Cestou necestou, polem nepolem, jedu za tebou, velkým Bavorákem.... asi tak by se dala popsat nová X5 v našem krátkém redakčním testu, zkrátka na Mig 21 a jejich „malotraktor“ rychle zapomeňte.
Bmw je automobilkou, která vždy nabízela něco víc než většina ostatních automobilek a v dnešním testu tomu nebude jinak. Dřív než se vrhneme k novinkám, kladům a záporům nové X5, zveřejníme napřed její cenu, v základní výbavě pořídíte X5 s 3,0d za 1,55 mil. Kč, náš vůz měl cenovku 1,9 mil Kč. Pro většinu z vás to není zrovna málo, a jestli si tuto cenu X5 opravdu zaslouží už posuďte sami.
Design: Přestože nová X5 nemá s původní verzi nic společného, její tvary jasně napovídají s kým máte tu čest, snad jen záď trochu připomíná menší X3. Přední část působí zmateně, několik prolínajících se tvarů se nám však ve výsledku líbí, stejně jako bi-xenonové světlomety s angel-eyes kroužky. Zadní část je potom uhlazenější a podstatně vyváženější. Boční část zdobí především 18-ti palcová kola a obří zpětná zrcátka. S délkou 4.854mm a šířkou 1.933mm (se zrcátky 2.197mm) budete jen těžko hledat místo k parkování.
Interiér:
Jízdní vlastnosti: Start! Ze spánku probudíte šest válců v řadě o objemu 3,0 l. Zvuk motoru venku i uvnitř je naprosto minimální a o tom že sedíte v dieselu nemáte ani páru. Zvláštní řadící pákou nastavíme „D“ a pomalu se rozjíždíme, vše jde velmi hladce a aktivní řízení vám přizpůsobí otáčky volantu dle potřeby. Problém však nastává s výhledem, ano, cítíte se sice velmi bezpečně a oproti ostatním pinďourům kolem vás nafoukaněji, ale optimální přehled po stranách a vzadu zkrátka nemáte, naštěstí sedíte v Bmw, které budí dostatek respektu pro ostatní účastníky provozu, kteří vás, ač neradi, pustí před vás. To ovšem neplatí na úzké cestě, kdy se před vámi v protisměru objeví kamion, v tu ránu sklapnete uši a sklidíte se ke svodidlům.
Taky si často kladete otázku zda je lepší benzín nebo diesel? Příznivci benzínu možná budou namítat, že nafta patří do kamen, ale tato doba je dávno pryč a ten, kdo se nesvezl v pořádném dieselu neví oč je řeč, s 2,2 tuny těžkou X5 budete snadno předjíždět dvakrát lehčí vozy, 3,0 diesel s 235 koňmi a mamutím kroutícím momentem 520 Nm nabízí nečekanou dynamiku. Po městě si hravě ševelí motor v 1.500 ot/min a s lehkou nohou přeřazuje již ve 2.000 tis ot/min, stačí však prudce šlápnout na plyn a automatika podřadí až o dva stupně dolů a zátah vás tlačí do sedaček až k hranici 150 km/h, poté už je X5 trochu lenivější, ale na 200 km/h ji netřeba příliš přemlouvat. Paradoxem je, že vám to ani nepříjde, ve 160ti máte pocit, že jedete sotva 120 km/h, zkrátka odhlučnění a obtékání vzduchu kolem sloupků odvedli u Bmw na výbornou. Hodnota naši spotřeby dle palubního počítače byla 11,5 litru, přičemž na dálnici s předpisovou rychlostí vykazovala aktuálně 8 l/100km.
V zatáčkách je X5 trochu nervózní a řidič se příliš nevrhá do nějakých ostrých nájezdů, přestože ve skutečnosti dokáže projet zatáčku velmi rychle a jen prudké změny směru ho nutí k přetáčivosti, kterou v případě nebezpečí srovná stabilizace. Nerovnosti zvládá X5 na jedničku, podvozek je tak akorát tvrdý pro dobrou stabilitu vozu a tak akorát měkký pro polní cestu.
U všech modelů X5 naleznete inovativní šestistupňovou automatickou převodovku Steptronic, která je spojena s pohonem všech kol X-drive, její řazení je opravdu bleskurychlé, výjimkou je kick-down s podřazením o dva stupně dolů, kdy je lepší dát režim „S“ nebo vlastní řazení + / -. Kvalitu potvrzuje i okamžitou reakcí na rychlé prošlapávání plynu vícekrát za sebou. Brzdy mají rychlý nástup, dlouhou dráhu a kladou stále větší odpor, díky tomu snadno naleznete hranici před zablokováním kol.
Závěr: Bmw X5 3,0d je výborným společníkem za všech okolností, s i-Drivem si budete krátit dlouhé chvíle v městské zácpě a s pružným motorem se prohánět po dálnici. X5 také pohodlně přepraví rodinu a spoustu zavazadel třeba na váš oblíbený zasněžený vrcholek a s jeho designem se nikde neztratíte. Jedním z mála záporu zůstává velikost vozu a horší výhled, v některých situacích potom jeho dominance, která svádí pohledy ostatních řidičů.
foto: Martin Kovalčík
za zapůjčení děkujeme fa. RENOCAR BMW. Více o BMW, aktuální nabídky a ceny najdete na www.renocar.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.