Také jste už od dětství přemýšleli, čím budete, až vyrostete a nemohli jste se rozhodnout, jestli dát přednost popeláři, kosmonautovi, nebo uznávanému fotbalistovi? A teď si představte, že by se vám všechny tyto sny vyplnily a smíchaly dohromady do jedné profese.
A právě takový se snaží být Peugeot Partner Tepee Outdoor. Za dlouhým názvem se totiž skrývá neotřelá směsice dodávky, rodinného MPV a auta pro volný čas s terénními prvky. Dokáže ale v běžném životě všechny tyto aspekty spojit v efektivně fungující celek? Nebo se Peugeot vydal cestou kompromisů a výsledkem je kočkopes?EXTERIÉRDesignu nelze vytknout zhola nic a málokdo by tipoval, že tenhle Partner původně vznikl jako dodávka k uspokojení náročných potřeb truhlářů, obkladačů, topenářů či malířů (pokojů). Tu samozřejmě nabízí Peugeot i nadále, my jsme ale vyzkoušeli jeho osobní variantu výrobcem indiánsky označovanou jako Tepee. Mimochodem věřili byste tomu, že první Partner se objevil už v roce 1997 a s menšími úpravami vydržel na trhu deset let? Teprve v roce 2008 přišla zbrusu nová generace, kterou tu dnes máme my.Protože bylo jedním z hlavních cílů při návrhu nového Partnera přiblížit jízdní vlastnosti osobním vozům, narostla jeho délka o 24 cm a zvětšil se i rozvor kol. Auto nyní působí mohutnějším, bytelnějším, ale zároveň i vyváženějším dojmem. Zaujme hlavně vysoká příď s rozměrnými světlomety doplněná ve variantě Outdoor stříbrně lakovaným rámem na jinak černém nárazníku. Obdobný prvek najdete i vzadu, kde má naopak náznak deflektoru za úkol opticky snižovat a rozbít jednolitou záď. Na ní totiž konstruktéři zůstali věrni doslova obrovskému víku kufru, se kterým je třeba počítat při parkování. Pokud zacouváte příliš blízko překážce, budete mít s jeho otevřením problémy.INTERIÉRAž se vám to ale povede, začnete mamutí vstup do zavazadelníku i jeho nízkou hranu milovat a nakládání jinak těžkých břemen se stane hračkou. Potřebujete zajet na chatu posekat trávník a nechce se vám demontovat sekačku na milion dílů? Tak jí prostě naložte tak, jak je a nemusíte přitom ani sklápět zadní sedačky. Je třeba odvézt manželku s dítětem do města a vy jste si nepřečetli manuál, jak v deseti krocích rychle a jednoduše složit dětský kočárek? Tak jej celý naložte do Partnera. Základní objem kufru 675 respektive 1350 litrů po střechu už si s tím poradí. Je i to málo? Vyjměte zadní řadu sedadel a dostanete se na rovné 3000 litrů, což stačí i na pořádání malých soukromých oslav. Tedy skoro. Nevýhodou je potom umístění rezervy zespodu vozu.K dalším benefitům dodávkového původu auta patří vysoký strop, který v našem případě obsadil příplatkový paket se čtyřmi pevnými střešními okny Zenith, středovou stropní přihrádkou a schránkou zavěšenou pod stropem zavazadlového prostoru, za který si Peugeot účtuje 21 tisíc korun. I když jsme se zpočátku báli absence zatahovací rolety pod střešními okny, obavy se nakonec ukázaly jako liché a ačkoliv test probíhal takřka v tropických vedrech, ani jednou naše mozky nepociťovaly přílišný sluneční žár.
Oproti minulé generaci se výrazně zlepšila pozice za volantem, která připomíná spíš moderní MPV než dodávku. Volant máte více před sebou než pod sebou, řadicí páku příjemně po ruce a možná až nečekaně se zvedla kvalita sedadel, která dostala i samostatné loketní opěrky. Jejich negativem je pozice fixovaná na polohu opěradla, takže jestliže si sedačku více položíte, změní se i úhel loketní opěrky. V prostoru mezi sedačkami překvapí objemný vyjímatelný box, do něhož bez problémů uskladníte i několik PET lahví. Na vrchu palubní desky se zase vyjímá displej navigace, který je součástí audio systému s Bluetooth handsfree a který si automobilka cení na ještě rozumných 22 tisíc.Odkládacích prostor je v interiéru dostatek a stejně tak ergonomie si zaslouží jedničku. Prakticky všechny ovladače včetně stahování oken jsou soustředěny doprostřed palubní desky a pakliže trpíte stejným zlozvykem jako já, tedy že jezdíte s rukou položenou na řadicí páce, máte veškeré prvky intuitivně na dosah zápěstí. Dokonce i ovladač systému Grip Control, o kterém si povíme později.MOTOR A SPOTŘEBANejvětší problém našeho Partnera se ovšem skrýval pod jeho kapotou. Ne že by snad benzínová šestnáctistovka VTi byla špatným motorem. Naopak, v rámci kategorie jde o jeden z nejlepších agregátů. Co si ale budeme nalhávat, do tohoto typu přibližovadel přece jen pasuje lépe vznětová motorizace. 88 kW (120 k) sice vypadá jako dostatečná zásoba výkonu, jeho maximum je ale dostupné až v 6000 otáčkách a stejně tak nejvyšší točivý moment 160 Nm až při 4250 ot./min.Takové hodnoty stačí na solidní dynamiku pouze tehdy, vezete-li vítr. Aby si ale někdo koupil Partnera a jezdil v něm osamocen, musel by být masochista. Tohle auto se pořizuje pro své velké užitečné zatížení, s jehož maximem se hmotnost vozu snadno přehoupne přes 2 tuny. A tam musíte motor pochopitelně držet pod krkem ve vysokých otáčkách, což se podepíše na hluku i spotřebě. My jsme jezdili v průměru za 8,1 l/100 km, s lehkou nohou a prázdným autem můžete atakovat i šestilitrovou hranici. Při ustálené stotřicítce točí motor na pětku 4000 otáček a řekne si o 9-9,5 litru. Spokojíte-li se se stodesítkou, apetit klesne k 8 litrům. Se zátěží jde spotřeba samozřejmě vzhůru.JÍZDNÍ VLASTNOSTIS ohledem na maximální objem zavazadelníku se jeví logické použití zadní tuhé nápravy se zkrutnou příčkou. Její nevýhodou je horší komfort na rozbitých okreskách, kde se při ostřejší jízdě nevyhnete lehkému odskočení zádě. Rozhodně ale nejde o nic tragického a při větším obsazení se daří tyto problémy minimalizovat. Většina majitelů Tepee ale s rodinou za zády raději zvolí klidnější tempo, kdy je jízdní pohodlí více než dostačující, přestože rázy se od větších nerovností přenášejí do karoserie více, než bychom si přáli. I ve vyšších rychlostech se peugeot chová stabilně a při dálničních přesunech otravuje jen absence „šestky“ a vyšší dunivý hluk od motoru ve vysokých otáčkách. Díky bohatému prosklení, velkému rejdu a přehledné karoserii si Partner počíná dobře i v městské džungli, kde vás před případnými průšvihy z přehlédnutí zachrání rozměrná zpětná zrcátka a od minule i znatelně tenčí A sloupky. Jen řazení je tradičně méně přesné s delšími drahami.
A protože tu máme super cool Outdoor verzi, vyrazili jsme i mimo zpevněné cesty. Oplastování a kryt pod motorem toho příliš nesvedou, a tak jsme byli zvědavi hlavně na systém Grip Control, který se poprvé objevil vloni v Peugeotu 3008. V principu jde o regulátor prokluzu kol, kdy je možné jejich jednotlivým přibrzďováním poslat točivý moment na kolo v záběru. Otočným ovladačem ne nepodobným tomu z Land Roveru volíte jeden z pěti režimů Standard, Písek, Bláto, Sníh a ESF off lišící se v povolené míře prokluzu.Za systém v Outdoor verzi vysypete z prasátka 16 tisíc a ve výbavě Premium necelých 20 tisíc korun. Přestože za ně dostanete i Mud and Snow pneumatiky, jeho přínosy jsou diskutabilní. Tam, kam jsme nevyjeli bez Grip Controlu, jsme se nevyškrábali ani s ním. A brát vůz jinam než na polní cestu, by byl od majitele tak jako tak nerozum.VERDIKTPeugeot Partner Tepee vás dokáže nadchnout svou všestranností. Za svěžím vzhledem se skrývá auto, pro které není problém přepravit dvojici dospělých cestujících, tři potomky v dětských sedačkách, hromadu harampádí a nesložený dětský kočárek najednou. Jen se pak nesmíte děsit podprůměrné dynamiky vozu vážícího přes 2 tuny, na které ani 88 kilowattová verze motoru 1.6 VTi nestačí. Jeho vysoko položené maximum točivého momentu není pro naloženého Partnera to pravé ořechové a nehledě na spotřebu odvede lepší službu nejsilnější naftové „hádéíčko“. Přestože nabídne o 10 k nižší výkon, v běžném provozu bude díky větší a lépe dostupné zásobě kroutícího momentu příjemnější.Verze Outdoor je podobnou „imidžovkou“ jako Roomster Scout. Z několika plastů navíc sice čiší duše dobrodruha, větší přírodní nástrahy než s obyčejným Partnerem s ním ale nezdoláte. A Grip Control? Ano, věříme, že se najdou situace, ve kterých systém pomůže, půjde ale o konkrétní podmínky dané aktuální situací. Pokud to s výlety mimo asfalt myslíte vážně, připlaťte si 140 tisíc za skutečnou čtyřkolku.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?