Úžasný ostrý hatchback od Toyoty jménem Yaris GR jsme v naší redakci měli již vícekrát. Proto dnešní test nebude klasickým testem, ale soubor jednotlivých detailů vozu, které jsou zbožňování hodné a nebo naopak řidiči vyloženě vadí.
Zbožňuji vzhledJiž na první pohled je vidět, že Yaris GR není jen tak obyčejné malé městské auto. Gazoo Racing Yaris obdržel výrazně rozkročená kola pod vytaženými blatníky, agresivní přední část s velkou maskou, výrazný práh, zadní difuzor s dvojicí koncovek výfuku a vrchní křídlo. Pokaždé když jsme se k vozu po delší době přiblížil, musel jsme se usmívat a zároveň mě naplňovalo vzrušení.
Nemůžu vystát absenci zástěrekJak z funkčního, tak estetického hlediska mi na voze chyběly zástěrky na blatníky v rally stylu. Boční a zadní partie vozu se poměrně hodně špiní a při ostré jízdě po silnicích 3. třídy jsem se obával o lak, kterého atakovaly odletující kamínky. Navíc to vypadá zatraceně dobře.
Zbožňuji sedačkySkvělé anatomické sedačky prošívané červenou nití a nápisem GR na hlavové opěrce vypadá skvěle a úžasně drží tělo při jízdě bokem.
Nemůžu vystát ukotvení sedaček a volantPřední sedačky jsou sice skvělé, ale jsou umístěny strašně vysoko. U spolujezdce se dotýkám hlavou stropu. Na místě řidiče je situace trochu lepší, ale i tak si připadám víc jako někde v baru na stoličce, než za volantem civilního Rally auta. Tento vysoký posez má za následek další a to poměrně závažnou nevýhodu Yarise GR. Sedím tak vysoko, že přímo v mém zorném poli vyloženě překáží vnitřní zpětné zrcátko. Výhled ven je opravdu žalostný ve všech směrech. A aby nebyl při ostré jízdě vyloženě nebezpečný, je potřeba jezdit se sklopený zrcátkem. Není divu, že jedním z prvních tuningových počinů bylo snížení sedaček.
Tříramenný multifunkční volant prošívaný červenou nití vypadá dobře a též při běžné jízdě dobře funguje. Ale jakmile se jede "pila", zpocené dlaně venčí kloužou, což je vlastnost, kterou opravdu při rychlé jízdě nepotřebujete. Řešením mohou být rukavice, ale ještě lepší volbou by byla Alcantara a též bych uvítal středový proužek.
Zbožňuji motorTříválcový přeplňovaný motor o objemu 1.6 litru má výkon 260 koní a 360 N.m. To v kombinaci nízké váhy a pohonu všech kol znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. Toť říkají tabulky. V reálu je motor naprosto skvělý. Má hromadu výkonu v celém rozsahu otáček a navíc od přibližně 4000 ot./min se k hromadě výkonu přidá další stádo koní, které nepolevuje až skoro do omezovače. Navíc při ubrání plynu krásně zasyčí blow-off ventil.
Nemůžu vystát motor260 koní z tříválce 1.6 zní skvěle a taky skvěle jede. Jenže Toyota pro svůj model Corolla GR chystá tentýž motor o výkonu dokonce 304 koní a točivým momentem 370 N.m. Takže dalších 44 koní a 10 N.m. Pak si jen kladu otázku, proč sakra těch 300 koní není i tady v tom úžasném Yarísku? Rázem by mohl mít zrychlení na 100 km/h pod 5 sekund a posunul by se v potravním řetězci Hot Hatchů pomalu na post Alfa predátora. Navíc sice zvuk blow-off ventil je skvělý, ale zvuk z výfuku malého Yarise není kdoví jak záživný.
Miluju podvozekYaris GR nabízí na suchu ohromné množství trakce. To v jakých rychlostech s ním jde projíždět zatáčky je až téměř neuvěřitelné. Kdysi mě na jedné akci s Yarisem svezl závodník rally Petr Semerád a já nechápal, jak může ten mladej kluk řídit o tolik lépe, než já. Teď už to trochu tuším. Sice jeho řidičský talent je na hony vzdálený tomu mému, ale velkou část pociťované propasti udělal právě Yaris. S ním dokážu být pekelně rychlý i já.
Naopak za deště je trakce o poznání méně. Stačí zvolit režim SPORT, vypnout všechny elektronické kamarády a i z člověka bez zkušeností se stane "Drift King". Vysoký lineárně podávaný výkon, zadní samosvorný diferenciál a krátký rozhovor znamená jízdu bokem na požádání. Navíc po brání plynu, kdy se kola přestanou protáčet, se vůz sám bleskově srovná do ideální stopy, a tak téměř nehrozí neplánovaný výlet do škarpy.
Nemůžu vystát spotřebuModerní výkonné vozy umí při troše snahy jezdit poměrně úspěšně. S Peugeot 308 GTI a nebo Hyundai i30 N Performance není při troše snahy problém jezdit okolo 8 litrů na 100 km. S Yarisem GR je problém se vejít do 10 litrů na 100 km. Takže ne jen, že má tříválec 1.6 výkon jako šestiválec 3.2, ale on tolik i žere.
Toyota Yaris GR je neobyčejné, úžasně schopné a zábavné auto. Pomalu těžko uvěřit, že taková auta stále vznikají. Ale má též spoustu kompromisů, někdy drobných a jindy až téměř nepochopitelných. Tak vlastně skvěle navazuje na tuningovou tradici japonských vozů. Vzít skvělý základ a poté si ho ještě vyladit dle svých představ téměř do dokonalosti. Přesně o tom dle mého názoru Toyota Yaris GR je.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?