Znáte to. Jste úspěšný mladý muž mezi dvacítkou a třicítkou, máte rádi vůni vysokooktanového benzínu a pošilháváte po Impreze WRX STi. Jenže pak přijde zlom, založíte rodinu, v práci jste ještě úspěšnější než dosud a na služební cesty najednou potřebujete reprezentativní limuzínu.
A co pak? Zvolit uniformního dálničního lovce Passata R36, předražené Audi S4, nebo provokující Insignii OPC? Samá voda, od loňského podzimu můžete zůstat věrni své krevní skupině a s rozbitým prasátkem spěchat pro nové Subaru Legacy GT. Nebo v tom přece jen bude nějaký háček?EXTERIÉRDesignem má „gétéčko“ nejblíž Passatu. Šedá a na silnicích lehce přehlédnutelná myška, na které kolemjdoucí veřejnost nevidí nic převratného a snadno si ji splete se standardním modelem. Oko znalce ale odhalí odlišností hned několik. Předně jde o přepracovaný přední nárazník s výraznějšími prolisy, jinou strukturou mřížkování i okolím mlhovek a na agresivitě přidává i černé pozadí hlavních světlometů. Když pomineme velká osmnáctipalcová kola a trochu tunerské nástavce prahů, zůstal bok vozu úpravami nedotčen. A vše při starém zůstalo i vzadu, kde pouze dvě koncovky výfuku decentně a nenásilně naznačují, se mnou si nezahrávej. Žádné provokativní nápisy 2.5 Turbo, 265 k či GT. Jen tradiční konstatování Subaru Legacy Symmetrical AWD.INTERIÉRPalubní deska a vlastně i celý interiér vypadají už u standardních modelů moderně a vcelku sportovně, výrazných zásahů proto nebylo třeba. Ostré linky, hliníkové dekory, dobrá ergonomie a především skvělý volant byly doplněny o kovové pedály a lišty s imitací karbonu na palubní desce a dveřních výplních. Skuteční znalci poznají GT i podle rychloměru cejchovaného do 260 km/h oproti 240 u „obyčejného“ Legacy. Škoda, že nepřibyl i ukazatel teploty chladicí kapaliny. Najdeme tu pouze klasický modrý piktogram studeného motoru, který ale zmizí možná po dvou či třech minutách klidné jízdy. Po zkušenostech s takřka předimenzovanými interiéry nového Outbacku a Legacy kombi jsme byli zvědavi, kolik prostoru zbylo u nejkompromisnější karosářské varianty a to hlavně na zadních sedadlech. A řekněme to narovinu, zbylo jej tam totiž opět víc než dost. Podélně, v oblasti ramen a překvapivě i nad hlavou je místo i pro více než 190 cm vysokého novináře šťourala. Daní je hodně posunuté zadní okno, krátký zadní převis a víko kufru s malým vstupním otvorem. Zavazadelník jinak pojme solidních 486 litrů. Ale vraťme se ještě na pár slov k sedačkám. Předním by totiž dozajista slušely delší sedáky a s ohledem na celkový esprit vozu i výraznější boční vedení. Takhle se v zatáčkách musíte stále přidržovat volantu, zatímco vaše pozadí cestuje po koženém čalounění ze strany na stranu.
MOTOR A SPOTŘEBANadpis článku jsme nezvolili náhodně. Bystřejší z vás ví, ti méně bystří tuší. Pod kapotou Legacy GT se totiž ukrývá stejný motor, jaký buší v útrobách Imprezy WRX 265. Tedy přeplňovaný čtyřválcový boxer o parádním výkonu 195 kW (265 k) v 5600 ot./min. a nejvyšším točivém momentu 350 Nm v ještě parádnějším rozpětí 2400-5200 ot./min. Impreza s ním zvládne sprint na stovku za rovných 6 sekund, většímu sedanu to trvá o dvě desetiny déle. WRX má i syrovější zvukový projev, Legacy zní až zbytečně zastřeně a obyčejně. Tedy alespoň uvnitř.Velkou chloubou GT je i systém SI-DRIVE, který se sem v okleštěné formě (bez možnosti nastavení mezinápravového diferenciálu) nastěhoval z Imprezy WRX STi. Ten obsahuje tři režimy Intelligent, Sport a Sport Sharp, jež mají pozitivní nebo negativní dopad na jízdní dynamiku i spotřebu. V Intelligentu můžete jet za 10 litrů a když si k pravému chodidlu přivážete balónek s héliem, dostanete se i na 9. Naopak v módu Sport Sharp pojedete systémem brzda plyn klidně za 20 a více. My jsme během týdenního testu naměřili průměr 13,6 l/100 km.JÍZDNÍ VLASTNOSTIAle vraťme se ještě podrobněji k SI-DRIVu. Volba jízdního režimu se v praxi projevuje reakcí motoru a převodovky na pohyby plynového pedálu. Zatímco v inteligentním módu je snahou úspora paliva a plynulost jízdy, v nejostřejším z nich je sebemenší pohyb chodidlem doprovázen okamžitou akcelerací a pedál klade pocitově daleko menší odpor. Také převodovka udržuje motor ve vyšších otáčkách. Dravý Sport Sharp ale můžete aktivovat až po „zahřátí“ motoru. Uvozovky proto, že slovem zahřátí se v tomto případě rozumí zhasnutí modrého piktogramu, které, jak už jsme uvedli výše, zmizí po pár minutách jízdy a jen masochista by v té chvíli hnal otáčkoměr do omezovače.Co se podvozku týká, je jedním slovem fantastický. I na osmnáctipalcových ráfcích s pneumatikami 225/45 není auto nijak uskákané a při ostřejší jízdě se v zatáčkách i trochu naklání. To by nebylo nic světoborného, jestliže by se zároveň kolébalo se strany na stranu, v zákrutách vás posílalo po tečně ven a při prudkém brzdění se houpalo jak gumová kachnička uprostřed Pacifiku. Nic z toho se ale nekoná a v této verzi standardně dodávané tlumiče Bilstein dělají svou práci dokonale. I přes relativní pohodlí a někdy zvenčí až nebezpečně vyhlížející náklony se silnice drží zuby nehty a je za všech okolností skvěle ovladatelné přesným a na rozdíl od ostatních Legacy/Outbacků tužším řízením s hydraulickým posilovačem. Možná se to zdá jako nepodstatný detail, ale až přesednete zpátky do obyčejného auta s elektrickým řízením, budete chtít vystoupit.
Pohonné ústrojí Symmetrical AWD má v tomto případě na starosti systém s variabilním rozdělováním točivého momentu mezi obě nápravy v poměru 45:55 ve prospěch zadních kol. Legacy GT se cítí dobře a má skvělou přilnavost jak v dlouhých táhlých zatáčkách, tak i na klikatých serpentinách, vždy ale v čisté stopě. Jakmile budete chtít na asfaltu jezdit dveřmi napřed, se zlou se potážete. Nebo zkuste počkat, až naprší a neuschne. Zadní náprava skvěle kopíruje tu přední a je doslova radost vodit „gétéčko“ ze zatáčky do zatáčky, kde je celková stabilita ještě umocněna dlouhým rozvorem.Spojení dvěstěpětašedesáti koňového boxeru v Subaru s automatickou a ještě k tomu jen pětistupňovou převodovkou zní hrozivě, v praxi ale tahle dvojice funguje bez problémů. Převody jsou delší, ale díky dostatku krouticího momentu téměř v jakýchkoliv otáčkách brzy zjistíte, že to ani nevadí a za pár dní vám to bude fuk. Zvlášť když máte možnost zabavit se i jinak a řadit sami pádly pod volantem. V manuálním režimu je volba rychlostí opravdu na vás a kick-down se při zašlápnutí plynu do koberečku nekoná, což u ostatních aut není samozřejmostí. Samotná změna převodů není bleskurychlá, ale rozhodně dostačující, přičemž platí, že podřazení dolů probíhá znatelně rychleji.VERDIKTSubaru Legacy 2.5 GT není jen hodně rychlý sedan, ale je to zároveň i dostatečně reprezentativní a nenápadný vůz pro každodenní používání. Magickým přepínačem mezi oběma osobnostmi je SI-DRIVE, který dokáže GT v mžiku proměnit z naštvaného pitbula v neškodného labradora. Přestože systém nezasahuje do nastavení podvozku, i ten odvádí v obou extrémech bravurní práci. Při ostré jízdě dlouho podrží, při pohodovém polykání kilometrů z vás pro změnu nevytřese žlučníkové, ledvinové či jiné kameny. Za Legacy GT zkrátka mluví činy a nikoliv provokativní loga na zádi.Jedná se takřka ve všech směrech o dotažené auto, jehož přednosti odhalíte až několika stovkách kilometrů. Pokud o novém Legacy GT uvažujete, musíte si pospíšit. Spolu s Imprezou WRX 265 jde totiž o modely splňující pouze emisní normu Euro IV a příští rok už se nebudou vyrábět. Tak tedy spěchejte, než dlouhé pařáty Unie dosáhnou i na „gétéčko“.
Nahlédnutí do ceníku: Nejnižší cena (2.0i Trend) 680 000 Kč Nejnižší cena s testovaným motorem 1 070 000 Kč Cena testovaného vozu (2.5 GT Sport) 1 070 000 Kč Výkony: Typ motoru přeplňovaný zážehový čtyřválec Objem motoru 2457 ccm Maximální výkon 195 kW/265 k při 5600 ot/min. Maximální točivý moment 350 Nm při 2400-5200 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h 6,2 s Maximální rychlost 245 km/h Převodovka Automatická pětistupňová Použité pneumatiky Bridgestone Potenza 225/45 R18 Ekologie a ekonomie provozu: Spotřeba ve městě 14,9 l/100 km Spotřeba mimo město 8,1 l/100 km Spotřeba kombinovaná 10,6 l/100 km Emise CO2 v kombinovaném provozu 250 g/km Rozměry a objemy: Délka 4730 mm Šířka 1780 mm Výška 1505 mm Rozvor 2750 mm Objem kufru (min/max) 486/1020 l Objem palivové nádrže 65 l Provozní hmotnost 1625 kgFacelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.