Kugu jsme si za poslední dva roky poměrně oblíbili, což dokládá fakt, že dnes testujeme čtvrtý kus. Začali jsme s klasickým hybridem (HEV), pokračovali pluginem (PHEV) ve vrcholné výbavě Vignale a na podzim jsme zkusili základ nabídky v podobě tříválcového benzinu. Do čtvrtice tu máme opět plug-in, ale ve sportovně střiženém kabátku – ST-Line X. Je o 60 tisíc levnější, než Vignale, vyplatí se ušetřit?
Úvod
Kuga se vyrábí od roku 2008 a dnes se zaměříme na její nejnovější třetí generaci, která je v našem případě poháněná atmosférickou 2,5 litrovou benzínovou jednotkou kombinovanou s elektromotorem. Celkový systémový výkon činí 165 kW. Je zde větší baterie s kapacitou 14,4 kWh (využitelná 10,1), díky které zvládnete kratší cesty čistě na elektřinu.
Exteriér
Design Kugy je povedený. Přední část lehce připomíná svými protaženými světlomety francouzské vozy, které přišly po přelomu tisíciletí. Maska je typicky „fordovská“. Přední převis je poměrně dlouhý, což působí lehce disproporčně.
Ocenit musím lakované spodky dveří, lemy blatníků a nárazníky. Zadní část je ovšem nejlepší. Světla jsou hezky tvarovaná, madlo pro otevírání kufru je prakticky umístěné, takže odpadává „šátrání“ naslepo nad registrační značkou, ale vůbec to nejzajímavější je ve spodní části. Mluvím o koncovkách výfuku, které jsou, světe div se, pravé. To se dnes moc nenosí ani u dvakrát tak drahých Mercedesů.
Rozměry: 4614/1883/1666/2710 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1844 kg
Interiér
Pozice za volantem je vyšší, ale vlastně příjemná. Sedadla jsou průměrná. Ocenil bych výraznější boční vedení a delší sedák. Polohovatelná loketní opěrka ve větším rozsahu by také potěšila.
Volant padne hezky do ruky a potěší poměrně tlustý věnec a logicky rozmístěné tlačítka pro ovládání rádia a tempomatu. Celkově se mi líbí, že Ford nepodlehl tomu dotykovému šílenství, které vídáme v ostatních moderních vozech, ale je zde převaha klasických tlačítek s haptickou odezvou včetně kolečka hlasitosti. Vůz se tak ovládá jednoduše a zvládnete to i poslepu, což napomáhá bezpečnosti.
Infotainment má už nějaký věk, takže trochu zaostává a to jak grafikou, tak rychlostí a velikostí. Na druhou stranu je ale jednoduchý a jeho nedostatky nejsou nijak závratné, takže proč ne. Nejvíce mi schází bezdrátové Apple Car Play / Android Auto. Co už je ovšem horší, je pomalý virtuální kokpit, obzvláště u volby jízdních režimů si chvíli počkáte. Často se tak stane, že řadu několika režimů (eco, sport, normal, písek apod.) „přejedete“ a musíte klikat znovu. Velikým plusem je možnost zvolit si druh tempomatu, který preferujete – normální, adaptivní a inteligentní. Co nás ovšem zklamalo, jsou bezpečnostní asistenti, kteří mnohdy nejdou vypnout, ale pouze omezit. I přesto ale zasahují zbytečně agresivně, mluvím hlavně o asistentu nouzového brzdění a o „pomocníkovi“, který vás má držet v jízdních pruzích.
Co se materiálů týče, tak je to oproti vrcholné Vignale slabší. Výplně dveří mají lacinější materiál a to stejné platí o sedadlech. Slícování je dobré a líbí se mi i otočný volič převodovky. Potěší také koženkou obšitý středový tunel, takže si neotlačíte koleno.
Prostoru ve voze je dostatek a nouze není ani o odkládací prostory. Míst na odložení telefonu a dalších drobných věcí je tu mnoho. Vzadu si pohodlně sednu sám za sebe a ještě mám rezervu nad hlavou i před koleny (měřím 185 cm). Možná by neškodily trochu delší sedáky.
Zavazadlový prostor je vzhledem k hybridní verzi lehce omezený. Klasická Kuga nabídne 645 litrů, my zde máme „pouze“ 581. Víko zavazadelníku je elektrické a nabízí funkci virtuálního pedálu, která funguje naprosto perfektně.
Jízda
Jízdní vlastnosti jsou oproti posledně testované základní verzi s benzinovým tříválcem horší. Vůz váží o 280 kg víc, takže hůř zatáčí a navíc má připlacené 19 palcové ráfky, což uškodilo jízdnímu komfortu. Ve srovnání s ostatními pluginy však zatáčí suverénně nejlíp a ani se nijak dramaticky nenaklání. Pokud ale od SUV chcete spíš komfort, tak sáhněte po základní výbavě Titanium s normálním, nikoliv sportovním podvozkem. Zároveň nepřiplácejte za větší ráfky. Vůbec nejlepší je však vrcholná Vignale, která je ale proti Titanium dražší, záleží tedy na rozpočtu a prioritách.
Veliké plus si zaslouží slušné řízení a odhlučnění vozu. Na palubě je příjemné ticho a to i díky hybridní koncepci vozu. Při mírně zatíženém plynovém pedálu se rozjíždí pouze na elektromotor. Klasický spalovací motor sepne až v moment, kdy chcete akcelerovat výrazněji. Je to systém, který (nejen) v dopravních kolonách oceníte. Když budete pravidelně dobíjet, můžete se po městě pohybovat čistě jen na elektřinu. Reálný dojezd je okolo 40 - 50 km. Systém rekuperace za jízdy je automatický, takže se nemusíte o nic starat, stačí odstavit plyn a vůz již trochu brzdí, čímž ukládá energii do baterky. Pokud nechcete brzdit nohou, můžete na voliči jízdních režimů zmáčknout „L“ a vůz začne rekuperovat ještě výrazněji.
Motor
Vůz je poháněn obdobným spalovacím motorem, jako u hybridní verze HEV - 2,5 litrový benzinový atmosférický čtyřválec, který přenáší sílu na přední nápravu. Má pěkný zvuk a jednoduchou konstrukci, takže by měl být spolehlivý. Celkový systémový výkon (165 kW) tak vzrostl vlivem silnějšího elektromotoru (97 kW), díky kterému se vůz umí pohybovat čistě v elektrickém režimu EV. Tedy pouze máte-li nabito. Baterie má kapacitu 14,4 kWh (využitelná 10,1 kWh) a výrobce slibuje elektrický dojezd cca 60 km. Realita je kolem 40 - 50 km, což je slušné. Klasická 230 V zásuvka by vůz měla dobít za přibližně 6 hodin, wallbox to zvládne zhruba za 3,3 hodiny.
Motor je spojen s bezestupňovou převodovkou, která sice při plné akceleraci lehce vyje, ale vzhledem k dobrému odhlučnění to není vyloženě na obtíž. Zátah je lineární a jelikož je naše verze lehce obtloustlá, tak dynamika není nijak oslnivá. Je dokonce ještě o fous horší, než u slabší (ale lehčí) verze HEV. Akcelerace na stovku trvá 9,2 sekund a maximální rychlost je 200 km/h. No a spotřeba? Pokud budete vůz využívat na městské popojíždění a máte možnost doma nabíjet, budete schopni jezdit s nulovou spotřebou paliva. Zde jsou naměřené hodnoty s prázdnou baterií a při mírné zátěži:
Město: 4 – 6 litrů
Kombinovaná: 5,3 l
Dálnice: 7,4 l
Okreska: 3 – 4 l
Ceny
Základ nabídky tvoří Kuga ve výbave Titanium - 1,5 Ecoboost (88 kW), která má poháněnou přední nápravu, manuální převodovku a stojí od 702 tisíc (zvýhodněná cena). Dále jsou v nabídce výbavy ST-line, ST-line X a luxusní Vignale. Náš vůz (PHEV ST-Line X) začíná bez příplatků na 934 899 Kč (zvýhodněná cena). Po přičtení extra položek se dostává na 1 014 099 Kč, což je ve srovnání s konkurencí krásná cena.
Závěr
Kuga je jednoznačně nejlepší plug-in hybridní SUV, které si můžete za tyto peníze koupit. Dobře vypadá, jednoduše se ovládá a je i praktická . Potěší širokou škálu uživatelů od těch, kteří se i s rodinným SUV rádi svezou svižně na okresce (1,5 EcoBoost ST-Line) po ty, kterým je radost ze zatáček volná a chtějí pohodlný hybrid do zásuvky s luxusních nádechem (PHEV Vignale).
Já osobně bych však šel do třetí možnosti, kterým je hybrid HEV ve výbavě Vignale. Pokud by byl rozpočet nižší, klidně bych sáhl po základní výbavě Titanium, ale držel bych se hybridu, než tříválce, který je sice povedený a úsporný, ale na dálnici je poněkud líný. Plug-in hybrid je z trojice nejtěžší a sportovní podvozek s velkými 19 palcovými ráfky z něj sportovní SUV zkrátka nevykouzlí. Jízdní komfort je horší, než u posledně testované Kugy PHEV Vignale. Ta si odvezla 8 bodů. Odpověď na otázku z úvodu, zda-li se vyplatí ušetřit 60 tisíc a vzít ST-Line X namísto Vignale zní – „nevyplatí“. Ford Kuga PHEV ST-Line X získala o fous méně – 7,5/10 bodů.
Plusy
Řízení
Ovládání - ergonomie
Spotřeba
Odhlučnění
Prostornost
Příznivá cena
Sladěnost hybridní technologie
Minusy
Jízdní komfort (sportovní podvozek, veliké ráfky)
Sedadla (boční vedení, krátký sedák)
Místy lacinější materiály uvnitř
Zastaralý infotainment
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?