Jako první na českém internetu přinášíme test Volkswagena Caddy v limitované edici CUP. Auto s dvojí tváří, s mnoha skrytými přednostmi a s překvapivou univerzálností nám ukázala jinou tvář prvotně užitkového modelu Caddy.
Německý Volkswagen přivedl model s názvem Caddy poprvé v roce 1982. Tehdy tak nazýval pick-up vycházející z první generace Golfu. Tento pick-up je považován za první generaci dnešního Caddyho, který od roku 2003 brázdí silnice ve své třetí generaci, která prošla před čtyřmi lety modernizací.
K týdennímu redakčnímu testu dorazil Caddy ve speciální edici CUP. Co vlastně je ta edice CUP? Jde o speciální nabídku, která je již v prodeji v Německu, kde nese moto „Pro ty, kteří chtějí víc“. Decentně se odkazuje na fotbal a nabízí od modelu Up, přes Beetle až po Multivan. Do základních modelů přináší lepší základní výbavu, stylový exteriér a všemožné plakety, odznáčky a prahové lišty s nápisem CUP. Na obdobnou nabídku se můžeme brzy těšit i u nás.
Design – záleží na úhlu pohledu
Caddy v roce 2010 prošel faceliftem, který mu přinesl trochu dravější pohled. Inspirací jisto jistě byl „civilní“ příbuzný Volkswagen Touran a tak při pohledu na přední část vás překvapí, jak elegantní může být „německá dodávka“. Z boku působí nafouknutým dojmem, vysoký Caddy s krátkým rozvorem je tak trochu nevyvážený. Zadní část již nemaskuje „dodávkový“ původ a možná je trochu na škodu, že si designéři nedali trochu více práce, byť jen se zadními svítilnami. Celkově Caddy vypadá velmi reprezentativně. Elegantní zelená metalíza, doplněná o stříbrné lišty v kombinaci s tónovanými skly a to vše podtrženo šestnácti palcovými litými koly ve 20 paprskovém designu, ve výsledku zasluhuje náš decentní potlesk za elegantní "civilnídodávku".
Interiér a výbava – ve znamení praktičnosti
Již ze zevnějších rozměrů je jasné, že přednost Caddyho není vzhled, ale velkorysost prostoru v kabině. Po nasednutí vás ohromí vnitřní prostor a to především nad hlavou. Dostatek prostoru je i v podélném a příčném směru. Sám za sebe se pohodlně posadí i vysoký muž a tak není pochyb, že dědi na zadních sedadlech budou trochu „ztracená“. Nejsilnější parketou Caddyho je množství úložných prostor. Ty naleznete od velké horní police nad hlavami řidiče a spolujezdce, přes schránky v přístrojové desce, síťky nad dveřmi, kapsy v předních i zadních dveřích, po schránky v podlaze. Další nespornou výhodou je i samotná variabilita prostoru. Několika překvapivě lehkými pohyby sklopíte zadní dělenou lavici a dalším pohybem je můžete přiklopit k předním sedadlům a díky vzpěrám to lze udělat jedním prstem ruky. Trochu obtížnější je samotné vyjmutí sedadel, ale to byste museli převážet opravdu rozměrný náklad, aby toho bylo zapotřebí. V základní konfiguraci máte k dispozici 750 litrů! A to je hodnota „podplato“. Po sklopení sedadel je k dispozici stěhovák s objemem přes 2800 litrů, vyjmutí sedadel přidá dalších 200 litrů. Stinnou stránkou interiéru je všudy přítomný náznak, že jde vlastně o užitkový automobil. Převážně tvrdé plasty, nebo těžší zavírání bočních posuvných dveří odkazuje na robustnost pracovního stroje. Bohužel to kazí celkový dojem z tak krásně funkčního interiéru.
Verze Caddy CUP přináší bohatou výbavu. V našem „pracantovi“ nechyběla dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, loketní opěrka, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka s vyhříváním, kožený volant s ovládáním telefonu a rádia, které umělo přehrávat CD, propojit se s mobilním telefonem, ale k dispozici nebyl USB slot.
Jízda – hraje si na osobák a docela mu to jde
Caddy svůj původ z užitné verze nezapře. Stejnak tomu je i v případě techniky. Zadní náprava není víceprvková, ale vlečná s listovými pery. Přináší to své plusy a mínusy. Mezi plusy patří velké užitné zatížení a nižší cena, mínusem je výrazná nervozita a hluk při nezatíženém provozu. Každá ostřejší nerovnost je cítit a někdy spíše slyšet. Městem neprojedete tak pohodlně, jako v osobním autě, zato na dálnici se tužší podvozek projeví v tom nejlepším světle. Ač je Caddy vysoký přes 1,85 metru a dlouhý 4,4 metru, je díky tuhému a velmi zdařile propracovanému podvozku méně náchylný na boční vítr než jeho konkurenti a také klasická MPV. Tuhý podvozek se umí odvděčit i při svižné jízdě na klikatých okreskách, kde je Caddy překvapivě jistý a zatáčky umí vykružovat s přesností a odhodláním, které je často i kde jakému kombíku cizí. Na druhou stranu „rodinný dostavník“ doplácí na svou hmotnost přesahující 1600 kg, ale i své větší vnější rozměry. S osvědčeným dieselovým agregátem 1,6 TDI s výkonem 75 kW při 4400 otáček a točivým momentem 250 Nm v rozmezí 1500 až 2500 otáček, je jeho dynamika mizerná. Zrychlení na rychlost 100 kilometrů v hodině, znamená trpělivé čekání téměř 13 sekund. Na jeho obranu, kdo by čekal od rodinného modelu s nosností přes 700 kg a obrovským vnitřním prostorem jiný výsledek? Kdo by chtěl s Caddym závodit, může si pořídit dieselový dvoulitr s automatickou převodovkou, který stovku pokoří za 8,9 sekund.
Další daň za spoustu prostoru je vyšší spotřeba. Kdo bude chtít zvládne jezdit za 5,5 litrů na 100 km. Bude to ale znamenat dálniční rychlosti do 100 km/h a opravdu předvídavou jízdu. Ten kdo bude brázdit dálnice v rychlejším tempu v rámci povolených rychlostí, musí počítat se spotřebou kolem 7,8 litrů. Během testu jsem zkoušel konstantní rychlosti na stejném úseku dálnice v rychlostech 90, 120 a 130 km/h. Při devadesátce stačilo Caddymu v průměru 4,9 litru, při 120 to bylo už 6,6 a při jízdě na limitu 130 km/h palubní počítač ukazoval 7,4 litru na 100 km.
Závěr – rodinný pracant
Hledáte rodinné auto, které má vydržet provoz v drsných podmínkách, kdy budou děti zkoušet co všechno interiér vydrží, budou chtít v autě vozit všemožné hračky a vy sami budete potřebovat mít „poruce“ od brýlí, přes mobilní telefon, po kapesníčky pití a svačinu? Chcete mít rodinný stěhovák se základním objemem 750 litrů? Nebo potřebujete přes týden pracovní nástroj a o víkendu auto pro rodinu? Pokud jste si alespoň jednou odpověděli ano, zauvažujte nad koupí Caddyho. A třeba rovnou ve verzi CUP. Naše sympatie si získal.
Foto: Filip Toužimský
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 398.846 Kč (1.2 TSI / 63 kW CUP)
Základní cena testované verze: 487.775 Kč (1.6 TDI / 75 kW CUP)
Cena testovaného vozu + příplatková výbava: 562.155 Kč
KLADY:
-velkorysý vnitřní prostor
-obrovský zavazadelník s objemem 750 litrů
-variabilní interiér s množstvím odkládacích prostor
ZÁPORY:
-tvrdé plasty
-hlučný nezatížený podvozek
Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500-2500
Palivo: nafta
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.7 / 5.1
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?