Po delší odmlce jsme se rozhodli podívat na zoubek dalšímu vozu od značky Citroën, tentokrát na novou verzi již lehce zastaralého modelu C5 Tourer. Ta nese četné černé oplastování, chromované doplňky a hlavně přízvisko CrossTourer.
Současný model C5 je na trhu už pěknou řádku let a jeho prodeje začali v posledním roce výrazně upadat. Receptem na znovu zvýšení odbytu by mohla být nová drsná verze CrossTourer, která svým vzhledem a vyšperkovaným exteriérem hraje na drsnou a zároveň luxusní notu. Vůz má přitom stále jen pohon přední nápravy a čtyřkolka se nikdy nabízet nebude..
Design
Námi testovaný Citroën C5 CrossTourer nás při předání uvítal příplatkovým sněhově bílým lakem Nacré (příplatek 21 300 kč) a krásnými litými koly s diamantovým výbrusem o rozměru 18 palců Caspienne. K tomu se u této verze nově přidává černé oplastování a o 15 milimetrů větší světlá výška. Díky tomu vypadá CrossTourer stejně dobře a drsně jako konkurenti v podobě například Passatu Alltrack či Peugeotu 508 RXH. Mě osobně design poslední generace C5 vždy připadal přitažlivý a u verze Cross se mi líbí dvojnásob. Ostatně, i reakce okolí jasně hovořili za vše, všude kam se s vozem přijelo, lidé se otáčeli a to je ten nejlepší důkaz, že vůz je pohledný.
Interiér a výbava
Kabina velkých Citroënů se pokaždé chlubí nejen obřím prostorem ale i nádechem luxusu, který si posádka také náležitě užívá. Polokožená velká sedadla s kvalitním bočním vedením nás během testu dokonale obejmula, sedí se v nich náramně a jejich měkkost je dle našeho názoru příjemně vyladěná. Verze Cross Tourer vychází z nejvyššího výbavového stupně Exclusive, a tak musíme uznat, že jsme pohodlnost a luxus na palubě tak trochu čekali.
Interiéru vévodí kvalitní materiály a perfektní zpracování všech dílů, takže v průběhu testu nám nikde nic nevrzalo a neklepalo, prostě francouzská dokonalost. I přes to, že vůz je v současné generaci na trhu již skoro šestým rokem, je potřeba sklonit poklonu automobilce, jak dokonale maskuje jeho stáří a jde s dobou. Na druhou stranu, delší léta ve výrobě vám přeci jenom připomene postarší panel autorádia a nebo kůží potažený volant s pevným středem, který je možná až chaoticky přeplněn tlačítky.
Co se týče prostoru pro posádku, každý z cestujících na palubě se bude cítit dostatečně pohodlně. Místa nad hlavou je na obou řadách dostatek, i při mé výšce 180 cm mi stále zbyla dostatečná rezerva nad hlavou a na zadní řadě, při pokusu se posadit sám za sebe, i před mými koleny. I proto možná spousta lidí využívá C5ku jako služební vůz, protože prostě na to má své kvality i po těch delších letech.
Po stránce výbavy je provedení CrossTourer doslova nabité, nenajdete snad nic, co by zde chybělo. Za zmínku tak stojí automatická dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní řadu sedadel, obě přední sedadla seřiditelná elektricky (sedadlo řidiče disponuje masážní funkcí), samo natáčející se bi-xenonové světlomety či příplatkový paket Kamera Cross. Ten obsahuje parkovací asistent, navigační systém eMyWay kompletně v češtině a zadní parkovací kameru. Právě tento paket bychom vám opravdu doporučovali, couvat s takto velkým vozem není sranda a to ani pro zkušeného řidiče, pohled skrze parkovací kameru je tak k "nezaplacení".
Motor a jízda
Nové provedení C5 CrossTourer je nabízeno výhradně se dvojicí nejsilnějších turbodieselových motorů, v našem případě se pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor o objemu 2.2 HDI s výkonem 150 kW a s točivým momentem 450 Nm. S ním pak spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Aisin. Výsledný efekt je skvělý, protože tato kombinace slibuje, že dostanete vůz s výkonem přes 200 koní a bezchybným automatem, což se cení.
Jízda s automatem a motorem 2.2 HDI je překvapivě plavná a při myšlence řidiče na ostřejší jízdu se pohonné ústrojí nenechá nachytat na švestkách a dokáže s ním držet krok. I přes mohutnost a obří rozměry auta však nečekejte přehnaně velkou spotřebu. Za dobu našeho týdenního testu se nám podařilo dostat v klidném režimu jízdy na kombinovanou hodnotu 6,6 litru, ve městě si C5 CrossTourer nárokuje „horších“ 8,6 litru, na okresních silnících nám zase spotřeba spadla na hodnotu 7 litrů, a to jsme C5 nijak nešetřili. Pro upřesnění celkových hodnot je tedy vhodné zmínit to, že klidní řidiči se s oplastovanou C5kou dostanu hravě na průměrnou spotřebu mezi 6 – 7 litry, sportovnější povahy po aktivaci tlačítka Sport vedle voliče automatické převodovky, se při ostré jízdě dostanou na průměr čítající přibližně 8,2 litru.
Bohužel, jak jsme v úvodu testu zmínili, drsná verze C5 CrossTourer nabízí pohon pouze přední nápravy, čímž obratem ztrácí na své konkurenty, kteří mají přiřaditelný i pohon zadní nápravy. Ono oplastování tak není na vozidle proto, že by jste s ním mohli krosit ostré polní či bahnité cesty, nýbrž jen jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Skvělým pomocníkem na horší komunikace je adaptivní podvozek Hydractive III+, se kterým by se jinak v drsnějším terénu jezdilo náramně.
Podvozek nabízí hned čtyři úrovně nastavení plus sportovní režim, při kterém podvozek mírně ztuhne a rázem se z houpavé klidné jízdy stane ostřeji naladěná C5, která vám najednou dá najevo i lecjaký výmol na silnici. CrossTourer se nově dočkal tužšího nastavení pérování a za pomoci kol o rozměru 18“ dokázal testovaný Citroën skvěle držet stabilitu ve vysokých rychlostech a zvolenou stopu v zatáčkách. I tak se dá Hydractive III+ občas nachytat a tu a tam k vám pošle podvozek nepříjemnou ránu, a to hlavně od hlubších nerovností. Celkově je řízení CrossToureru příjemnou záležitostí, je dostatečně zábavné, na limitu se dostává typická nedotáčivost a v případě ostré jízdy se vůz dokáže i slušně rozhoupat. Následnému výletu mimo silnici naštěstí brání dobře odladěný systém ESP, ovšem na okresní dovádění má výrobce v nabídce jiné modely, C5 je spíše plavný dálniční koráb.
Resumé
Nový Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT Exclusive je v celku dokonalým vozem a je naprosto jedno, že standardní C5ka je na trhu už 6 let. Oplastovaná verze vám nabídne zase o něco víc než doposud, velkým nedostatkem může být pro někoho absence pohonu 4x4, který je hlavně v Čechách velice populární a kde kdo si jej do svého nového vozu volí i přes to, že jej vlastně nebude nikdy potřebovat. Dohromady na nás za týden testování C5 CrossTourer zanechal příjemné dojmy, odpustili bychom mu nezvhledný panel autorádia i tupější rány od zadní nápravy, mohutné „kormidlo“ se záplavou tlačítek už ale ne. Automat Aisin a motor 2.2 HDI pracují excelentně, stejně tak nastavitelný podvozek Hydractive III+. Za cenu lehce přes 800 tisíc se jedná o dobrou koupi, kdo ale chce bezpodmínečně vůz s pohonem 4x4, C5 CrossTourer pro něj určitě není.
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena: 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance) Cena testované verze vč. příplatků: 846.200 Kč KLADY: - nestárnoucí design - bohatá výbava - vysoká bezpečnost - jízdní výkony a převodovka - spotřeba ZÁPORY - absence pohonu 4x4 - horší reakce zadní nápravy na drsném povrchu Motorizace vznětový čtyřválec s turbodmychadlem objem: 2179 cm3 nejvyšší výkon: 150 kW při 3500 ot/min největší točivý moment: 405 Nm při 2000 ot/min palivo: benzín Výkon maximální nejvyšší rychlost: 225 km/h zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 4.9 l / 6.1 l objem palivové nádrže: 70 litrůCestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.