Nedávno jsme v redakci měli špičkové provedení francouzského prémiového crossoveru s plug-in hybridním pohonem. Dnes se podíváme na základnější verzi se vznětovým čtyřválcem.
Exteriér
Francouzský výrobce prémiových vozů DS si dává velmi záležet na designu svých aut. Proto nepřekvapí, že DS4 připomíná spíše drahý šperk a nebo módní kabelku, než běžné šedé a nudné SUV. Vůz disponuje dlouhou přídí s jednoduchými rysy. Řidič a spolujezdec sedí de fakto uprostřed mezi přední a zadní nápravou. K atmosféře módních SUV neodmyslitelně patří obrovské lemy blatníků, ve kterých i 19“ kola s celkem vysokým profilem pneumatiky ( 205/55 R19) vypadají relativně malé. Design celkem kazí právě použité „úzké“ pneumatiky. S trochou nadsázky při pohledu na kola jak zepředu tak i zezadu auto připomíná stařičkou Škodu 105. Po vizuální stránce by si vůz zasloužil širší obutí.
Na DS4 je nejzajímavější přední část. Díky dlouhé kapotě a velké masce chladiče vypadá honosně. Ale hlavním tahákem DS 4 jsou přední světlomety DS MATRIX LED VISION. Spolu se světly denního svícení obsahují přední světlomety 98 LED diod. Jednoznačně identifikovatelný světelný podpis dodává vozu osobitost, jakož i velmi atraktivní a inovativní vzhled. Zadní část auta je dynamicky tvarovaná, složitá, se sportovními rysy.
Interiér
Interiér je velkou předností vozů DS a DS4 není výjimkou. Použitými materiály a kvalitou zpracování je na úrovni německých prémiových konkurentů. Velice zajímavě vypadá palubní deska. Ta je vysoce postavená, designově velice čistá a plynule navazuje do dveřních výplní. Ty mají neobvykle řešená podsvícená madla otevírání dveří. Jejich nevýhodou je v jejich neobvyklém umístění, na které si člověk chvilku zvykat. To samé platí pro umístění ovladačů stahovaní bočních oken. Tlačítka jsou příliš vysoko těsně pod bočním sklem, tudíž musíte zvedat ruku a ovladače nahmatat. Toto řešení není po ergonomické stránce moc šťastné. Velice zajímavé řešení v interiéru jsou „neviditelné“ výdechy klimatizace ve střední části palubní desky. Ovšem co již není tak perfektní, je ovládání klimatizace a topení pouze přes dotykový displej, stejně tak i asistent jízdy v pruzích nebo systém start-stop. Zde mi mechanická tlačítka velice chybí.
Displej infotaimentu v palubní desce je velice pěkně zapuštěný, nikterak nevyčnívá, nepřesahuje hrany palubky, prostě vypadá, že tam patří. Tady velké plus. Multimediální systém je rychlý ,přehledný, grafika povedená. Také bych pochválil výbornou grafiku parkovací 3D kamery. Digitální přístrojový panel funguje dobře, je přehledný a jeho grafika se dá nastavit. Ovšem nejlepší displej v autě je za mě Head-Up displej. Zobrazení má vysokou kvalitu a je přehledný. Abych nezapomněl, tak v DS4 nalezneme ještě jednu digitální obrazovku. Tou je maličký dotykový displej umístěný před loketní opěrkou za voličem převodovky, nazývaný DS Smart Touch. Jeho úkolem je usnadnit ovládání infotaimentu hlavního displeje. Člověk na něj poklepe a pak jen jezdí prstem po tomto malém displeji a ovládá základní funkce (ikony) na hlavním panelu. Co již nebylo tak super v testovaném voze, byla použitá kožená sedadla. Kvalita kůže je jistě na vysoké úrovni, ovšem marně jsem zde hledal jejich výhřev! Natož elektrické ovládání. Za mě obrovská chyba při volbě výbavy. V autě se nacházel vyhřívaný volant, ale sedadla byla bez výhřevu. Vzhledem k tomu, že motor HDi má vysokou účinnost a tudíž neprodukuje veký přebytek tepla, je na sedadlech v současném chladném období jízda až nepříjemná. Minimálně prvních 10 km je posádce zima.
Co se prostoru v interiéru týká, dostatek místa skýtá pouze přední část vozu. Na zadních sedadlech se při výšce řidiče 180cm již další dospělá osoba podobného vzrůstu pohodlně nevejde. To činí DS 4 automobilem vhodným pro rodiny pouze s malými dětmi. Zavazadlový prostor má základní objem 430 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší na 1240 litrů objemu.
Motor
Motor 1.5 BlueHDi (vstřikování močoviny ADBlue, veliký DPF filtr , malé turbo) je zaměřený na nízkou spotřebu. Má výkon 96 kW (130 koní) ve 3750 ot./min. a točivý moment 300 Nm od 1750 ot/min. Motor je spojen s 8 st. automatickou převodovkou s kapalinovým měničem Aisin. Díky ní působí vůz v nižších rychlostech výkonněji než opravdu je. Akcelerace 10,9 s neodpovídá ani z daleka dynamiky působícímu vzhledu. Ve městě se pohybuje svižně. Horší je to za městem, kde již motor v rychlostech okolo 90 km/h nemá výkonu na rozdávání. Motor samotný má na diesel hladký chod. Díky kvalitnímu odhlučnění karoserie vás na palubě tolik neobtěžuje typickým dieselovým zvukem Pouze v nízkých otáčkách motor na palubě lehce duní, ale není to nic co by vás výrazně rušilo. Velmi mě trápila obrovská prodleva mezi sešlápnutím pedálu plynu a rozjezdem auta. Prodleva než si motor a převodovka porozumí, co vlastně mají udělat, je až nebezpečná. Při potřebě opustit rychle křižovatku DS 4 prostě stojí a přemýšlí, co má vlastně dělat a z boku už se na ni řítí jiná auta... Může to být poměrně nepříjemná zkušenost. I v režimu SPORT se tento nešvar projevuje. Další mínus vidím v občasném cuknutí převodovky při dobržďování do křižovatky nebo popojíždění v koloně, kdy při podřazování těsně před zastavením vůz zvláštně cukne. Jinak převodovce není co vytknout. Je přesná, řadí hladce, rychle a bez kopání.
Spotřeba
Ač nepotěší dynamikou, reputaci si vylepší velice dobrou spotřebou , která se v reálném provozu pohybuje mezi 5,5 – 6,5 litru nafty na ujetých 100 km. Při ustálené defenzivní jízdě v režimu Eco, není problém se dostat na spotřebu 4,6 litru/100km. Pokud si naopak cestu vyloženě užíváte a potenciál motoru využíváte, co se dá, ukáže vám palubní PC spotřebu 7,5 litru, což je já SUV krásná hodnota.
Podvozek
Nejsilnější stránka testované DS 4 je komfortní podvozek, který skvěle filtruje nerovnosti a výmoly. Vůz využívá adaptivní tlumiče DS Active Suspension spojené s kamerou na horní části čelního skla. Má čtyř snímače polohy a tří akcelerometry, které neustále snímají vozovku před autem, vyhodnocují její tvar a „kvalitu“ a podle potřeby upravují tuhost jednotlivých tlumičů. To se děje v rychlostech od 13km/h do rychlosti 130km/h. Díky tomu je jízda úžasně pohodlná. To dokonce i v režimu SPORT, kdy tlumiče ztvrdnou a z auta se na silnici s lepším povrchem stane schopným "řezačem" zatáček. Na limitu se DS4 chová nedotáčivě. Ale proč jen na lepším povrchu? Skvělý dojem z podvozku kazí použitá jednoduchá zadní náprava. DS4 totiž stojí na podvozkové platformě EMP2, která používá vpředu příčná ramena a vzpěry MacPherson, ovšem vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou – klasická TORZNÍ TYČ. A právě toto řešení způsobuje při svižnější jízdě zatáčkou na výmolech odskakování zadní části vozu. Ale to je jediný nešvar podvozku DS 4, který při klidné jízdě (na kterou se toto auto opravdu hodí) ani nepoznáte. Teritorium DS 4 na tomto podvozku je ovšem městská rozbitá vozovka ideálně z dlažebních kostek. Tady je DS 4 velice klidná, houpavá a díky výbornému odhlučnění podvozku uvnitř kabiny neslyšíte žádné otravné pazvuky od kol. Ostatně kabina je dobře odhlučněná i proti aerodynamickému hluku. I ve vyšších rychlostech je na palubě příjemné ticho. DS 4 má takový pohodový charakter, který podtrhuje i lehké řízení bohužel bez zpětné vazby. To ale nevadí, jelikož DS 4 opravdu nemá sportovní ambice.
Závěr
DS 4 je velice pohodlné auto použitelné na každý den. Ve spojení s motorem BlueHDi má zajímavě nízké náklady na ujetý km cesty. Ovšem nečekejte sportovní a dynamické jízdní vlastnosti. DS 4 je s tímto pohonem předdefinovaná pro klidnou plavnou jízdu pohodového řidiče, který si užívá komfort podvozku, kavalitního interiéru a nemá žádné sportovní ambice.
Cena vozu startuje na částce 825 000 kč a testovaná verze stála 1 150 000 kč.
Plusy :
- úžasný design
- kvalitní interiér
- úsporný motor
- odhlučnění podvozku a podvozek jako takový
Mínusy:
-občas zmatená převodovka
- málo místa vzadu
- slabá dynamika vozu
- absence výhřevu sedadel
- odskakování zadní nápravy na nerovnostech
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 kW (130 koní)
Točivý moment:
300 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4400 mm
Šířka:
1866 mm
Výška:
1490 mm
Rozvor:
2675 mm
Zavazadlový prostor:
430 až 1240 litrů
Provozní hmotnost:
1414 kg
V-max:
203 km/h
0-100 km/h:
10.9 s
Spotřeba
5,2 L/ 100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.