TEST Ford Mustang Mach-E GT – „muscle kára“ na baterky

Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 25. března 2023 21:05
Sdílej:

Elektrický Mustang je s námi již od roku 2021. Na podzim jsme otestovali obyčejnou verzi s pohonem zadním kol a nižším výkonem. Šlo o fajn společníka, kde mi vadil především tužší podvozek a horší dávkování brzd. Jak je na tom vrcholné provedení GT, které by mělo být elektrickým sporťákem s dostatkem prostoru?

Úvod a Cena

Elektrický Mustang se nabízí v několika variantách – pro modelový rok 2023 můžete mít buď provedení s pohonem čistě zadních kol a 75,7 kWh baterií (1 558 900 Kč) nebo lepší výbavu Premium s možností volby zadního pohonu (1 718 900 Kč / 1 751 900 Kč s větší baterkou) či čtyřkolky a větší kapacitou baterie 98,7 kWh (1 911 900 Kč). Úplným vrcholem je pak naše sportovní verze GT za 2 123 900 Kč.

Exteriér

Zvenku vůz působí dost exoticky a kde kdo se za ním otočí. Vpředu jsou zamračená LED světla a mezi nimi „plná“ maska. Výraz vozu je dost agresivní, což je rozhodně plus. Zadní část vozu se dost svažuje, což je v dnešní době v módě. Je to ovšem lehce na úkor praktičnosti. Zadní světla jsou v tradičním stylu a vypadají skvěle.

Veliká kola byla inspirována ptačím hnízdem. Rozhodně nebudou úplně laciná, takže si parkování u vysokých obrubníků pořádně ohlídáte. Nelze přehlédnout ani mohuztné brzdy Brembo. Přední kotouče mají průměr 385 mm. Jejich účinek je opravdu silný, ale má to háček.

Rozměry - 4743/1881/1613/2984 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost – 2407 kg

Interiér

Uvnitř vás na první pohled praští do očí veliký tablet (15,5 palců) v „Tesla stylu“. Ovládání vozu za jízdy je tak celkem obtížné a i nebezpečné. Opravdu nejsme příznivci tohoto řešení. Malé plus si získal otočný ovladač hlasitosti, který je v tabletu zakomponován. Na druhou stranu je zde skvělý volant s klasickými tlačítky a potěší také možnost kompletně vypnout stabilizaci pomocí tlačítka za volantem.

Sportovní sedadla jsou fajn. Nabízí slušné boční vedení, ale proti fenomenálním sedačkám, které má Focus ST či Puma ST jsou slabší. Pozice za volantem je výborná. Výhled je přes mohutné A sloupky a svažující se záď horší. Prostornost je velice dobrá a i vzadu je dostatek místa pro posádku. Zadní zavazadelník pojme 402 litrů nákladu, ten přední zvládne dalších 100. Velikou pochvalu si Ford zaslouží za opravdu kvalitní materiály a celkové zpracování interiéru. Působí opravdu prémiovým dojmem. Vyzdvihnout je také potřeba skvělé reproduktory Bang & Olufsen.

Jízda

Podvozek se moc nepovedl. Je naladěn dost tvrdě, takže jízdní komfort není nic moc. Jsou zde adaptivní tlumiče Magne Ride, ale jejich tuhost se při změnách jízdních režimů mění minimálně. Tyto režimy upravují mimo tuhost ještě například zvuk, řízení či citlivost pravého pedálu. Vadí mi nesladěnost přední a zadní nápravy. Při přejezdu zpomalovacích prahů a podobných překážek předek přejede vcelku dobře, ale jakmile na práh najedou zadní kola, tak celý vůz poskočí, jako kdybyste zrovna cválali na koni. Je to podobné, jako třeba pracovní pick-upy s tuhou zadní nápravou.

Při ostřejší jízdě na nerovnostech odskakuje a celkově se vůz chová nepředvídatelně. Vysoká hmotnost nepomáhá. Čtyřkolka funguje vždy jinak, takže je to obzvláště na mokré vozovce a s vypnutou stabilizací dost velký risk. Výkon vozu je totiž ohromující a při sešlápnutí pravého pedálu zrychluje opravdu dost. Tedy pouze do nějakých 120 – 130 km/h, pak akcelerace ustane a předjede vás obyčejná Octavia. Dalším minusem jsou špatně dávkovatelné brzdy. Je zde režim řízení jedním pedálem, který je fajn, ale jakmile potřebujete zabrzdit v nenadálé situaci více a zmáčknete brzdový pedál, tak se Bremba zakousnou a vy s hrůzou čekáte, jaký nebožák vám skončí v kufru. Abych ovšem jen nekritizoval, tak musím pochválit příjemné řízení a vynikající odhlučnění.

Motor(y)

Jsou zde dva elektromotory. Jeden pohání přední nápravu a druhý tu zadní. Vůz umí v závislosti na zvoleném jízdním režimu posílat více točivého momentu na přední či zadní nápravu a ovlivnit tak chování vozu. Celkový systémový výkon činí 358 kW a 860 Nm. Kroutící moment je dokonce vyšší než u supersportovního Fordu GT.

Dynamika a reakce na pravý pedál je opravdu slušná. To mimo jiné dokládají i čísla. Akcelerace z 0 - 100 km/h trvá 4,4 vteřin. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Baterie má kapacitu 98,7 kWh. Rychlost dobíjení bohužel málokdy přesáhne 100 kW. Jakmile měl vůz více, než 80%, tak se dobíjel rychlostí okolo 35 kW. Spotřeba? V době testu se teploty pohybovaly okolo 10 stupňů a když jsem se snažil jet úsporně, dopadlo to takto:

Město: 20 – 30 kWh

Kombinovaná: 25 kWh

Dálničních 130 km/h: 29 kWh

Okresky: 19 kWh

Závěr

Mustang Mach-E GT skvěle vypadá a v ulicích se za ním lidé otáčí víc, než za Mustangem s osmiválcem. Uvnitř poskytne dost prostoru a kvalitní materiály. Ovládání vozu skrze obrovský tablet je složité a pomalé. Je tu alespoň volant s klasickými tlačítky. Největší kámen úrazu je prkenný podvozek, který vás natřásá, jako byste jeli na koni. Při rychlejší jízdě je vůz nepředvídatelný, brzdy se špatně dávkují a vy tak raději zpomalíte, ale vlivem tuhého podvozku si ani tu pomalejší jízdu moc neužijete. Jde tedy spíš o takový „show car“, než o funkční sportovní náčiní. Mnohem více zábavy si užijete třeba ve Focusu ST či v klasickém benzinovém Mustangu.

Pakliže vaše srdce tíhne k elektromobilitě, tak raději sáhněte po standardní verzi Mach-E, která je fajn a na podzim si vyjezdila 8 bodů. Ford Mustang Mach-E GT má dost kladných, ale bohužel i záporných vlastností, takže získává poloviční počet - 5/10 bodů.

Plusy

Design

Řízení

Dynamika do 130 km/h

Veliká baterie

Kvalitní interiér

Skvělý audiosystém

Odhlučnění

Dostatek prostoru

Minusy

Jízdní komfort

Nepředvídatelnost

Dávkovatelnost brzd

Ovládání vozu

Vyšší spotřeba

Vysoká hmotnost

Není ani sportovní, ani pohodlný

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.