TEST: Škoda Yeti City 1.8 TSI 4x4 DSG Elegance

, foto:
ar5 18. srpna 2014 4:00
Sdílej:

Faceliftovanou Škodu Yeti jsme pro vás již jednou v letošním roce otestovali, tehdy to byla drsně se tvářící verze Outdoor, pod jejíž kapotou pracoval naftový dvoulitr spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Pro dnešek vám přinášíme test dalšího provedení, které potěší především milovníky rychlejší jízdy a automatické převodovky DSG.

Na týden se naším společníkem stala Škoda Yeti v městském provedení nesoucí označení City, která pod svou kapotou ukrývala benzínový turbomotor o objemu 1.8 TSI. Spolu s převodovkou DSG a slibným výkonem 152 koní jsme se proto nemohli dočkat, jaké dojmy a poznatky si z testu dravějšího Yetiho odneseme.  Design Verze Outdoor a City se od sebe liší poměrně dosti, zatímco dřívější Yeti nesl rudě červený lak a černé plasty ve spodních částech obou nárazníků, dnes je tomu úplně jinak. Testovaný Yeti City se chlubil příjemně vypadajícím stříbrným lakem karoserie, který nesly komplet i oba nárazníky. Střechu pro změnu zdobilo panoramatické výsuvné okno s roletkou a pokud bychom postavili verze Outdoor a City vedle sebe, rozdíly by jste i jako laici našli více než markantní.  K vynikajícímu vzhledu přispívala i povedená litá kola o rozměru 17 palců, zatmavená zadní boční okna a oproti předfaceliftovanému provedení zmizely i pro mě dosti zvláštní přední světlomety. Je to sice o vkusu každého z nás, ale nynější řešení předních světlometů a mřížky chladiče mi zkrátka konečně dává pocit, že modernizovaný Yeti je v jakémkoliv provedení konečně pohledným vozem.  Interiér a výbava V jeho kabině jsem se stejně jako minule, cítil velice útulně a pohodlně. Látková sedadla se světlým vzorem a obstojným bočním vedením bych sice při koupi vozu nezvolil, jejich pozdější čištění by bylo možná velkým problémem, ale jinak se kabině nedá nic moc vyčíst. Jedná se zde o typickou německou přesnost a eleganci, veškeré ovladače jsou kvalitně zpracovány a jsou přesně tam, kde by jste je očekávali. Tříramenný kožený volant v koncernových vozech je příjemný na dotek a osobně mám na ně díky jejich dobrému zpracování lehkou úchylku. Do prostorného interiéru Yetiho posadíte s přehledem pět osob, přičemž nikdo zde po žádné stránce nebude strádat. Vysoká stavba karoserie, dostatečná délka vozu a široký rozsah nastavení předních sedadel, to vše nám v průběhu testu ukázalo, že by nebyl vůbec žádný problém vůz naplno obsadit, naložit a vydat se na dalekou cestu k moři, třeba do oblíbeného Chorvatska. K tomu by se přidal i výkonný motor TSI s převodovkou DSG, o kterém ale až později. Výhled z vozu je do všech stran dobrý, A-sloupky ve výhledu řidiči moc nepřekáží, jen couvání s Yetim je lehce obtížné díky jeho rozměrům. To naštěstí zachraňuje parkovací asistent s parkovací kamerou, takže průměrně zdatný řidič je ušetřen drobných kolizí při parkování. Ostatně, když už jsme u výbavy vozu, námi testovaný kus byl v nejvyšší výbavě Elegance (nepočítáme-li ultra verzi Laurin & Klement). Ve výbavě proto nechybělo krom kožených sedadel snad vůbec nic. Posádku dovede do cíle spolehlivý a intuitivní navigační systém Amundsen. Kdo chce do svého Yetiho lepší systém Amundsen+, ten si i ve stupni Elegance bude muset připlatit. Příplatky jsou ostatně u Škodovky celkem častým jevem, testovaný vůz jimi byl taktéž vybaven a tak se u něj našly některé prvky, které cenu auta parádně vyšperkovaly. Motorizace a jízda To, proč jsme si opět do redakce vzali Yetiho, je silný benzínový motor o objemu 1.8 TSI, jehož práci podporovala i dvouspojková automatická převodovka DSG. Motorizace dodává vozu výkon 112 kW a točivý moment o hodnotě 250 Nm, což podle námi získaných jízdních dojmů Yetimu postačuje.  Oproti naftovému dvoulitru je benzínová jednotka tišší, v celém spektru otáček o sobě nedává moc znát a pro ty, kteří nesnáší "traktorový" projev, je prostě TSI vhodnější volbou. Výkon 152 koní dokáže s vozem slušně hnout, a to i když je plně obsazený. Nyní se ale dostáváme k typickému dilema, kterým je spotřeba. I když byly obě testované verze poháněny na obě nápravy, předchozí naftový Yeti prostě konzumoval méně paliva a to za jakékoliv situace, což se o nynějším provedení říci určitě nedá.  Kdo touží po rychlosti, dynamice a nechce nejvyšší výkonovou specifikaci naftového motoru 2.0 TDI s výkonem 177 koní, může zvolit silný motor 1.8 TSI, ale v tu chvíli musí počítat s tím, že ho Yeti bude stát u čerpací stanice pěkný ranec. Za dobu našeho týdenního testu jsme se za maximálního snažení prostě nedostali pod hranici 8 litrů na 100 km. Je pravdou, že co bychom taky čekali od silného vozu s automatickou převodovkou, ale kombinovaná spotřeba kolem 8 litrů na nás při velmi klidné jízdě svítila na palubním počítači u nedávno testované 220 koňové Octavie III RS 2.0 TSI, a to je už trochu jiná liga..  Ve městě si 1.8 TSI DSG řekne okolo 9,6 litru, při ostré jízdě po okresních silnicích se spotřeba dostala na hranici 11 litrů. Zkrátka, naftové a benzínové verze mají své pro a proti a rozhodnout se, která je lepší, to prostě nelze. Yeti TDI vás odmění nízkou spotřebou ale těžkým předkem a nákladnějším servisem, benzínový nás nyní přesvědčil o tom, že je s ním větší zábava, dá se s ním lépe vyřádit, což vás však ve výsledku přijde někdy dost draho na projetém palivu. Finální volba je tak čistě na zákazníkovi.  Co se týče automatické převodovky, k té osobně nemám žádné výhrady, za poslední dobu jsem měl možnost otestovat automatické převodovky z řad korejské a japonské produkce a i tak je na tom koncernové DSG nejlépe. Převodovku nachytáte snad jen při nečekaných prudkých rozjezdech, kdy si převodová skříň chvíli uvědomuje, co vlastně po ní chcete a pak se s větším cuknutím  náhle probudí. Za zvláštnost bych uvedl také příplatkové startování tlačítkem, které je sice komfortním prvkem, ale startování se neodehraje jen pouhým stisknutím, jako třeba v nové Octavii, nýbrž tlačítko musíte do naskočení motoru držet. Do drsného terénu se s verzí City raději nepouštějte, městská verze se vyznačuje měkčími pružinami a absencí černých plastů chránící oba nárazníky před náhodným úderem od kamene či podobně. Kdo chce řádit na polních cestách, oplastovaná verze Outdoor je jednoznačně lepší volbou. I přes přítomnost pohonu všech kol, který pracuje za pomoci spojky Haldex páté generace, se Yeti City 1.8 TSI hodí spíš do role dálničního rodinného společníka, který se dokáže taktéž v zimě vyšplhat do Krkonoš, ale své limity má nastaveny o maličko níže než jeho drsnější dvojče. Resumé Škoda Yeti City s motorem 1.8 TSI a automatem DSG je skvělou volbou pro ty, kteří více než v terénu řádí na běžné silnici, potřebují výkon vždy a všude a chtějí se zároveň slušně reprezentovat ve společnosti. Osobně bych se například vůbec nestyděl s naším testovaným kusem jet na obchodní schůzku či s partnerkou do divadla na operní představení. Yeti prostě neurazí a automobilka pochopila, že zákaznící chtějí něco víc, proto si můžeme zvolit tvrdého pracanta v podobě Škody Yeti Outdoor či elegantního společníka s označením Yeti City. Dalším negativem může být i vyšší cena, jenž pro někoho může znamenat překážku v jeho koupi, na druhou stranu zůstatková hodnota bude po letech o dost vyšší, než u většiny konkurence.  Celkové hodnocení: 90 % Základní cena testovaného vozu : 644 900 Kč Cena testované verze s příplatky: 785 100 Kč KLADY - příjemný design karoserie - vnitřní prostor a útulná kabina - výbava a bezpečnost - jízdní vlastnosti ZÁPORY - vyšší cena a příplatky - vyšší spotřeba Motorizace  řadový zážehový čtyřválec zdvihový objem: 1798 cm3 nejvyšší výkon: 112 kW při 4300 - 6200 ot/min největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 4500 ot/min palivo: benzín   Výkon nejvyšší maximální rychlost: 192 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 9 sekund spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 9,8 l / 6,6 l / 7,8 l objem nádrže: 60 litrů
Témata:
Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.