Model XV je na trhu dlouhé roky a brzy se s námi nadobro rozloučí. České zastoupení Subaru však nelenilo a objednalo ještě několik desítek vozů, díky čemuž nebude potřeba čekat na vůz několik měsíců. Zároveň se ale pravděpodobně jedná o poslední možnost mít nové "staromódní" analogové auto bez elektrifikace. Nabídne pohon všech kol, vysokou světlou výšku a vynikající podvozek.
Náš konkrétní vůz je ve druhé nejvyšší výbavě Comfort a pod kapotou pracuje dvoulitrový e-Boxer o výkonu 110 kW. Jedná se o mild-hybrid, který používá 118V baterii a umí tak jet při mírném zatížení čistě na elektřinu, což u mild-hybridů nebývá zvykem. Na výběr je ještě čistě benzinový motor o objemu 1,6 litru, který má 84 kW. Jednoduchý design vozu je nadčasový a ani po letech nepůsobí zvlášť zastarale.
Rozměry: 4465/1800/1615/2665 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1550 kg
Uvnitř je to co se týče zastaralosti už lehce horší. Interiéry se obecně vyvíjejí velice rychle a zde je zkrátka poznat, že nejde o nový vůz. Na druhou stranu to není na škodu, protože se vůz díky tomu velice dobře ovládá. Pakliže vám tedy nevadí lehce "oldschool look", tak budete spokojeni. Co se týče použitých materiálů, tak je to o něco slabší, než u vrcholného Outbacku, ale stále je to velmi dobré, obzvláště srovnám-li XV s konkurenty. Infotainment působí zastarale a proti novým modelům je práce s ním zkrátka slabší. Prostornost v kabině je na slušné úrovni jak vpředu, tak vzadu. Slabším místem je však kufr, který pojme jen 340 litrů.
Jízdní projev je příjemný a to obzvláště ve složitějších podmínkách. I zde platí, že čím horší cesta, tím lépe podvozek funguje. XV je obratné, ale odhlučnění by mohlo být lepší. Jakmile šlápnete na plyn, ozve se monotónní hučení bezestupňové převodovky CVT a při rychlostech nad 130 km/h je znát i aerodynamický hluk. Je to zkrátka daň za vyšší světlou výšku a terénní ambice.
Pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec s bezestupňovou převodovkou CVT Lineartronic. Dynamika nenadchne, ale vzhledem k zaměření vozu ani neurazí. Akcelerace na stovku zabere 10,7 vteřin a maximální rychlost činí 193 km/h. Díky mild-hybridní technologii zvládá občasné popojíždění v koloně bez použití spalovacícho motoru. To má kladný dopad na spotřebu, která se pohybuje kolem těchto hodnot:
Město: 6 – 8 litrů
Kombinovaná: 7 l
Dálnice: 8 l
Okresky: 6 l
Cenově je možné námi testované XV Comfort 2,0 e-Boxer pořídit za 915 tis Kč. V našem konkrétním případě bylo připlacené jen tažné zařízení, které vyšlo na 21 tisíc navíc. Pakliže byste se spokojili se základní motorizací a výbavou Active, dostanete se na částku 695 tis Kč.
Závěrem tedy mohu říci, že se jedná o poctivé auto s vynikajícím podvozkem a kvalitním interiérem. Snadno se ovládá, nezalekne se ani lehčího terénu a k tomu všemu se dá předpokládat solidní spolehlivost, která je podpořena pětiletou zárukou. I přesto, že se nejedná o nové auto, tak má stále co nabídnout a obzvláště pak může nadchnout někoho, kdo příliš nefandí směru, kterým se dnes automobilový průmysl ubírá. Doporučil bych se však podívat i na Outback či Forester, které jsou lepší a nestojí o tolik peněz více, než námi testované provedení s e-Boxerem. Subaru XV 2,0 e-Boxer Comfort si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Jednoduchost
Podvozek
Kvalitní interiér
Snadné ovládání
Dobře se s ním parkuje
Prodloužená záruka
Mild-hybrid s 118 V baterií
Minusy
Dynamika
Působí zastarale
Je hlučnější
Infotainment
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.