Poslední dva roky jsme svědky rapidně rostoucích cen (nejenom) nových aut. Lidé, kteří mají na nové rodinné auto našetřeno okolo půl milionu korun ve světě nových aut prakticky nemají šanci a musí tak často koukat spíše po ojetinách. No a právě v tento moment přišlo MG se svým „low-cost“ konceptem. Mnozí by čekali, že takto levný vůz bude dost ošizený a že s ním bude jízda vyloženě otravná. Jak to tedy celé v případě nejlevnějšího MG je?
Úvod
Automobilka MG není v branži žádnou novinkou. Dříve vyráběla sportovní kabriolety či sedany. Stále má mnoho věrných fandů a právě těm není nová modelová řada příliš po chuti, což je logické. Strategie značky je zcela odlišná a cílí na úplně jiné zákazníky. Z původně anglické automobilky, která později využívala techniku od Hondy se stala komerční čínská velkovýroba. Trh si zkrátka žádá mainstreamové levné modely namísto dvoumístných sporťáků. Zahoďme tedy předsudky a pojďme se objektivně podívat, jaké je nové ZS.
Náš konkrétní vůz je v nejnižším výbavovém stupni Essential. Pod kapotou pracuje atmosférický benzinový čtyřválec 1,5 DVVT se 106 koňmi. Nejde o žádného rychlíka, ale na druhou stranu je konstrukčně dost jednoduchý, takže by měl být spolehlivý. Tomu taktéž pomáhá nepřímé vstřikování paliva, takže nebude trpět na časté krátké popojíždění po městě. Základní výbava je velice bohatá, nechybí zde věci jako například klimatizace, elektrické ovládání všech oken a zrcátek, parkovací kamera, zadní senzory, dotykový infotainment včetně možnosti propojení s telefonem (kabelem), tempomat, multifunkční volant apod.
Exteriér
Vůz vypadá sebevědomě, moderně a rozhodně ne levně. Vpředu zaujmou LED světlomety, hezky tvarovaná maska a poměrně mohutné blatníky. Vzadu jsou rovněž LED koncové svítilny, mezi kterými je veliké logo MG, které slouží jako otevírání víka zavazadelníku. Nárazník má v sobě falešné průduchy a koncovky výfuků, což vzhledem k pořizovací ceně neurazí. Překvapí pak vnější rozměry, které jsou větší, než bychom čekali.
Rozměry: 4323/1809/1653/2577 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1306 kg
Interiér
Posed ve voze je příjemně vysoký, což většina zákazníků, kteří mají rádi crossovery a SUV ocení. Vadí mi ale absence podélného posouvání volantu. Díky tomu jsem si nenašel vhodnou pozici pro můj typ postavy. Sedadla nejsou špatná, ale nenabízí bederní opěrku. Při krátkých pojížďkách to není problém, ale jakmile jsem s vozem ujel během dne 300 km, bylo to už znát. Na druhou stranu takovou porci kilometrů s tímto městským autem bude najíždět málokdo.
Ovládání vozu je jednoduché a intuitivní. Ačkoliv je zde dotykový infotainment, tak je pod ním lišta, kde jsou klasická tlačítka ovládající/odkazující na hlavní funkce. Multifunkční volant ovládá radio a palubní počítač. Líbí se mi klasické analogové budíky, které jsou dobře čitelné. Páčka tempomatu je umístěna pod volantem.
Infotainment jako takový je na sluníčku špatně čitelný, jeho rychlost také neoslní, ale systém je jednoduchý a poměrně intuitivní. Skrze kabel si můžete vůz propojit s telefonem (Android Auto / Apple Car Play) a využívat tak navigaci či pouštět si vlastní hudbu.
Prostornost je velmi slušná. Vpředu je zároveň dostatek odkládacích prostorů. Situace vzadu je překvapivě lepší, než jsem čekal. Sedáky jsou sice celkem krátké, ale místa nad hlavou i před koleny je dost. Zavazadlový prostor pojme 448 litrů a dno je výškově stavitelné.
Jízda
Naladění podvozku je přesně takové, jaké by ve voze tohoto zaměření mělo být. Nesnaží se být sportovní, ale priorita je na komfortu. Jízda je plavná, nerovnosti filtruje velmi dobře, ale i stabilita v zatáčkách není k zahození. Řízení má tři režimy tuhosti. V tom nejtvrdším je tak akorát, není přehnaně strmé, díky čemuž je směrová stabilita na dálnici optimální. Odhlučnění po městě je naprosto dostačující. Na dálnici je to už trochu horší, ale stále dobré. Největší hluk se line od motoru a to v případě, kdy potřebujete výrazněji akcelerovat a musíte jej více točit.
Motor
O pohon vozu se stará konstrukčně jednoduchý čtyřválec s atmosférickým plněním. Jelikož disponuje nepřímým vstřikováním paliva, tak netrpí krátkým popojížděním po městě a častými starty, což je dobře. Právě město je totiž jeho teritorium, kde se s ním jezdí nejlépe. Výkon činí 78 kW a 141 Nm. To jsou hodnoty, které ve městě stačí, ale mimo budete muset aplikovat strategii, kdy máte pravou nohu stále na podlaze. Motor je spojen s manuální 5 stupňovou převodovkou. Na pětku můžete jet 60 km/h, ale i 160 km/h. Dráhy jsou celkem přesné, ale sladění motoru s převodovkou a hlavně s dlouhým chodem spojkového pedálu by mohlo být lepší. Po pár dnech ježdění si ale člověk zvykne a je to vlastně celkem v pohodě. Akcelerace na stovku zabere 10,9 sekund, což je méně, než bychom pocitově očekávali vzhledem k lenivému charakteru pohonné jednotky. Maximálně se pak MG rozjede na 175 km/h. Při 130 km/h točí vůz 3500 otáček. Potěšila nás přívětivá spotřeba paliva, která se pohybuje okolo těchto hodnot:
Město: 6-7 litrů
Kombinovaná: 6,5 l
Dálničních 130 km/h: 7,6 – 8 l
Okresky: 5 l
Konkurence
Mezi konkurenty pro MG se řadí především Dacia Duster, SsangYong Tivoli, Mitsubishi ASX, Hyundai Kona, Opel Crossland, Kia Xceed, Nissan Juke, Peugeot 2008. Pokud bychom jej chtěli srovnat s Škodovkou, tak se velikostně řadí mezi Škoda Kamiq a Karoq.
Ceny
MG ZS startuje na 425 tisících s motorem 1,5 DVVT. Vrcholné provedení Exclusive s automatem a přeplňovaným 3 válcem stojí maximálně 545 tisíc. My jsme však testovali základ nabídky v podobě výbavy Essential, takže auto, které vidíte na fotografiích stojí 440 tisíc. Připlacená byla pouze metalíza za 15 tis.
Závěr
Upřímně řečeno jsem byl ze začátku lehce skeptický. Auto se mi sice z fotek líbilo, cenovka byla skvělá, ale celé to znělo až podezřele dobře. Jednoduše jsem čekal, že tam bude nějaký háček, kvůli čemu bych auto s klidným srdcem nedoporučil, ale ne, nic takového jsem neobjevil. MG ZS mě utvrdilo v tom, že je opravdu solidním vozidlem za bezkonkurenční peníze. To dokazuje i počet objednaných kusů okolo jednoho tisíce za několik měsíců. Pokud tedy sháníte nové prostorné auto, které budete používat primárně po městě a okolí, tak je MG ZS skvělou volbou. Sice má nějaké chyby, ale stojí 440 tisíc. Opakuji, 440 tisíc korun českých. A kdo by náhodou měl obavy, že se vůz za rok začne kazit, může být také v klidu. Jednak je vůz konstrukčně dost jednoduchý a zároveň na něj MG poskytuje záruku 7 let / 150 000 km. MG ZS 1.5 DVVT Essential si zaslouží krásných 8/10 bodů.
Plusy
Cena
Spotřeba
Design
Bohatá základní výbava
Jednoduché ovládání
Pohodlný podvozek
Minusy
Dynamika
Infotainment
Pozice za volantem
Méně pohodlná sedadla na delší trasy
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.