Titulek ve své době populární komedie se skupinou Les Charlotes se docela hodí i na dvojici vozidel, která se utkají v dnešním srovnávacím testu.
Automobil 4x4 roku 2005 v kategorii off-road i absolutně, versus třetí v kategorii off-road jsou totiž z hlediska své kariéry na trhu stále ještě bažanti, i když docela protřelí a hlavně velmi taletovaní.
Ve 4x4Automagazínu číslo 2/2002 vyšel srovnávací test Nissanu Terrano Wagon 3.0 DI a Land Roveru Discovery Td5. V krutých podmínkách (tehdy bylo -10°C) jsme fotili a zkoušeli účinnost obou automobilů v terénu, přičemž nám dokonce zamrzl nejen úsměv na rtech, ale také technika a pamatuji se, jak jsem nejen své prsty, ale i nefunkčního redakčního nikona rozehříval na topení staré Discovery. Od té doby již uběhlo pár let a tehdejší figurky na šachovnici automobilového trhu vystřídaly nové postavy, pole se zvětšilo a některé role se vyměnily. Černým koněm tohoto segmetu se stal v roce 2003 nový Volkswagen Touareg, Terrano i tehdejší Discovery odešly na zasloužený odpočinek a na jejich místo nastoupili nováčci, kteří jsou tak dobře vybaveni, že i suverénní pozice terénního volkswagenu se může otřásat v základech.
Discovery nastoupilo loni na podzim zatím triumfální kariéru lemovanou mnoha cenami v nejrůznějších anketách včetně té naší Automobil 4x4, v níž převzalo štafetu právě po Touregovi. Anglický off-road využívá zkušeností svých tvůrců na revolučním Range Roveru z roku 2002 a rozvíjí koncept moderního terénního automobilu ještě dál. Odborníci oceňují na tomto landroveru zejména systém Terrain Response, který sám přednastavuje optimální hodnoty pro jízdu v určitém druhu terénu. Prostě si otočným ovladačem navolíte, že jedete po štěrku, trávě nebo kamenech a automobil se sám postará o to, aby správně reagoval plynový pedál a lamelové spojky v mezinápravovém a zadním diferenciálu přesně plnily svoji závěrnou funkci společně s elektronickou regulací prokluzu kol. K tomu má Discovery navíc účinnou terénní redukci a vzduchové odpružení, které umožňuje mimo jiné nastavovat světlou výšku podle potřeby. Chloubou vozu je samozřejmě také přeplňovaný vznětový šestiválec 2,7 litru o výkonu 140 kW, který však má s automobilem o celkové hmotnosti až 3,23 tuny poměrně hodně práce.
Ještě větším bažantem je nový Nissan Pathfinder, který se u nás prodává teprve od března. Cena tohoto automobilu v top verzi LE ve srovnání s nejlepší verzí Discovery HSE je výrazně nižší, přesto nabízí velice solidní výbavu včetně velmi luxusních prvků počínaje koženým čalouněním a konče navigačním systémem s 3D zobrazením a podrobnou mapou České republiky. Pathfinder sice váží podstatně méně, ale k jeho pohonu slouží pouze čtyřválec 2,5 litru, který má o 12 kW nižší výkon než motor v Discovery a navíc jeho samočinná převodovka je pouze pětistupňová. Tak uvidíme, jak se to projeví ve srovnání dynamiky obou automobilů.
Na startovní čáře to zpočátku vypadá jako vyrovnaný souboj. Discovery je o 9,5 cm delší a 6,5 cm širší, ale už jenom o 1,7 cm vyšší a rozvor je delší jen o 3,5 cm. Tyto hodnoty umožňují odhadnout, že Discovery bude podstatně prostornější i v interiéru, což se v prostoru pro cestující, kde je anglický zástupce o 10 cm velkorysejší, potvrzuje. To však vůbec neznamená, že by Pathfinder působil uvnitř stísněně. Cestující mají místa spíše nadbytek a to samé lze konstatovat na adresu zavazadlového prostoru (při pětimístném uspořádání). Pokud zůstaneme u osobních verzí, Pathfinder má třetí řadu sedadel v této verzi standardně, u Discovery je potřeba si za ni připlatit, ale poskytuje mnohem větší prostor a pohodlí. Verzi N1 s pevnou přepážkou a odpočtem DPH pak samozřejmě nabízí Land Rover také. Co se týče vnitřního prostoru, má Discovery jen trochu navrch, co se týče komfortu, ergonomie a vůbec pohodlí na sedadlech, rozdíly se rychle prohlubují. Za volantem Discovery se lze mnohem lépe "uvelebit" tak, aby žádná součást těla nezůstala nepodepřena, silnější věnec volantu působí poctivějším dojmem a masivnější přístrojová deska hodnotněji oproti na první pohled trochu laciné imitaci dřeva ve výplni středového panelu a tunelu u Pathfinderu. Nicméně i přesto je nový designérský styl Nissanu sympatický a nadchne především prakticky kompletní výbava s mnoha zajímavými prvky, které u Land Roveru nenajdete (například zadní parkovací kamera či bezklíčové otevírání a zapalování). Disciplínu "Karoserie: rozměry a komfort" přesto vyhrává s po-měrně velkým náskokem anglický zástupce, nicméně stále je třeba si uvědomovat, o kolik je Pathfin-der levnější, protože ani v jeho případě jsme příliš mnoho nedostatků neobjevili. Pokud zapomenete na přímé srovnání s Discovery, rychle se vám bude i jeho úroveň komfortu zdát zcela bezchybná.
Přichází praktická část našeho testu, podívejme se nejprve, jak si oba konkurenti povedou na silnici. Právě zde jsem byl přesvědčen o tom, že Discovery musí doplatit na svou obrovskou hmotnost, která je dána hlavně tím, že v podstatě disponuje samonosnou karoserií na žebřinovém rámu a na karosářských dílech nebyl v takovém rozsahu využit hliník jako třeba u Range Roveru. Nicméně ve srovnání s Pathfinderem se zdá, že silnější pohonná jednotka a šestistupňová převodovka dokážou divy, a tak se prakticky v každé disciplíně, zrychlení či elasticity, přetahují oba automobily o desetinky a také jejich nejvyšší rychlost je prakticky stejná. Fyzikální zákony však samozřejmě ošálit nejde, a tak konečný účet za vyrovnanou dynamiku vystaví spotřeba. Discovery totiž spotřebuje o bezmála litr nafty navíc oproti svému podstatně střídmějšímu konkurentovi. A v neposlední řadě má nissan podstatně účinnější brzdy, které dokáží automobil zastavit na podstatně kratší dráze než Discovery, což ovšem opět úzce souvisí s obrovskou hmotností landyho.
Také v terénu může Discovery doplatit na svou hmotnost zejména v případě, že bude třeba překonat rozměklý blátivý povrch, nicméně automobil disponuje tolika pomocníky, a tak obrovskou silou, že i přes zřejmou nadváhu jsou jeho schopnosti limitovány jen použitím pneumatik. I když všechny "terénní" hodnoty Pathfinderu jsou podstatně slabší, nemusí se ani nový terénní nissan opravdu drsného off-roadu bát. Jen je potřeba mít na paměti, že automobil má dlouhý zadní převis i rozvor a opatrně najíždět na terénní hrany, abyste neskončili na břichu. Pathfinder v rámci systému All Mode 4x4 disponuje lamelovou spojkou, která posílá točivý moment v případě potřeby na přední kola, ale lze ji otočným ovladačem "zamknout" a navolit pevné rozdělení točivého momentu na přední a zadní kola v poměru 50:50 (poloha 4H). Podobně jako X-Trail tak i Pathfinder disponuje stabilizačním systémem ESP+, jehož součástí je také elektronická regulace prokluzu kol (TCS). Ta samozřejmě není tak účinná jako samočinně uzavíratelné lamelové spojky v mezinápravovém a zadním diferenciálu Discovery, který také disponuje mnohem účinnější terénní redukcí, což se projeví v hodnotě největšího točivého momentu na kolo.
Discovery poráží svého japonského soka ve většině disciplín a drží s ním vyrovnaný krok v dynamice na silnici, což měla být podle mých předpokladů hlavní devíza nissanu. Jenže jestliže na silnici jsou si oba automobily rovni, v terénu má landrover rozhodně navrch a to samé je třeba konstatovat na adresu karoserie, která je u anglického automobilu v každém rozměru vždy o pověstný kousek větší. Jediným neduhem Discovery tak zůstává až nesmyslně velká hmotnost, na kterou pak tento automobil doplatil při srovnání spotřeby.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.