Mustang je zkrátka pojem, vždy šlo o klasickou americkou „muscle káru“. Když s tímto názvem přišlo elektrické SUV – kupé, není divu, že to vzbudilo dost veliký rozruch a přiznám se, ani mně to jméno není po chuti. Každá mince má ovšem dvě strany a byla by veliká škoda tento vůz pouze kvůli jménu zavrhnout, má totiž opravdu co nabídnout. Dnešní recenze bude o provedení s pohonem zadních kol (rwd) a prodlouženým dojezdem. Pro většinu zákazníků bude právě tato varianta nejvhodnější.
Úvod a Cena
Elektrický Mustang se nabízí v několika variantách – pro modelový rok 2023 můžete mít buď provedení s pohonem čistě zadních kol a 75,7 kWh baterií (1 554 900 Kč) nebo lepší výbavu Premium s možností volby zadního pohonu (1 714 900 Kč / 1 747 900 Kč s větší baterkou) či čtyřkolky a větší kapacitou baterie 98,7 kWh (1 907 900 Kč). Úplným vrcholem je sportovní verze GT (2 119 900 Kč), která má bezmála 500 koní.
Exteriér
Zvenku vůz působí dost exoticky. Vpředu jsou zamračená LED světla a mezi nimi „plná“ maska. Výraz vozu je dost agresivní, což je rozhodně plus. Zadní část vozu se dost svažuje, což je v dnešní době dost „in“. Je to ovšem lehce na úkor praktičnosti a výhledu z vozu. Zadní světla jsou v „mustangovském“ stylu a vypadají skvěle.
Rozměry - 4713/1881/1624/2984 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 2238 kg
Interiér
Uvnitř vás na první pohled praští do očí veliký tablet (15,5 palců) v „Tesla stylu“. Ovládání vozu za jízdy je tak celkem obtížné a i nebezpečné. Opravdu nejsme příznivci tohoto řešení. Malé plus si získal otočný ovladač hlasitosti, který je v tabletu zakomponován. Na druhou stranu je zde skvělý volant s klasickými tlačítky a potěší také možnost kompletně vypnout stabilizaci pomocí tlačítka za volantem.
Základní sedadla jsou slabším článkem. Mají slabé boční vedení, které obzvláště při rychlejší jízdě vážně schází. Posed je vyšší, ale pozice za volantem je celkem fajn. Snad jen kdyby se mohlo sedět o něco níž. Verze GT má sedadla výrazně propracovanější.
Výhled z vozu je vlivem mohutných A sloupků a svažující se zádi spíš podprůměrný. Nepřidává tomu ani zastarale řešené vyhřívané čelní sklo, kdy ve výhledu překáží drátky. Prostornost v kabině je ale velice dobrá a i vzadu je dostatek místa pro posádku.
Velikou pochvalu si Ford zaslouží za opravdu kvalitní materiály a celkové zpracování interiéru. Působí opravdu prémiovým dojmem. Zavazadelník pojme 402 litrů nákladu, což není nic moc.
Jenže on je tu kufr ještě jeden, vpředu. Ten nabídne dalších 100 litrů a hodí se obzvláště v moment, kdy převážíte něco malého.
Jízda
Začnu komfortem, který není vzhledem k tomu, že se jedná o základní variantu příliš ideální. Takové naladění podvozku sedí spíše k vrcholné a sportovní verzi GT. Tlumiče jsou dost tuhé i v obyčejném režimu Active. Když už jsou adaptivní, očekával bych, že tento režim pro obyčejnou jízdu po městě bude mít měkčí projev. Co je ovšem plus je, že zde na nerovnostech nic nemlátí a velké rázy jsou odtlumeny solidně, problémem jsou tedy drobnější nerovnosti.
Dále je tu režim Whisper, který se hodí třeba na sněhu – omezí citlivost plynového pedálu a přizpůsobí celkové chování vozu nižší přilnavosti. Sportovní režim se jmenuje Untamed, který naopak zostří reakce na pravý pedál a přitvrdí se i tlumiče a řízení. Veliké plus je, že je možné deaktivovat kontrolu trakce. Vzhledem k tomu, že jde o zadokolku, tak si budete moci užívat výjezdy ze zatáček s lehkým pohozením zadku či rovnou dveřmi napřed.
Jednoznačně se tak jedná o jeden z nejzábavnějších elektromobilů této kategorie. Je třeba být ovšem na pozoru, protože když se takováto hmota rozpohybuje bokem, má velikou setrvačnost a obzvláště pak s vysokým výkonem, který je k dispozici ihned to může být nebezpečné a hlavně jiné, než známe z obyčejných zadokolek se spalovacím motorem a výrazně nižší hmotností. Pokud chcete jet čistou stopu, stačí opět zapnout kontrolu trakce a vůz je výrazně stabilnější a hodnější. Najedete-li do zatáčky správně a vůz řídíte plynem, neobjeví se ani při vysoké rychlosti nedotáčivé tendence. Celkové stabilitě také pomáhá dlouhý rozvor.
Odhlučnění je vynikající. Řízení je příjemné. Brzdy se obtížně dávkují, ale jejich účinek je velmi dobrý. Limitem jsou spíš úzké zimní pneumatiky (225/60/R18), které se při prudším zpomalení celkem brzy zablokují a musí to převzít systém ABS. Z prémiových reproduktorů se při akceleraci line zvuk spalovacího motoru, což je ale možné vypnout. Je to ovšem decentní, takže mě to nerušilo.
Motor
Vůz je poháněn jedním elektromotorem, který pohání zadní nápravu. Ten má výkon 216 kW (294 koní) a 430 Nm. Výkon se však trochu snižuje v závislosti na aktuální kapacitě akumulátoru. Ten je zde největší možný – 98,7 kWh (využitelná 91 kWh). Dojezd by dle tabulky měl být 600 km (WLTP). Dynamika je solidní, ale dech vám nevyrazí, od toho je tu nabroušená verze GT. Akcelerace na 100 km/h zabere 6,2 vteřin a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Maximální nabíjecí příkon by měl být 150 kW. Z 10% na 80% by to tedy mělo trvat 45 minut, což je s lehkým přivřením oka reálné. My jsme na nabíječku přijeli s 18%, nabili jsme vůz na 81% a doba nabíjení činila 43 min.
Naměřená spotřeba při klidné jízdě (13 °C / 3 °C):
Město: 14 / 24 kWh
Kombinovaná: 20 kWh
Dálnice: 23 / 26 kWh
Okresky: 14 / 19 kWh
Vezmeme-li využitelnou kapacitu baterie cca 90 kWh, tak to vychází na dojezd 450 km. Pokud vůz bude využíván mimo dálnice, dojezd by mohl být ještě lepší. Stejně tak pomohou vyšší venkovní teploty.
Konkurence
Mezi hlavní rivaly se řadí například Volkswagen ID.4 GTX, Enyaq RS coupe. Audi Q4 e-Tron, Kia EV6 či Hyundai Ioniq 5. Ford boduje skvělými jízdními vlastnosti a také svou hravostí. Daní za to je ale horší jízdní komfort.
Závěr
Elektrický Mustang to neměl od začátku jednoduché. Málokdo při jeho uvedení na trh čekal, že z něj budou novináři ve výsledku nadšení. Ve srovnání s konkurencí je jednoznačně nejzábavnější, ale také nejtvrdší. Dojezd při klidné jízdě okolo 450 – 550 km v závislosti na teplotě je velmi dobrý. Potěší i nadprůměrně prostorná a prémiově zpracovaná kabina. Design je dost subjektivní, nicméně pohledy kolemjdoucích přitahuje jako magnet. Slabším místem je ovládání skrze veliký tablet v „Tesla stylu“ a nepotěší ani pomalejší dobíjení. Ford Mustang Mach-E rwd je i přes nějaké ty chybky velice povedený stroj a získal 8/10 bodů.
Plusy
Image
Dojezd
Řízení
Rejd
Dynamika
Odhlučnění
Je zábavný
Jízdní vlastnosti
Kvalitní materiály
Prostornost v kabině
Minusy
Tvrdší podvozek
Pomalé nabíjení
Dávkování brzd
Ovládání vozu skrze veliký tablet
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.