Je to pár týdnů zpět, kdy jsme vám přinesli test nové generace Citroënu C1, který nás překvapil svou živostí a líbivým designem. Dnes vám proto představujeme test jeho dvojčete Peugeotu 108. Stejně jako sesterský model C1, byl i testovaný lvíček vybaven nejsilnějším motorem v nabídce a co víc, nesl i plnou výbavu a plátěnou stahovací střechu.
Design
Jestli jste si mysleli, že nedávno zde testovaný Citroën C1 nevypadá zepředu moc vábně, pak to samé rozhodně neplatí o jeho dvojčeti 108. Vůz je totiž po stránce designu vyveden k dokonalosti a nechybí mu typické „pežoťácké“ prvky. Při pohledu na fotografie tak určitě nepřehlédnete ostře řezané přední světlomety s LED pásky, chromované rámečky okolo mlhovek a taktéž chromovanou mřížku chladiče.
Aby vše dokonale ladilo, testované lvíče dostalo do vínku sněhově bílý lak karoserie a litá 15ti palcová kola se zajímavým designem. Celkově se jedná o mnohem přitažlivější vůz, ve srovnání s modelem C1 od Citroënu. Mně osobně Peugeot dokázal, že exteriéry umí stále dokonale a snad ani za deset let vás vzhled jejich vozů neomrzí.
Interiér a výbava
Testovaná sto-osmička byla v nejvyšším provedení Allure, které naznačuje, že se nebude jednat o žádné holátko. Tato verze měla k dobru i plátěnou stahovací střechu, která je k dispozici hned v několika barevných odstínech. Interiér je sice naprosto shodný se sesterským C1, ovšem podobnost zde najdeme snad jen v uspořádání některých ovladačů a palubní desky. Tím to totiž končí a zatímco testovaný Citroën byl v nejnižší výbavě, vrcholná specifikace u Peugeota prozradila, že i nudný interiér se dá dost dobře okořenit.
Co mám na mysli? Tak předně jsou to celokožené, vpředu elektricky vyhřívané sedačky, které jsou naprosto jinou ligou, oproti běžným látkovým měkkým sedákům. Mají efektní prošívání bílou nití a jejich bočnice jsou o dost pevnější. Celkově se v nich sedí o třídu lépe a delší trasy jsem v nich absolvoval bez větších problémů. Mimochodem, v nejvyšší výbavové linii je kůží potažený i tříramenný multifunkční volant, osm airbagů a startování za pomocí tlačítka.
Malý Peugeot 108 je stejně jako jeho kolega C1, vhodný především pro dámy či seniory. O tom svědčí i fakt, že ženská populace si ráda hraje s barvami a chce, aby jim vůz ladil například s jejich oblíbenou kabelkou. I na to Peugeot myslel a zákaznice mají na výběr hned z 8 základních barev karoserie, které doplňují další dvě speciální pouze pro model 108. Komu je to snad málo, je tu dále možnost zvolit si ze sedmi různých druhů designových specifikací a zmíněné tři odstíny plátěné střechy.
Abych ale jen nechválil, jednu chybu se mi za dobu testování povedlo najít, a to je nedostatečně citlivý dotykový displej, který zvláště na přímém slunci prostě nezaregistroval dotyk mého prstu. I jeho čitelnost na přímějším slunci není zrovna dvakrát dobrá a tak je potřeba si na to dát pozor a v letních slunných dnech toho od displeje zas tak moc "nevyžadovat".
Celkově je atmosféra v kabině velmi dobrá, pohodlně se na všechna sedadla usadí i průměrně vzrostlé osoby, ale pozor, díky přítomnosti mechanismu stahovací střechy, se dozadu vejdou osoby jen do výšky 178 cm. Klidnou jízdu ve voze (stejně jako u Citroënu C1) také kazí nedostatečně odhlučněný podvozek a motor. Ve městě to není tak znát, ale kdo se vydá na okresní silnici či dálnici, bude se muset připravit na to, že ho bude otravovat cinkání kamínků, odstřikující voda o podběhy a ve vyšších rychlostech i aerodynamický svist.
Motor a jízdní dojmy
Stejně jako minule, i dnes pod kapotou testovaného auta pracoval tříválcový zážehový motor o objemu 1,2 litru PureTech, který nabízí výkon 82 koní a točivý moment 116 Nm. Síla je posílána na přední kola přes pětistupňovou manuální převodovku, jenž byla ve svých drahách přesná a gumovost jako u C1 se zde vůbec nekonala, zajímavé...
Díky nízké hmotnosti a vyššímu výkonu se ve městě cítí 108ka jako ryba ve vodě. Snadno se s ní díky malým rozměrům parkuje, poloměr otáčení je taktéž velmi nízký a jediné místo, které bych doporučoval vynechat, je opět jen dálnice. Zde se vůz spíše trápí a díky na krátko poskládané převodovce a chybějícímu šestému stupni, zde prostě vždy dosáhnete velké spotřeby a velkého hluku od motoru.
Stejně jako Citroën C1, je i nový Peugeot 108 na nerovnostech velmi komfortně naladěn a i větší výmoly mu nedělají větší potíže. Inženýři navrhli jeho podvozek přesně podle mého gusta, není ani moc tvrdý, ale ani moc houpavý, zkrátka někde mezi, a tak to má být. Řízení je komunikativní, ačkoliv elektrický posilovač by nemusel být tak přecitlivělý a řidiče by mohl dle mého názoru klidně o něco více informovat o tom, co se právě děje pod předními koly. Co se týče výsledné spotřeby za dobu testu, ta je (jak se dalo asi očekávat) téměř na chlup stejná, jako u Citroënu C1, takže jí zde ani snad nemá smysl více rozebírat. Ve městě v ranních kolonách jsem průměrně jezdil za 5,9 litru a na okresních silnicích a lehkou nohou na plynovém pedálu průměrně za 5 litrů na 100 km.
Resumé
Peugeot 108 TOP! je dle mého názoru více sexy verze nového Citroënu C1. Elegance, šmrnc, exkluzivita a četnost designových variací z něj dělá dokonalou „kabelku“ pro ženy, které chtějí zaujmout a které mají rády pozornost. Pokud se vozidlem bude dotyčný majitel/ka pohybovat převážně ve městech, nikde nebude problém a vůz vás bude odměňovat slušnými jízdními vlastnostmi a komfortem. Kdo by snad nechtěl mít doma pětidvéřové provedení, Peugeot nabízí i o něco levnější třídvéřko, které je taktéž dostatečně stylové a o něco levnější.
Celkové hodnocení: 83%
Základní cena vozu: 273 900 Kč
Cena testované verze: 330 900 Kč
KLADY
- dravý vzhled
- zpracování interiéru
- živý motor
- možnost osobní individualizace
ZÁPORY
- odhlučnění kabiny
Motorizace řadový tříválec objem: 1 199 ccm nejvyšší výkon: 82 koní při 5 750 ot/min největší točivý moment: 116 Nm při 2 750 ot/min palivo: benzín Výkon nejvyšší maximální rychlost: 170 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 5.4 l / 3.7 l / 4.3 l objem nádrže: 35 litrů
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.