Kategorie vozů MPV vymírá. Dlouhodobě není dostatečná poptávka a celkově se trend naklonil k vozům SUV. Náhradou za MPV se tak staly malé užitkové dodávky v civilním provedení jako například Volkswagen Caddy. Jenže Touran vznikl jako civilní auto, nikoliv jako "užitkáč" a to je veliký rozdíl ve prospěch Touranu. Dnešní recenze zjistí jak velký tento rozdíl je.
Úvod Touran se vyrábí už od roku 2003. Tato generace je druhá a byla představena v roce 2015. Dnešní kousek má omlazenou pohonnou jednotku s technologií vypínání dvou válců při mírné zátěži, což snižuje spotřebu a probíhá to velmi hladce. Výbava vozu je slušná. Nechybí navigace, bezdrátové Android Auto/Apple Car Play, vyhřívaná ergonomická sedadla s volantem, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
Exteriér K designu je poměrně složité něco napsat. Jde zkrátka o auto, které je primárně praktické, takže jde o takovou krabici bez výrazných prvků, které by stály za řeč. I přesto, že je design několik let na trhu, tak tu jsou LED světlomety, které navozují modernější dojem. Celkově se tak dá říci, že neurazí, ani nenadchne. Rozměry: 4532/1829/1644/2786 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1578 kg
Interiér Uvnitř panuje vzdušnost a fajn atmosféra. Proti Caddymu jsou zde přímo prémiové materiály. Pocit zde mám podobný, jak třeba v Tiguanu, což je fajn. Výhled z vozu je vlivem "krabicoidní" karoserie vynikající. Řidičovo sedadlo je ergonomické a velice pohodlné. Má i masážní funkci, která však jen nafukuje a vyfukuje bederku, takže nemůžete čekat zázraky. Co ovšem ocení vyšší řidiči, je možnost prodloužit si sedák. Posed jako takový je srovnatelný s ostatními MPV. Mně osobně nevyhovuje, protože mám pedály moc blízko a nebo volant moc daleko. Potěšila mě ale polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání vozu je intuitivní a jednoduché. Kéžby se takto ovládaly i nové vozy. Tlačítka na volantu jsou logicky rozmístěná, na středovém panelu je tak akorát veliký infotainment s dvojicí koleček a pod ním panel pro ovládání klimatizace. Infotainment má fajn rozlišení i rychlost.
Prostornost je podstata Touranu. Vpředu je místa na rozdávání a v druhé řadě taktéž. Jsou zde tři samostatná sedadla s tím, že každé má Isofix. Vejdou se sem tedy tři dětské sedačky vedle sebe. Zadní sedadla je rovněž možné posouvat či sklápět. Potěší i úložný prostor pro drobnosti pod střechou.
Zavazadlový prostor je taktéž velkorysý. Bez sklopených zadních sedadel nabízí 834 litrů, po sklopení dokonce 1980 l. Dokázal bych si zde představit nějakou obytnou vestavbu, kterou jsme nedávno měli v Caddym.
Jízda Na voze jsou obuté pneumatiky s vyšším profilem, což sice nemusí vypadat nejvzhledněji, ale je to dobře. Zaprvé se eliminuje riziko odření disků, ale hlavně je zde dobrý jízdní komfort. Už i podvozek je naladěný spíše pohodlně, než sportovně a toto ty vysoké pneumatiky ještě umocní. Zároveň se však nedá říct, že by Touran nezvládal ani zatáčky. Tam se sice při rychlejším průjezdu nakloní, ale zatáčí překvapivě dobře. Co se odhlučnění týče, tak to je na dobré úrovni, ale jen do nějakých 130 km/h, poté už je znát vyšší odpor vzduchu a je potřeba si zesílit audio, aby vás ten svistot nerušil. Oproti Caddymu je to ale stále lepší.
Motor Benzinový čtyřválec 1.5 TSI Evo2 se sem celkem hodí. Rychle se ohřívá, je kultivovaný a poskytuje dostačující dynamiku. Jeho výkon 110 kW sice není ohromující, ale za celý ten týden jsem neměl pocit, že bych potřeboval více. Co se kroutícího momentu týče (250 Nm), tak tam bych klidně cca 50 Nm přidal, protože když potřebujete na dálnici výrazněji akcelerovat, tak musíte podřazovat. Ve výsledku bude záležet, v jakém režimu budete vůz využívat. Pokud převládají kratší vzdálenosti v okolí města, bude benzín nejlepší. Na delší dálniční cesty s naloženým vozem už to tak vhodné nebude, tam by sedl více diesel, který už v nabídce není. Maximální rychlost činí 209 km/h a zrychlit na stovku zvládne za 8,9 sekund.
Naměřená spotřeba při klidné jízdě:
Město: 6,5 - 8 l
Kombinovaná: 6,7 l
Dálničních 130 km/h: 6,8 l
Okresky: 5,5 - 6 l
Ceny
Touran začíná na 804 tisících a sice ve výbavě Comfortline s 1.5 TSI Evo2 a manuálem. My máme v testu Maraton edition, která stojí od 841 tis. Připlaceny byly jen 4 položky – barva, rezervní kolo, bezdrátové zrcadlení telefonu do infotainmentu a automatické přepínání dálkových světel. Jde však o malé příplatky, takže je finální cena našeho kousku 858 tisíc.
Na výběr jsou ještě dvě výbavy – Highline a R-line. Pod kapotou můžete být buď náš základní benzinový motor a nebo jsou v nabídce dvě výkonnové varianty oblíbeného dvoulitru 2.0 TDI - 90 kW / 110 kW.
Závěr
Je škoda, že jsou MPV vymírajícím druhem. Mají stále co nabídnout a proti napůl užitkovým dodávkám typu VW Caddy jsou hezčí, lépe jezdí a mají výrazně kvalitnější interiér. Co se ceny týče, tak jsem schválně zkusil nakonfigurovat podobně vybavený Caddy Maxi a nestačil se divit. Cenovka byla o více než 150 tisíc vyšší, než v případě našeho Touranu, který měl dokonce výrazně silnější verzi benzinové patnáctistovky. Caddy 1.5 TSI nabízí jen 84 kW a jízda s ním je ve všech ohledech horší.
Touran je tedy skvělou volbou. Sháníte-li tedy poctivé rodinné auto za hezké peníze, mohu jej s klidným srdcem doporučit. Volkswagen Touran Maraton Edition 1.5 TSI Evo2 si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Pohodlný podvozek
Slušné jízdní vlastnosti
Hezká spotřeba
Přijatelná cenovka
Jednoduše se ovládá
Minusy
Je nudný
Posed za volantem
Chybí bezklíčové odemykání a parkovací kamera
Dynamika na dálnici (130+ km/h)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.