Že Citroën ukuchtil ve svých dílnách pořádnou stylovku do města a přilehlého okolí, je jasné, sotva se na něj podíváte. Že ale vzbudí takový zájem veřejnosti, jsme ani my nečekali. Všem obdivným pohledům jednoznačně vévodí památná věta kolemjdoucího: „To je hustá kára, ty vole!“
Věta, kterou mladý muž okřikl sám sebe, nevěda že mám pootevřené okénko, celkem trefně odpovídá na otázku, proč jsme se nedočkali třídveřové verze „cé trojky“. Je ale opravdu nový DS3 ve středním stupni výbavy So Chic o tolik lepší?
TIP: Test Citroën DS3 1.6 THP - Rychlé šípyEXTERIÉRCitroën vzal před dvěma lety rozum do hrsti a místo nudných oblých tvarů vytvořil druhou generaci modelu C5, jež odstartovala agresivní ofenzívu automobilky s cílem zachování tradičních francouzských hodnot na straně jedné a přiblížení se německé preciznosti a smyslu pro detail na straně druhé. Auto sklidilo vesměs velmi dobrá hodnocení a špičky z Citroënu se rozhodli zajít ještě dál a vzkřísit legendární značku Different Spirit – DS.První „déeso“ nemá s tím původním vyráběným v letech 1955-75 pranic společného, jde jen a pouze o myšlenku a jeho ducha, spirita. DS3 nepřímo navazuje na Citroën C2, nabízí ale nesrovnatelně vyšší prestiž a styl. Tradiční dvojitý šíp nad maskou byl nahrazen zcela novým logem DS a emblém značky se přestěhoval přímo do masky samotné. Žábry vedle mlhovek, jež u C3 plní jen designovou funkci, slouží u DS jako efektní diody pro denní svícení.Z boku upoutá pozornost negativní žraločí ploutev tvořící B sloupek i 17 palcová kola s jedinečným designem a pneumatikami s profilovým číslem 45. A jeden pro puntičkáře: střed kola ladí s barvou střechy. Vůbec jedinečnost DS spočívá hlavně v široké paletě barevných kombinací karoserie a střechy, kterou lze navíc opatřit speciálními texturami a nálepkami (příplatek 10.400 Kč). 11 laků karoserie a 4 odstíny střechy umožňují vytvořit celkem 38 kombinací. Pokud nejste rádi středem pozornosti, tomuhle autu se vyhněte hodně velkým obloukem. Kamkoliv s ním totiž přijedete, budíte rozruch. INTERIÉRA DS3 boduje i uvnitř. Přestože jde v podstatě o interiér převzatý z C3, šlechtí jej vesměs velmi příjemné materiály i skvělé zpracování. Navíc tu najdeme pouze hliníkové sportovní pedály, hezčí hlavici řadicí páky a logo DS uprostřed velmi povedeného volantu s optimálním průměrem, tloušťkou věnce i skvělým tvarováním. Chválíme přehledně pojatý přístrojový štít, ovladače klimatizace i ručičku teploty chladicí kapaliny, která u C3 chybí. Dominantním prvkem ale zůstává plastový díl palubní desky táhnoucí se takřka přes celou šířku vozu, který může být na přání zákazníka proveden až v 8 barvách (2.600 Kč.). Naše standardní leskle černá varianta připomínala ze všeho nejvíc povrch luxusního klavíru. Mimoto ale nevděky slouží jako past na otisky prstů či všudypřítomný prach. Skvělý dojem kazí univerzální šuplíkové rádio s titěrnými čudlíky.
Přední sedačky jsou podobné jako v „cé trojce“, mají jen výraznější bočnice a jiné struktury čalounění. S ohledem na určení auta by ale nevadila možnost spustit je níže podlaze a posaz mohl být celkově méně vzpřímený. Vzadu je situace pochopitelně méně veselá, avšak nikoliv opovrženíhodná. Nenastupuje se sice nejlépe, jakmile se ale usadíte, prostoru je relativně dost. Jen si kvůli „žraločí ploutvi“ budete připadat hodně stísněně. Klaustrofobikům pak neulehčí život ani černé plasty v okolí stropu i strop samotný. Co bychom ale neobětovali stylu, že? Přitom všem vzadu zůstal i dostatek prostoru pro zavazadla. V plném obsazení se do kufru vejde řádných 285 litrů, které po sklopení zadních opěradel narostou až na 980 litrů, což jsou mezi malými stylovkami nadprůměrné hodnoty.MOTOR A SPOTŘEBAPod kapotou námi testovaného „déesa“ bušil osvědčený čtyřválec VTi, který je znám svým rozvětveným rodokmenem, kdy při jeho vývoji spojili své síly konstruktéři PSA a německého BMW. Kromě naší atmosférické šestnáctistovky o výkonu 88 kW (120 k) je z benzínových jednotek v nabídce ještě její přeplňovaná varianta s 115 kW (155k) a menší čtrnáctistovka s 70 kW (95k). Vzhledem k atmosférickému původu síla motoru krásně graduje spolu s rostoucími otáčkami, takže pokud máte rádi otáčkoměr blízko červeného pole, jste tu na správné adrese. Netrpí ale ani hluboko pod dvoutisícovou hranicí, i tehdy se na něj lze spolehnout. Na rozdíl od předchozích zkušeností z jiných modelů potěšil agregát lépe naladěným soundem ve vyšších otáčkách, ze kterého už teď po delším dálničním maratonu nehrozí bolehlav. Přesto by delší pětka rozhodně nebyla na škodu, při 130 km/h točí motor takřka 4000 ot./min.V rozumných mezích se drží i spotřeba paliva. Standardně není problémem jezdit do 7,5 litru, s plynulou jízdou i za méně než 6 l /100 km. Na asi padesátikilometrovém okruhu jsme se při „eco runu“ dostali až na 4,7, což je úctyhodné číslo a jsme zvědavi, jak si se stejnou trasou poradí přeplňovaná THP verze se 155 koňmi, jejíž test máme taktéž slíbený. Po týdnu jsme DS3 1.6 VTi vraceli s hodnotou 6,9 litru na 100 km.
JÍZDNÍ VLASTNOSTIRovněž schéma podvozku je poděděné z C3, která je logicky o řád komfortnější. DS3 má přední McPherson i zadní vlečnou nápravu hodně přitvrzenou. Na dobrém povrchu dodává snížené šasi velkou míru jistoty, která se ale pomalu vytrácí s přibývajícími výmoly v asfaltu. Nejinak je tomu ale i u ostatních aut s tvrdým podvozkem, velkými koly, krátkým rozvorem a zkrutnou příčkou. V praxi se citroën chová skoro jako motokára – ochotně zatáčí, téměř se nenaklání, jen na nekvalitní silnici občas škobrtne a odskočí si. Radost kazí až příliš syntetické řízení s minimem zpětné vazby. Posilovač je tužší než u C3, ale ani tak si o tom, co se děje pod předními koly, s volantem mnoho nepopovídáte. Řízení ale nepostrádá přesnost ani strmost a ESP lze bohužel vypnout pouze do tradičních 50 km/h, což je trochu škoda.A řazení? Pětistupňové manuály od PSA mají jednu zvláštnost. Stačí vám jediný pohled na řadicí páku s chybějící šestkou a hned si reálně představujete obrovské vyčochtané dráhy, které bude páka pod vaší pravicí opisovat a kolik nepublikovatelných slov na její adresu utrousíte. Pokud teď čekáte něco ve smyslu, DS3 je výjimkou, zklamu vás. Převodové ústrojí je totožné s ostatními modely, takže na nějakou exaktní přesnost zapomeňte. Při pohodovém polykání kilometrů budete kvitovat skvělé odhlučnění interiéru, a to jak od motoru, tak i od odvalujících se kol a zvuků okolí.VERDIKTCitroënu se podařilo splnit, co si předsevzal a DS3 náleží čestné místo ve výkladní skříni odvážných francouzských designérů. Poutavému a vytříbenému zevnějšku sekunduje patřičně okázalý interiér, který si i přesto zachovává vysokou míru funkčnosti, jednoduchosti i ergonomie při každodenním soužití. Na dlouhé cestování si ale pořiďte jiné auto. Jednak pozice za volantem není úplně ideální a pak je tu ten otravný hluk vytočeného motoru, kterému se chtě nechtě na dálnici nevyhnete. S atmosférickým benzínovým čtyřválcem 1.6 VTi rozhodně vedle nešlápnete. Dokáže vás překvapit svou střídmostí při klidné jízdě i ochotou k vytáčení a dolováním výkonu u červeného pole.Takový zájem okolí jako o DS3 jsme už dlouho u žádného auta nezažili. Pánům a dámám z Citroënu se sázka na imidžovku vyplatila a pokud si zachová svůj punc jedinečnosti a nebudeme jich denně potkávat mraky, má šanci na stejné komentáře kolemjdoucích, jakých jsme se dočkali my, ještě pěknou řádku let. A vo tom to je.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (1.4 VTi Chic) 369 900 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 424 900 Kč Cena bez příplatků (1.6 VTi So Chic) 424 900 Kč Výkony: Typ motoru atmosférický zážehový čtyřválec Objem motoru 1598 ccm Maximální výkon 88 kW/120 k při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 160 Nm při 4200 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 8,9 s Maximální rychlost 190 km/h Převodovka manuální pětistupňová Použité pneumatiky Bridgestone Potenza 205/45 R17 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 7,9 l/100 km Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km Spotřeba kombinovaná 5,9 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 136 g/km Rozměry a objemy: Délka 3940 mm Šířka 1715 mm Výška 1470 mm Rozvor 1466 mm Objem kufru (min./max.) 285/980 l Objem palivové nádrže 50 l Pohotovostní hmotnost 1075 kgKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?