Nedávno jsme v redakci měli špičkové provedení francouzského prémiového crossoveru s plug-in hybridním pohonem. Dnes se podíváme na základnější verzi se vznětovým čtyřválcem.
Exteriér
Francouzský výrobce prémiových vozů DS si dává velmi záležet na designu svých aut. Proto nepřekvapí, že DS4 připomíná spíše drahý šperk a nebo módní kabelku, než běžné šedé a nudné SUV. Vůz disponuje dlouhou přídí s jednoduchými rysy. Řidič a spolujezdec sedí de fakto uprostřed mezi přední a zadní nápravou. K atmosféře módních SUV neodmyslitelně patří obrovské lemy blatníků, ve kterých i 19“ kola s celkem vysokým profilem pneumatiky ( 205/55 R19) vypadají relativně malé. Design celkem kazí právě použité „úzké“ pneumatiky. S trochou nadsázky při pohledu na kola jak zepředu tak i zezadu auto připomíná stařičkou Škodu 105. Po vizuální stránce by si vůz zasloužil širší obutí.
Na DS4 je nejzajímavější přední část. Díky dlouhé kapotě a velké masce chladiče vypadá honosně. Ale hlavním tahákem DS 4 jsou přední světlomety DS MATRIX LED VISION. Spolu se světly denního svícení obsahují přední světlomety 98 LED diod. Jednoznačně identifikovatelný světelný podpis dodává vozu osobitost, jakož i velmi atraktivní a inovativní vzhled. Zadní část auta je dynamicky tvarovaná, složitá, se sportovními rysy.
Interiér
Interiér je velkou předností vozů DS a DS4 není výjimkou. Použitými materiály a kvalitou zpracování je na úrovni německých prémiových konkurentů. Velice zajímavě vypadá palubní deska. Ta je vysoce postavená, designově velice čistá a plynule navazuje do dveřních výplní. Ty mají neobvykle řešená podsvícená madla otevírání dveří. Jejich nevýhodou je v jejich neobvyklém umístění, na které si člověk chvilku zvykat. To samé platí pro umístění ovladačů stahovaní bočních oken. Tlačítka jsou příliš vysoko těsně pod bočním sklem, tudíž musíte zvedat ruku a ovladače nahmatat. Toto řešení není po ergonomické stránce moc šťastné. Velice zajímavé řešení v interiéru jsou „neviditelné“ výdechy klimatizace ve střední části palubní desky. Ovšem co již není tak perfektní, je ovládání klimatizace a topení pouze přes dotykový displej, stejně tak i asistent jízdy v pruzích nebo systém start-stop. Zde mi mechanická tlačítka velice chybí.
Displej infotaimentu v palubní desce je velice pěkně zapuštěný, nikterak nevyčnívá, nepřesahuje hrany palubky, prostě vypadá, že tam patří. Tady velké plus. Multimediální systém je rychlý ,přehledný, grafika povedená. Také bych pochválil výbornou grafiku parkovací 3D kamery. Digitální přístrojový panel funguje dobře, je přehledný a jeho grafika se dá nastavit. Ovšem nejlepší displej v autě je za mě Head-Up displej. Zobrazení má vysokou kvalitu a je přehledný. Abych nezapomněl, tak v DS4 nalezneme ještě jednu digitální obrazovku. Tou je maličký dotykový displej umístěný před loketní opěrkou za voličem převodovky, nazývaný DS Smart Touch. Jeho úkolem je usnadnit ovládání infotaimentu hlavního displeje. Člověk na něj poklepe a pak jen jezdí prstem po tomto malém displeji a ovládá základní funkce (ikony) na hlavním panelu. Co již nebylo tak super v testovaném voze, byla použitá kožená sedadla. Kvalita kůže je jistě na vysoké úrovni, ovšem marně jsem zde hledal jejich výhřev! Natož elektrické ovládání. Za mě obrovská chyba při volbě výbavy. V autě se nacházel vyhřívaný volant, ale sedadla byla bez výhřevu. Vzhledem k tomu, že motor HDi má vysokou účinnost a tudíž neprodukuje veký přebytek tepla, je na sedadlech v současném chladném období jízda až nepříjemná. Minimálně prvních 10 km je posádce zima.
Co se prostoru v interiéru týká, dostatek místa skýtá pouze přední část vozu. Na zadních sedadlech se při výšce řidiče 180cm již další dospělá osoba podobného vzrůstu pohodlně nevejde. To činí DS 4 automobilem vhodným pro rodiny pouze s malými dětmi. Zavazadlový prostor má základní objem 430 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší na 1240 litrů objemu.
Motor
Motor 1.5 BlueHDi (vstřikování močoviny ADBlue, veliký DPF filtr , malé turbo) je zaměřený na nízkou spotřebu. Má výkon 96 kW (130 koní) ve 3750 ot./min. a točivý moment 300 Nm od 1750 ot/min. Motor je spojen s 8 st. automatickou převodovkou s kapalinovým měničem Aisin. Díky ní působí vůz v nižších rychlostech výkonněji než opravdu je. Akcelerace 10,9 s neodpovídá ani z daleka dynamiky působícímu vzhledu. Ve městě se pohybuje svižně. Horší je to za městem, kde již motor v rychlostech okolo 90 km/h nemá výkonu na rozdávání. Motor samotný má na diesel hladký chod. Díky kvalitnímu odhlučnění karoserie vás na palubě tolik neobtěžuje typickým dieselovým zvukem Pouze v nízkých otáčkách motor na palubě lehce duní, ale není to nic co by vás výrazně rušilo. Velmi mě trápila obrovská prodleva mezi sešlápnutím pedálu plynu a rozjezdem auta. Prodleva než si motor a převodovka porozumí, co vlastně mají udělat, je až nebezpečná. Při potřebě opustit rychle křižovatku DS 4 prostě stojí a přemýšlí, co má vlastně dělat a z boku už se na ni řítí jiná auta... Může to být poměrně nepříjemná zkušenost. I v režimu SPORT se tento nešvar projevuje. Další mínus vidím v občasném cuknutí převodovky při dobržďování do křižovatky nebo popojíždění v koloně, kdy při podřazování těsně před zastavením vůz zvláštně cukne. Jinak převodovce není co vytknout. Je přesná, řadí hladce, rychle a bez kopání.
Spotřeba
Ač nepotěší dynamikou, reputaci si vylepší velice dobrou spotřebou , která se v reálném provozu pohybuje mezi 5,5 – 6,5 litru nafty na ujetých 100 km. Při ustálené defenzivní jízdě v režimu Eco, není problém se dostat na spotřebu 4,6 litru/100km. Pokud si naopak cestu vyloženě užíváte a potenciál motoru využíváte, co se dá, ukáže vám palubní PC spotřebu 7,5 litru, což je já SUV krásná hodnota.
Podvozek
Nejsilnější stránka testované DS 4 je komfortní podvozek, který skvěle filtruje nerovnosti a výmoly. Vůz využívá adaptivní tlumiče DS Active Suspension spojené s kamerou na horní části čelního skla. Má čtyř snímače polohy a tří akcelerometry, které neustále snímají vozovku před autem, vyhodnocují její tvar a „kvalitu“ a podle potřeby upravují tuhost jednotlivých tlumičů. To se děje v rychlostech od 13km/h do rychlosti 130km/h. Díky tomu je jízda úžasně pohodlná. To dokonce i v režimu SPORT, kdy tlumiče ztvrdnou a z auta se na silnici s lepším povrchem stane schopným "řezačem" zatáček. Na limitu se DS4 chová nedotáčivě. Ale proč jen na lepším povrchu? Skvělý dojem z podvozku kazí použitá jednoduchá zadní náprava. DS4 totiž stojí na podvozkové platformě EMP2, která používá vpředu příčná ramena a vzpěry MacPherson, ovšem vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou – klasická TORZNÍ TYČ. A právě toto řešení způsobuje při svižnější jízdě zatáčkou na výmolech odskakování zadní části vozu. Ale to je jediný nešvar podvozku DS 4, který při klidné jízdě (na kterou se toto auto opravdu hodí) ani nepoznáte. Teritorium DS 4 na tomto podvozku je ovšem městská rozbitá vozovka ideálně z dlažebních kostek. Tady je DS 4 velice klidná, houpavá a díky výbornému odhlučnění podvozku uvnitř kabiny neslyšíte žádné otravné pazvuky od kol. Ostatně kabina je dobře odhlučněná i proti aerodynamickému hluku. I ve vyšších rychlostech je na palubě příjemné ticho. DS 4 má takový pohodový charakter, který podtrhuje i lehké řízení bohužel bez zpětné vazby. To ale nevadí, jelikož DS 4 opravdu nemá sportovní ambice.
Závěr
DS 4 je velice pohodlné auto použitelné na každý den. Ve spojení s motorem BlueHDi má zajímavě nízké náklady na ujetý km cesty. Ovšem nečekejte sportovní a dynamické jízdní vlastnosti. DS 4 je s tímto pohonem předdefinovaná pro klidnou plavnou jízdu pohodového řidiče, který si užívá komfort podvozku, kavalitního interiéru a nemá žádné sportovní ambice.
Cena vozu startuje na částce 825 000 kč a testovaná verze stála 1 150 000 kč.
Plusy :
- úžasný design
- kvalitní interiér
- úsporný motor
- odhlučnění podvozku a podvozek jako takový
Mínusy:
-občas zmatená převodovka
- málo místa vzadu
- slabá dynamika vozu
- absence výhřevu sedadel
- odskakování zadní nápravy na nerovnostech
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Nafta
Zdvihový objem:
1499 ccm
Výkon:
96 kW (130 koní)
Točivý moment:
300 N.m.
Převodovka:
A8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4400 mm
Šířka:
1866 mm
Výška:
1490 mm
Rozvor:
2675 mm
Zavazadlový prostor:
430 až 1240 litrů
Provozní hmotnost:
1414 kg
V-max:
203 km/h
0-100 km/h:
10.9 s
Spotřeba
5,2 L/ 100 km
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.