REDAKČNÍ TEST: Oblíbený rodinný vůz Peugeot Partner (prodávaný rovněž pod názvem Citroen Berlingo) se letos dočkal nové generace - ta je od předchozí generace odlišena upraveným názvem Partner Tepee. V jejím rámci se prodává nejen klasická užitková verze a obvyklé rodinné provedení,
ale rovněž stále oblíbenější oplastované provedení, designově určené do lehkého terénu. A právě takovou verzi Peugeot Partner Tepee Outdoor s motorem 1.6 HDi o výkonu 66 kW/90 k jsme podrobili redakčnímu testu.
Proti předchozí generaci se Partner zvětšil - jak na délku, tak na šířku. Výsledkem je ještě více prostoru pro všech 5 cestujících i větší využitelnost a objem zavazadlového prostoru. Ten dosahuje hodnoty neuvěřitelných 675 litrů, pokud ale naložíte Partner po střechu, vejde se do něj až 1350 litrů nákladu! V celém voze je mnoho odkládacích schránek, jedna poměrně objemná dokonce přímo před řidičem na horní straně přístrojové desky. Vůz ve verzi Outdoor je standardně vybaven šestnáctipalcovými koly s pneumatikami o rozměru 215/55 R16, je vybaven spodním krytem motoru, efektním stříbrným oplastováním, zvýšenou světlou výškou a stříbrnými střešními ližinami.¨
To vše s motorizací 1.6 HDi 90k a pětistupňovou manuální převodovkou stojí 514900 Kč, a v ceně je již zahrnut palubní počítač s centrálním ukazatelem v kapličce nad rádiem, rádiem s CD/MP3 přehrávačem, manuální klimatizace či dvě loketní opěrky (samostatná pro sedadlo řidiče i spolujezdce).
Velice užitečnou zajímavostí je nejen polička nad slunečními clonami, ale především dvě lišty pod střechou, na které lze půoložit podlouhlé lehčí předměty a využít tak vyšší stavby vozu, aniž by zabíraly místo v zavazadlovém prostoru. Nosnost každé z lišt je 5kg, ale pro uložení například dvou skládacích piknikových křesílek to bohatě postačuje.
Vůz je vůbec neuvěřitelně praktický a prostorný. Samozřejmě v rámci dané třídy a úměrně stavbě vozu (například nakládání kol na střechu vozu je kvůli jeho vyšší stavbě vyložené trápení), ale to, co se povedlo v rámci testu do vozu naskládat, bylo k neuvěření. Posuďte sami - bez využití střešního nosiče se do vozu vešla dvě dětská kola, stan, kompletní výbava na kempování, tj. stolek, židličky, spacáky, karimatky, plynový vařič, spousta zavazadel s oblečením, potraviny - a k tomu tři dospělí a dvě děti s tzv. podsedáky.
Jízdní vlastnosti vozu se se zatížením prakticky nemění. Všemu dominuje příliš přeposilované řízení, takže řidič vůbec netuší, co se děje pod koly - s nulovou odezvou je prostě nutno počítat. Vůz ale navzdory vyšší stavbě statečně drží jízdní stopu, aniž by se v zatáčkách nadměrně nakláněl. Přejezd nerovností je pohodový a podvozek zůstává v klidu; vůbec se dá říci, že se podařilo nalézt optimální kompromis mezi pohodlím a jistými jízdními vlastnostmi.
Pod kapotou pracoval známý dieselový čtyřválec 1.6 HDi o výkonu 90 koní, jehož síla postačuje na přiměřenou dynamiku, ovšem nikterak dynamicky se s vozem jet nedá. Zato se ale odvděčuje tichým a kultivovaným chodem a především neuvěřitelně nízkou spotřebou. Ta dosahovala ve městě zhruba 6,5-7 litrů nafty na 100 kilometrů, na dálnici při rychlostech 120-130 km/h se pohybovala těsně nad šesti litry, a na okreskách při poklidné jízdě devadesátkou se dostala hluboko pod pět litrů na 100 kilometrů. Celkový průměr za 1200 ujetých kilometrů (přibližně 40 procent dálnice, 50 procent okresky a 10 procent město) se výsledek zastavil na skvělé hodnotě 5,4 l/100km, což je dokonce měné, než výrobcem uváděná kombinovaná spotřeba. S přihlédnutím k pětistupňové převodovce, uváděné maximální rychlosti jen 161 km/h a vyšší stavbě vozu jde opravdu o vynikající výsledek, který zaslouží absolutorium.
Při praktickém použití jsem zjistil dvě nepříliš pochopitelné skutečnosti. První je absence zásuvky 12V v zavazadlovém prostoru, takže jediná zásuvka je o řadicí páky typu "joystick". A druhou překvapující vlastností je nemožnost používat zásuvku bez běžícího motoru. Lépe řečeno - po zastavení běhu motoru ještě asi 5 minut zásuvka i rádio fungují, ale poté se na displeji objeví informace "entering economy mode" a navzdory zapnutému klíčku v zapalování je vypnuto napájení jak rádia, tak zásuvky - pokud tedy chcete například vysát interiér vysavačem napájeným z palubní sítě, čeká vás několikeré nastartování, nebo zbytečný běh motoru na volnoběh. Věřím ale, že tuto funkci je možno v servise deaktivovat.
Pokud hledáte rodinný vůz, je Peugeot Partner rozhodně žhavým tipem. Nabízí vynikající užitné vlastnosti, přiměřenou dynamiku i příznivou cenu (ovšem u sourozence Citroen Berlingo bývá cena ještě příznivější) a jako bonus získáte úsporný motor i jisté jízdní vlastnosti. Zdroj: www.auto-news.cz
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.