TEST: Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDI AT - Drsňák s tváří elegána

ar5, 7. srpna 2014, 02:00 Google+

Po delší odmlce jsme se rozhodli podívat na zoubek dalšímu vozu od značky Citroën, tentokrát na novou verzi již lehce zastaralého modelu C5 Tourer. Ta nese četné černé oplastování, chromované doplňky a hlavně přízvisko CrossTourer.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Současný model C5 je na trhu už pěknou řádku let a jeho prodeje začali v posledním roce výrazně upadat. Receptem na znovu zvýšení odbytu by mohla být nová drsná verze CrossTourer, která svým vzhledem a vyšperkovaným exteriérem hraje na drsnou a zároveň luxusní notu. Vůz má přitom stále jen pohon přední nápravy a čtyřkolka se nikdy nabízet nebude..

Design

Námi testovaný Citroën C5 CrossTourer nás při předání uvítal příplatkovým sněhově bílým lakem Nacré (příplatek 21 300 kč) a krásnými litými koly s diamantovým výbrusem o rozměru 18 palců Caspienne. K tomu se u této verze nově přidává černé oplastování a o 15 milimetrů větší světlá výška. Díky tomu vypadá CrossTourer stejně dobře a drsně jako konkurenti v podobě například Passatu Alltrack či Peugeotu 508 RXH. Mě osobně design poslední generace C5 vždy připadal přitažlivý a u verze Cross se mi líbí dvojnásob. Ostatně, i reakce okolí jasně hovořili za vše, všude kam se s vozem přijelo, lidé se otáčeli a to je ten nejlepší důkaz, že vůz je pohledný. 

Interiér a výbava

Kabina velkých Citroënů se pokaždé chlubí nejen obřím prostorem ale i nádechem luxusu, který si posádka také náležitě užívá. Polokožená velká sedadla s kvalitním bočním vedením nás během testu dokonale obejmula, sedí se v nich náramně a jejich měkkost je dle našeho názoru příjemně vyladěná. Verze Cross Tourer vychází z nejvyššího výbavového stupně Exclusive, a tak musíme uznat, že jsme pohodlnost a luxus na palubě tak trochu čekali.

Interiéru vévodí kvalitní materiály a perfektní zpracování všech dílů, takže v průběhu testu nám nikde nic nevrzalo a neklepalo, prostě francouzská dokonalost.  I přes to, že vůz je v současné generaci na trhu již skoro šestým rokem, je potřeba sklonit poklonu automobilce, jak dokonale maskuje jeho stáří a jde s dobou. Na druhou stranu, delší léta ve výrobě vám přeci jenom připomene postarší panel autorádia a nebo kůží potažený volant s pevným středem, který je možná až chaoticky přeplněn tlačítky. 

Co se týče prostoru pro posádku, každý z cestujících na palubě se bude cítit dostatečně pohodlně. Místa nad hlavou je na obou řadách dostatek, i při mé výšce 180 cm mi stále zbyla dostatečná rezerva nad hlavou a na zadní řadě, při pokusu se posadit sám za sebe, i před mými koleny. I proto možná spousta lidí využívá C5ku jako služební vůz, protože prostě na to má své kvality i po těch delších letech.

Po stránce výbavy je provedení CrossTourer doslova nabité, nenajdete snad nic, co by zde chybělo. Za zmínku tak stojí automatická dvouzónová klimatizace s výdechy i pro zadní řadu sedadel, obě přední sedadla seřiditelná elektricky (sedadlo řidiče disponuje masážní funkcí), samo natáčející se bi-xenonové světlomety či příplatkový paket Kamera Cross. Ten obsahuje parkovací asistent, navigační systém eMyWay kompletně v češtině a zadní parkovací kameru. Právě tento paket bychom vám opravdu doporučovali, couvat s takto velkým vozem není sranda a to ani pro zkušeného řidiče, pohled skrze parkovací kameru je tak k "nezaplacení".

Motor a jízda

Nové provedení C5 CrossTourer je nabízeno výhradně se dvojicí nejsilnějších turbodieselových motorů, v našem případě se pod kapotou ukrýval čtyřválcový motor o objemu 2.2 HDI s výkonem 150 kW a s točivým momentem 450 Nm. S ním pak spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Aisin. Výsledný efekt je skvělý, protože tato kombinace slibuje, že dostanete vůz s výkonem přes 200 koní a bezchybným automatem, což se cení. 

Jízda s automatem a motorem 2.2 HDI je překvapivě plavná a při myšlence řidiče na ostřejší jízdu se pohonné ústrojí nenechá nachytat na švestkách a dokáže s ním držet krok.  I přes mohutnost a obří rozměry auta však nečekejte přehnaně velkou spotřebu. Za dobu našeho týdenního testu se nám podařilo dostat v klidném režimu jízdy na kombinovanou hodnotu 6,6 litru, ve městě si C5 CrossTourer nárokuje „horších“ 8,6 litru, na okresních silnících nám zase spotřeba spadla na hodnotu 7 litrů, a to jsme C5 nijak nešetřili. Pro upřesnění celkových hodnot je tedy vhodné zmínit to, že klidní řidiči se s oplastovanou C5kou dostanu hravě na průměrnou spotřebu mezi 6 – 7 litry, sportovnější povahy po aktivaci tlačítka Sport vedle voliče automatické převodovky, se při ostré jízdě dostanou na průměr čítající přibližně 8,2 litru. 

Bohužel, jak jsme v úvodu testu zmínili, drsná verze C5 CrossTourer nabízí pohon pouze přední nápravy, čímž obratem ztrácí na své konkurenty, kteří mají přiřaditelný i pohon zadní nápravy. Ono oplastování tak není na vozidle proto, že by jste s ním mohli krosit ostré polní či bahnité cesty, nýbrž jen jako ochrana před drobnými kolizemi při parkování. Skvělým pomocníkem na horší komunikace je adaptivní podvozek Hydractive III+, se kterým by se jinak v drsnějším terénu jezdilo náramně.

Podvozek nabízí hned čtyři úrovně nastavení plus sportovní režim, při kterém podvozek mírně ztuhne a rázem se z houpavé klidné jízdy stane ostřeji naladěná C5, která vám najednou dá najevo i lecjaký výmol na silnici. CrossTourer se nově dočkal tužšího nastavení pérování a za pomoci kol o rozměru 18“ dokázal testovaný Citroën skvěle držet stabilitu ve vysokých rychlostech a zvolenou stopu v zatáčkách. I tak se dá Hydractive III+ občas nachytat a tu a tam k vám pošle podvozek nepříjemnou ránu, a to hlavně od hlubších nerovností. Celkově je řízení CrossToureru příjemnou záležitostí, je dostatečně zábavné, na limitu se dostává typická nedotáčivost a v případě ostré jízdy se vůz dokáže i slušně rozhoupat. Následnému výletu mimo silnici naštěstí brání dobře odladěný systém ESP, ovšem na okresní dovádění má výrobce v nabídce jiné modely, C5 je spíše plavný dálniční koráb.

Resumé

Nový Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi AT Exclusive je v celku dokonalým vozem a je naprosto jedno, že standardní C5ka je na trhu už 6 let.  Oplastovaná verze vám nabídne zase o něco víc než doposud, velkým nedostatkem může být pro někoho absence pohonu 4x4, který je hlavně v Čechách velice populární a kde kdo si jej do svého nového vozu volí i přes to, že jej vlastně nebude nikdy potřebovat. Dohromady na nás za týden testování C5 CrossTourer zanechal příjemné dojmy, odpustili bychom mu nezvhledný panel autorádia i tupější rány od zadní nápravy, mohutné „kormidlo“ se záplavou tlačítek už ale ne. Automat Aisin a motor 2.2 HDI pracují excelentně, stejně tak nastavitelný podvozek Hydractive III+. Za cenu lehce přes 800 tisíc se jedná o dobrou koupi, kdo ale chce bezpodmínečně vůz s pohonem 4x4, C5 CrossTourer pro něj určitě není.

Celkové hodnocení: 92 %

Základní cena: 504.900 Kč (1.6 THP 155/Tendance)
Cena testované verze vč. příplatků: 846.200 Kč

KLADY:
- nestárnoucí design
- bohatá výbava 
- vysoká bezpečnost
- jízdní výkony a převodovka
- spotřeba

ZÁPORY
- absence pohonu 4x4
- horší reakce zadní nápravy na drsném povrchu

Motorizace
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem
objem: 2179 cm3
nejvyšší výkon: 150 kW při 3500 ot/min
největší točivý moment: 405 Nm při 2000 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
maximální nejvyšší rychlost: 225 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.2 l / 4.9 l / 6.1 l 
objem palivové nádrže: 70 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDI AT - Drsňák s tváří elegána

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu

Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

reklama

Doporučujeme

lada kalina

Lada Kalina Sport – trochu hot hatch na Ruský způsob

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

  2. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  3. Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

  4. Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

  5. Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

  6. Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud