Jako první na českém internetu přinášíme test Volkswagena Caddy v limitované edici CUP. Auto s dvojí tváří, s mnoha skrytými přednostmi a s překvapivou univerzálností nám ukázala jinou tvář prvotně užitkového modelu Caddy.
Německý Volkswagen přivedl model s názvem Caddy poprvé v roce 1982. Tehdy tak nazýval pick-up vycházející z první generace Golfu. Tento pick-up je považován za první generaci dnešního Caddyho, který od roku 2003 brázdí silnice ve své třetí generaci, která prošla před čtyřmi lety modernizací.
K týdennímu redakčnímu testu dorazil Caddy ve speciální edici CUP. Co vlastně je ta edice CUP? Jde o speciální nabídku, která je již v prodeji v Německu, kde nese moto „Pro ty, kteří chtějí víc“. Decentně se odkazuje na fotbal a nabízí od modelu Up, přes Beetle až po Multivan. Do základních modelů přináší lepší základní výbavu, stylový exteriér a všemožné plakety, odznáčky a prahové lišty s nápisem CUP. Na obdobnou nabídku se můžeme brzy těšit i u nás.
Design – záleží na úhlu pohledu
Caddy v roce 2010 prošel faceliftem, který mu přinesl trochu dravější pohled. Inspirací jisto jistě byl „civilní“ příbuzný Volkswagen Touran a tak při pohledu na přední část vás překvapí, jak elegantní může být „německá dodávka“. Z boku působí nafouknutým dojmem, vysoký Caddy s krátkým rozvorem je tak trochu nevyvážený. Zadní část již nemaskuje „dodávkový“ původ a možná je trochu na škodu, že si designéři nedali trochu více práce, byť jen se zadními svítilnami. Celkově Caddy vypadá velmi reprezentativně. Elegantní zelená metalíza, doplněná o stříbrné lišty v kombinaci s tónovanými skly a to vše podtrženo šestnácti palcovými litými koly ve 20 paprskovém designu, ve výsledku zasluhuje náš decentní potlesk za elegantní "civilnídodávku".
Interiér a výbava – ve znamení praktičnosti
Již ze zevnějších rozměrů je jasné, že přednost Caddyho není vzhled, ale velkorysost prostoru v kabině. Po nasednutí vás ohromí vnitřní prostor a to především nad hlavou. Dostatek prostoru je i v podélném a příčném směru. Sám za sebe se pohodlně posadí i vysoký muž a tak není pochyb, že dědi na zadních sedadlech budou trochu „ztracená“. Nejsilnější parketou Caddyho je množství úložných prostor. Ty naleznete od velké horní police nad hlavami řidiče a spolujezdce, přes schránky v přístrojové desce, síťky nad dveřmi, kapsy v předních i zadních dveřích, po schránky v podlaze. Další nespornou výhodou je i samotná variabilita prostoru. Několika překvapivě lehkými pohyby sklopíte zadní dělenou lavici a dalším pohybem je můžete přiklopit k předním sedadlům a díky vzpěrám to lze udělat jedním prstem ruky. Trochu obtížnější je samotné vyjmutí sedadel, ale to byste museli převážet opravdu rozměrný náklad, aby toho bylo zapotřebí. V základní konfiguraci máte k dispozici 750 litrů! A to je hodnota „podplato“. Po sklopení sedadel je k dispozici stěhovák s objemem přes 2800 litrů, vyjmutí sedadel přidá dalších 200 litrů. Stinnou stránkou interiéru je všudy přítomný náznak, že jde vlastně o užitkový automobil. Převážně tvrdé plasty, nebo těžší zavírání bočních posuvných dveří odkazuje na robustnost pracovního stroje. Bohužel to kazí celkový dojem z tak krásně funkčního interiéru.
Verze Caddy CUP přináší bohatou výbavu. V našem „pracantovi“ nechyběla dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, loketní opěrka, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka s vyhříváním, kožený volant s ovládáním telefonu a rádia, které umělo přehrávat CD, propojit se s mobilním telefonem, ale k dispozici nebyl USB slot.
Jízda – hraje si na osobák a docela mu to jde
Caddy svůj původ z užitné verze nezapře. Stejnak tomu je i v případě techniky. Zadní náprava není víceprvková, ale vlečná s listovými pery. Přináší to své plusy a mínusy. Mezi plusy patří velké užitné zatížení a nižší cena, mínusem je výrazná nervozita a hluk při nezatíženém provozu. Každá ostřejší nerovnost je cítit a někdy spíše slyšet. Městem neprojedete tak pohodlně, jako v osobním autě, zato na dálnici se tužší podvozek projeví v tom nejlepším světle. Ač je Caddy vysoký přes 1,85 metru a dlouhý 4,4 metru, je díky tuhému a velmi zdařile propracovanému podvozku méně náchylný na boční vítr než jeho konkurenti a také klasická MPV. Tuhý podvozek se umí odvděčit i při svižné jízdě na klikatých okreskách, kde je Caddy překvapivě jistý a zatáčky umí vykružovat s přesností a odhodláním, které je často i kde jakému kombíku cizí. Na druhou stranu „rodinný dostavník“ doplácí na svou hmotnost přesahující 1600 kg, ale i své větší vnější rozměry. S osvědčeným dieselovým agregátem 1,6 TDI s výkonem 75 kW při 4400 otáček a točivým momentem 250 Nm v rozmezí 1500 až 2500 otáček, je jeho dynamika mizerná. Zrychlení na rychlost 100 kilometrů v hodině, znamená trpělivé čekání téměř 13 sekund. Na jeho obranu, kdo by čekal od rodinného modelu s nosností přes 700 kg a obrovským vnitřním prostorem jiný výsledek? Kdo by chtěl s Caddym závodit, může si pořídit dieselový dvoulitr s automatickou převodovkou, který stovku pokoří za 8,9 sekund.
Další daň za spoustu prostoru je vyšší spotřeba. Kdo bude chtít zvládne jezdit za 5,5 litrů na 100 km. Bude to ale znamenat dálniční rychlosti do 100 km/h a opravdu předvídavou jízdu. Ten kdo bude brázdit dálnice v rychlejším tempu v rámci povolených rychlostí, musí počítat se spotřebou kolem 7,8 litrů. Během testu jsem zkoušel konstantní rychlosti na stejném úseku dálnice v rychlostech 90, 120 a 130 km/h. Při devadesátce stačilo Caddymu v průměru 4,9 litru, při 120 to bylo už 6,6 a při jízdě na limitu 130 km/h palubní počítač ukazoval 7,4 litru na 100 km.
Závěr – rodinný pracant
Hledáte rodinné auto, které má vydržet provoz v drsných podmínkách, kdy budou děti zkoušet co všechno interiér vydrží, budou chtít v autě vozit všemožné hračky a vy sami budete potřebovat mít „poruce“ od brýlí, přes mobilní telefon, po kapesníčky pití a svačinu? Chcete mít rodinný stěhovák se základním objemem 750 litrů? Nebo potřebujete přes týden pracovní nástroj a o víkendu auto pro rodinu? Pokud jste si alespoň jednou odpověděli ano, zauvažujte nad koupí Caddyho. A třeba rovnou ve verzi CUP. Naše sympatie si získal.
Foto: Filip Toužimský
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 398.846 Kč (1.2 TSI / 63 kW CUP)
Základní cena testované verze: 487.775 Kč (1.6 TDI / 75 kW CUP)
Cena testovaného vozu + příplatková výbava: 562.155 Kč
KLADY:
-velkorysý vnitřní prostor
-obrovský zavazadelník s objemem 750 litrů
-variabilní interiér s množstvím odkládacích prostor
ZÁPORY:
-tvrdé plasty
-hlučný nezatížený podvozek
Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500-2500
Palivo: nafta
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.7 / 5.1
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.