Volvo S80 je právem označováno jako vlajková loď švédské automobilky, neoplývá však přívlastkem luxusní, je spíše silným konkurentem ve střední vyšší třídě. Volvo se netají tím, že nová zbraň je namířena proti "korábům" německým automobilek, což je zřejmé už na první pohled z moderního designu. Es osmdesátka se oproti svým předchůdcům výrazně zakulatila, čímž je více zaměřena na mladší generaci klientů. Vyzkoušeli jsme tuto sympatickou mladou limuzínu s celohliníkovým benzínovým řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonu 175 kW (238 k) při 6200 ot./min. Testovaný vůz byl ve výbavě SUMMUM, na jehož zaplacení byste potřebovali vypsat bankovní příkaz k úhradě ve výši 1 447 000 Kč.
Zakulacený elegán - prostorný interiér
I přes poměrně malou výšku 1490 mm působí velmi robustně, zejména díky výrazné přední masce, velkým světlometům a elegantní vysoké zádi. Na vysokých prazích nemohou chybět klasické pruhy Volvo. Volvo prostě vsází na detailní vychytávky. Velmi vysoce jsme hodnotili také interiér. Je jednoduchý, účelný a praktický, poskládaný výhradně z kvalitních plastů, kůže a leštěného hliníku. Přístrojová deska je přehledná a elegantní. Za povšimnutí stojí středová konzola, kde na řidiče a spolujezdce čeká k ovládání mnoho ovládacích prvků. Mnoho tlačítek k autorádiu, ovládání mobilního telefonu, který je možné jednoduše nainstalovat do systému pomocí bluetooth, aniž by jste potřebovali jakýkoli držák, ovládání proudění vzduchu, vyhřívání předních sedaček, klimatizace a dalších elektronických prvků, jakým jsou např. systém BLIS či aretace natáčení světlometů. Velmi dobře zpracovaný je palubní počítač, který je, stejně jako rádio vybavené audiosystémem Premium Sound s Dynaudio, což zahrnuje rádio, přehrávač pro 6CD/MP3 s 11ti reproduktory a zesilovačem 5x130W a Dolby Prologic II Sound System, dokonce i v češtině.
Ihned po usednutí zaujme výjimečně pohodlné sezení, obzvláště příjemné v rychlých zatáčkách, navíc vzadu vybavené sklopnými zadními opěrkami hlavy a integrovanou dětskou sedačkou ve výklopné opěrce mezi pasažéry. Vyplatí se přizpůsobit si vše svému pohodlí, ostatně to nedá velkou práci. Cokoliv kromě ve všech směrech nastavitelné polohy multifunkčního volantu je ovládáno elektronicky a každý řidič si své nastavení může uložit do paměti, v naší výbavě byla zrcátka nastavitelná do paměti systému nastavění řidičova sedadla. Bohaté nastavení nabízí přední sedadla a rozhodně nikdo nebude uvnitř trpět nedostatkem místa. Přední sedáky lze i vyhřívat třístupňovým vyhříváním, manuálně ovládaným.
Volvo S80 je doslova prošpikováno elektronickými systémy
- PCC (Personal Car Communicator) PCC je interaktivní komunikační prostředek, který majiteli padne do ruky. Pokud jej člověk má u sebe, nemusí při příchodu k vozidlu vůbec sahat na dálkové ovládání, stačí jen otevřít dveře za kliku dveří. Systém sám dokáže odemknout auto, pokud jste blíže vzdálenosti 1m. Navíc systém je schopen zkontrolovat zda-li jste zamkli vůz do vzdálenosti 60-100m. PCC je také schopen zkontrolovat stav vozidla prostřednictvím komunikace s alarmem a systémem zamykání, a dokonce palubním snímačem tepu srdce. Pokud se tedy dostane lupič do vašeho vozu, začne vám blikat senzor na komunikátoru a věřte, že budete potřebovat policejní asistenci. Tento komunikátor nahrazuje klasický klíček od vozu, jenž se vsouvá do elektronické konzoly vedle startovacího tlačítka.
- ECC a IAQS (ECC – Electronic Climate Control) udržuje zvolené teploty na každé straně kabiny. ( IAQS – Interior Air Quality System) monitoruje plyny v nasávaném vzduchu, např. oxid uhelnatý, oxidy dusíku nebo uhlovodíky. Ještě dříve, než se hodnoty těchto plynů zvýší, systém sám uzavře větrací otvory vnějšího vzduchu. Sám je otevře, jakmile „je vzduch čistý“.
- ACC (Adaptive Cruise Control) Jde o zdokonalený tempomat, který dokáže varovat díky radarové technologii nepředvídatelné srážce.
- DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) Dynamické řízení stability a trakce. Reguluje distribuci výkonu a působí na brzdy za účelem udržení stability a trakce.
- BLIS (Blind Spot Information System) Informační systém o slepém úhlu. Využívá protisměrné kamery, aby řidiče ušetřil překvapení při změně jízdního pruhu.
Velkou výhodou s touto větší limuzínou je parkovací systém, který pomáhá řidiči při zařazení zpátečky dostat se i do těch nejmenších parkovacích prostorů, kam se tato loď ještě může vlézt.
Převodovka a její styl
Testovaný vůz měl automatickou šestistupňovou automatickou převodovku Geartronic s obvyklými režimy Parking, Reverse a Drive. Postupně jsme ovšem došli k závěru, že při jízdě je opravdu nejlepší režim Manual, který šlo zapojit přesunutím řadící páky do konzoly vpravo, kde se řadilo + a -, tedy příjemně sekvenčně. Převodovka je poměrně pomalá, což je v některých situacích nepříjemné, ale když si na ni řidič zvykne, naučí se řadit s vteřinovým předstihem.
O to více je však sváděn řídit levou rukou a pravou mít odloženou na středovém panelu s řadící pákou. Panel je zpracovaný celkově dobře, jen pro odloženou pravou ruku není moc pohodlný. Snad to byl úmysl - nutit řidiče držet obě ruce na volantu. Užitečná jsou velká zpětná zrcátka, která však mohla dostat výhodnější tvar. Posilovač řízení správně tuhne s rostoucí rychlostí, ve vysokých rychlostech se s volantem potaženým tou nejkvalitnější kůží doslova nadřete.
Samozřejmostí je velmi přesné řízení. Nutno uznat, že serpentiny jsou v této limuzíně skutečnou zábavou. A tím se pomalu dostáváme k podvozku. Ten je vskutku neuvěřitelný. Je překvapivě tvrdý, dá znát každou malou nerovnost. To je jedině dobře, vždyť tahle loď má nabízet vše, jen ne nudnou jízdu. Z cestujících duši nevytluče a přitom se dá jet opravdu sportovně, že by lecjaký menší vůz mohl závidět. Velmi jsme ocenili systém DSTC, který dodává S80ce punc bezpečného vozu.
Za příplatek můžete mít i náhon na všechna čtyři kola (vozy označené 3,2 AWD). Budete-li se v zatáčkách a na nerovnostech vyžívat častěji, vyplatí se. Ale i bez AWD vám málokdo ujede. Hranice vozu se hledají těžko, musíte mít hodně odvahy.
Celohliníkový benzínový řadový šestiválec o objemu 3,2 litru a výkonu 175 kW (238 k) nás trochu zklamal. Vzhledem ke svým parametrům a spotřebě by měl být pružnější, žádný propadák to však rozhodně není. Jeho silnou stránkou jsou rychlosti nad 150 km/h, ale to moc nevyužijete (ne kvůli vlastnostem vozu, ale kvůli dopravním předpisům). Je mírně hlučný, ale to byl evidentně úmysl. Kromě rozjezdu na jedničku, kdy plechový zvuk připomíná Škodu 1000MB, zpívá moc pěkně a přispívá tím dobré kontrole nad vozem při svižné rytmické jízdě. Celkově však Volvo S80 disponuje velmi dobře zpracovanou karosérií, která eliminuje vnější zvuk, takže řidič opravdu slyší jen tichounký šum motoru.
Excelentní jsou světlomety s bi-xenonovými žárovkami. Nabízí široký úhel osvětlení a přitom terén před vámi osvítí intenzivně a stejnoměrně. Protijedoucí často zablikají, abyste zhasli dálková světla... Ale to nejlepší přichází opět v serpentinách. Světlomety se natáčí do stran podle volantu, a to okamžitě. V tomto voze nepřehlédnete rozbitou krajnici ani chodce na vnitřku zatáčky.
Testované Volvo S80 3.2 ve výbavě SUMMUM bylo posazeno na kolech z lehké slitiny 7,0x17“ ROGER (225/50 R17).
A nyní se dostáváme k tomu, jak úsporné toto Volvo ke svému majiteli bude. Při kombinované spotřebě to ještě jde, ta byla 11,9 litrů, ale jakmile více šlapete na pedál, není problém se dostat na průměrnou spotřebu k 15 litrům na 100 km. Naopak, pokud jezdíte s touto vlajkovou lodí Volva s tepomatem a nespěcháte, dostanete se tak jako my na průměrnou spotřebu 8,9 litrů na 100/ km.
Závěr? Přejete-li si auto této velikosti a ceny a nepatříte-li mezi sváteční jezdce ani oběti pověstí o nekonečné kvalitě německých vozů, zauvažujte nad touto severskou hračkou. Přes velký komfort vás při jízdě rozhodně nenechá chladnými a v žádném směru určitě nezklame. Za zvážení ovšem stojí naftový motor. Volvo nabízí dva velmi zajímavé turbodiesly.
Technické parametry - Volvo S80 3.2 SUMMUM
Výsledky dynamických měření: |
|||||
Zrychlení: |
|||||
0-100 km/h |
8,3 s |
||||
0-160 km/h |
18,9 s |
||||
0-200 km/h |
33,5 s |
||||
60-100 km/h |
6,2 s |
||||
80-120 km/h |
7,1 s |
||||
|
|||||
Převodovka: |
|||||
rychlost |
rychlostní stupeň – otáčky |
||||
40 km/h |
2 – 2500 |
3 – 1700 |
4 – 1100 |
|
|
60 km/h |
2 – 3750 |
3 – 2500 |
4 – 1900 |
5 – 1400 |
|
80 km/h |
2 – 5000 |
3 – 3250 |
4 – 2500 |
5 – 2000 |
6 – 1500 |
100 km/h |
|
3 – 4200 |
4 – 3100 |
5 – 2300 |
6 – 1800 |
120 km/h |
|
3 – 5000 |
4 – 3700 |
5 – 2800 |
6 – 2200 |
140 km/h |
|
|
4 – 4350 |
5 – 3200 |
6 – 2500 |
160 km/h |
|
|
4 – 4900 |
5 – 3700 |
6 – 3000 |
|
|||||
Motor: |
|||||
- kapalinou chlazený zážehový V6, uložený vpředu napříč před přední nápravou |
|||||
- objem 3 192 ccm |
|||||
- maximální výkon 175 kW (228 k) při 6200 ot./min |
|||||
- maximální točivý moment 320 Nm při 3 200 ot./min |
|||||
- palivo Natural 91-98 |
|||||
|
|||||
Provozní vlastnosti: |
|||||
- maximální rychlost 240 km/h |
|||||
- zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s |
|||||
- kombinovaná spotřeba paliva 9,8 l/100 km |
|||||
- objem nádrže 70 l |
|||||
|
|||||
Hmotnosti: |
|||||
- pohotovostní hmotnost 1 656 kg |
|||||
- celková hmotnost 2 150 kg |
|||||
|
|||||
Vnější rozměry: |
|||||
- základní objem zavazadlového prostoru: 480 l |
|||||
- výška: 1490 mm | |||||
- délka: 4851 mm | |||||
- šířka: 1861 mm | |||||
- šířka včetně zrcátek: 2106 mm | |||||
- rozvor: 2835 mm | |||||
- rozchod předních kol: 1588 mm | |||||
- rozchod zadních kol: 1585 mm | |||||
- obrysová kružnice otáčení: 11,2 mm |
Foto: www.annimages.com