Úvod a Cena
Elektrický Mustang se nabízí v několika variantách – pro modelový rok 2023 můžete mít buď provedení s pohonem čistě zadních kol a 75,7 kWh baterií (1 558 900 Kč) nebo lepší výbavu Premium s možností volby zadního pohonu (1 718 900 Kč / 1 751 900 Kč s větší baterkou) či čtyřkolky a větší kapacitou baterie 98,7 kWh (1 911 900 Kč). Úplným vrcholem je pak naše sportovní verze GT za 2 123 900 Kč.
Exteriér
Zvenku vůz působí dost exoticky a kde kdo se za ním otočí. Vpředu jsou zamračená LED světla a mezi nimi „plná“ maska. Výraz vozu je dost agresivní, což je rozhodně plus. Zadní část vozu se dost svažuje, což je v dnešní době v módě. Je to ovšem lehce na úkor praktičnosti. Zadní světla jsou v tradičním stylu a vypadají skvěle.
Veliká kola byla inspirována ptačím hnízdem. Rozhodně nebudou úplně laciná, takže si parkování u vysokých obrubníků pořádně ohlídáte. Nelze přehlédnout ani mohuztné brzdy Brembo. Přední kotouče mají průměr 385 mm. Jejich účinek je opravdu silný, ale má to háček.
Rozměry - 4743/1881/1613/2984 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 2407 kg
Interiér
Uvnitř vás na první pohled praští do očí veliký tablet (15,5 palců) v „Tesla stylu“. Ovládání vozu za jízdy je tak celkem obtížné a i nebezpečné. Opravdu nejsme příznivci tohoto řešení. Malé plus si získal otočný ovladač hlasitosti, který je v tabletu zakomponován. Na druhou stranu je zde skvělý volant s klasickými tlačítky a potěší také možnost kompletně vypnout stabilizaci pomocí tlačítka za volantem.
Sportovní sedadla jsou fajn. Nabízí slušné boční vedení, ale proti fenomenálním sedačkám, které má Focus ST či Puma ST jsou slabší. Pozice za volantem je výborná. Výhled je přes mohutné A sloupky a svažující se záď horší. Prostornost je velice dobrá a i vzadu je dostatek místa pro posádku. Zadní zavazadelník pojme 402 litrů nákladu, ten přední zvládne dalších 100. Velikou pochvalu si Ford zaslouží za opravdu kvalitní materiály a celkové zpracování interiéru. Působí opravdu prémiovým dojmem. Vyzdvihnout je také potřeba skvělé reproduktory Bang & Olufsen.
Jízda
Podvozek se moc nepovedl. Je naladěn dost tvrdě, takže jízdní komfort není nic moc. Jsou zde adaptivní tlumiče Magne Ride, ale jejich tuhost se při změnách jízdních režimů mění minimálně. Tyto režimy upravují mimo tuhost ještě například zvuk, řízení či citlivost pravého pedálu. Vadí mi nesladěnost přední a zadní nápravy. Při přejezdu zpomalovacích prahů a podobných překážek předek přejede vcelku dobře, ale jakmile na práh najedou zadní kola, tak celý vůz poskočí, jako kdybyste zrovna cválali na koni. Je to podobné, jako třeba pracovní pick-upy s tuhou zadní nápravou.
Při ostřejší jízdě na nerovnostech odskakuje a celkově se vůz chová nepředvídatelně. Vysoká hmotnost nepomáhá. Čtyřkolka funguje vždy jinak, takže je to obzvláště na mokré vozovce a s vypnutou stabilizací dost velký risk. Výkon vozu je totiž ohromující a při sešlápnutí pravého pedálu zrychluje opravdu dost. Tedy pouze do nějakých 120 – 130 km/h, pak akcelerace ustane a předjede vás obyčejná Octavia. Dalším minusem jsou špatně dávkovatelné brzdy. Je zde režim řízení jedním pedálem, který je fajn, ale jakmile potřebujete zabrzdit v nenadálé situaci více a zmáčknete brzdový pedál, tak se Bremba zakousnou a vy s hrůzou čekáte, jaký nebožák vám skončí v kufru. Abych ovšem jen nekritizoval, tak musím pochválit příjemné řízení a vynikající odhlučnění.
Motor(y)
Jsou zde dva elektromotory. Jeden pohání přední nápravu a druhý tu zadní. Vůz umí v závislosti na zvoleném jízdním režimu posílat více točivého momentu na přední či zadní nápravu a ovlivnit tak chování vozu. Celkový systémový výkon činí 358 kW a 860 Nm. Kroutící moment je dokonce vyšší než u supersportovního Fordu GT.
Dynamika a reakce na pravý pedál je opravdu slušná. To mimo jiné dokládají i čísla. Akcelerace z 0 - 100 km/h trvá 4,4 vteřin. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Baterie má kapacitu 98,7 kWh. Rychlost dobíjení bohužel málokdy přesáhne 100 kW. Jakmile měl vůz více, než 80%, tak se dobíjel rychlostí okolo 35 kW. Spotřeba? V době testu se teploty pohybovaly okolo 10 stupňů a když jsem se snažil jet úsporně, dopadlo to takto:
Město: 20 – 30 kWh
Kombinovaná: 25 kWh
Dálničních 130 km/h: 29 kWh
Okresky: 19 kWh
Závěr
Mustang Mach-E GT skvěle vypadá a v ulicích se za ním lidé otáčí víc, než za Mustangem s osmiválcem. Uvnitř poskytne dost prostoru a kvalitní materiály. Ovládání vozu skrze obrovský tablet je složité a pomalé. Je tu alespoň volant s klasickými tlačítky. Největší kámen úrazu je prkenný podvozek, který vás natřásá, jako byste jeli na koni. Při rychlejší jízdě je vůz nepředvídatelný, brzdy se špatně dávkují a vy tak raději zpomalíte, ale vlivem tuhého podvozku si ani tu pomalejší jízdu moc neužijete. Jde tedy spíš o takový „show car“, než o funkční sportovní náčiní. Mnohem více zábavy si užijete třeba ve Focusu ST či v klasickém benzinovém Mustangu.
Pakliže vaše srdce tíhne k elektromobilitě, tak raději sáhněte po standardní verzi Mach-E, která je fajn a na podzim si vyjezdila 8 bodů. Ford Mustang Mach-E GT má dost kladných, ale bohužel i záporných vlastností, takže získává poloviční počet - 5/10 bodů.
Plusy
Design
Řízení
Dynamika do 130 km/h
Veliká baterie
Kvalitní interiér
Skvělý audiosystém
Odhlučnění
Dostatek prostoru
Minusy
Jízdní komfort
Nepředvídatelnost
Dávkovatelnost brzd
Ovládání vozu
Vyšší spotřeba
Vysoká hmotnost
Není ani sportovní, ani pohodlný