Pokud je něčím automobilka Suzuki proslavená po celém světě, jsou to malé a skvěle ovladatelné vozy. Například Swift je známý svými manévrovacími schopnostmi ve městě i mimo něj. Nám se ale dostal do rukou nejmenší model tohoto japonského výrobce. Model Alto je dle Suzuki zamířen hlavně na mladé slečny a paní které chtějí malé auto do města. Realita je ale taková, alespoň co se tuzemska týče, že Alto si oblíbily spíše starší páry s již odrostlými dětmi. Průměrný věk kupujícího u nás je lehce přes padesát let. Tito zákazníci oželí málo prostoru na zadních sedadlech a naopak ocení snadnou ovladatelnost a úsporný motor.
Exteriér
Jak již bylo napsáno výše, design je zamířen hlavně na něžnější část lidstva. Během testu jsme ale zaznamenali nejeden úsměv i od mladíků a starších pánů. Vzhled karoserie se vydařil a úspěchy sklízí u širokého spektra lidí. Někomu možná přijdou přední partie až příliš `roztomiloučké`, nám se ale celkový vzhled líbil. Celkový dojem by jistě vylepšila litá kola která jsou dodávána za příplatek, my jsme ale dostali k testu plechová kola na zimním obutí.
Vyšperkovat vzhled auta lze také další příplatkovou výbavou, jako jsou například kryty předních a zadních světel, jiný přední a zadní spoiler nebo chromované rámečky mlhovek. Pokud tedy máte chuť utrácet a odlišit se, nic vám nebrání.
Pětidveřová karoserie je již v základu, zde tedy nic narozdíl od jiných vozidel konkurence připlácet nemusíte. Celková délka činí rovných 3500 milimetrů, světlá výška je 150 mm, musíte si tedy dávat pozor na vyšší patníky a jiné nástrahy městského provozu. Zadní převis je opravdu minimální a zkosená záď je téměř uplně plochá, odhad vzdálenosti při couvání tedy nebude většině řidičů dělat problémy.
Interiér
Jak napověděla celková délka zmíněná výše, interiér prostorem hýřit nebude. Na předních sedadlech se celkem pohodlně dva dospělí uvelebí, vzadu už to tak slavné není. Řidič vysoký 175 cm se sám za sebe posadí tak akorát, moc prostoru před koleny ale mít nebude. Dozadu tedy pohodlně usadíte jenom děti popřípadě osoby malého vzrůstu. Na zadních sedadlech je místo pouze pro dva, automobil je koncipován jako čtyřmístný.
Přední sedadla mají náznak bočního vedení a bederní výztuže, na loketní opěrku ale zapomeňte, nelze ji dokoupit ani za příplatek. Sezení je samo o sobě pohodlné a při správném nastavení polohy za volantem zvládnete i delší trasy.
Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 129 litrů, po sklopení sedadel se dostaneme až na hodnotu 774 litrů. V případě potřeby odvezete tedy i větší náklady. Jenom pozor na provozní hmotnost 1250 kilogramů, v autě odvezete maximálně asi 400 kilogramů nákladu, a to včetně posádky. Kufr ale stejně bude ve většině případů sloužit na odvoz nákupu ze supermarketu, a na toto využití poskytovaný prostor postačuje.
Palubní deska je celá vyrobena z tvrdých plastů. V této třídě ale ani nic jiného čekat nemůžeme. Provedení a slícování je solidní, nikde nic nevrže ani při jízdě na rozbitých silnicích nebo dlažbě. Panel přístrojů je velmi jednoduchý, obsahuje v podstatě jenom ukazatel rychlosti a displej zobrazujicí celkovou ujetou vzdálenost a dva denní počítače kilometrů. Mezi ukazateli nám jenom chyběl indikátor zapnutých světel, vždycky se sice můžete podívat přímo na páčku kde se světla spínají, ale signalizace by prostě byla pohodlnější.
Místo uzavíratelné schránky před spolujezdcem najdete pouze kapsu v přístrojové desce. Ta je ale dostatečně hluboká a vejde se do ní pohodlně spousta věcí. To kapsy ve dveřích jsou úzké až příliš, vložíte do nich maximálně dvě cédéčka. Někde se prostě ten vnitřní prostor nahnat musel. Další odkládací prostor najdete pod rádiem, ten je dokonce podsvícený od ovládacích prvků umístěných pod ním. Ve tmě příjemně růžově svítí a nemusíte si tak rozsvěcet střešní světýlko pokud v přihrádce zrovna něco hledáte.
Už v základní výbavě dostanete klimatizaci, která se nastavuje otočnými ovladači na středovém panelu pod rádiem. Pod nimi už je jenom další odkládací prostor a držák na dva nápoje. Rádio je také v základu a zvládne přehrávat CD disky s MP3 a WMA soubory. Zvuk jde ze dvou reproduktorů v předních dveřích. Jeho kvalita není bůhví jaká, pro každodenní poslech rádiových stanic ale postačí.
Motor a jízdní vlastnosti
O pohon se stará tříválec o objemu jednoho litru. Ten dává maximální výkon 50 kW při 6000 ot./min. Kroutící moment dosahuje hodnoty 90 Nm při 3400 ot./min. Na volnoběh je motor poměrně neklidný a hlavně po studeném startu do kabiny pronikají citelné vibrace. Po zahřátí se situace trochu zlepší, vibrování motoru je ale citelné pořád. Stačí se ale rozjet a vibrace úplně zmizí.
Pohonná jednotka vydává typické zvuky charakteristické pro tříválce. Při akceleraci do kabiny proniká jeho chraptění, po zařazení vhodného rychlostního stupně ale najednou nastane ticho a například ve městě při rychlosti 50 km/h a zařazeném třetím rychlostním stupni o motoru v podstatě nevíte. To samé platí i o cestování mimo město, slyšet budete spíše šum větru kolem zpětných zrcátek než zvuk motoru. Bavíme se samozřejmě o rychlostech do 100 km/h, nad touto hranicí je už motor samozřejmě slyšet více, stále to ale není nic tragického.
Výrobce udává kombinovanou spotřebu na hranici 4,4 litru na 100 km, ve městě by pak měla vzrůst na 5,5 litru. My jsme do testu dostali úplně nové auto s najetými 90 kilometry, spotřeba se tedy dala očekávat o něco vyšší. Přesto nás auto překvapilo spotřebou 4,9 litru v kombinovaném cyklu s podílem městských jízd asi 60%. Na nezajetý motor velmi slušný výsledek.
Vozy Suzuki jsou známé svými velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Ani nejmenší model v nabídce se na okreskách nenechá zahanbit, i když řádění na silnicích mimo město není v jeho každodenním popisu práce. Vepředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu potom tuhou nápravu s třiramenným závěsem. Toto řešení šetří místo ve prospěch zavazadlového prostoru.
Díky pneumatikám s vyšším profilovým číslem vám díry v asfaltu nevymlátí zuby. Do interiéru nepronikají žádné ostřejší rázy ani jiné pazvuky od náprav. Zadní náprava má tendenci na větších nerovnostech odskakovat, posaďte ale do vozu další pasažéry a jízdní projev se zklidní.
Kapitolou samou pro sebe je manévrovatelnost ve městě. Poloměr otáčení je pouhých 4,5 metru, otočíte se tedy doslova na pár metrech. Toto opravdu oceníte při parkování například u obchodních center, kde často není místa nazbyt. Z vozu je také dobře vidět, jednak díky rozumně velkým zpětným zrcátkům, a také díky rozměrnému zadnímu sklu. Díky téměř kolmé zádi také mnohem lépe odhadnete konec auta při couvání.
Ve městě se s tímto autem budete opravdu cítit jako doma. Spojkový pedál možná bude mít pro někoho až moc měkký chod, většině cílových zákazníků to ale bude vyhovovat. Brzdy mají pozvolný nástup, takže nehrozí že si omylem vymlátíte zuby po přesednutí z jiného auta. Při brždění z vyšších rychlostí musíte ale brzdový pedál sešlápnout hodně hluboko.
Posilovač řízení má kolem středové polohy poněkud tužší chod a při natočení jenom o pár stupňů se volant nevrací do středové polohy. Cit v řízení je ale poměrně veliký a tenhe nedostatek vám vynahradí. Řízení je celkově přijemně tuhé a hlavně mimo město si dynamičtěji založení řidiči užijí trochu zábavy. Alespoň tolik kolik jim dopřeje tříválcový motor pod kapotou.
Verdikt
Suzuki míří s Altem na zákazníky toužící po co nejmenším autě na cestování po městě a na nákup. Pokud je tohle váš případ, neuděláte s tímhle prckem chybu. Zadní sedadla slouží jenom pro nouzovou přepravu lidí s jiným než malým vzrůstem. Ve většině případů na nich bude ležet nákup co se nevešel do kufru.
Za cenu lehce pod 200 000 Kč dostanete solidně vybavené auto s možností individualizace pomocí příplatkové výbavy zahrnující spoustu vizuálních vylepšení. Ani v základu ale nebudete trpět nepohodlím, v ceně je klimatizace, rádio s CD přehrávačem, elektrické stahování předních oken či dálkový centrál. Za tohle všechno u konkurence tvrdě připlácíte.
Jediný motor v nabídce je živý a úsporný, na volnoběh ale trochu neklidný. Tohle by vyřešila jiná konstrukce (o jeden válec navíc), ale nejde o nic tragického a někomu to dokonce může vyhovovat. S trochou nadsázky lze říct, že alespoň bude vědět že motor stále běží, bez otáčkoměru to totiž kvůli odhlučnění nejde poznat. S klidným srdcem můžeme Alto doporučit. Člověka nadchne vzhledem i výbavou a těch pár drobností co se nepovedly mu rád odpustí.