Po dlouhé době se jedná o auto, které se právoplatně nachází v kategorii SUV. Je jak vyšší a poměrně praktické, tak sportovní. Samozřejmě, že se nejedná o ryze sportovní vůz, ale přeplňované TSI s 245 koňmi za to umí hezky vzít. Na druhou stranu mi v hlavě vzniká otázka, jestli není lepší ušetřit a sáhnout spíše po Leonu Sportstourer se stejným motorem. Dnešní recenze toto dilema rozlouskne.
Úvod
Zkratka SUV je vlastně podvod. V překladu jde o sportovně užitkové vozidlo, kterým většina SUV na trhu není. Formentor Tribe je však jiný. Pod pojmem „užitkový“ si většinou představujeme dodávky, takže to zde musíme vzít s menší rezervou, nicméně poměrně praktický Formentor je. Pojme bez problému 4 cestující a kufr pojme 450 litrů nákladu. Ale hlavně jde o jedno z mála SUV, které se dá nazvat sportovním, protože má silný motor, adaptivní podvozek, silnější brzdy a samosvorný diferenciál.
Exteriér
I přesto, že je design vždy individuální záležitostí, tak jsem se zatím nesetkal s nikým, komu by se Formentor nelíbil. Přední část působí hezky naštvaně, čemuž napomáhají zamračené světlomety a zkosená maska se “zubatou” texturou. Jelikož je Cupra poměrně novou záležitostí, tak poutá celkem dost pozornosti a mnoho lidí stále nepoznává nové oranžové logo. Za volantem tak máte pocit, že řídíte něco speciálního. Zadní část se snižuje a zužuje, což vypadá rovněž velice dobře, ale je to trochu na úkor praktičnosti, která je o něco slabší, než třeba u modelu Ateca. Potěší také pravé koncovky výfuků, na každé straně jedna.
Rozměry: 4450/1839/1528/2680 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1545 kg
Interiér
Jaké je to uvnitř? Dost podobné, jako u ostatních sourozenců z koncernu VW. Většina komponentů má původ v Seatu - volant, infotainment, virtuální kokpit, sedadla apod. I přesto, že je vůz vyšší, než hatchbacky, tak je zde zachován nízký posed. Sedadla mají velice dobré boční vedení a ani komfort není špatný, jde o skvělý kompromis mezi každodenní použitelností a sportovností.
Interiér sice působí velice moderně, ale ovládání není příliš intuitivní a snadné. Dotyková obrazovka je nakloněná k řidiči, což je fajn, ale systém jako takový je složitější. Nejvíc mi vadí ovládání klimatizace a neustálé spouštění se hlasového ovládání, když si povídáte se spolujezdcem. Co se týče materiálů, tak to není zlé, ale vadí mi tvrdý plast v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Obzvláště pak při ostřejší jízdě to má za následek nepříjemné otlačení. Volant však padne hezky do ruky a je příjemné, že zde jsou klasická tlačítka.
O prostor vpředu není nouze, situace je o chlup horší vzadu, kde je to o něco stísněnější, ale i tak jsem se tam se svými 185 cm pohodlně usadil. Čtyři takové pasažéry Formentor pojme bez problému. Kufr pojme 450 litrů nákladu.
Jízda
Náš „Formík“ je vybaven adaptivními tlumiči, což je dobře. Jízdní komfort je tak v individuálním nejměkčím režimu slušný, lepší než v nedávno testované Cupře Leon, který adaptivní podvozek neměl. Nerovnosti tedy vzhledem ke svému sportovnímu charakteru tlumí velmi dobře. Občas sice pronikne dovnitř nějaké to „MQB bouchnutí“, ale není to nic, kvůli čemu bych jej nedoporučil.
Jakmile se před vámi otevře zakroucená okreska, je na čase přenastavit individuální mód, kde je možné nastavit jak tuhost tlumičů, tak odezvu na plyn či tuhost řízení. Po dokončení nového „set upu“ tlačím plyn k podlaze a vůz hbitě upaluje kupředu. Následuje pasáž vlásenek. Po nedávné zkušenosti se slabším Leonem jsem nájezdy do zatáček volil sebejistě, jenže se projevila vyšší hmotnost a těžiště, díky čemuž se Formentor i v „tvrdém“ nastavení poměrně naklání a na brzdách se umí nepříjemně zavlnit. Chce to tedy zvolit lehce jinou taktiku a změnit celkový pohled na věc.
Není to hothatch, není to zrovna lehké a ani vyloženě nízké auto. S novou taktikou k vozu přistupuji jinak, nájezdy do zatáček jedu o chlup pomaleji a díky tomu je Formentor mnohem jistější. Na vrcholu zatáčky však šlapu na plyn a najednou pocítím skvělou práci elektronicky řízeného diferenciálu VAQ, který vůz vtahuje do vnitřku zatáčky a eliminuje tak nedotáčivost. Výjezd ze zatáčky je díky silnému motoru vynikající a onu slabší Cupru Leon z minulého týdne (1,5 eTSI) bych po chvilce nechal daleko za mnou. Ve výsledku se tak jedná o velice zábavné svezení, které kazí převodovka, která v omezovači přeřadí, vyšší těžiště a poněkud sterilní zvukový projev. Pakliže chcete primárně auto na „vymetání“ zatáček, bude lepší Cupra Leon (180 / 221 kW).
Motor
Pod kapotou je dobře známé dvoulitrové TSI, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v opravdu širokém spektru otáček. V normální provozu je motor tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho pružnost to hravě vynahrazuje. Výkon činí 180 kW (245 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 6,8 vteřin a zastaví se na 238 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě. Při normální jízdě není nervózní a prakticky o ní ani nevíte. Při ostřejší jízdě bych uvítal trochu rychlejší reakce na pádla pod volantem a taky aby sama v omezovači nepřeřazovala. Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším. Na klikatých kopcovitých okreskách jsme najezdili cca 60 km a spotřeba přesáhla hranici 20 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit ekonomičtěji, dostanete se na tyto hodnoty:
Město: 8,5 – 10,5 litrů
Kombinovaná: 8,2 l
Dálnice: 8,1 l
Okreska: 6,5 – 7,5 l
Cena
Formentor se základním motorem 1,5 TSI a manuální převodovkou začíná na 880 tisících. Námi testované provedení disponuje vyšším výbavovým stupněm Tribe a silnějším motorem, díky čemuž činí základní cenovka 1,3 milionu.
Závěr
Formentor je především stylové SUV s famózním motorem. Podvozek je adaptivní, takže je jízda ve městě poměrně pohodlná, ale na povel se umí přitvrdit a vy si tak užijete i rychlejší jízdu v zatáčkách. Velikým přínosem je přítomnost samosvorného diferenciálu. Není však vše růžové a našlo se i pár slabších míst v podobě ovládání klimatizace, tvrdého středového tunelu a faktu, že koupě Formentoru nedává z racionálního hlediska smysl. Auto je to sice velice povedené, ale Leon Sportstourer 180 kW je levnější, praktičtější a rychlejší. Formentor nabídne zajímavější design a snadnější parkování. Cupra Formentor Tribe 180 kW si zaslouží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Skvělý motor
Sedadla
Adaptivní podvozek
Diferenciál VAQ
LED světla
Minusy
Složitější ovládání
Tvrdý středový tunel
Leon dává větší smysl
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.