„Sakra, proč zrovna já, tohle je přece typická kabelka pro holky,“ říkal jsem si během přebírání testovacího vozu a začal pro podobné případy dumat nad rozšířením redakce o zástupkyni něžného pohlaví. „Aspoň, že volba nepadla na támhle ten červený,“ uklidňoval jsem se. Po pár kilometrech šly ale předsudky stranou a já (snad pro zdůraznění mužnosti) začal auto familiérně oslovovat Jára.
EXTERIÉR
Po stránce designu Jára ničím nepřekvapí. A to ani po faceliftu. Stále se jedná o takové to malé roztomiloušké autíško, díky čemuž imponuje hlavně ženám prakticky jakéhokoliv věku. Něco podobného se před léty podařilo i Peugeotu 206. Na necelých 380 cm délky karoserie je patrná snaha o co nejlepší obestavění prostoru bez zbytečných módních výstřelků. Relativně dlouhý rozvor, krátké převisy, bohaté prosklení. Zkrátka vše je funkční a nepříliš nápadité.
Druhá generace vozu se na starém kontinentě prodává už od roku 2005 a za tu dobu stihla poměrně zevšednět. Aby také ne, když jen za loňský rok se jich po celé Evropě prodalo na čtvrt milionu. U nás má kvůli domácí Fabii situaci poněkud složitější a dlouhodobě si ve srovnání s ní drží zhruba desetinový odbyt.
A facelift? Ten je natolik jemný, že si jej 9 lidí z 10 lidí ani nevšimne. A to možná zbylého jednoho ještě přeceňuji. Mírně zaoblenější jsou oba nárazníky, které dostaly ochranné lišty, kryty zadních svítilen mají lehce pozměněnou grafiku a… no a to je vlastně všechno.
INTERIÉR
Uvnitř vozu se modernizací nezměnilo téměř nic. Ztvárnění interiéru tak zůstalo velmi osobité a hravé se smyslem pro vzdušnost a dostatek prostoru. Pozice řidiče je vyšší a vzpřímenější, což zajišťuje (i díky štědrému prosklení) skvělý výhled všemi směry. Možná právě proto je Yaris vyhledávaným artiklem nejen mezi ženami, ale také starší populací, která u jiných aut může mít problémy s nastupováním či odhadem rozměrů při parkování. Škoda jen, že volant nelze nastavit i teleskopicky, takhle řízení leckdy připomíná spíš dodávku než malé auto do města. A příliš šťastné není ani ovládání palubního počítače na pravé straně sdružené přístrojové kapličky, ke které se kvůli tomu musíte dlouze natahovat. Plasty na palubní desce nepůsobí vysloveně špatným dojmem, ale jsou bohužel velmi náchylné na poškrábání. Stačí chvilka nepozornosti a rýha zůstane navěky.
V čem naopak Yaris vždy exceloval, byla nabídka vnitřního prostoru a variability. Prim v tomto ohledu hraje zadní řada sedadel. Ta je dělená v poměru 60:40, přičemž obě části lze nezávisle na sobě posouvat vpřed i vzad a případně jedním jednoduchým pohybem zcela sklopit. Díky tomu můžete nijak velký zavazadelník o objemu 272 litrů během pár vteřin zvětšit na 363 (posunutím celé řady dopředu) resp. 738 (sklopením sedadel) litrů. A chcete na nějaký čas zabavit své ratolesti? Zkuste jim schovat sladkost do přihrádek a pak říct jen: „Hledej, šmudlo“. Osobně jsem v interiéru napočítal 18 úložných prostorů, přičemž 6 je uzavíratelných.
MOTOR A SPOTŘEBA
Společně s faceliftem se pod kapotu Yarisu nastěhoval i nový čtyřválec 1,33 l. Ačkoliv spíše než slovo kapota budiž příhodnějším výrazem krytka motoru. Agregát pod označením Dual VVT-i ždíme z relativně nízkého objemu rovnou stovku japonských plnokrevníků, které dokážou malému Járovi udělit slušnou dynamiku. Abyste je ale popohnali plnou silou hyjé, musíte otáčky držet nad třemi a půl nebo ještě lépe nad čtyřmi tisíci. Teprve tam se totiž naplno projeví jejich bojovný temperament. Koneckonců maximum točivého momentu 132 Nm leží až na hranici 3800 ot./min.
Šestý převodový stupeň je v téhle kategorii aut spíše raritou a bez mučení se přiznám, že jsem na něj první dva tři dny nebezpečně často zapomínal a na dálnici zbytečně hnal motor nad čtyřtisícovou hranici. Díky šestce můžete při 130 km/h točit jen asi 3100 ot./min. a ulevit tak zejména svému sluchu, protože spotřeba nijak závratně neklesne. Stovka japonských ořů si řekne asi o 7 litrů na každých 100 km. Pokud zvolníte na 110km/h, apetit může spadnout někam k 5 litrům a otáčky ke 2800.
Testovaný Yaris byl vybaven i systémem Stop & Start, který má za úkol snížit spotřebu hlavně při popojíždění ve městě. Jak to funguje? Jednoduše. Zastavíte na křižovatce, vyřadíte rychlost a ve chvíli, kdy pouštíte spojku, motor zhasne. Jakmile znovu spojku sešlápnete, abyste zařadili, motor bleskově naskočí. Zdlouhavého startování s troubením netrpělivců za vámi se stresovat nemusíte. Stejně tak obavy z vybití baterie jsou liché. Elektronika vše bedlivě hlídá a motor nevypne. Járu nepřekvapíte ani při samovolném rozjezdu z kopce se sešlápnutou spojkou. Kvůli zajištění funkce posilovače brzd a řízení agregát okamžitě nastartuje. A pokud z nějakého důvodu systém nechce použít, stačí jej tlačítkem mezi předními sedadly deaktivovat.
Toyota udává, že Stop & Start začíná šetřit stáním delším než 3,5 sekundy, což je v podstatě na každém semaforu. Pro spořílky je navíc připraven časovač, který sčítá dobu, po kterou byl motor vypnut. My jsme při týdenním testu najeli něco málo přes 600 km a na jeho konci nám počítač ukazoval 56 minut. Vezmeme-li v úvahu, že si motor takového objemu řekne na volnoběh o nějakých sedm či osm deci na hodinu, jedná o úsporu zhruba 22 Kč. Je to hodně nebo málo? To už nechám na každém z vás.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Vzhledem k primárně městskému a příměstskému zaměření nelze od Yarise na okreskách čekat zázraky. Auto se poměrně naklání, řízení je přeposilované a ani zadní náprava s vlečnými rameny není to, co by vás nutilo vymetat apexy. Ale to by od Járy čekal málokdo. Na druhou stranu při vyšších rychlostech volant příjemně ztuhne a jet na dálničním limitu není ani při vyšším zatížení žádný problém. Zejména díky už zmíněné šestirychlostní převodovce neobtěžuje motor posádku ani zbytečným hlukem a se stokoňovým stádem lze bez problémů zrychlovat i za touto rychlostí. Jen je třeba více řadit.
Kde se naopak Yaris cítí jako ryba ve vodě, je město. Pokud se vám mimo něj vysmívají kdejaké Cayenny a "Kvé sedmičky", v intravilánu jim to oplatíte měrou více než vrchovatou. Přestože se nejedná o typicky městské auto (od toho má Toyota kolínské Aygo a nově i stylovku IQ), v mrštnosti a obratnosti nezůstává Jára o mnoho pozadu. Zejména díky velkému rejdu, krátkým převisům, bohatému prosklení a vyššímu posedu je při proplétání se městskou džunglí jedním z nejpříjemnějších aut B segmentu.
ZÁVĚR
Přestože Toyota Yaris vstoupila prodělaným faceliftem do druhé fáze svého života, neznamená to, že zestárla. Spíše dospěla. Nová třináctistovka pod kapotou je příjemným společníkem s dvojí tváří. Nedělá jí problémy takřka neslyšné převalování na hranici dvou tisíc otáček ani svižná jízda o dva či tři tisíce výš. A systém Stop & Start? Funguje? Ano, opravdu vám při městském courání může ušetřit nějaké to deci benzínu. Je třeba si však uvědomit, že jde stále o relativně nový technologický počin a je nasnadě otázka, zda vás ušetřené peníze nakonec stejně neopustí třeba na předčasnou výměnu baterie či některého z prvků samotného systému. Toyota je proslulá svou spolehlivostí, takže by vše měla mít do puntíku prověřené, ale dokud se systém neosvědčí v ostrém provozu, brouček Pochybník bude v hlavě zřejmě pořád hlodat.
Nahlédnutí do ceníku: | |
Nejnižší akční cena (1.0 l VVT-i 009) | 259 900 Kč |
Nejnižší akční cena s testovaným motorem | 294 900 Kč |
Akční cena | 294 900 Kč |
Výkony: | |
Motor | Atmosférický zážehový čtyřválec, 1329 cm3 |
Maximální výkon | 74 kW/100 k při 6000 ot/min. |
Maximální točivý moment | 132 Nm při 3800 ot/min. |
Zrychlení 0-100 km/h | 11,7 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Ekologie a ekonomie provozu: | |
Spotřeba kombinovaná | 5,1 l/100 km |
Spotřeba ve městě | 6,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l/100 km |
Emise CO2 | 120 g/km |
Rozměry a objemy: | |
Délka | 3785 mm |
Šířka | 1695 mm |
Výška | 1530 mm |
Rozvor | 2460 mm |
Objem kufru (min/max) | 272-363/738 l |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Pohotovostní hmotnost | 1135 kg |