Na redakčním parkovišti se vystřídalo nepočet kompaktních kombíků, ve stínu domácí stálice stojí nošovická i30, která zakrývá cee´da a to je škoda. Není to tak dlouho, co korejské vozy sklízeli jedině tak ostudu a výsměch, dnes jsou nebezpečným konkurentem na našem trhu a už jsme se naučili je brát vážně. Jistě, že i30 není špatná, ale po týdenním testování se nám cee´d zdá o nutný kus lepší.
Design
To, že cee´d a i30 jsou z odlišného těsta poznáte na první pohled. Zatímco v Nošovicích udělali jakousi extravagantní splácaninu, na Slovensku se zrodil střídmý dynamický vůz s maskou ve tvaru tygřího nosu a neodmyslitelným charizmatem, který podtrhují moderní světlomety s pásem led diod pro denní svícení.
Nejdůležitější změny, oproti předchozí generaci jsou především snížení výšky vozu a celkové rozšíření, to nahrálo jízdním vlastnostem a celkovému dynamickému vzhledu, ten definuje i jediná výrazná boční linie, která má směrem k zádi stoupající charakter. Jednou z vad na kráse je žárovka blinkru, která je na blatníku, dovedu si ji představit v zrcátkách, což by ještě zvýraznilo moderní decentní vzhled.
Interiér
Odvěkým neduhem korejských automobilů je interiér, až poslední generace jednotlivých modelů přináší výraznější zlepšení. U Kie jsme však vždy byli zvyklí na jakýsi standart, který Hyundai postrádala. I pro tentokrát jsme se dočkali a celkový dojem z interiéru je opět dobrý.
Ať už mluvíme o ergonomii, přehlednosti, či kvalitě materiálů, vše je na vysoké úrovni. Stále však na německé lídry, popřípadě domácí „bohyni“ má co dohánět a to zvláště v oblasti materiálů a četnosti dekorů a propracovanosti detailů.
Milé překvapení byl plynulý a velmi suverénní chod otočných ovladačů klimatizace, který mi připomínal Audi. Naopak do rozpaků nás přivedl dekor výplně dveří, který mi připadal, jako by byl ušitý rychlou jehlou. Kus šedého plastu na fotce vypadá až moc dobře, ve skutečnosti není moc dobře nalícovaný na madlo. To se ostatně také moc nepodařilo, konstruktéři jej umístili hodně blízko pantům a tak bylo nutné vyvinout větší sílu při zavírání dveří zevnitř.
Pár takových detailů, které někoho budou pálit více, někoho méně, můžete cee´du odpustit za jeho prostornost. Tou vás jistě překvapí. Vnější rozměry tomu nenasvědčují, ale jak na přeních, tak i na zadních sedadlech budete mít prostoru tak akorát. Jistě, zadní sedadla jsou spíše pro děti, nežli pro dospělé, ale i v jejich případě to nebude s nedostatkem prostoru žádná tragédie.
Co je devízou většiny kombíků je zavazadlový prostor. Ten má sice trochu vyšší nakládací hranu, ale zato nabídne slušný základní objem a jednoduché sklápění zadních sedaček. Jako trochu méně praktickou, bych označil schránku pod dvojitým dnem zavazadlového prostoru, je celá z tvrdého plastu a menší předměty tam lítají a většinou se kvůli své výšce ani pod plato nevejdou.
Výbava novinářské verze byla velmi střídmá. Jediné co nám tu chybělo byly parkovací čidla. Jejich absence potrápila jistě nejednoho kolegu, protože zadní nárazník byl už odřený od předešlých testerů. Mimo čidla tu bylo vše podstatné, od klimatizace, přes rádio s bluetooth, tempomat, palubní počítač, ovládání na volantu až po elektricky ovládaná okna. Pro ty nejnáročnější doporučím připlatit za verzi TOP, kde máte navíc vyhřívaná sedadla a volant, velké mínus, že tato výbava nelze doobjednat zvlášť.
Jízda a motor
Co mě ale zajímalo více, než kolik stojí ten či onen balíček výbavy je jak cee´d jezdí. Nečekal jsem žádné zázraky a o to více mě překvapil. To, že není cee´d tak moderně odtažitý, jako vesměs většina jeho konkurentů, dostává v tomto případě naprosto kladný rozměr. Pokud by elektronický posilovač řízení nebyl tak přeposilovaný a nabízel více zpětné vazby, dalo by se mluvit o jistém druhu potěšení za volantem, ale sobotní ranní vyjížďku na vaší oblíbenou okresku raději absolvujte s jiným vozem. Cee´d SW je a bude rodinný automobil a tuto roli zvládá podvozek bez výraznějšího škobrtnutí. Měkčí nastavení podvozku zvládá filtrovat nerovnosti s grácií, stále se však pere s ostrými nerovnostmi a radosti vám nepřidá poněkud hlučnější projevy při tlumení rázů.
Kia nabízí pod kapotu cee´du širokou škálu motorizací. Od základního benzinového čtyřválce 1,4 CVVT, přes 1,6 GDI až po tři různě naladěné turbodiesely 1,6 CRDi. My měli tu nejsilnější verzi, tedy s výkonem 94 kW a točivým momentem 260 N.m. dostupným v širokém pásmu otáček od 1900 až 2750 otáček. Na jeden a půl tuny těžký kombík to je poměrně solidní porce výkonu, výsledná dynamika však nikoho neomráčí. Zrychlení na 100 km/h trvá už poměrně zdlouhavých 11,2 sekundy, dobrá zpráva ale je, že autu síla nedochází ani při vyšších rychlostech. Kultivovanost sice není jeho silnou stránkou, ale na druhou stranu je řidičsky poměrně přívětivý, pokud tedy pomineme prodlevu turbodmychadla, které se roztáčí, až když se ručička otáčkoměru začne blížit 2.
Spotřeba je trochu náchylnější na jízdní styl, než je u vznětových agregátů zvykem. Ve městě se nemusíte bát, že by vystřelil apetit vozu přes 6,5 litru. Mimo město se můžete podívat i pod 5 litrů na 100 km, naopak při dálniční 130 počítejte se spotřebou podobnou městskému provozu. Kombinovaně se lze dostat na 5,5, což je o 1,2 litru více, než udává výrobce. Šetřílci se dlouhodobě mohou přiblížit hodnotám začínajícím 4 a ti rychlejší z vás, naopak k hranici 6 litrů.
Brzdy měly poměrně plynulý nástup a jejich dávkování nebude dělat potíže ani méně zkušeným, či začínajícím řidičů, stejně nezáludná je i spojka. Odezva na plyn je klasicky pomalejší, aneb ať žije EKO teror.
Resumé
Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše. S klidným svědomím doporučím cee´d SW s dieselovou 1,6 komukoliv, kdo hledá pohodlné rodinné kombi střední velikosti, přitom není příliš vášnivý řidič a nepotrpí si na extravagantní design. Kdo by však hledal větší zavazadlový kufr a více místa, nebo oslnivější jízdní vlastnosti a větší dynamiku, ať se poohlédne po německé konkurenci, nebo se zastaví u francouzské 308. Pokud však pokukujete po i30, rozhodně na cee´da nezapomeňte, určitě stojí za to!
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 319 980,- Kč
Cena testované verze: 459 980,- Kč
Klady:
+nabídka vnitřního prostoru
+zpracování interiéru
+pohodlné nastavení podvozku
Zápory:
-neoslnivá dynamika
-dekor a umístění madla dveří
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1582 cm3
nejvyšší výkon: 94 kW při 4000 ot/min
největší točivý moment: 260 Nm při 1900 - 2750 ot/min
palivo: nafta
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11,2 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,1/3,9/4,3 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 528 l
Objem nádrže: 53 l
Pohotovostní hmotnost: 1497 kg
Rozměry pneumatik: 205/55 R16