Ford má s velkými rodinnými vozy typu MPV bohaté zkušenosti díky starému modelu Galaxy a Focusu ve verzi C-Max. Moderní trendy však velí: i velké MPV musí být sporťák.
Pro novou generaci Galaxy proto Ford připravil i sportovního sourozence pokřtěného S-Max. Tak jako malé MPV C-Max je zvýšeným Focusem, velké MPV S-Max je zvýšeným Mondeem. Motory jsou stejné jako u Mondea, vnější rozměry (kromě výšky) a rozvor i rozchod jsou také stejné. Z dalších společných vlastností mnoho nezbývá, kromě elektronických pomocníků.
Oproti Galaxy je S-Max o 5 cm kratší, o 14 cm nižší, šířka je stejná. Cestujícím přináší Galaxy o trochu více místa, S-Max zato nabízí mnohem více zážitků řidiči. Podvozek S-Maxe je snížený a o poznání tvrdší. S nižším těžištěm umožňuje mnohem sportovnější jízdu.
Vzhled Všechna tři nová MPV od Forda jsou si na první pohled možná až příliš podobna. Malého C-Maxe rozpoznáte, když vedle něj stojí jeden z větších vrstevníků. C-Max a Galaxy se moc neliší ve velikosti, ale v tváři. Ten seriózní a uhlazený vůz, to je Galaxy. Mladší S-Max je ten dravec vedle, ten s těmi bodovými mlhovkami, které dostal, aby velké mlhovky z nárazníků udělaly prostor pro otvory přivádějící vzduch k brzdám. A horký vzduch je z blatníků zase odváděn - ale pozor, zaslepené výdechy jsou tu jen na ozdobu, avšak velmi zdařilou. Oběma velkým MPV sluší a výhledu zevnitř pomáhají nízko posazená skla předních dveří, včetně trojúhelníků mezi předními sloupky. Za ty se mimochodem auto nebo chodec schovají docela dobře, ale na to si řidič dnešního MPV holt musí dávat pozor. Záď obou vozů se liší zejména větším zavazadlovým prostorem, a proto svislými dveřmi u modelu Galaxy. Slušivá jsou tmavá boční skla i sloupky. Atraktivnější vzhled S-Maxe je dotvářen více zkosenými předními světlomety, nižší střechou a výraznějšími prolisy bočních dveří. A samozřejmě novým designem litých kol, obutých v létě do nízkoprofilových pneumatik Continental SportContact 2 (235/45/18), jejichž tvrdá směs se výborně osvědčila už u Focusu ST. Interiér Z pohledu řidiče se interiér hodně podobá Mondeu, a vůbec všem novým vozům od Forda. Nutno uznat, že je zdařilý a hlavně praktický. Ovládací prvky všeho možného jsou u nových fordů nejintuitivnější, s jakými jsme se kdy setkali – od elektricky perfektně nastavitelných sedadel, přes ovládání rádia až po tempomat. Jediným překvapivým prvkem je v S-Maxovi i v Galaxy ruční brzda. Ano, opravdu je to ruční brzda, není to letecká páka k ovládání plynu. Všechna tlačítka a ovládací kolečka jsou dobře označená a na první pohled, ba dokonce na první nahmatání bez dívání je jasné, k čemu daný ovladač slouží. I jejich rozmístění je praktické a není jich zbytečně mnoho, přitom nejsou různé funkce za každou cenu skryty pod společnými ovladači. Kdo má zkušenosti s vozy Ford, bude okamžitě jako doma, a pro koho je Ford novinkou, ten se seznámí brzy a bez nepříjemného zkoumání. Řadící páka včetně kroužku pro řazení zpátečky je velmi příjemná, i když je pravda, že na dnešní dobu má dlouhé dráhy, navíc je řazení poněkud gumové a nepřesné. Je to i tím, že je v porovnání s Mondeem poměrně vysoko, ale hledat „kvalty“ rozhodně nebudete. Vynikající z hlediska ovládacích prvků k rádiu, palubnímu počítači a tempomatu je ve všech směrech nastavitelný volant. Jeho držení však nemusí každému vyhovovat, zejména řidičům, kteří mají rádi tlusté volanty. Použitý materiál je, stejně jako ve zbytku interiéru, kvalitní a příjemný. Pochvalu si zaslouží tvrdá a dobře tvarovaná sedadla, navíc nastavitelná na opravdu jakoukoliv postavu. Sice moc nevedou, ale o to pohodlněji se můžete usadit, ostatně zase tak sportovní průjezd serpentinami jako ve Focusu vás nečeká. Co se Fordovi v interiérech nejnovější generace vozů oproti předchůdcům povedlo, to jsou ventilátory. Ani na nejrychlejší režim moc nehlučí, přitom foukají rychle a lze je natočit do vhodných směrů. Zavazadlový prostor je jako u každého MPV obrovský. Jeho objem činí pěkných 775 l a při sklopení zadních sedadel úctyhodných 2000 l. Co je podstatné, že na bocích ani kolem zadních dveří nic nepřekáží, a ještě jsou k dispozici zavírací přihrádky na bocích a samozřejmě zasouvací roleta. Galaxy a S-Max navíc nabízí vysouvací plošinu s nosností 120 kg, která pomůže při převážení delších věcí. Rezervu nehledejte, místo ní najdete v podlaze před pravou zadní sedačkou „fleky“. Až vás s některým novým fordem potká defekt, raději doporučujeme zavolat odtahovku! Výbava Už jsme se zmínili o palubním počítači. Přes něj se v přehledných nabídkách dá pomocí tlačítek na volantu dostat k nastavení všech elektronických pomocníků, i těch, které lze nastavovat pomocí jiných, jednoúčelových tlačítek. Palubní počítač je tady výrazně lepší než u menších vozů, už díky obrovskému displeji. Dobře poslouží k ovládání rádia nebo třeba k zobrazování libovolných aktuálních údajů o vozidle za jízdy. Vedle obřího displeje už na palubní desce mnoho místa nezbývá, a snad i proto Ford připravil jedny z nejpřehlednějších budíků. Chválou na digitální ovládací prvky můžeme pokračovat u klimatizace, větrání a topení, včetně vyhřívání předních sedadel, nebo u nastavování zpětných zrcátek. Co se týče dalších elektronických pomocníků, musíme rozhodně zmínit tempomat, stejně jako u Mondea rozšířený o radar, díky kterému udržuje vzdálenost za před vámi jedoucím vozidlem. Samozřejmostí u dnešního MPV jsou parkovací asistenti. Na jedničku s hvězdičkou si Ford počíná v oblasti svícení, zejména v zimním období tak důležité. Přední světlomety vozů Ford dnes patří k nejlepším a stejně jako u vozů Volvo se natáčí podle natočení volantu, navíc v nejostřejších zatáčkách svítí do stran pomocné světlomety umístěné ve zpětných zrcátkách. Ty vám slabším světlem pomohou i při nočním nastupování a vystupování předními dveřmi. Motor Dostáváme se k tomu nejlepšímu, k motoru. Pod kapotou testovaného S-Maxe spokojeně klapaly čtyři válce motoru TDCi Duratorq o objemu 2 litry s výkonem 103 kW. Výrobce udává zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 10,2s a musíme spokojeně potvrdit, že to TDCi s takřka dvoutunovým břemenem opravdu dokáže. Dynamika motoru v rychlostech do 100-120 km/h je skvělá a na hmotnost vozu obdivuhodná. Ve vyšších rychlostech jsme, stejně jako u o dva metráky lehčího Mondea se stejným motorem, pozorovali citelnou ztrátu chuti do života, ale na rychlost trochu přes 200 km/h se díky šestistupňové převodovce i tak dostanete. Zvuk motoru TDCi pořád trochu připomíná traktory koncernu VW, i když je nesrovnatelně jemnější a tišší a u S-Maxe velmi dobře tlumený. Udávaná spotřeba 5,4 l/100 km mimo město není při normální jízdě moc reálná, ale dosáhnout jí lze. I kombinovaná spotřeba bude o něco vyšší než udává výrobce, při rozumné jízdě jsme se běžně pohybovali mezi sedmi a osmi litry, což ovšem vzhledem k hmotnosti a velikosti vozu není vůbec špatné. Co je horší, že spotřeba oproti konkurentům TDi nebo JTD dramaticky naroste ve velkých dálničních rychlostech nad 150 km/h. Jízdní vlastnosti Nový S-Max se neřídí špatně. Na svoji velikost a vůbec na MPV se vydařil sportovní charakter, ovšem v živé paměti máme Seata Alteu XL, ve kterém jsme se přecejen cítili o něco jistěji. Podvozek obou vozů je na rodinný MPV poměrně tvrdý, ale u S-Maxe se nám mnohem hůře hledaly hranice možností. Vlastně jsme neměli odvahu k jejich hledání. Samozřejmě, zvětšená Altea je pořád o 30 cm kratší a o něco nižší, a hlavně téměř o tři metráky lehčí. Ale jízdní vlastnosti jsou důvod, proč bychom rozhodně nevolili Galaxy, se kterým se už opravdu musí jezdit jako s autobusem. Na našich křivolakých a hrbolatých cestách se však S-Max chová velmi slušně. Nerovnosti žehlí stejně snadno jako všechny dnešní fordy, jen by se na rozdíl od těch nižších dal v serpentinách převrátit. Musíte také mnohem více přemýšlet o vzdálenosti za ostatními vozidly. Brzdy totiž sice fungují skvěle i v nejnepříjemnějších situacích, ale těžký náklad je znát a tak rychle jako s malým autem rozhodně nezastavíte, zejména z kopce už musíte hodně předvídat. Závěr Ford S-Max je mezi vozy typu MPV mladým a především moderním krasavcem. Uvažujete-li o velkém MPV, rozhodně jej nevynechejte. Ford nabízí výborné podvozky a od spolupráce s Peugeotem i solidní turbodieslové motory. V závěru si však čistě za sebe dovolím prohlásit, že S-Max není tou správnou volbou pro rodinu, a vlastně pro nikoho. Vyjmenoval jsem tu spoustu dobrých vlastností, pod které se mohu podepsat, ale od motoru jsem očekával menší spotřebu a od podvozku bezpečnější sportovní zážitek. Vlastně za to nemohou skvělý motor ani ještě skvělejší podvozek, ale velikost a hmotnost vozu. Co je tedy slibovaným závěrem? S-Max nemá chybu, až na to, že je větší a těžší, než by vůz pro pět osob měl být.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.