kolem 1600 ot/min. a snad jen prudká akcelerace dělá automatu problém. Tím problémem je myšleno, že při plném sešlápnutí pedálu plynu, se DSG přibližně vteřinu rozmýšlí, co má vlastně udělat a až posléze dojde k podřazení a následné mohutné akceleraci a zátahu. Yeti je vhodný i do terénu, takže jsem nelenil a vyrazil do kalamitních sněhových podmínek na samotnou Moravu a prověřil, jak si vůz povede ve sněhových závějích a zda si s tím motor a pohon všech kol se spojkou Haldex 5. generace poradí.
Z výsledku jsem byl víc než překvapen, i když není Yeti pravověrný offroad, kombinace kvalitních zimních pneumatik a dostatečné světlé výšky zajistila, že do úzkých se vůz dostal jen velmi zřídka. Menší sněhové závěje vůz prorážel s chutí a až hluboké blátivé koleje od traktoru by zřejmě způsobily uvíznutí. Jelikož vůz nabízel výkon 177 koní, mnohé z vás určitě zajímá, jak je na tom motor se spotřebou.
Moje prvotní obavy, že mi výkonný naftový Yeti vyluxuje peněženku, se během testu naštěstí nepotvrdily. V podstatě jsem spíš byl překvapen, že po 400 kilometrovém dálničním přesunu klidným tempem okolo rychlosti 110 km/h, na mne při vystoupení svítila průměrná hodnota 5,7 litru. Mnohem větší odběr znamená ostrá jízda v terénu či expresní tempo po dálnici, kde si Yeti vcelku oprávněně nestydí říci klidně i o 10 litrů na 100 km. Abych však uvedl hodnotu z běžného denního provozu, kombinace město – okreska – dálnice, průměrné jízdní tempo a poloviční obsazení znamená průměrný odběr 6,8 litrů na 100 km, a to i s přítomným automatem DSG.
Podvozek je naladěn na tvrdší notu, což má svá pro a proti. Větší tuhost se hodí na kvalitních silnicích a točivých okreskách, kde se dá s Yetim 2.0 TDI 125 kW řádit opravdu víc než hodně. V terénu se zas tvrdší podvozek projevil tak, že každá větší díra a nerovnost doputovala i k mému pozadí, kterému dala malý kopanec. Sportovní jízda ale taktéž není Yetimu cizí, díky mezinápravové spojce Haldex 5. generace míří například při ostrém průjezdu zatáčkou část výkonu k zadní nápravě, aby měl vůz co nejlepší odpich při výjezdu z ní.
Pro jízdu v hrubším terénu se pro změnu hodí systémy EDS a XDS, jenž nahrazují klasické uzávěrky diferenciálů. Za dobu testu se mi tak nestalo, že by se bezmocně protáčelo některé z kol. Ocenil jsem i tlačítko s nápisem Offroad, které slouží ke sjezdu prudkých svahů. Po jeho aktivaci si vůz sám přibrzďuje jednotlivá kola a řidič jen udává směr, kam jet.
Resumé
Závěrečné hodnocení vrcholné verze Škody Yeti je vysoké, protože testovaný vůz nabídl bohatou výbavu, silný naftový motor a vynikající dovednosti nejen v drsných zimních podmínkách. Prostorově si nelze na nic stěžovat, snad jen výraznější boční vedení předních sedadel by neuškodilo. Chyby se na Yetim hledají těžce a já bych jej bral, ačkoliv nejspíše s manuální převodovkou, se kterou se nepatrně sníží spotřeba a případné náklady na její opravu budou nižší.
Celkové hodnocení: 92 %
Foto: Lukáš Novák
Základní cena vozu: 670 900 Kč (Yeti Outdoor 1.4 TSI 90 kW)
Cena testované verze vč. příplatků: 958 200 Kč
KLADY
- variabilní a prostorný interiér
- jízdní dovednosti v lehkém terénu
- přijatelná spotřeba a dostatečný výkon
- vzhled a výbava
ZÁPORY
- menší zavazadelník
- nečekané příplatky
Motorizace |
přeplňovaný vznětový čtyřválec |
objem: 1968 cm3 |
nejvyšší výkon: 125 kW při 4200 ot/min |
největší točivý moment: 350 Nm při 1750 - 2500 ot/min |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 197 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 7.7 l / 5.4 l / 6.3 l |
objem palivové nádrže: 60 litrů |