Kategorie vozů MPV vymírá. Dlouhodobě není dostatečná poptávka a celkově se trend naklonil k vozům SUV. Náhradou za MPV se tak staly malé užitkové dodávky v civilním provedení jako například Volkswagen Caddy. Jenže Touran vznikl jako civilní auto, nikoliv jako "užitkáč" a to je veliký rozdíl ve prospěch Touranu. Dnešní recenze zjistí jak velký tento rozdíl je.
Úvod Touran se vyrábí už od roku 2003. Tato generace je druhá a byla představena v roce 2015. Dnešní kousek má omlazenou pohonnou jednotku s technologií vypínání dvou válců při mírné zátěži, což snižuje spotřebu a probíhá to velmi hladce. Výbava vozu je slušná. Nechybí navigace, bezdrátové Android Auto/Apple Car Play, vyhřívaná ergonomická sedadla s volantem, adaptivní tempomat a mnoho dalšího.
Exteriér K designu je poměrně složité něco napsat. Jde zkrátka o auto, které je primárně praktické, takže jde o takovou krabici bez výrazných prvků, které by stály za řeč. I přesto, že je design několik let na trhu, tak tu jsou LED světlomety, které navozují modernější dojem. Celkově se tak dá říci, že neurazí, ani nenadchne. Rozměry: 4532/1829/1644/2786 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1578 kg
Interiér Uvnitř panuje vzdušnost a fajn atmosféra. Proti Caddymu jsou zde přímo prémiové materiály. Pocit zde mám podobný, jak třeba v Tiguanu, což je fajn. Výhled z vozu je vlivem "krabicoidní" karoserie vynikající. Řidičovo sedadlo je ergonomické a velice pohodlné. Má i masážní funkci, která však jen nafukuje a vyfukuje bederku, takže nemůžete čekat zázraky. Co ovšem ocení vyšší řidiči, je možnost prodloužit si sedák. Posed jako takový je srovnatelný s ostatními MPV. Mně osobně nevyhovuje, protože mám pedály moc blízko a nebo volant moc daleko. Potěšila mě ale polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání vozu je intuitivní a jednoduché. Kéžby se takto ovládaly i nové vozy. Tlačítka na volantu jsou logicky rozmístěná, na středovém panelu je tak akorát veliký infotainment s dvojicí koleček a pod ním panel pro ovládání klimatizace. Infotainment má fajn rozlišení i rychlost.
Prostornost je podstata Touranu. Vpředu je místa na rozdávání a v druhé řadě taktéž. Jsou zde tři samostatná sedadla s tím, že každé má Isofix. Vejdou se sem tedy tři dětské sedačky vedle sebe. Zadní sedadla je rovněž možné posouvat či sklápět. Potěší i úložný prostor pro drobnosti pod střechou.
Zavazadlový prostor je taktéž velkorysý. Bez sklopených zadních sedadel nabízí 834 litrů, po sklopení dokonce 1980 l. Dokázal bych si zde představit nějakou obytnou vestavbu, kterou jsme nedávno měli v Caddym.
Jízda Na voze jsou obuté pneumatiky s vyšším profilem, což sice nemusí vypadat nejvzhledněji, ale je to dobře. Zaprvé se eliminuje riziko odření disků, ale hlavně je zde dobrý jízdní komfort. Už i podvozek je naladěný spíše pohodlně, než sportovně a toto ty vysoké pneumatiky ještě umocní. Zároveň se však nedá říct, že by Touran nezvládal ani zatáčky. Tam se sice při rychlejším průjezdu nakloní, ale zatáčí překvapivě dobře. Co se odhlučnění týče, tak to je na dobré úrovni, ale jen do nějakých 130 km/h, poté už je znát vyšší odpor vzduchu a je potřeba si zesílit audio, aby vás ten svistot nerušil. Oproti Caddymu je to ale stále lepší.
Motor Benzinový čtyřválec 1.5 TSI Evo2 se sem celkem hodí. Rychle se ohřívá, je kultivovaný a poskytuje dostačující dynamiku. Jeho výkon 110 kW sice není ohromující, ale za celý ten týden jsem neměl pocit, že bych potřeboval více. Co se kroutícího momentu týče (250 Nm), tak tam bych klidně cca 50 Nm přidal, protože když potřebujete na dálnici výrazněji akcelerovat, tak musíte podřazovat. Ve výsledku bude záležet, v jakém režimu budete vůz využívat. Pokud převládají kratší vzdálenosti v okolí města, bude benzín nejlepší. Na delší dálniční cesty s naloženým vozem už to tak vhodné nebude, tam by sedl více diesel, který už v nabídce není. Maximální rychlost činí 209 km/h a zrychlit na stovku zvládne za 8,9 sekund.
Naměřená spotřeba při klidné jízdě:
Město: 6,5 - 8 l
Kombinovaná: 6,7 l
Dálničních 130 km/h: 6,8 l
Okresky: 5,5 - 6 l
Ceny
Touran začíná na 804 tisících a sice ve výbavě Comfortline s 1.5 TSI Evo2 a manuálem. My máme v testu Maraton edition, která stojí od 841 tis. Připlaceny byly jen 4 položky – barva, rezervní kolo, bezdrátové zrcadlení telefonu do infotainmentu a automatické přepínání dálkových světel. Jde však o malé příplatky, takže je finální cena našeho kousku 858 tisíc.
Na výběr jsou ještě dvě výbavy – Highline a R-line. Pod kapotou můžete být buď náš základní benzinový motor a nebo jsou v nabídce dvě výkonnové varianty oblíbeného dvoulitru 2.0 TDI - 90 kW / 110 kW.
Závěr
Je škoda, že jsou MPV vymírajícím druhem. Mají stále co nabídnout a proti napůl užitkovým dodávkám typu VW Caddy jsou hezčí, lépe jezdí a mají výrazně kvalitnější interiér. Co se ceny týče, tak jsem schválně zkusil nakonfigurovat podobně vybavený Caddy Maxi a nestačil se divit. Cenovka byla o více než 150 tisíc vyšší, než v případě našeho Touranu, který měl dokonce výrazně silnější verzi benzinové patnáctistovky. Caddy 1.5 TSI nabízí jen 84 kW a jízda s ním je ve všech ohledech horší.
Touran je tedy skvělou volbou. Sháníte-li tedy poctivé rodinné auto za hezké peníze, mohu jej s klidným srdcem doporučit. Volkswagen Touran Maraton Edition 1.5 TSI Evo2 si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Pohodlný podvozek
Slušné jízdní vlastnosti
Hezká spotřeba
Přijatelná cenovka
Jednoduše se ovládá
Minusy
Je nudný
Posed za volantem
Chybí bezklíčové odemykání a parkovací kamera
Dynamika na dálnici (130+ km/h)
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.