Současný model C5 je na trhu už pěknou řádku let a jeho prodeje začali v posledním roce výrazně upadat. Receptem na znovu zvýšení odbytu by mohla být nová drsná verze CrossTourer, která svým vzhledem a vyšperkovaným exteriérem hraje na drsnou a zároveň luxusní notu. Vůz má přitom stále jen pohon přední nápravy a čtyřkolka se nikdy nabízet nebude..
Design
Námi testovaný Citroën C5 CrossTourer nás při předání uvítal příplatkovým sněhově bílým lakem Nacré (příplatek 21 300 kč) a krásnými litými koly s diamantovým výbrusem o rozměru 18 palců Caspienne. K tomu se u této verze nově přidává černé oplastování a o 15 milimetrů větší světlá výška. Díky tomu vypadá CrossTourer stejně dobře a drsně jako konkurenti v podobě například Passatu Alltrack či Peugeotu 508 RXH. Mě osobně design poslední generace C5 vždy připadal přitažlivý a u verze Cross se mi líbí dvojnásob. Ostatně, i reakce okolí jasně hovořili za vše, všude kam se s vozem přijelo, lidé se otáčeli a to je ten nejlepší důkaz, že vůz je pohledný.
Interiér a výbava
Kabina velkých Citroënů se pokaždé chlubí nejen obřím prostorem ale i nádechem luxusu, který si posádka také náležitě užívá. Polokožená velká sedadla s kvalitním bočním vedením nás během testu dokonale obejmula, sedí se v nich náramně a jejich měkkost je dle našeho názoru příjemně vyladěná. Verze Cross Tourer vychází z nejvyššího výbavového stupně Exclusive, a tak musíme uznat, že jsme pohodlnost a luxus na palubě tak trochu čekali.
Interiéru vévodí kvalitní materiály a perfektní zpracování všech dílů, takže v průběhu testu nám nikde nic nevrzalo a neklepalo, prostě francouzská dokonalost. I přes to, že vůz je v současné generaci na trhu již skoro šestým rokem, je potřeba sklonit poklonu automobilce, jak dokonale maskuje jeho stáří a jde s dobou. Na druhou stranu, delší léta ve výrobě vám přeci jenom připomene postarší panel autorádia a nebo kůží potažený volant s pevným středem, který je možná až chaoticky přeplněn tlačítky.
Co se týče prostoru pro posádku, každý z cestujících na palubě se bude cítit dostatečně pohodlně. Místa nad hlavou je na obou řadách dostatek, i při mé výšce 180 cm mi stále zbyla dostatečná rezerva nad hlavou a na zadní řadě, při pokusu se posadit sám za sebe, i před mými koleny. I proto možná spousta lidí využívá C5ku jako služební vůz, protože prostě na to má své kvality i po těch delších letech.
Po stránce výbavy je provedení CrossTourer doslova nabité, nenajdete snad nic, co by zde chybělo. Za zmínku tak stojí automatická dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní řadu sedadel, obě přední sedadla seřiditelná elektricky (sedadlo řidiče disponuje masážní funkcí), samo natáčející se bi-xenonové světlomety či příplatkový paket Kamera Cross. Ten obsahuje parkovací asistent, navigační systém eMyWay kompletně v češtině a zadní parkovací kameru. Právě tento paket bychom vám opravdu doporučovali, couvat s takto velkým vozem není sranda a to ani pro zkušeného řidiče, pohled skrze parkovací kameru je tak k "nezaplacení".
Motor a jízda
Nové provedení C5 CrossTourer je nabízeno výhradně se dvojicí nejsilnějších turbodieselových motorů, v našem případě se pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor o objemu 2.2 HDI s výkonem 150 kW a s točivým momentem 450 Nm. S ním pak spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Aisin. Výsledný efekt je skvělý, protože tato kombinace slibuje, že dostanete vůz s výkonem přes 200 koní a bezchybným automatem, což se cení.
Jízda s automatem a motorem 2.2 HDI je překvapivě plavná a při myšlence řidiče na ostřejší jízdu se pohonné ústrojí nenechá nachytat na švestkách a dokáže s ním držet krok. I přes mohutnost a obří rozměry auta však nečekejte přehnaně velkou spotřebu. Za dobu našeho týdenního testu se nám podařilo dostat v klidném režimu jízdy na kombinovanou hodnotu 6,6 litru, ve městě si C5 CrossTourer nárokuje „horších“ 8,6 litru, na okresních silnících nám zase spotřeba spadla na hodnotu 7 litrů, a to jsme C5 nijak nešetřili. Pro upřesnění celkových hodnot je tedy vhodné zmínit to, že klidní řidiči se s oplastovanou C5kou dostanu hravě na průměrnou spotřebu mezi 6 – 7 litry, sportovnější povahy po aktivaci tlačítka Sport vedle voliče automatické převodovky, se při ostré jízdě dostanou na průměr čítající přibližně 8,2 litru.
Bohužel, jak jsme v úvodu testu zmínili, drsná verze C5 CrossTourer nabízí pohon pouze přední nápravy, čímž obratem ztrácí na své konkurenty, kteří mají přiřaditelný i pohon zadní nápravy. Ono oplastování tak není na vozidle proto, že by jste s ním mohli krosit ostré polní či bahnité cesty, nýbrž jen jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Skvělým pomocníkem na horší komunikace je adaptivní podvozek Hydractive III+, se kterým by se jinak v drsnějším terénu jezdilo náramně.
Podvozek nabízí hned čtyři úrovně nastavení plus sportovní režim, při kterém podvozek mírně ztuhne a rázem se z houpavé klidné jízdy stane ostřeji naladěná C5, která vám najednou dá najevo i lecjaký výmol na silnici. CrossTourer se nově dočkal tužšího nastavení pérování a za pomoci kol o rozměru 18“ dokázal testovaný Citroën skvěle držet stabilitu ve vysokých rychlostech a zvolenou stopu v zatáčkách. I tak se dá Hydractive III+ občas nachytat a tu a tam k vám pošle podvozek nepříjemnou ránu, a to hlavně od hlubších nerovností. Celkově je řízení CrossToureru příjemnou záležitostí, je dostatečně zábavné, na limitu se dostává typická nedotáčivost a v případě ostré jízdy se vůz dokáže i slušně rozhoupat. Následnému výletu mimo silnici naštěstí brání dobře odladěný systém ESP, ovšem na okresní dovádění má výrobce v nabídce jiné modely, C5 je spíše plavný dálniční koráb.
Resumé
Nový Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT Exclusive je v celku dokonalým vozem a je naprosto jedno, že standardní C5ka je na trhu už 6 let. Oplastovaná verze vám nabídne zase o něco víc než doposud, velkým nedostatkem může být pro někoho absence pohonu 4x4, který je hlavně v Čechách velice populární a kde kdo si jej do svého nového vozu volí i přes to, že jej vlastně nebude nikdy potřebovat. Dohromady na nás za týden testování C5 CrossTourer zanechal příjemné dojmy, odpustili bychom mu nezvhledný panel autorádia i tupější rány od zadní nápravy, mohutné „kormidlo“ se záplavou tlačítek už ale ne. Automat Aisin a motor 2.2 HDI pracují excelentně, stejně tak nastavitelný podvozek Hydractive III+. Za cenu lehce přes 800 tisíc se jedná o dobrou koupi, kdo ale chce bezpodmínečně vůz s pohonem 4x4, C5 CrossTourer pro něj určitě není.
Celkové hodnocení: 92 %
Motorizace |
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
objem: 2179 cm3 |
nejvyšší výkon: 150 kW při 3500 ot/min |
největší točivý moment: 405 Nm při 2000 ot/min |
palivo: benzín |
Výkon |
maximální nejvyšší rychlost: 225 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 4.9 l / 6.1 l |
objem palivové nádrže: 70 litrů |