Test Toyota Yaris GR, co zbožňuji a co nemůžu vystát?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 27. dubna 2023, 14:07 Google+

Úžasný ostrý hatchback od Toyoty jménem Yaris GR jsme v naší redakci měli již vícekrát. Proto dnešní test nebude klasickým testem, ale soubor jednotlivých detailů vozu, které jsou zbožňování hodné a nebo naopak řidiči vyloženě vadí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Yaris GR

Toyota Yaris GR | foto: Martin Schneider

Sdílejte článek

Zbožňuji vzhled
Již na první pohled je vidět, že Yaris GR není jen tak obyčejné malé městské auto. Gazoo Racing Yaris obdržel výrazně rozkročená kola pod vytaženými blatníky, agresivní přední část s velkou maskou, výrazný práh, zadní difuzor s dvojicí koncovek výfuku a vrchní křídlo. Pokaždé když jsme se k vozu po delší době přiblížil, musel jsme se usmívat a zároveň mě naplňovalo vzrušení.

img-responsive

Toyota Yaris GR | foto: Martin Schneider

Nemůžu vystát absenci zástěrek
Jak z funkčního, tak estetického hlediska mi na voze chyběly zástěrky na blatníky v rally stylu. Boční a zadní partie vozu se poměrně hodně špiní a při ostré jízdě po silnicích 3. třídy jsem se obával o lak, kterého atakovaly odletující kamínky. Navíc to vypadá zatraceně dobře.

Zbožňuji sedačky
Skvělé anatomické sedačky prošívané červenou nití a nápisem GR na hlavové opěrce vypadá skvěle a úžasně drží tělo při jízdě bokem.

Nemůžu vystát ukotvení sedaček a volant
Přední sedačky jsou sice skvělé, ale jsou umístěny strašně vysoko. U spolujezdce se dotýkám hlavou stropu. Na místě řidiče je situace trochu lepší, ale i tak si připadám víc jako někde v baru na stoličce, než za volantem civilního Rally auta. Tento vysoký posez má za následek další a to poměrně závažnou nevýhodu Yarise GR. Sedím tak vysoko, že přímo v mém zorném poli vyloženě překáží vnitřní zpětné zrcátko. Výhled ven je opravdu žalostný ve všech směrech. A aby nebyl při ostré jízdě vyloženě nebezpečný, je potřeba jezdit se sklopený zrcátkem. Není divu, že jedním z prvních tuningových počinů bylo snížení sedaček.

Tříramenný multifunkční volant prošívaný červenou nití vypadá dobře a též při běžné jízdě dobře funguje. Ale jakmile se jede "pila", zpocené dlaně venčí kloužou, což je vlastnost, kterou opravdu při rychlé jízdě nepotřebujete. Řešením mohou být rukavice, ale ještě lepší volbou by byla Alcantara a též bych uvítal středový proužek.

img-responsive

Toyota Yaris GR | foto: Martin Schneider

Zbožňuji motor
Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1.6 litru má výkon 260 koní a 360 N.m. To v kombinaci nízké váhy a pohonu všech kol znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. Toť říkají tabulky. V reálu je motor naprosto skvělý. Má hromadu výkonu v celém rozsahu otáček a navíc od přibližně 4000 ot./min se k hromadě výkonu přidá další stádo koní, které nepolevuje až skoro do omezovače. Navíc při ubrání plynu krásně zasyčí blow-off ventil.

Nemůžu vystát motor
260 koní z tříválce 1.6 zní skvěle a taky skvěle jede. Jenže Toyota pro svůj model Corolla GR chystá tentýž motor o výkonu dokonce 304 koní a točivým momentem 370 N.m. Takže dalších 44 koní a 10 N.m. Pak si jen kladu otázku, proč sakra těch 300 koní není i tady v tom úžasném Yarísku? Rázem by mohl mít zrychlení na 100 km/h pod 5 sekund a posunul by se v potravním řetězci Hot Hatchů pomalu na post Alfa predátora. Navíc sice zvuk blow-off ventil je skvělý, ale zvuk z výfuku malého Yarise není kdoví jak záživný.

img-responsive

Toyota Yaris GR | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Miluju podvozek
Yaris GR nabízí na suchu ohromné množství trakce. To v jakých rychlostech s ním jde projíždět zatáčky je až téměř neuvěřitelné. Kdysi mě na jedné akci s Yarisem svezl závodník rally Petr Semerád a já nechápal, jak může ten mladej kluk řídit o tolik lépe, než já. Teď už to trochu tuším. Sice jeho řidičský talent je na hony vzdálený tomu mému, ale velkou část pociťované propasti udělal právě Yaris. S ním dokážu být pekelně rychlý i já.

Naopak za deště je trakce o poznání méně. Stačí zvolit režim SPORT, vypnout všechny elektronické kamarády a i z člověka bez zkušeností se stane "Drift King". Vysoký lineárně podávaný výkon, zadní samosvorný diferenciál a krátký rozhovor znamená jízdu bokem na požádání. Navíc po brání plynu, kdy se kola přestanou protáčet, se vůz sám bleskově srovná do ideální stopy, a tak téměř nehrozí neplánovaný výlet do škarpy.

img-responsive

Toyota Yaris GR | foto: Martin Schneider

Nemůžu vystát spotřebu
Moderní výkonné vozy umí při troše snahy jezdit poměrně úspěšně. S Peugeot 308 GTI a nebo Hyundai i30 N Performance není při troše snahy problém jezdit okolo 8 litrů na 100 km. S Yarisem GR je problém se vejít do 10 litrů na 100 km. Takže ne jen, že má tříválec 1.6 výkon jako šestiválec 3.2, ale on tolik i žere.

Toyota Yaris GR je neobyčejné, úžasně schopné a zábavné auto. Pomalu těžko uvěřit, že taková auta stále vznikají. Ale má též spoustu kompromisů, někdy drobných a jindy až téměř nepochopitelných. Tak vlastně skvěle navazuje na tuningovou tradici japonských vozů. Vzít skvělý základ a poté si ho ještě vyladit dle svých představ téměř do dokonalosti. Přesně o tom dle mého názoru Toyota Yaris GR je.

Vytisknout

Diskuze: Test Toyota Yaris GR, co zbožňuji a co nemůžu vystát?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Tatra Trucks představí na veletrhu Bauma speciální vozy řady Phoenix

Testy vodíkové nákladní Tatry už brzy. Jeden problém trvá

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud