Ford má s velkými rodinnými vozy typu MPV bohaté zkušenosti díky starému modelu Galaxy a Focusu ve verzi C-Max. Moderní trendy však velí: i velké MPV musí být sporťák.
Pro novou generaci Galaxy proto Ford připravil i sportovního sourozence pokřtěného S-Max. Tak jako malé MPV C-Max je zvýšeným Focusem, velké MPV S-Max je zvýšeným Mondeem. Motory jsou stejné jako u Mondea, vnější rozměry (kromě výšky) a rozvor i rozchod jsou také stejné. Z dalších společných vlastností mnoho nezbývá, kromě elektronických pomocníků.
Oproti Galaxy je S-Max o 5 cm kratší, o 14 cm nižší, šířka je stejná. Cestujícím přináší Galaxy o trochu více místa, S-Max zato nabízí mnohem více zážitků řidiči. Podvozek S-Maxe je snížený a o poznání tvrdší. S nižším těžištěm umožňuje mnohem sportovnější jízdu.
Vzhled Všechna tři nová MPV od Forda jsou si na první pohled možná až příliš podobna. Malého C-Maxe rozpoznáte, když vedle něj stojí jeden z větších vrstevníků. C-Max a Galaxy se moc neliší ve velikosti, ale v tváři. Ten seriózní a uhlazený vůz, to je Galaxy. Mladší S-Max je ten dravec vedle, ten s těmi bodovými mlhovkami, které dostal, aby velké mlhovky z nárazníků udělaly prostor pro otvory přivádějící vzduch k brzdám. A horký vzduch je z blatníků zase odváděn - ale pozor, zaslepené výdechy jsou tu jen na ozdobu, avšak velmi zdařilou. Oběma velkým MPV sluší a výhledu zevnitř pomáhají nízko posazená skla předních dveří, včetně trojúhelníků mezi předními sloupky. Za ty se mimochodem auto nebo chodec schovají docela dobře, ale na to si řidič dnešního MPV holt musí dávat pozor. Záď obou vozů se liší zejména větším zavazadlovým prostorem, a proto svislými dveřmi u modelu Galaxy. Slušivá jsou tmavá boční skla i sloupky. Atraktivnější vzhled S-Maxe je dotvářen více zkosenými předními světlomety, nižší střechou a výraznějšími prolisy bočních dveří. A samozřejmě novým designem litých kol, obutých v létě do nízkoprofilových pneumatik Continental SportContact 2 (235/45/18), jejichž tvrdá směs se výborně osvědčila už u Focusu ST. Interiér Z pohledu řidiče se interiér hodně podobá Mondeu, a vůbec všem novým vozům od Forda. Nutno uznat, že je zdařilý a hlavně praktický. Ovládací prvky všeho možného jsou u nových fordů nejintuitivnější, s jakými jsme se kdy setkali – od elektricky perfektně nastavitelných sedadel, přes ovládání rádia až po tempomat. Jediným překvapivým prvkem je v S-Maxovi i v Galaxy ruční brzda. Ano, opravdu je to ruční brzda, není to letecká páka k ovládání plynu. Všechna tlačítka a ovládací kolečka jsou dobře označená a na první pohled, ba dokonce na první nahmatání bez dívání je jasné, k čemu daný ovladač slouží. I jejich rozmístění je praktické a není jich zbytečně mnoho, přitom nejsou různé funkce za každou cenu skryty pod společnými ovladači. Kdo má zkušenosti s vozy Ford, bude okamžitě jako doma, a pro koho je Ford novinkou, ten se seznámí brzy a bez nepříjemného zkoumání. Řadící páka včetně kroužku pro řazení zpátečky je velmi příjemná, i když je pravda, že na dnešní dobu má dlouhé dráhy, navíc je řazení poněkud gumové a nepřesné. Je to i tím, že je v porovnání s Mondeem poměrně vysoko, ale hledat „kvalty“ rozhodně nebudete. Vynikající z hlediska ovládacích prvků k rádiu, palubnímu počítači a tempomatu je ve všech směrech nastavitelný volant. Jeho držení však nemusí každému vyhovovat, zejména řidičům, kteří mají rádi tlusté volanty. Použitý materiál je, stejně jako ve zbytku interiéru, kvalitní a příjemný. Pochvalu si zaslouží tvrdá a dobře tvarovaná sedadla, navíc nastavitelná na opravdu jakoukoliv postavu. Sice moc nevedou, ale o to pohodlněji se můžete usadit, ostatně zase tak sportovní průjezd serpentinami jako ve Focusu vás nečeká. Co se Fordovi v interiérech nejnovější generace vozů oproti předchůdcům povedlo, to jsou ventilátory. Ani na nejrychlejší režim moc nehlučí, přitom foukají rychle a lze je natočit do vhodných směrů. Zavazadlový prostor je jako u každého MPV obrovský. Jeho objem činí pěkných 775 l a při sklopení zadních sedadel úctyhodných 2000 l. Co je podstatné, že na bocích ani kolem zadních dveří nic nepřekáží, a ještě jsou k dispozici zavírací přihrádky na bocích a samozřejmě zasouvací roleta. Galaxy a S-Max navíc nabízí vysouvací plošinu s nosností 120 kg, která pomůže při převážení delších věcí. Rezervu nehledejte, místo ní najdete v podlaze před pravou zadní sedačkou „fleky“. Až vás s některým novým fordem potká defekt, raději doporučujeme zavolat odtahovku! Výbava Už jsme se zmínili o palubním počítači. Přes něj se v přehledných nabídkách dá pomocí tlačítek na volantu dostat k nastavení všech elektronických pomocníků, i těch, které lze nastavovat pomocí jiných, jednoúčelových tlačítek. Palubní počítač je tady výrazně lepší než u menších vozů, už díky obrovskému displeji. Dobře poslouží k ovládání rádia nebo třeba k zobrazování libovolných aktuálních údajů o vozidle za jízdy. Vedle obřího displeje už na palubní desce mnoho místa nezbývá, a snad i proto Ford připravil jedny z nejpřehlednějších budíků. Chválou na digitální ovládací prvky můžeme pokračovat u klimatizace, větrání a topení, včetně vyhřívání předních sedadel, nebo u nastavování zpětných zrcátek. Co se týče dalších elektronických pomocníků, musíme rozhodně zmínit tempomat, stejně jako u Mondea rozšířený o radar, díky kterému udržuje vzdálenost za před vámi jedoucím vozidlem. Samozřejmostí u dnešního MPV jsou parkovací asistenti. Na jedničku s hvězdičkou si Ford počíná v oblasti svícení, zejména v zimním období tak důležité. Přední světlomety vozů Ford dnes patří k nejlepším a stejně jako u vozů Volvo se natáčí podle natočení volantu, navíc v nejostřejších zatáčkách svítí do stran pomocné světlomety umístěné ve zpětných zrcátkách. Ty vám slabším světlem pomohou i při nočním nastupování a vystupování předními dveřmi. Motor Dostáváme se k tomu nejlepšímu, k motoru. Pod kapotou testovaného S-Maxe spokojeně klapaly čtyři válce motoru TDCi Duratorq o objemu 2 litry s výkonem 103 kW. Výrobce udává zrychlení z nuly na 100 km/h za pouhých 10,2s a musíme spokojeně potvrdit, že to TDCi s takřka dvoutunovým břemenem opravdu dokáže. Dynamika motoru v rychlostech do 100-120 km/h je skvělá a na hmotnost vozu obdivuhodná. Ve vyšších rychlostech jsme, stejně jako u o dva metráky lehčího Mondea se stejným motorem, pozorovali citelnou ztrátu chuti do života, ale na rychlost trochu přes 200 km/h se díky šestistupňové převodovce i tak dostanete. Zvuk motoru TDCi pořád trochu připomíná traktory koncernu VW, i když je nesrovnatelně jemnější a tišší a u S-Maxe velmi dobře tlumený. Udávaná spotřeba 5,4 l/100 km mimo město není při normální jízdě moc reálná, ale dosáhnout jí lze. I kombinovaná spotřeba bude o něco vyšší než udává výrobce, při rozumné jízdě jsme se běžně pohybovali mezi sedmi a osmi litry, což ovšem vzhledem k hmotnosti a velikosti vozu není vůbec špatné. Co je horší, že spotřeba oproti konkurentům TDi nebo JTD dramaticky naroste ve velkých dálničních rychlostech nad 150 km/h. Jízdní vlastnosti Nový S-Max se neřídí špatně. Na svoji velikost a vůbec na MPV se vydařil sportovní charakter, ovšem v živé paměti máme Seata Alteu XL, ve kterém jsme se přecejen cítili o něco jistěji. Podvozek obou vozů je na rodinný MPV poměrně tvrdý, ale u S-Maxe se nám mnohem hůře hledaly hranice možností. Vlastně jsme neměli odvahu k jejich hledání. Samozřejmě, zvětšená Altea je pořád o 30 cm kratší a o něco nižší, a hlavně téměř o tři metráky lehčí. Ale jízdní vlastnosti jsou důvod, proč bychom rozhodně nevolili Galaxy, se kterým se už opravdu musí jezdit jako s autobusem. Na našich křivolakých a hrbolatých cestách se však S-Max chová velmi slušně. Nerovnosti žehlí stejně snadno jako všechny dnešní fordy, jen by se na rozdíl od těch nižších dal v serpentinách převrátit. Musíte také mnohem více přemýšlet o vzdálenosti za ostatními vozidly. Brzdy totiž sice fungují skvěle i v nejnepříjemnějších situacích, ale těžký náklad je znát a tak rychle jako s malým autem rozhodně nezastavíte, zejména z kopce už musíte hodně předvídat. Závěr Ford S-Max je mezi vozy typu MPV mladým a především moderním krasavcem. Uvažujete-li o velkém MPV, rozhodně jej nevynechejte. Ford nabízí výborné podvozky a od spolupráce s Peugeotem i solidní turbodieslové motory. V závěru si však čistě za sebe dovolím prohlásit, že S-Max není tou správnou volbou pro rodinu, a vlastně pro nikoho. Vyjmenoval jsem tu spoustu dobrých vlastností, pod které se mohu podepsat, ale od motoru jsem očekával menší spotřebu a od podvozku bezpečnější sportovní zážitek. Vlastně za to nemohou skvělý motor ani ještě skvělejší podvozek, ale velikost a hmotnost vozu. Co je tedy slibovaným závěrem? S-Max nemá chybu, až na to, že je větší a těžší, než by vůz pro pět osob měl být.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.