Poslední dva roky jsme svědky rapidně rostoucích cen (nejenom) nových aut. Lidé, kteří mají na nové rodinné auto našetřeno okolo půl milionu korun ve světě nových aut prakticky nemají šanci a musí tak často koukat spíše po ojetinách. No a právě v tento moment přišlo MG se svým „low-cost“ konceptem. Mnozí by čekali, že takto levný vůz bude dost ošizený a že s ním bude jízda vyloženě otravná. Jak to tedy celé v případě nejlevnějšího MG je?
Úvod
Automobilka MG není v branži žádnou novinkou. Dříve vyráběla sportovní kabriolety či sedany. Stále má mnoho věrných fandů a právě těm není nová modelová řada příliš po chuti, což je logické. Strategie značky je zcela odlišná a cílí na úplně jiné zákazníky. Z původně anglické automobilky, která později využívala techniku od Hondy se stala komerční čínská velkovýroba. Trh si zkrátka žádá mainstreamové levné modely namísto dvoumístných sporťáků. Zahoďme tedy předsudky a pojďme se objektivně podívat, jaké je nové ZS.
Náš konkrétní vůz je v nejnižším výbavovém stupni Essential. Pod kapotou pracuje atmosférický benzinový čtyřválec 1,5 DVVT se 106 koňmi. Nejde o žádného rychlíka, ale na druhou stranu je konstrukčně dost jednoduchý, takže by měl být spolehlivý. Tomu taktéž pomáhá nepřímé vstřikování paliva, takže nebude trpět na časté krátké popojíždění po městě. Základní výbava je velice bohatá, nechybí zde věci jako například klimatizace, elektrické ovládání všech oken a zrcátek, parkovací kamera, zadní senzory, dotykový infotainment včetně možnosti propojení s telefonem (kabelem), tempomat, multifunkční volant apod.
Exteriér
Vůz vypadá sebevědomě, moderně a rozhodně ne levně. Vpředu zaujmou LED světlomety, hezky tvarovaná maska a poměrně mohutné blatníky. Vzadu jsou rovněž LED koncové svítilny, mezi kterými je veliké logo MG, které slouží jako otevírání víka zavazadelníku. Nárazník má v sobě falešné průduchy a koncovky výfuků, což vzhledem k pořizovací ceně neurazí. Překvapí pak vnější rozměry, které jsou větší, než bychom čekali.
Rozměry: 4323/1809/1653/2577 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1306 kg
Interiér
Posed ve voze je příjemně vysoký, což většina zákazníků, kteří mají rádi crossovery a SUV ocení. Vadí mi ale absence podélného posouvání volantu. Díky tomu jsem si nenašel vhodnou pozici pro můj typ postavy. Sedadla nejsou špatná, ale nenabízí bederní opěrku. Při krátkých pojížďkách to není problém, ale jakmile jsem s vozem ujel během dne 300 km, bylo to už znát. Na druhou stranu takovou porci kilometrů s tímto městským autem bude najíždět málokdo.
Ovládání vozu je jednoduché a intuitivní. Ačkoliv je zde dotykový infotainment, tak je pod ním lišta, kde jsou klasická tlačítka ovládající/odkazující na hlavní funkce. Multifunkční volant ovládá radio a palubní počítač. Líbí se mi klasické analogové budíky, které jsou dobře čitelné. Páčka tempomatu je umístěna pod volantem.
Infotainment jako takový je na sluníčku špatně čitelný, jeho rychlost také neoslní, ale systém je jednoduchý a poměrně intuitivní. Skrze kabel si můžete vůz propojit s telefonem (Android Auto / Apple Car Play) a využívat tak navigaci či pouštět si vlastní hudbu.
Prostornost je velmi slušná. Vpředu je zároveň dostatek odkládacích prostorů. Situace vzadu je překvapivě lepší, než jsem čekal. Sedáky jsou sice celkem krátké, ale místa nad hlavou i před koleny je dost. Zavazadlový prostor pojme 448 litrů a dno je výškově stavitelné.
Jízda
Naladění podvozku je přesně takové, jaké by ve voze tohoto zaměření mělo být. Nesnaží se být sportovní, ale priorita je na komfortu. Jízda je plavná, nerovnosti filtruje velmi dobře, ale i stabilita v zatáčkách není k zahození. Řízení má tři režimy tuhosti. V tom nejtvrdším je tak akorát, není přehnaně strmé, díky čemuž je směrová stabilita na dálnici optimální. Odhlučnění po městě je naprosto dostačující. Na dálnici je to už trochu horší, ale stále dobré. Největší hluk se line od motoru a to v případě, kdy potřebujete výrazněji akcelerovat a musíte jej více točit.
Motor
O pohon vozu se stará konstrukčně jednoduchý čtyřválec s atmosférickým plněním. Jelikož disponuje nepřímým vstřikováním paliva, tak netrpí krátkým popojížděním po městě a častými starty, což je dobře. Právě město je totiž jeho teritorium, kde se s ním jezdí nejlépe. Výkon činí 78 kW a 141 Nm. To jsou hodnoty, které ve městě stačí, ale mimo budete muset aplikovat strategii, kdy máte pravou nohu stále na podlaze. Motor je spojen s manuální 5 stupňovou převodovkou. Na pětku můžete jet 60 km/h, ale i 160 km/h. Dráhy jsou celkem přesné, ale sladění motoru s převodovkou a hlavně s dlouhým chodem spojkového pedálu by mohlo být lepší. Po pár dnech ježdění si ale člověk zvykne a je to vlastně celkem v pohodě. Akcelerace na stovku zabere 10,9 sekund, což je méně, než bychom pocitově očekávali vzhledem k lenivému charakteru pohonné jednotky. Maximálně se pak MG rozjede na 175 km/h. Při 130 km/h točí vůz 3500 otáček. Potěšila nás přívětivá spotřeba paliva, která se pohybuje okolo těchto hodnot:
Město: 6-7 litrů
Kombinovaná: 6,5 l
Dálničních 130 km/h: 7,6 – 8 l
Okresky: 5 l
Konkurence
Mezi konkurenty pro MG se řadí především Dacia Duster, SsangYong Tivoli, Mitsubishi ASX, Hyundai Kona, Opel Crossland, Kia Xceed, Nissan Juke, Peugeot 2008. Pokud bychom jej chtěli srovnat s Škodovkou, tak se velikostně řadí mezi Škoda Kamiq a Karoq.
Ceny
MG ZS startuje na 425 tisících s motorem 1,5 DVVT. Vrcholné provedení Exclusive s automatem a přeplňovaným 3 válcem stojí maximálně 545 tisíc. My jsme však testovali základ nabídky v podobě výbavy Essential, takže auto, které vidíte na fotografiích stojí 440 tisíc. Připlacená byla pouze metalíza za 15 tis.
Závěr
Upřímně řečeno jsem byl ze začátku lehce skeptický. Auto se mi sice z fotek líbilo, cenovka byla skvělá, ale celé to znělo až podezřele dobře. Jednoduše jsem čekal, že tam bude nějaký háček, kvůli čemu bych auto s klidným srdcem nedoporučil, ale ne, nic takového jsem neobjevil. MG ZS mě utvrdilo v tom, že je opravdu solidním vozidlem za bezkonkurenční peníze. To dokazuje i počet objednaných kusů okolo jednoho tisíce za několik měsíců. Pokud tedy sháníte nové prostorné auto, které budete používat primárně po městě a okolí, tak je MG ZS skvělou volbou. Sice má nějaké chyby, ale stojí 440 tisíc. Opakuji, 440 tisíc korun českých. A kdo by náhodou měl obavy, že se vůz za rok začne kazit, může být také v klidu. Jednak je vůz konstrukčně dost jednoduchý a zároveň na něj MG poskytuje záruku 7 let / 150 000 km. MG ZS 1.5 DVVT Essential si zaslouží krásných 8/10 bodů.
Plusy
Cena
Spotřeba
Design
Bohatá základní výbava
Jednoduché ovládání
Pohodlný podvozek
Minusy
Dynamika
Infotainment
Pozice za volantem
Méně pohodlná sedadla na delší trasy
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?