TEST: Peugeot 308 1.6 THP Allure - Slabší gétéíčko

ar5, 6. května 2014, 07:00 Google+

Je to vcelku nedávno, kdy jsme vám zde přinesli test zcela nové generace vozu Peugeot 308, který nás dokázal příjemně překvapit a našlo se u něj jen malé množství nedostatků. Dříve testovaný kus byl spíše úsporně zaměřenou verzí, protože jej poháněl naftový motor 1.6 e-HDI, my jsme proto tentokrát sáhli po opačném spektru a na test k nám zavítala zatím nejsilnější 308ka s motorem 1.6 THP.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Peugeot 308 slaví od svého uvedení na trh velké úspěchy v různých anketách oblíbenosti a dokonce svým půvabem poráží o několik tříd lepší konkurenci, kterou je například i nový Mercedes-Benz třídy S. Nová generace 308 je správným krokem kupředu a nemůžeme se dočkat, až na trh v roce 2015 přijde ostrá verze s názvem 308 R.

Design

Popisovat znovu design nového Peugeotu 308 je nošením dříví do lesa, na ulicích jej můžete v dnešní době celkem často spatřit a v nedávném testu 308 e-HDI jsme popsali vše důležité, co po stránce exteriéru stálo za řeč. Nový designový směr nadělil vozidlu dravě vzhlížející přední světla, která v nejvyšší výbavě oplývají LED diodami a bi-xenony. Dřívější testovaná verze nesla trochu nudný šedý lak karoserie, tentokrát se nám do ruky ale dostala krásná 308ka ve vínovém laku a s velice krásnými 17" litými koly na pneumatikách Michelin Pilot Sport 3.  Při pohledu zepředu si lze všimnout prodlouženého předního skla, což má na svědomí přítomnost panoramatické střechy. 

Zadní část je už o něco nudnější a jediným prvkem, který zde dodává punc elegantnosti jsou zadní světlomety. Někomu se zkrátka může nový Peugeot 308 zamlouvat a pro jiného to bude nezajímavý nový zástupce značky, jenž nemá co nabídnout.  

Interiér a výbava

Při usednutí do interiéru nás zde tentokrát přivítala polstrovaná sedadla potažená kombinací Alcantara/kůže, což je velice kvalitní kombinace a je příjemná na dotek. Svou ideální polohu za maličkým  volantem sem já osobně našel téměř ihned a výškově je zde místa dostatek. Dá se říci, že i přes přítomnost prosklené střechy se v přední části pohodlně usadí cestující do výšky 185 cm. To vzadní části to bude o poznání horší, místa pro kolena je zde sice tak akorát, ovšem nad hlavou to už tak neplatí a se svou výškou 180 cm jsem se vešel pod strop tak akorát. Za tento fakt ale jistě může panoramatické střešní okno, které bohužel nejde ani z části otevřít. 

Zpracování středového panelu a ovladačů jako takových je na střední úrovni, mne osobně zaráží vzhled středového panelu a dotykové obrazovky. Ta je sice multifunkční a skrze ní ovládáte všechny palubní funkce, ale její „levný“ dojem mi za dobu testování zkrátka nezmizel z hlavy. Za jediný luxusní prvek by se zde proto dalo považovat startovací tlačítko, umístěné za řadící pákou. Chybět zde nesměl ani trend dnešní doby, kterým je elektronická parkovací brzda, zrkáta stará „ručka“ už vymizela a doba jde kupředu. 

Malý kožený tříramenný volant se drží se opravdu dobře a rychle si na něj zvyknete, jen málokdo mu nepřijde na chuť, snad jen omezený výhled na palubní desku může být takové menší plus, ale to záleží doslova na úhlu pohledu každého řidiče. Opět musíme zmínit netradiční otáčkoměr, kdy se ručička otáčkoměru pohybuje protiběžně s ručičkou rychloměru. Jedná se o zajímavý prvek a i přes prvotní obavy se na něj dá rychle zvyknout. Výtku bychom měli k ovládání klimatizace, jejíž funkce se ovládají skrze dotykový panel. Nastavovat za jízdy teplotu a ofuk je doslova riskantní, ovládání totiž odvádí pozornost řidiče od řízení a dvě nastavitelná kolečka na teplotu by zde zřejmě nebyla na škodu. 

Výbava vozu byla ta nejlepší, jakou si lze zvolit, jedná se o výbavový stupeň Allure a najdeme v něm vše, co si posádka jen přeje. Standardem tak je například automatická duální klimatizace, navigační systém, šestice airbagů či zkraje zmíněné bi-xenové světlomety s technologii Full LED, které hlavně v noci předvádí skvělý světelný výkon. 

Motorizace a jízda

Jak bylo zkraje zmíněno, tentokrát se pod kapotou 308 objevil nejsilnější benzínový motor s objemem 1.6 litru, jenž je dopován turbodmychadlem. S tímto motorem máme již bohaté zkušenosti a tak nás jeho výkony moc nepřekvapili. Výkon 156 koní a točivý moment 240 Nm patří k těm lepším a i akcelerace z 0 na 100 km/h za 8 vteřin rozhodně neurazí.

Dřívější verze 308 e-HDI byla línějším ale hodně úsporným vozidlem, které si nežádalo moc paliva a přitom nebylo brzdou provozu. Peugeot 308 s motorem THP je však malý dravec a dá motoru nechybí dost síly na potrápení stejné konkurence. Chod zážehového motoru je ve všech otáčkách tichý a zvukový projev se do kabiny dostane až někdy kolem hranice 2500 ot/min. Motorizace spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou a řazení s ní je celkem přesné. Nehrozí zde rozhodně žádné dřívější „kvedlání v kýblu s kamením“ a při zařazení zpátečky vám jž nevypadne rychlost. 

Co se týče spotřeby, ta nás i přes výkonový potenciál docela překvapila. Prvotní odhady, že ne kombinovaně nedostane pod hranici 7 litrů byli hned zkraje vyvráceny, na dálnici si v rychlosti 130 km/h vůz řekne o 6,6 litru na 100 km, ve městě pak něco kolem 7,5 litru.  Celková spotřeba se za dobu mého testování ustálila na hodnotě 6,7 litru, ovšem v potaz je nutné vzít to, že s vozidlem jsem nikterak nezávodil a bylo s ním ježděno spíše úspornějším stylem. Pro typické závodní řidiče s těžší nohou na plynu tak asi nebude problém dosáhnout spotřeby nad 8 litrů. 

Podvozkově se nová 308 posunula vpřed ale stále tam jsou velké mezery v oblasti komfortu a odpružení. V redakci jsme nemohli zkousnout tvrdé odsakování na nerovnostech a přejezd každého poklopu od kanálu či menší díry vám vůz dá jasně najevo. Vůz jsme zkoušeli i na samotném limitu, kde je 308ka neotáčivá a budete tak mít s vozidlem plné ruce práce. Naštěstí je ve voze standardně systém ESP a ten Peugeotu naladil poměrně citlivě, tudíž si vás bedlivě hlídá.

Resumé

Nový Peugeot 308 se v naší redakci dočkal jak pochvalných názorů, tak i četné kritiky, i tak ale je nutné uznat, že nový zástupce značky ušel mílový krok kupředu a jeho design, technologie a celkové zpracování přidává nové 308ce kladné body. Jinak dobré ohodnocení mu ale kazí zmíněné nedotažené detaily, které mu někdo odpustí a jiný zase ne.  Tak či tak, kdo nemá rád nudný německý segment a je zastáncem extravagantního designu, ten ať se poohlédne po novém Peugeotu 308.

Druhý pohled - Filip Toužimský

Evropské Auto Roku, Peugeot 308 s motorem, který vzešel ze spolupráce PSA a BMW slibovalo skvělé svezení. Nakonec tomu tak bylo, ale ne úplně do slova. Nejdříve se však ještě pozdržím nad interiérem. Ten se nesl v dechu moderny, což znamenalo především čistou přístrojovou desku, které dominoval velký 9,7 palců široký dotykový display. Osobně bych raději uvítal klasická tlačítka, které po nějakém čase, zvládnete nahmatat poslepu a nemusíte nikde klikat po displeji. Ostatně, časem jsem si zvykl i na obrazovku a s kombinací multifunkčního volantu, bylo ovládání o dost jednoduší. Jediná nevýhoda byla v čase, který display potřeboval k zapnutí po startu. Někdy to trvalo i 5 sekund. Volant sice padl do ruky pěkně, byl potažen příjemnou kůží. I tenčí věnec bych mu odpustil, ale ten malý průměr mi nesedl. Působí až trochu „komickým“ dojmem. Malý nebyl jen volant, ale také místo na kolena na zadních sedadlech. Průměrně vysoký muž, se sám za sebe neposadí. Celkový pocit z interiéru vylepšila prosklená střecha, která je za příplatek 14 000,- Kč.

Zpět k tomu nejdůležitějšímu. Vynikající motor 1,6 THP s výkonem 115 kW je to nejlepší na celém autě. Byl velmi živý, s velkou ochotou se vytáčet až k červenému poli otáčkoměru za doprovodu jadrného zvuku. O to více mě mrzelo, že byl spřažen s šestistupňovou převodovkou, která měla až moc dlouhé převody, které sice šetří nějakou tu deci paliva, ale sportovnímu charakteru tohoto motoru jen uškodí. Další co tento motor „omezovalo“ byl podvozek, který sice byl komfortní a na cestování na dlouhé trasy ideální. Jenže na limitu absolutně nestačil výkonu motoru. Abych mu nekřivdil, na asfaltu bez děr a nerovností byl docela dobrý a umožnil autu projevit svůj spíše neutrální projev s občasným nedotáčením, jakmile jsme se dostali na typickou českou silnici, začal být dost nervózní, špatně držel stopu, v zatáčkách se hrnul a hůře přenášel výkon na vozovku. Řízení bylo poměrně přesné a kupodivu poskytovalo dost informací.

Spotřeba přibližně odpovídá benzinovému agregátu s výkonem okolo 160 koní. Ve městě se bude pohybovat kolem 7-8 litrů, při „ekojízdě“ mimo město se dostanete na 5,5 a dálniční přesuny 130 kilometrovou rychlostí zvládne za 7 litrů. Kombinovaně budete jezdit za necelých 7,5. Pokud budete opatrnější na plyn, dostanete se i o litr níž. Přeplňovaná „jednašestka“ je velmi náchylná na jízdní styl, jako každý jiný „turbobenzín“.

Pokud si myslíte, že teď napíši, že Peugeot 308 je špatný tak se mýlíte. Nová „třistaosmička“ je úplně jiné auto, než předchozí generace. Je vyspělejší, daleko lepší, příjemnější, propracovanější a působí dojmem, že se ve Francii inspirovali pokladem z Wolfsburgu. Stále to však na špičku segmentu nestačí. Své kupce si jistě najde a dle mého názoru je v dieselové verzi nejlepší volbou. Nebude vás svádět jet na limitu podvozku, bude vám spořit peněženku u čerpací stanice a odmění se vám příjemným cestováním. Kdo chce jezdit opravdu rychle a chce cítit sílu motoru a slyšet jeho jadrný zvuk, tak ať si klidně pořídí 1,6 THP, zrazovat ho nebudu, jen nemůže počítat s excelentními jízdními vlastnostmi při plném využití potenciálu motoru na českých silnicích.

Celkové hodnocení: 85 %

Základní cena: 320 000 Kč (1.2 VTi Access)
Cena testované verze vč. příplatků: 590 700 kč 

KLADY:
- elegantní design karoserie
- prosklená příplatková střecha
- živý a úsporný motor
- pohodlná sedadla

ZÁPORY:
- málo místa pro hlavu a kolena vzadu 
- ovládání klimatizace
- vyšší cena

Motorizace     
přeplňovaný zážehový čtyřválec
objem motoru: 1598 cm3
nejvyšší výkon: 156 koní při 6000 ot/min
největší točivý moment: 240 Nm při 1400 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 218 km/h
zrychlení z 0 na 100 Km/h: 8 sekund
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,9 l / 4,6 l / 5.8 l
objem palivové nádrže: 60 litrů

Vytisknout

Diskuze: TEST: Peugeot 308 1.6 THP Allure - Slabší gétéíčko

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Renault spojil síly s oděvní společností Helly Hansen - anotační foto

Renault spojil síly s oděvní společností Helly Hansen

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud