Úžasný ostrý hatchback od Toyoty jménem Yaris GR jsme v naší redakci měli již vícekrát. Proto dnešní test nebude klasickým testem, ale soubor jednotlivých detailů vozu, které jsou zbožňování hodné a nebo naopak řidiči vyloženě vadí.
Zbožňuji vzhledJiž na první pohled je vidět, že Yaris GR není jen tak obyčejné malé městské auto. Gazoo Racing Yaris obdržel výrazně rozkročená kola pod vytaženými blatníky, agresivní přední část s velkou maskou, výrazný práh, zadní difuzor s dvojicí koncovek výfuku a vrchní křídlo. Pokaždé když jsme se k vozu po delší době přiblížil, musel jsme se usmívat a zároveň mě naplňovalo vzrušení.
Nemůžu vystát absenci zástěrekJak z funkčního, tak estetického hlediska mi na voze chyběly zástěrky na blatníky v rally stylu. Boční a zadní partie vozu se poměrně hodně špiní a při ostré jízdě po silnicích 3. třídy jsem se obával o lak, kterého atakovaly odletující kamínky. Navíc to vypadá zatraceně dobře.
Zbožňuji sedačkySkvělé anatomické sedačky prošívané červenou nití a nápisem GR na hlavové opěrce vypadá skvěle a úžasně drží tělo při jízdě bokem.
Nemůžu vystát ukotvení sedaček a volantPřední sedačky jsou sice skvělé, ale jsou umístěny strašně vysoko. U spolujezdce se dotýkám hlavou stropu. Na místě řidiče je situace trochu lepší, ale i tak si připadám víc jako někde v baru na stoličce, než za volantem civilního Rally auta. Tento vysoký posez má za následek další a to poměrně závažnou nevýhodu Yarise GR. Sedím tak vysoko, že přímo v mém zorném poli vyloženě překáží vnitřní zpětné zrcátko. Výhled ven je opravdu žalostný ve všech směrech. A aby nebyl při ostré jízdě vyloženě nebezpečný, je potřeba jezdit se sklopený zrcátkem. Není divu, že jedním z prvních tuningových počinů bylo snížení sedaček.
Tříramenný multifunkční volant prošívaný červenou nití vypadá dobře a též při běžné jízdě dobře funguje. Ale jakmile se jede "pila", zpocené dlaně venčí kloužou, což je vlastnost, kterou opravdu při rychlé jízdě nepotřebujete. Řešením mohou být rukavice, ale ještě lepší volbou by byla Alcantara a též bych uvítal středový proužek.
Zbožňuji motorTříválcový přeplňovaný motor o objemu 1.6 litru má výkon 260 koní a 360 N.m. To v kombinaci nízké váhy a pohonu všech kol znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. Toť říkají tabulky. V reálu je motor naprosto skvělý. Má hromadu výkonu v celém rozsahu otáček a navíc od přibližně 4000 ot./min se k hromadě výkonu přidá další stádo koní, které nepolevuje až skoro do omezovače. Navíc při ubrání plynu krásně zasyčí blow-off ventil.
Nemůžu vystát motor260 koní z tříválce 1.6 zní skvěle a taky skvěle jede. Jenže Toyota pro svůj model Corolla GR chystá tentýž motor o výkonu dokonce 304 koní a točivým momentem 370 N.m. Takže dalších 44 koní a 10 N.m. Pak si jen kladu otázku, proč sakra těch 300 koní není i tady v tom úžasném Yarísku? Rázem by mohl mít zrychlení na 100 km/h pod 5 sekund a posunul by se v potravním řetězci Hot Hatchů pomalu na post Alfa predátora. Navíc sice zvuk blow-off ventil je skvělý, ale zvuk z výfuku malého Yarise není kdoví jak záživný.
Miluju podvozekYaris GR nabízí na suchu ohromné množství trakce. To v jakých rychlostech s ním jde projíždět zatáčky je až téměř neuvěřitelné. Kdysi mě na jedné akci s Yarisem svezl závodník rally Petr Semerád a já nechápal, jak může ten mladej kluk řídit o tolik lépe, než já. Teď už to trochu tuším. Sice jeho řidičský talent je na hony vzdálený tomu mému, ale velkou část pociťované propasti udělal právě Yaris. S ním dokážu být pekelně rychlý i já.
Naopak za deště je trakce o poznání méně. Stačí zvolit režim SPORT, vypnout všechny elektronické kamarády a i z člověka bez zkušeností se stane "Drift King". Vysoký lineárně podávaný výkon, zadní samosvorný diferenciál a krátký rozhovor znamená jízdu bokem na požádání. Navíc po brání plynu, kdy se kola přestanou protáčet, se vůz sám bleskově srovná do ideální stopy, a tak téměř nehrozí neplánovaný výlet do škarpy.
Nemůžu vystát spotřebuModerní výkonné vozy umí při troše snahy jezdit poměrně úspěšně. S Peugeot 308 GTI a nebo Hyundai i30 N Performance není při troše snahy problém jezdit okolo 8 litrů na 100 km. S Yarisem GR je problém se vejít do 10 litrů na 100 km. Takže ne jen, že má tříválec 1.6 výkon jako šestiválec 3.2, ale on tolik i žere.
Toyota Yaris GR je neobyčejné, úžasně schopné a zábavné auto. Pomalu těžko uvěřit, že taková auta stále vznikají. Ale má též spoustu kompromisů, někdy drobných a jindy až téměř nepochopitelných. Tak vlastně skvěle navazuje na tuningovou tradici japonských vozů. Vzít skvělý základ a poté si ho ještě vyladit dle svých představ téměř do dokonalosti. Přesně o tom dle mého názoru Toyota Yaris GR je.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.