Čtyřková Fabia oproti předchozí generaci narostla a celkově dospěla. To se týká jak bezpečnostních asistentů, tak praktičnosti a jízdních vlastností. Pod kapotou se nově objevil silný čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW, který jsme testovali loni a naprosto nás to spojení nadchlo. Dnešní recenze se ovšem zaměří na nejvýkonnější tříválec 1,0 TSI o výkonu 81 kW s automatickou převodovkou. Vyplatí se ušetřit 40 tisíc a sáhnout po tomto litrovém motoru?
Úvod
Co je u této Fabie nového? Například absence verzi kombi a ani příznivci naftových motorů si zde nepřijdou na své. Na výběr je ze 3 výbav – Ambition, Style a Monte Carlo. Co se motorů týče, tak jsou zde tři tříválcové jednotky. Základem je 1,0 MPI 59 kW, která nemá turbo, takže nejde o žádného rychlíka. Dále je zde 1,0 TSI 70 kW (5 stupňový manuál) a silnější 81 kW verze (6 stupňový manuál/DSG). Vrcholem nabídky je čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. My zde máme nejsilnější litrovou jednotku 1,0 TSI 81 kW s automatem a výbavou Style.
Exteriér
Design vozu je zdařilý, po dobu testu jsem se nesetkal s nikým, komu by se nová Fabia nelíbila. Působí dospělým dojmem, což dokazují i rozměry, které oproti předchůdci narostly na délku o 111 mm, na šířku o 48 mm a rozvor se zvětšil o 94 mm. To má za následek lepší prostornost uvnitř.
Přední části dominují LED světlomety a tradiční kapota s prolisem. Vzadu jsou ostře tvarovaná světla, která taktéž využívají LED technologii. Vůz tak vypadá opravdu moderně. Náš kousek měl připlacené 17 palcové disky, které kombinují dva druhy materiálů – klasickou lehkou slitinu a plastové výplně, které částečně zamezí znečišťování brzd. Výhoda je, že je možné tyto plasty v létě demontovat, takže máte s trochou nadsázky „2 v 1“.
Rozměry – 4108/1780/1459/2564 mm (délka, šířka, výška, rozvor).
Hmotnost – 1192 kg
Interiér
První usednutí do vozu je velice příjemné. Sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem je perfektní. Potěší možnost sedět nízko a nastavit si volant ve slušném rozsahu. K dokonalosti mi schází polohovatelná loketní opěrka. Co se materiálů týče, tak by to mohlo být lepší. Převažují zde tvrdší plasty a nepotěší ani vrzající středový tunel.
Ovládání vozu je velice intuitivní, vše je hezky po ruce. Infotainment je tak akorát veliký a funguje dobře. Potěší oddělená sekce pro ovládání dvou-zónové klimatizace, kde je dvojice koleček. Chybí mi tam ovšem ovládání ventilátoru. Pokud jej chcete ovládat, musíte zmáčknout tlačítko menu a zbytek si „doklikat“ na dotykové obrazovce.
Prostornost je velice slušná. Vpředu je místa dost, to samé platí i o odkládacích prostorech. Situace je velmi dobrá i vzadu. Sedl jsem si sám za sebe (měřím 185cm) a vešel jsem se naprosto v pohodě. Dokonce zbyla i malá rezerva před koleny i nad hlavou.
Kufr pojme dostačujících 380 litrů. To je opravdu slušné, na Fabii. Oproti předchozí generaci je nárůst o 50 litrů. Oproti první Fabii dokonce o 120 l. Dalším benefitem jsou sítě a háčky, pomocí kterých menší předměty pohodlně upevníte, aby vám ve voze necestovaly.
Jízda
Podvozek je naladěný tak akorát. Tlumiče odvádějí velmi dobrou práci i přes to, že zde máme 17 palcová kola (215/45/R17). Zároveň je ale Fabia schopná i v zatáčkách, kdy se sice lehce naklání, ale díky nízké hmotnosti zatáčí ochotně. Stabilita je tedy slušná a vlastně ani nemáte pocit, že řídíte vůz této třídy, klidně bych tipnul Octavii.
Odhlučnění vozu je slušné a vyzdvihnout musím i dvouramenný volant, se kterým se skvěle pracuje. Řízení jako takové je průměrné. Brzdy jsou poměrně citlivé, ale dobře se dávkují a po chvilce se s nimi člověk skvěle sžije.
Motor
Pod kapotou se ukrývá nejvýkonnější tříválec 1,0 TSI bez jakékoliv elektrifikace, což je v dnešní době už poměrně vzácné. Kultivovanost je slušná, ale se 4 válcovými motory se rovnat nemůže. Na volnoběh pocítíte lehké vibrace. Dynamika sice není špatná, ale celkový dojem trochu kazí automatická převodovka DSG, která je díky boji za co nejnižší emise zbytečně utlumená. Než vůz začne akcelerovat, trvá to věčnost. Při předjíždění to chce mít na paměti a šlápnout na plyn pár vteřin předem a nebo si podřadit manuálně. Výkon motoru činí 81 kW a 200 Nm. Akcelerace na stovku trvá 9,6 s sekund a maximální rychlost je 205 km/h.
Spotřeba? Na to, že se jedná o motor, který není nijak elektrifikovaný, dosahuje Fabia na slušné hodnoty.
Město: 6-7 litrů
Kombinovaná: 6,5 l
Dálnice: 7,3 l
Okresky: 5,5 - 6 l
Konkurence
Konkurentů v tomto segmentu není vůbec málo. Patří mezi ně například Hyundai I20, Renault Clio, Dacia Sandero, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Opel Corsa nebo Peugeot 208. Fabia rozhodně nepatří k nejlevnějším ani nejlépe jezdícím, ale už teď je jasné, že bude prodejním tahounem. Je takovou zlatou střední cestou napříč všemi rivaly a jednoznačně patří k těm nejprostornějším.
Ceny
Základní Fabia stojí od 370 tisíc, což není vůbec málo, vezmeme-li v potaz to, že dostanete atmosférický motor, který akceleruje na stovku za dlouhých 15 sekund. Je to volba pro hodně nenáročné řidiče. Pokud občas jezdíte po dálnici, určitě bychom doporučili sáhnout alespoň po silnější 1,0 TSI 81 kW, která má oproti slabší 70 kW variantě šestku. Pokud byste chtěli automat, budete si muset připravit dalších 40 tis. Náš kousek stojí ve střední výbavě Style stojí bez příplatků 500 tisíc.
Závěr
Nová Škoda Fabia je dospělým autem, které dobře vypadá, skvěle svítí, pohodlně a stabilně jezdí, nabízí výbornou spotřebu, slušnou dynamiku a dobrou výbavu. Vůz se jednoduše ovládá a ačkoliv má nějaké věci, které vás budou možná štvát (ospalý automat či vyšší cenovka), není to nic zásadního, kvůli čemu bych Fabii nedoporučil. Já osobně bych však připlatil oněch 40 tisíc a vzal si silnější čtyřválec 1,5 TSI. Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW DSG Style je i tak jasným krokem kupředu, takže si odváží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Spotřeba
Podvozek
Prostornost
Bohatá výbava
LED světlomety
Minusy
Vyšší cenovka
Zpracování interiéru
Ospalá automatická převodovka DSG
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.