Po dlouhé době se jedná o auto, které se právoplatně nachází v kategorii SUV. Je jak vyšší a poměrně praktické, tak sportovní. Samozřejmě, že se nejedná o ryze sportovní vůz, ale přeplňované TSI s 245 koňmi za to umí hezky vzít. Na druhou stranu mi v hlavě vzniká otázka, jestli není lepší ušetřit a sáhnout spíše po Leonu Sportstourer se stejným motorem. Dnešní recenze toto dilema rozlouskne.
Úvod
Zkratka SUV je vlastně podvod. V překladu jde o sportovně užitkové vozidlo, kterým většina SUV na trhu není. Formentor Tribe je však jiný. Pod pojmem „užitkový“ si většinou představujeme dodávky, takže to zde musíme vzít s menší rezervou, nicméně poměrně praktický Formentor je. Pojme bez problému 4 cestující a kufr pojme 450 litrů nákladu. Ale hlavně jde o jedno z mála SUV, které se dá nazvat sportovním, protože má silný motor, adaptivní podvozek, silnější brzdy a samosvorný diferenciál.
Exteriér
I přesto, že je design vždy individuální záležitostí, tak jsem se zatím nesetkal s nikým, komu by se Formentor nelíbil. Přední část působí hezky naštvaně, čemuž napomáhají zamračené světlomety a zkosená maska se “zubatou” texturou. Jelikož je Cupra poměrně novou záležitostí, tak poutá celkem dost pozornosti a mnoho lidí stále nepoznává nové oranžové logo. Za volantem tak máte pocit, že řídíte něco speciálního. Zadní část se snižuje a zužuje, což vypadá rovněž velice dobře, ale je to trochu na úkor praktičnosti, která je o něco slabší, než třeba u modelu Ateca. Potěší také pravé koncovky výfuků, na každé straně jedna.
Rozměry: 4450/1839/1528/2680 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1545 kg
Interiér
Jaké je to uvnitř? Dost podobné, jako u ostatních sourozenců z koncernu VW. Většina komponentů má původ v Seatu - volant, infotainment, virtuální kokpit, sedadla apod. I přesto, že je vůz vyšší, než hatchbacky, tak je zde zachován nízký posed. Sedadla mají velice dobré boční vedení a ani komfort není špatný, jde o skvělý kompromis mezi každodenní použitelností a sportovností.
Interiér sice působí velice moderně, ale ovládání není příliš intuitivní a snadné. Dotyková obrazovka je nakloněná k řidiči, což je fajn, ale systém jako takový je složitější. Nejvíc mi vadí ovládání klimatizace a neustálé spouštění se hlasového ovládání, když si povídáte se spolujezdcem. Co se týče materiálů, tak to není zlé, ale vadí mi tvrdý plast v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Obzvláště pak při ostřejší jízdě to má za následek nepříjemné otlačení. Volant však padne hezky do ruky a je příjemné, že zde jsou klasická tlačítka.
O prostor vpředu není nouze, situace je o chlup horší vzadu, kde je to o něco stísněnější, ale i tak jsem se tam se svými 185 cm pohodlně usadil. Čtyři takové pasažéry Formentor pojme bez problému. Kufr pojme 450 litrů nákladu.
Jízda
Náš „Formík“ je vybaven adaptivními tlumiči, což je dobře. Jízdní komfort je tak v individuálním nejměkčím režimu slušný, lepší než v nedávno testované Cupře Leon, který adaptivní podvozek neměl. Nerovnosti tedy vzhledem ke svému sportovnímu charakteru tlumí velmi dobře. Občas sice pronikne dovnitř nějaké to „MQB bouchnutí“, ale není to nic, kvůli čemu bych jej nedoporučil.
Jakmile se před vámi otevře zakroucená okreska, je na čase přenastavit individuální mód, kde je možné nastavit jak tuhost tlumičů, tak odezvu na plyn či tuhost řízení. Po dokončení nového „set upu“ tlačím plyn k podlaze a vůz hbitě upaluje kupředu. Následuje pasáž vlásenek. Po nedávné zkušenosti se slabším Leonem jsem nájezdy do zatáček volil sebejistě, jenže se projevila vyšší hmotnost a těžiště, díky čemuž se Formentor i v „tvrdém“ nastavení poměrně naklání a na brzdách se umí nepříjemně zavlnit. Chce to tedy zvolit lehce jinou taktiku a změnit celkový pohled na věc.
Není to hothatch, není to zrovna lehké a ani vyloženě nízké auto. S novou taktikou k vozu přistupuji jinak, nájezdy do zatáček jedu o chlup pomaleji a díky tomu je Formentor mnohem jistější. Na vrcholu zatáčky však šlapu na plyn a najednou pocítím skvělou práci elektronicky řízeného diferenciálu VAQ, který vůz vtahuje do vnitřku zatáčky a eliminuje tak nedotáčivost. Výjezd ze zatáčky je díky silnému motoru vynikající a onu slabší Cupru Leon z minulého týdne (1,5 eTSI) bych po chvilce nechal daleko za mnou. Ve výsledku se tak jedná o velice zábavné svezení, které kazí převodovka, která v omezovači přeřadí, vyšší těžiště a poněkud sterilní zvukový projev. Pakliže chcete primárně auto na „vymetání“ zatáček, bude lepší Cupra Leon (180 / 221 kW).
Motor
Pod kapotou je dobře známé dvoulitrové TSI, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v opravdu širokém spektru otáček. V normální provozu je motor tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho pružnost to hravě vynahrazuje. Výkon činí 180 kW (245 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 6,8 vteřin a zastaví se na 238 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě. Při normální jízdě není nervózní a prakticky o ní ani nevíte. Při ostřejší jízdě bych uvítal trochu rychlejší reakce na pádla pod volantem a taky aby sama v omezovači nepřeřazovala. Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším. Na klikatých kopcovitých okreskách jsme najezdili cca 60 km a spotřeba přesáhla hranici 20 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit ekonomičtěji, dostanete se na tyto hodnoty:
Město: 8,5 – 10,5 litrů
Kombinovaná: 8,2 l
Dálnice: 8,1 l
Okreska: 6,5 – 7,5 l
Cena
Formentor se základním motorem 1,5 TSI a manuální převodovkou začíná na 880 tisících. Námi testované provedení disponuje vyšším výbavovým stupněm Tribe a silnějším motorem, díky čemuž činí základní cenovka 1,3 milionu.
Závěr
Formentor je především stylové SUV s famózním motorem. Podvozek je adaptivní, takže je jízda ve městě poměrně pohodlná, ale na povel se umí přitvrdit a vy si tak užijete i rychlejší jízdu v zatáčkách. Velikým přínosem je přítomnost samosvorného diferenciálu. Není však vše růžové a našlo se i pár slabších míst v podobě ovládání klimatizace, tvrdého středového tunelu a faktu, že koupě Formentoru nedává z racionálního hlediska smysl. Auto je to sice velice povedené, ale Leon Sportstourer 180 kW je levnější, praktičtější a rychlejší. Formentor nabídne zajímavější design a snadnější parkování. Cupra Formentor Tribe 180 kW si zaslouží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Skvělý motor
Sedadla
Adaptivní podvozek
Diferenciál VAQ
LED světla
Minusy
Složitější ovládání
Tvrdý středový tunel
Leon dává větší smysl
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.