Jako první na českém internetu přinášíme test Volkswagena Caddy v limitované edici CUP. Auto s dvojí tváří, s mnoha skrytými přednostmi a s překvapivou univerzálností nám ukázala jinou tvář prvotně užitkového modelu Caddy.
Německý Volkswagen přivedl model s názvem Caddy poprvé v roce 1982. Tehdy tak nazýval pick-up vycházející z první generace Golfu. Tento pick-up je považován za první generaci dnešního Caddyho, který od roku 2003 brázdí silnice ve své třetí generaci, která prošla před čtyřmi lety modernizací.
K týdennímu redakčnímu testu dorazil Caddy ve speciální edici CUP. Co vlastně je ta edice CUP? Jde o speciální nabídku, která je již v prodeji v Německu, kde nese moto „Pro ty, kteří chtějí víc“. Decentně se odkazuje na fotbal a nabízí od modelu Up, přes Beetle až po Multivan. Do základních modelů přináší lepší základní výbavu, stylový exteriér a všemožné plakety, odznáčky a prahové lišty s nápisem CUP. Na obdobnou nabídku se můžeme brzy těšit i u nás.
Design – záleží na úhlu pohledu
Caddy v roce 2010 prošel faceliftem, který mu přinesl trochu dravější pohled. Inspirací jisto jistě byl „civilní“ příbuzný Volkswagen Touran a tak při pohledu na přední část vás překvapí, jak elegantní může být „německá dodávka“. Z boku působí nafouknutým dojmem, vysoký Caddy s krátkým rozvorem je tak trochu nevyvážený. Zadní část již nemaskuje „dodávkový“ původ a možná je trochu na škodu, že si designéři nedali trochu více práce, byť jen se zadními svítilnami. Celkově Caddy vypadá velmi reprezentativně. Elegantní zelená metalíza, doplněná o stříbrné lišty v kombinaci s tónovanými skly a to vše podtrženo šestnácti palcovými litými koly ve 20 paprskovém designu, ve výsledku zasluhuje náš decentní potlesk za elegantní "civilnídodávku".
Interiér a výbava – ve znamení praktičnosti
Již ze zevnějších rozměrů je jasné, že přednost Caddyho není vzhled, ale velkorysost prostoru v kabině. Po nasednutí vás ohromí vnitřní prostor a to především nad hlavou. Dostatek prostoru je i v podélném a příčném směru. Sám za sebe se pohodlně posadí i vysoký muž a tak není pochyb, že dědi na zadních sedadlech budou trochu „ztracená“. Nejsilnější parketou Caddyho je množství úložných prostor. Ty naleznete od velké horní police nad hlavami řidiče a spolujezdce, přes schránky v přístrojové desce, síťky nad dveřmi, kapsy v předních i zadních dveřích, po schránky v podlaze. Další nespornou výhodou je i samotná variabilita prostoru. Několika překvapivě lehkými pohyby sklopíte zadní dělenou lavici a dalším pohybem je můžete přiklopit k předním sedadlům a díky vzpěrám to lze udělat jedním prstem ruky. Trochu obtížnější je samotné vyjmutí sedadel, ale to byste museli převážet opravdu rozměrný náklad, aby toho bylo zapotřebí. V základní konfiguraci máte k dispozici 750 litrů! A to je hodnota „podplato“. Po sklopení sedadel je k dispozici stěhovák s objemem přes 2800 litrů, vyjmutí sedadel přidá dalších 200 litrů. Stinnou stránkou interiéru je všudy přítomný náznak, že jde vlastně o užitkový automobil. Převážně tvrdé plasty, nebo těžší zavírání bočních posuvných dveří odkazuje na robustnost pracovního stroje. Bohužel to kazí celkový dojem z tak krásně funkčního interiéru.
Verze Caddy CUP přináší bohatou výbavu. V našem „pracantovi“ nechyběla dvouzónová automatická klimatizace, tempomat, loketní opěrka, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka s vyhříváním, kožený volant s ovládáním telefonu a rádia, které umělo přehrávat CD, propojit se s mobilním telefonem, ale k dispozici nebyl USB slot.
Jízda – hraje si na osobák a docela mu to jde
Caddy svůj původ z užitné verze nezapře. Stejnak tomu je i v případě techniky. Zadní náprava není víceprvková, ale vlečná s listovými pery. Přináší to své plusy a mínusy. Mezi plusy patří velké užitné zatížení a nižší cena, mínusem je výrazná nervozita a hluk při nezatíženém provozu. Každá ostřejší nerovnost je cítit a někdy spíše slyšet. Městem neprojedete tak pohodlně, jako v osobním autě, zato na dálnici se tužší podvozek projeví v tom nejlepším světle. Ač je Caddy vysoký přes 1,85 metru a dlouhý 4,4 metru, je díky tuhému a velmi zdařile propracovanému podvozku méně náchylný na boční vítr než jeho konkurenti a také klasická MPV. Tuhý podvozek se umí odvděčit i při svižné jízdě na klikatých okreskách, kde je Caddy překvapivě jistý a zatáčky umí vykružovat s přesností a odhodláním, které je často i kde jakému kombíku cizí. Na druhou stranu „rodinný dostavník“ doplácí na svou hmotnost přesahující 1600 kg, ale i své větší vnější rozměry. S osvědčeným dieselovým agregátem 1,6 TDI s výkonem 75 kW při 4400 otáček a točivým momentem 250 Nm v rozmezí 1500 až 2500 otáček, je jeho dynamika mizerná. Zrychlení na rychlost 100 kilometrů v hodině, znamená trpělivé čekání téměř 13 sekund. Na jeho obranu, kdo by čekal od rodinného modelu s nosností přes 700 kg a obrovským vnitřním prostorem jiný výsledek? Kdo by chtěl s Caddym závodit, může si pořídit dieselový dvoulitr s automatickou převodovkou, který stovku pokoří za 8,9 sekund.
Další daň za spoustu prostoru je vyšší spotřeba. Kdo bude chtít zvládne jezdit za 5,5 litrů na 100 km. Bude to ale znamenat dálniční rychlosti do 100 km/h a opravdu předvídavou jízdu. Ten kdo bude brázdit dálnice v rychlejším tempu v rámci povolených rychlostí, musí počítat se spotřebou kolem 7,8 litrů. Během testu jsem zkoušel konstantní rychlosti na stejném úseku dálnice v rychlostech 90, 120 a 130 km/h. Při devadesátce stačilo Caddymu v průměru 4,9 litru, při 120 to bylo už 6,6 a při jízdě na limitu 130 km/h palubní počítač ukazoval 7,4 litru na 100 km.
Závěr – rodinný pracant
Hledáte rodinné auto, které má vydržet provoz v drsných podmínkách, kdy budou děti zkoušet co všechno interiér vydrží, budou chtít v autě vozit všemožné hračky a vy sami budete potřebovat mít „poruce“ od brýlí, přes mobilní telefon, po kapesníčky pití a svačinu? Chcete mít rodinný stěhovák se základním objemem 750 litrů? Nebo potřebujete přes týden pracovní nástroj a o víkendu auto pro rodinu? Pokud jste si alespoň jednou odpověděli ano, zauvažujte nad koupí Caddyho. A třeba rovnou ve verzi CUP. Naše sympatie si získal.
Foto: Filip Toužimský
Celkové hodnocení: 84 %
Základní cena vozu: 398.846 Kč (1.2 TSI / 63 kW CUP)
Základní cena testované verze: 487.775 Kč (1.6 TDI / 75 kW CUP)
Cena testovaného vozu + příplatková výbava: 562.155 Kč
KLADY:
-velkorysý vnitřní prostor
-obrovský zavazadelník s objemem 750 litrů
-variabilní interiér s množstvím odkládacích prostor
ZÁPORY:
-tvrdé plasty
-hlučný nezatížený podvozek
Motorizace
přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500-2500
Palivo: nafta
Výkon
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.7 / 5.1
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.