Cestou necestou, polem nepolem, jedu za tebou, velkým Bavorákem.... asi tak by se dala popsat nová X5 v našem krátkém redakčním testu, zkrátka na Mig 21 a jejich „malotraktor“ rychle zapomeňte.
Bmw je automobilkou, která vždy nabízela něco víc než většina ostatních automobilek a v dnešním testu tomu nebude jinak. Dřív než se vrhneme k novinkám, kladům a záporům nové X5, zveřejníme napřed její cenu, v základní výbavě pořídíte X5 s 3,0d za 1,55 mil. Kč, náš vůz měl cenovku 1,9 mil Kč. Pro většinu z vás to není zrovna málo, a jestli si tuto cenu X5 opravdu zaslouží už posuďte sami.
Design: Přestože nová X5 nemá s původní verzi nic společného, její tvary jasně napovídají s kým máte tu čest, snad jen záď trochu připomíná menší X3. Přední část působí zmateně, několik prolínajících se tvarů se nám však ve výsledku líbí, stejně jako bi-xenonové světlomety s angel-eyes kroužky. Zadní část je potom uhlazenější a podstatně vyváženější. Boční část zdobí především 18-ti palcová kola a obří zpětná zrcátka. S délkou 4.854mm a šířkou 1.933mm (se zrcátky 2.197mm) budete jen těžko hledat místo k parkování.
Interiér: Přes velké přední dveře se snadno usadíte za volant, příjemný zvukový projev jejich zavření a vůně nového vozu vám udělá radost, stejně jako kvalitní materiály kolem vás a spousta odkládacích prostorů. Bohatá výbava neustále nutí člověka zkoumat nové funkce a ve chvíli kdy spatříte stříbrné kolečko vedle páky máte o zábavu postaráno. i-Drivem můžete ovládat prakticky cokoliv, od klimatizace, rádio, stopky až po navigaci či nastavení vašeho telefonu pomocí bluetooth. Teď stačí jen zasunou klíč pro identifikaci a zmáčknout tlačítko start.
Jízdní vlastnosti: Start! Ze spánku probudíte šest válců v řadě o objemu 3,0 l. Zvuk motoru venku i uvnitř je naprosto minimální a o tom že sedíte v dieselu nemáte ani páru. Zvláštní řadící pákou nastavíme „D“ a pomalu se rozjíždíme, vše jde velmi hladce a aktivní řízení vám přizpůsobí otáčky volantu dle potřeby. Problém však nastává s výhledem, ano, cítíte se sice velmi bezpečně a oproti ostatním pinďourům kolem vás nafoukaněji, ale optimální přehled po stranách a vzadu zkrátka nemáte, naštěstí sedíte v Bmw, které budí dostatek respektu pro ostatní účastníky provozu, kteří vás, ač neradi, pustí před vás. To ovšem neplatí na úzké cestě, kdy se před vámi v protisměru objeví kamion, v tu ránu sklapnete uši a sklidíte se ke svodidlům.
Taky si často kladete otázku zda je lepší benzín nebo diesel? Příznivci benzínu možná budou namítat, že nafta patří do kamen, ale tato doba je dávno pryč a ten, kdo se nesvezl v pořádném dieselu neví oč je řeč, s 2,2 tuny těžkou X5 budete snadno předjíždět dvakrát lehčí vozy, 3,0 diesel s 235 koňmi a mamutím kroutícím momentem 520 Nm nabízí nečekanou dynamiku. Po městě si hravě ševelí motor v 1.500 ot/min a s lehkou nohou přeřazuje již ve 2.000 tis ot/min, stačí však prudce šlápnout na plyn a automatika podřadí až o dva stupně dolů a zátah vás tlačí do sedaček až k hranici 150 km/h, poté už je X5 trochu lenivější, ale na 200 km/h ji netřeba příliš přemlouvat. Paradoxem je, že vám to ani nepříjde, ve 160ti máte pocit, že jedete sotva 120 km/h, zkrátka odhlučnění a obtékání vzduchu kolem sloupků odvedli u Bmw na výbornou. Hodnota naši spotřeby dle palubního počítače byla 11,5 litru, přičemž na dálnici s předpisovou rychlostí vykazovala aktuálně 8 l/100km.
V zatáčkách je X5 trochu nervózní a řidič se příliš nevrhá do nějakých ostrých nájezdů, přestože ve skutečnosti dokáže projet zatáčku velmi rychle a jen prudké změny směru ho nutí k přetáčivosti, kterou v případě nebezpečí srovná stabilizace. Nerovnosti zvládá X5 na jedničku, podvozek je tak akorát tvrdý pro dobrou stabilitu vozu a tak akorát měkký pro polní cestu.
U všech modelů X5 naleznete inovativní šestistupňovou automatickou převodovku Steptronic, která je spojena s pohonem všech kol X-drive, její řazení je opravdu bleskurychlé, výjimkou je kick-down s podřazením o dva stupně dolů, kdy je lepší dát režim „S“ nebo vlastní řazení + / -. Kvalitu potvrzuje i okamžitou reakcí na rychlé prošlapávání plynu vícekrát za sebou. Brzdy mají rychlý nástup, dlouhou dráhu a kladou stále větší odpor, díky tomu snadno naleznete hranici před zablokováním kol.
Závěr: Bmw X5 3,0d je výborným společníkem za všech okolností, s i-Drivem si budete krátit dlouhé chvíle v městské zácpě a s pružným motorem se prohánět po dálnici. X5 také pohodlně přepraví rodinu a spoustu zavazadel třeba na váš oblíbený zasněžený vrcholek a s jeho designem se nikde neztratíte. Jedním z mála záporu zůstává velikost vozu a horší výhled, v některých situacích potom jeho dominance, která svádí pohledy ostatních řidičů.
foto: Martin Kovalčík
za zapůjčení děkujeme fa. RENOCAR BMW. Více o BMW, aktuální nabídky a ceny najdete na www.renocar.cz
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.