Jeden z nejpopulárnějších modelů od Subaru prošel za ty roky velikou transformací. Z původního „analogového“ vozu vyrobeném na podvozku Imprezy s 2,5 litrovým Boxerem (pocházející z Outbacku) pod kapotou s manuálem se zrodilo SUV s bezestupňovým CVT a elektrickým pomocníkem k hlavnímu benzinovému motoru. Nová je také řada bezpečnostních asistentů a výrazně obsáhlejší je i seznam výbavy zpříjemňující každodenní život. Nového Forestera jsme postavili k 25 let staré Impreze, která je sice jen jeho menší ségrou, ale obrázek o tom, kam se Subaru za čtvrt století posunulo nám to dalo velice dobrý.
Úvod
Od své premiéry v roce 1997 se v Evropě prodalo přes 350 tisíc kusů. Celosvětově se vyrobilo až neuvěřitelných 4,5 milionu kusů. Dnešní recenze se zaměří na pátou generaci v nejvyšší výbavě Executive (pominu-li limitovanou edici Black Edition). Oproti předchozí generaci je zde nový podvozek, který poskytne více komfortu, ale zároveň jistější chování v zatáčkách. Je zde také použit systém monitorování řidiče (Driver Monitoring System), kterému přezdívám „velký bratr“. Ve zkratce jde o kamerový systém v palubní desce, který snímá řidiče a jakmile se nevěnuje řízení, tak začne pípat. Umí dokonce převzít řízení a odvrátit tak potenciální nebezpečí. Celkem má až 11 bezpečnostních funkcí. Kameru však lze deaktivovat a zásahy do řízení taktéž. Další dvě kamery se nachází za čelním sklem a monitorují provoz před vozem, tento systém se jmenuje Eyesight.
Exteriér
Na fotkách nepůsobí Forester vyloženě velikým dojmem. Naživo už ano, ale i přesto vlastně není větší, než nová Octavia, tedy kromě výšky. Na první pohled vynikne světlá výška 220 mm, což je cca o 30 mm více, než nabízí třeba Kodiaq. Design je umírněný, ale líbí se mi. Není nepříjemně okázalý, nekřičí do světa že je nejagresivnější SUV na světě. Jde o takového pohodáře – flegmatika, který však těm navoněným SUV s rádoby přísným výrazem dokáže mimo silnici natrhnout zadek. Tmavě zelený lak doplňují stříbrné prvky v podobě spodků nárazníků/prahů, zrcátek či střešních lyžin.
Rozměry: 4640/1815/1730/2670 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1768 kg
Interiér
Když jsem poprvé usedl za volant, byl jsem v šoku. Čekal jsem, že půjde o takového dělníka s tvrdými plasty, ale opak je pravdou. Zpracování interiéru je perfektní a použité materiály kvalitní. Prim zde hraje kůže s kontrastním prošíváním a to jak na sedačkách, tak dveřních výplních či na středovém tunelu. Ošizené nejsou ani zadní dveřní výplně, což i u mnohem dražších aut vídám stále častěji. Kombinace hnědé a černé vypadá skvěle a k tmavě zelenému zevnějšku se výborně hodí. Kůže na vyhřívaném volantu je tvrdá, díky čemuž vydrží ve skvělé kondici dlouhé roky. Jde zde jednoduše cítit poctivost a kvalita, smekám.
Sedadla jsou komfortní a i boční vedení není vůbec špatné. Jsou elektricky ovládaná a nabídnou i výhřev. Pozice za volantem mně vyhovuje a užívám si perfektní výhled z vozu do všech směrů. Tomu pomáhají i veliká zpětná zrcátka. Mám asi jen jednu výtku a to k vrzající bočnici sedačky, to však může být neduh pouze našeho novinářského exempláře.
Ovládání je zde stále normální a jednoduché. Kéžby to takto chodilo i v jiných vozech. Žádné celodotykové ovládání vozu zde nehledejte. Je zde nespočet tlačítek, koleček a dalších prvků, které napomáhají bezpečnosti provozu, protože vše nahmatáte poslepu. Infotainment je průměrný, neurazí, nenadchne. Špičkové je ozvučení, které má na svědomí světoznámá značka Harman/Kardon.
Prostoru je zde více, než dost. Odkládacích přihrádek taktéž. Zadní pasažéry jistě potěší místo na hlavu i nohy, vyhřívané sedadla, možnost nabít si telefon a rovněž kvalitní materiály.
Zavazadelník pojme 509 litrů nákladu, což ve srovnání s ostatními SUV spíše podprůměrné, ale za mě naprosto dostačující. Zadní sedadla jdou sklopit i odsud. Nechybí ani šikovné háčky či plastová vana, která se hodí pokud vozíte něco špinavého.
Jízda
Podvozek je jednoduše skvělý. Běžné nerovnosti filtruje velmi dobře, ale úplně nejlépe funguje na polní či lesní cestě. Není problém uhánět rychlostmi nad 80 km/h. Forester se jen tak lehce pohupuje a veliké nerovnosti jako by ani neexistovaly. Neuvěřitelné. Městské „retardéry“ je možné přejíždět dvakrát tak rychle jako třeba s Octavií.
To, že bude dobrý mimo silnici jsem očekával, ale největší překvapení přišlo na zakroucené okresce. Karoserie se i v městském provozu často dost naklání, takže jsem čekal nedotáčivost a mořskou nemoc. Realita byla taková, že se sice nakloní, ale zatáčku vykrouží s ledovým klidem. Zrychluji, ztrácím ostatní auta za mnou a Forester stále drží jako přikovaný. Na rozbité okresce ujedete kde jakému sporťáku, který bude kličkovat mezi výmoly, kdežto vy to vůbec nemusíte řešit.
Nedá mi to, sjíždím na opuštěné parkoviště a zkouším opravdu hrubé pokusy o vyvolání nedotáčivosti. Po prudkém zatočení zasahuje dost výrazně stabilizace, přibrzdí jednotlivá kola a já se hrnu „ze zatáčky“ ven. To není moc příjemné. Vypínám stabilizační systém a zkouším to znovu. Je to výrazně lepší, nakonec stabilizace přeci jen zasáhne, ale mírněji - adekvátně. Cestu zpět jsem si tak užil ještě víc a k podvozku nemám jedinou výtku.
Motor
O pohon vozu se stará čtyřválcový Boxer 2.0I-L s přímým vstřikováním a atmosférickým plněním. Je spojen s bezestupňovou převodovkou CVT Lineartronic. Elektrifikace Subaru neminula, takže zde nalezneme i synchronní střídavý elektromotor s permanentním magnetem, který má výkon 12,3 kW a 66 Nm. Ačkoliv se jedná o mild-hybrid, tak umí vlivem vyššího napětí (118,4 V) jezdit čistě na elektřinu, což je doména klasických hybridů. Výkon spalovacího motoru činí 110 kW a 194 Nm.
Žádný rychlík to ale není. Akcelerace na stovku zabere dlouhých 11,8 sekund a maximální rychlost činí 188 km/h. Pokud na něj šlápnete, vydává poměrně nepříjemný monotónní zvuk připomínající vysavač. To je zkrátka úděl těchto převodovek. Zátah je lineární, takže je pocitově ještě méně výrazný. Na dálnici mu často v kopci dochází dech.
Naměřená spotřeba:
Město: 8 – 10 litrů
Kombinovaná: 8,6 l
Dálnice: 9,3 l
Okresky: 7,5 l
Cena
Na výběr je zde pouze jedna motorizace, takže se ceny odvíjí pouze od výbav. Základní Active přijde na 965 tisíc včetně daně. Námi testovaný vrchol Executive stojí 1 190 000 Kč a náš konkrétní kus měl připlacené ještě tažné zařízení a gumové koberce, takže se cena dostala na 1 214 100 Kč. Limitovaná edice Black Edition je o 10 tisíc dražší, ale nabízí navíc pouze černé doplňky.
Závěr
Forester je přesně takový vůz, jak jeho název napovídá. Zkrátka lesník, který to však umí i na silnici, kde zahanbí mnoho svých konkurentů. Jeho podvozek je opravdu výjimečný. Jednoduše se ovládá a uvnitř leckoho překvapí až prémiové materiály. Dokonce i cenovka je příznivá. Díky světlé výšce 220 mm zvládne projet terénem, kde se zapotí i plnotučné offroady. Limitem je zde absence uzávěrky zadního diferenciálu. Teritorium, kde mu to příliš nejde, je dálnice. Tam se poněkud trápí, motor vyje a aerodynamický svistot také není ideální.
Proti 25 let staré Impreze, vedle které jsme ho postavili působí Forester jako Rolls Royce Cullinan. Je o dost větší, podvozek pohodlnější, řízení přesnější, výbava bohatší, materiály měkčí a takto bych mohl pokračovat. Impreza proti tomu nabízí lepší odezvu na plynový pedál, redukci, lepší zvuk a výrazně nižší hmotnost. Závěrem se dá říci, že Subaru Forester Executive je stále poctivé auto, které své poslání plní perfektně a získává 8,5/10 bodů.
Plusy
Komfort
Výbava
Cena
Jízdní vlastnosti
Praktičnost
Výhled z vozu
Kvalitní interiér
Audio Harman/Kardon
Jednoduché ovládání
Schopnosti mimo silnici
Minusy
Dynamika
Chybí uzávěrka diferenciálu
Aerodynamický hluk na dálnici
Monotónní zvuk při akceleraci
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.