Po delší odmlce jsme se rozhodli podívat na zoubek dalšímu vozu od značky Citroën, tentokrát na novou verzi již lehce zastaralého modelu C5 Tourer. Ta nese četné černé oplastování, chromované doplňky a hlavně přízvisko CrossTourer.
Současný model C5 je na trhu už pěknou řádku let a jeho prodeje začali v posledním roce výrazně upadat. Receptem na znovu zvýšení odbytu by mohla být nová drsná verze CrossTourer, která svým vzhledem a vyšperkovaným exteriérem hraje na drsnou a zároveň luxusní notu. Vůz má přitom stále jen pohon přední nápravy a čtyřkolka se nikdy nabízet nebude..
Design
Námi testovaný Citroën C5 CrossTourer nás při předání uvítal příplatkovým sněhově bílým lakem Nacré (příplatek 21 300 kč) a krásnými litými koly s diamantovým výbrusem o rozměru 18 palců Caspienne. K tomu se u této verze nově přidává černé oplastování a o 15 milimetrů větší světlá výška. Díky tomu vypadá CrossTourer stejně dobře a drsně jako konkurenti v podobě například Passatu Alltrack či Peugeotu 508 RXH. Mě osobně design poslední generace C5 vždy připadal přitažlivý a u verze Cross se mi líbí dvojnásob. Ostatně, i reakce okolí jasně hovořili za vše, všude kam se s vozem přijelo, lidé se otáčeli a to je ten nejlepší důkaz, že vůz je pohledný.
Interiér a výbava
Kabina velkých Citroënů se pokaždé chlubí nejen obřím prostorem ale i nádechem luxusu, který si posádka také náležitě užívá. Polokožená velká sedadla s kvalitním bočním vedením nás během testu dokonale obejmula, sedí se v nich náramně a jejich měkkost je dle našeho názoru příjemně vyladěná. Verze Cross Tourer vychází z nejvyššího výbavového stupně Exclusive, a tak musíme uznat, že jsme pohodlnost a luxus na palubě tak trochu čekali.
Interiéru vévodí kvalitní materiály a perfektní zpracování všech dílů, takže v průběhu testu nám nikde nic nevrzalo a neklepalo, prostě francouzská dokonalost. I přes to, že vůz je v současné generaci na trhu již skoro šestým rokem, je potřeba sklonit poklonu automobilce, jak dokonale maskuje jeho stáří a jde s dobou. Na druhou stranu, delší léta ve výrobě vám přeci jenom připomene postarší panel autorádia a nebo kůží potažený volant s pevným středem, který je možná až chaoticky přeplněn tlačítky.
Co se týče prostoru pro posádku, každý z cestujících na palubě se bude cítit dostatečně pohodlně. Místa nad hlavou je na obou řadách dostatek, i při mé výšce 180 cm mi stále zbyla dostatečná rezerva nad hlavou a na zadní řadě, při pokusu se posadit sám za sebe, i před mými koleny. I proto možná spousta lidí využívá C5ku jako služební vůz, protože prostě na to má své kvality i po těch delších letech.
Po stránce výbavy je provedení CrossTourer doslova nabité, nenajdete snad nic, co by zde chybělo. Za zmínku tak stojí automatická dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní řadu sedadel, obě přední sedadla seřiditelná elektricky (sedadlo řidiče disponuje masážní funkcí), samo natáčející se bi-xenonové světlomety či příplatkový paket Kamera Cross. Ten obsahuje parkovací asistent, navigační systém eMyWay kompletně v češtině a zadní parkovací kameru. Právě tento paket bychom vám opravdu doporučovali, couvat s takto velkým vozem není sranda a to ani pro zkušeného řidiče, pohled skrze parkovací kameru je tak k "nezaplacení".
Motor a jízda
Nové provedení C5 CrossTourer je nabízeno výhradně se dvojicí nejsilnějších turbodieselových motorů, v našem případě se pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor o objemu 2.2 HDI s výkonem 150 kW a s točivým momentem 450 Nm. S ním pak spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Aisin. Výsledný efekt je skvělý, protože tato kombinace slibuje, že dostanete vůz s výkonem přes 200 koní a bezchybným automatem, což se cení.
Jízda s automatem a motorem 2.2 HDI je překvapivě plavná a při myšlence řidiče na ostřejší jízdu se pohonné ústrojí nenechá nachytat na švestkách a dokáže s ním držet krok. I přes mohutnost a obří rozměry auta však nečekejte přehnaně velkou spotřebu. Za dobu našeho týdenního testu se nám podařilo dostat v klidném režimu jízdy na kombinovanou hodnotu 6,6 litru, ve městě si C5 CrossTourer nárokuje „horších“ 8,6 litru, na okresních silnících nám zase spotřeba spadla na hodnotu 7 litrů, a to jsme C5 nijak nešetřili. Pro upřesnění celkových hodnot je tedy vhodné zmínit to, že klidní řidiči se s oplastovanou C5kou dostanu hravě na průměrnou spotřebu mezi 6 – 7 litry, sportovnější povahy po aktivaci tlačítka Sport vedle voliče automatické převodovky, se při ostré jízdě dostanou na průměr čítající přibližně 8,2 litru.
Bohužel, jak jsme v úvodu testu zmínili, drsná verze C5 CrossTourer nabízí pohon pouze přední nápravy, čímž obratem ztrácí na své konkurenty, kteří mají přiřaditelný i pohon zadní nápravy. Ono oplastování tak není na vozidle proto, že by jste s ním mohli krosit ostré polní či bahnité cesty, nýbrž jen jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Skvělým pomocníkem na horší komunikace je adaptivní podvozek Hydractive III+, se kterým by se jinak v drsnějším terénu jezdilo náramně.
Podvozek nabízí hned čtyři úrovně nastavení plus sportovní režim, při kterém podvozek mírně ztuhne a rázem se z houpavé klidné jízdy stane ostřeji naladěná C5, která vám najednou dá najevo i lecjaký výmol na silnici. CrossTourer se nově dočkal tužšího nastavení pérování a za pomoci kol o rozměru 18“ dokázal testovaný Citroën skvěle držet stabilitu ve vysokých rychlostech a zvolenou stopu v zatáčkách. I tak se dá Hydractive III+ občas nachytat a tu a tam k vám pošle podvozek nepříjemnou ránu, a to hlavně od hlubších nerovností. Celkově je řízení CrossToureru příjemnou záležitostí, je dostatečně zábavné, na limitu se dostává typická nedotáčivost a v případě ostré jízdy se vůz dokáže i slušně rozhoupat. Následnému výletu mimo silnici naštěstí brání dobře odladěný systém ESP, ovšem na okresní dovádění má výrobce v nabídce jiné modely, C5 je spíše plavný dálniční koráb.
Resumé
Nový Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT Exclusive je v celku dokonalým vozem a je naprosto jedno, že standardní C5ka je na trhu už 6 let. Oplastovaná verze vám nabídne zase o něco víc než doposud, velkým nedostatkem může být pro někoho absence pohonu 4x4, který je hlavně v Čechách velice populární a kde kdo si jej do svého nového vozu volí i přes to, že jej vlastně nebude nikdy potřebovat. Dohromady na nás za týden testování C5 CrossTourer zanechal příjemné dojmy, odpustili bychom mu nezvhledný panel autorádia i tupější rány od zadní nápravy, mohutné „kormidlo“ se záplavou tlačítek už ale ne. Automat Aisin a motor 2.2 HDI pracují excelentně, stejně tak nastavitelný podvozek Hydractive III+. Za cenu lehce přes 800 tisíc se jedná o dobrou koupi, kdo ale chce bezpodmínečně vůz s pohonem 4x4, C5 CrossTourer pro něj určitě není.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena: 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance) Cena testované verze vč. příplatků: 846.200 Kč KLADY: - nestárnoucí design - bohatá výbava - vysoká bezpečnost - jízdní výkony a převodovka - spotřeba ZÁPORY - absence pohonu 4x4 - horší reakce zadní nápravy na drsném povrchu Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 2179 cm3 nejvyšší výkon: 150 kW při 3500 ot/min největší točivý moment: 405 Nm při 2000 ot/min palivo: benzín Výkon maximální nejvyšší rychlost: 225 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 4.9 l / 6.1 l objem palivové nádrže: 70 litrůJako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.