REDAKČNÍ TEST: Oblíbený rodinný vůz Peugeot Partner (prodávaný rovněž pod názvem Citroen Berlingo) se letos dočkal nové generace - ta je od předchozí generace odlišena upraveným názvem Partner Tepee. V jejím rámci se prodává nejen klasická užitková verze a obvyklé rodinné provedení,
ale rovněž stále oblíbenější oplastované provedení, designově určené do lehkého terénu. A právě takovou verzi Peugeot Partner Tepee Outdoor s motorem 1.6 HDi o výkonu 66 kW/90 k jsme podrobili redakčnímu testu.
Proti předchozí generaci se Partner zvětšil - jak na délku, tak na šířku. Výsledkem je ještě více prostoru pro všech 5 cestujících i větší využitelnost a objem zavazadlového prostoru. Ten dosahuje hodnoty neuvěřitelných 675 litrů, pokud ale naložíte Partner po střechu, vejde se do něj až 1350 litrů nákladu! V celém voze je mnoho odkládacích schránek, jedna poměrně objemná dokonce přímo před řidičem na horní straně přístrojové desky. Vůz ve verzi Outdoor je standardně vybaven šestnáctipalcovými koly s pneumatikami o rozměru 215/55 R16, je vybaven spodním krytem motoru, efektním stříbrným oplastováním, zvýšenou světlou výškou a stříbrnými střešními ližinami.¨
To vše s motorizací 1.6 HDi 90k a pětistupňovou manuální převodovkou stojí 514900 Kč, a v ceně je již zahrnut palubní počítač s centrálním ukazatelem v kapličce nad rádiem, rádiem s CD/MP3 přehrávačem, manuální klimatizace či dvě loketní opěrky (samostatná pro sedadlo řidiče i spolujezdce).
Velice užitečnou zajímavostí je nejen polička nad slunečními clonami, ale především dvě lišty pod střechou, na které lze půoložit podlouhlé lehčí předměty a využít tak vyšší stavby vozu, aniž by zabíraly místo v zavazadlovém prostoru. Nosnost každé z lišt je 5kg, ale pro uložení například dvou skládacích piknikových křesílek to bohatě postačuje.
Vůz je vůbec neuvěřitelně praktický a prostorný. Samozřejmě v rámci dané třídy a úměrně stavbě vozu (například nakládání kol na střechu vozu je kvůli jeho vyšší stavbě vyložené trápení), ale to, co se povedlo v rámci testu do vozu naskládat, bylo k neuvěření. Posuďte sami - bez využití střešního nosiče se do vozu vešla dvě dětská kola, stan, kompletní výbava na kempování, tj. stolek, židličky, spacáky, karimatky, plynový vařič, spousta zavazadel s oblečením, potraviny - a k tomu tři dospělí a dvě děti s tzv. podsedáky.
Jízdní vlastnosti vozu se se zatížením prakticky nemění. Všemu dominuje příliš přeposilované řízení, takže řidič vůbec netuší, co se děje pod koly - s nulovou odezvou je prostě nutno počítat. Vůz ale navzdory vyšší stavbě statečně drží jízdní stopu, aniž by se v zatáčkách nadměrně nakláněl. Přejezd nerovností je pohodový a podvozek zůstává v klidu; vůbec se dá říci, že se podařilo nalézt optimální kompromis mezi pohodlím a jistými jízdními vlastnostmi.
Pod kapotou pracoval známý dieselový čtyřválec 1.6 HDi o výkonu 90 koní, jehož síla postačuje na přiměřenou dynamiku, ovšem nikterak dynamicky se s vozem jet nedá. Zato se ale odvděčuje tichým a kultivovaným chodem a především neuvěřitelně nízkou spotřebou. Ta dosahovala ve městě zhruba 6,5-7 litrů nafty na 100 kilometrů, na dálnici při rychlostech 120-130 km/h se pohybovala těsně nad šesti litry, a na okreskách při poklidné jízdě devadesátkou se dostala hluboko pod pět litrů na 100 kilometrů. Celkový průměr za 1200 ujetých kilometrů (přibližně 40 procent dálnice, 50 procent okresky a 10 procent město) se výsledek zastavil na skvělé hodnotě 5,4 l/100km, což je dokonce měné, než výrobcem uváděná kombinovaná spotřeba. S přihlédnutím k pětistupňové převodovce, uváděné maximální rychlosti jen 161 km/h a vyšší stavbě vozu jde opravdu o vynikající výsledek, který zaslouží absolutorium.
Při praktickém použití jsem zjistil dvě nepříliš pochopitelné skutečnosti. První je absence zásuvky 12V v zavazadlovém prostoru, takže jediná zásuvka je o řadicí páky typu "joystick". A druhou překvapující vlastností je nemožnost používat zásuvku bez běžícího motoru. Lépe řečeno - po zastavení běhu motoru ještě asi 5 minut zásuvka i rádio fungují, ale poté se na displeji objeví informace "entering economy mode" a navzdory zapnutému klíčku v zapalování je vypnuto napájení jak rádia, tak zásuvky - pokud tedy chcete například vysát interiér vysavačem napájeným z palubní sítě, čeká vás několikeré nastartování, nebo zbytečný běh motoru na volnoběh. Věřím ale, že tuto funkci je možno v servise deaktivovat.
Pokud hledáte rodinný vůz, je Peugeot Partner rozhodně žhavým tipem. Nabízí vynikající užitné vlastnosti, přiměřenou dynamiku i příznivou cenu (ovšem u sourozence Citroen Berlingo bývá cena ještě příznivější) a jako bonus získáte úsporný motor i jisté jízdní vlastnosti. Zdroj: www.auto-news.cz
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.