Mustang je zkrátka pojem, vždy šlo o klasickou americkou „muscle káru“. Když s tímto názvem přišlo elektrické SUV – kupé, není divu, že to vzbudilo dost veliký rozruch a přiznám se, ani mně to jméno není po chuti. Každá mince má ovšem dvě strany a byla by veliká škoda tento vůz pouze kvůli jménu zavrhnout, má totiž opravdu co nabídnout. Dnešní recenze bude o provedení s pohonem zadních kol (rwd) a prodlouženým dojezdem. Pro většinu zákazníků bude právě tato varianta nejvhodnější.
Úvod a Cena
Elektrický Mustang se nabízí v několika variantách – pro modelový rok 2023 můžete mít buď provedení s pohonem čistě zadních kol a 75,7 kWh baterií (1 554 900 Kč) nebo lepší výbavu Premium s možností volby zadního pohonu (1 714 900 Kč / 1 747 900 Kč s větší baterkou) či čtyřkolky a větší kapacitou baterie 98,7 kWh (1 907 900 Kč). Úplným vrcholem je sportovní verze GT (2 119 900 Kč), která má bezmála 500 koní.
Exteriér
Zvenku vůz působí dost exoticky. Vpředu jsou zamračená LED světla a mezi nimi „plná“ maska. Výraz vozu je dost agresivní, což je rozhodně plus. Zadní část vozu se dost svažuje, což je v dnešní době dost „in“. Je to ovšem lehce na úkor praktičnosti a výhledu z vozu. Zadní světla jsou v „mustangovském“ stylu a vypadají skvěle.
Rozměry - 4713/1881/1624/2984 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 2238 kg
Interiér
Uvnitř vás na první pohled praští do očí veliký tablet (15,5 palců) v „Tesla stylu“. Ovládání vozu za jízdy je tak celkem obtížné a i nebezpečné. Opravdu nejsme příznivci tohoto řešení. Malé plus si získal otočný ovladač hlasitosti, který je v tabletu zakomponován. Na druhou stranu je zde skvělý volant s klasickými tlačítky a potěší také možnost kompletně vypnout stabilizaci pomocí tlačítka za volantem.
Základní sedadla jsou slabším článkem. Mají slabé boční vedení, které obzvláště při rychlejší jízdě vážně schází. Posed je vyšší, ale pozice za volantem je celkem fajn. Snad jen kdyby se mohlo sedět o něco níž. Verze GT má sedadla výrazně propracovanější.
Výhled z vozu je vlivem mohutných A sloupků a svažující se zádi spíš podprůměrný. Nepřidává tomu ani zastarale řešené vyhřívané čelní sklo, kdy ve výhledu překáží drátky. Prostornost v kabině je ale velice dobrá a i vzadu je dostatek místa pro posádku.
Velikou pochvalu si Ford zaslouží za opravdu kvalitní materiály a celkové zpracování interiéru. Působí opravdu prémiovým dojmem. Zavazadelník pojme 402 litrů nákladu, což není nic moc.
Jenže on je tu kufr ještě jeden, vpředu. Ten nabídne dalších 100 litrů a hodí se obzvláště v moment, kdy převážíte něco malého.
Jízda
Začnu komfortem, který není vzhledem k tomu, že se jedná o základní variantu příliš ideální. Takové naladění podvozku sedí spíše k vrcholné a sportovní verzi GT. Tlumiče jsou dost tuhé i v obyčejném režimu Active. Když už jsou adaptivní, očekával bych, že tento režim pro obyčejnou jízdu po městě bude mít měkčí projev. Co je ovšem plus je, že zde na nerovnostech nic nemlátí a velké rázy jsou odtlumeny solidně, problémem jsou tedy drobnější nerovnosti.
Dále je tu režim Whisper, který se hodí třeba na sněhu – omezí citlivost plynového pedálu a přizpůsobí celkové chování vozu nižší přilnavosti. Sportovní režim se jmenuje Untamed, který naopak zostří reakce na pravý pedál a přitvrdí se i tlumiče a řízení. Veliké plus je, že je možné deaktivovat kontrolu trakce. Vzhledem k tomu, že jde o zadokolku, tak si budete moci užívat výjezdy ze zatáček s lehkým pohozením zadku či rovnou dveřmi napřed.
Jednoznačně se tak jedná o jeden z nejzábavnějších elektromobilů této kategorie. Je třeba být ovšem na pozoru, protože když se takováto hmota rozpohybuje bokem, má velikou setrvačnost a obzvláště pak s vysokým výkonem, který je k dispozici ihned to může být nebezpečné a hlavně jiné, než známe z obyčejných zadokolek se spalovacím motorem a výrazně nižší hmotností. Pokud chcete jet čistou stopu, stačí opět zapnout kontrolu trakce a vůz je výrazně stabilnější a hodnější. Najedete-li do zatáčky správně a vůz řídíte plynem, neobjeví se ani při vysoké rychlosti nedotáčivé tendence. Celkové stabilitě také pomáhá dlouhý rozvor.
Odhlučnění je vynikající. Řízení je příjemné. Brzdy se obtížně dávkují, ale jejich účinek je velmi dobrý. Limitem jsou spíš úzké zimní pneumatiky (225/60/R18), které se při prudším zpomalení celkem brzy zablokují a musí to převzít systém ABS. Z prémiových reproduktorů se při akceleraci line zvuk spalovacího motoru, což je ale možné vypnout. Je to ovšem decentní, takže mě to nerušilo.
Motor
Vůz je poháněn jedním elektromotorem, který pohání zadní nápravu. Ten má výkon 216 kW (294 koní) a 430 Nm. Výkon se však trochu snižuje v závislosti na aktuální kapacitě akumulátoru. Ten je zde největší možný – 98,7 kWh (využitelná 91 kWh). Dojezd by dle tabulky měl být 600 km (WLTP). Dynamika je solidní, ale dech vám nevyrazí, od toho je tu nabroušená verze GT. Akcelerace na 100 km/h zabere 6,2 vteřin a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Maximální nabíjecí příkon by měl být 150 kW. Z 10% na 80% by to tedy mělo trvat 45 minut, což je s lehkým přivřením oka reálné. My jsme na nabíječku přijeli s 18%, nabili jsme vůz na 81% a doba nabíjení činila 43 min.
Naměřená spotřeba při klidné jízdě (13 °C / 3 °C):
Město: 14 / 24 kWh
Kombinovaná: 20 kWh
Dálnice: 23 / 26 kWh
Okresky: 14 / 19 kWh
Vezmeme-li využitelnou kapacitu baterie cca 90 kWh, tak to vychází na dojezd 450 km. Pokud vůz bude využíván mimo dálnice, dojezd by mohl být ještě lepší. Stejně tak pomohou vyšší venkovní teploty.
Konkurence
Mezi hlavní rivaly se řadí například Volkswagen ID.4 GTX, Enyaq RS coupe. Audi Q4 e-Tron, Kia EV6 či Hyundai Ioniq 5. Ford boduje skvělými jízdními vlastnosti a také svou hravostí. Daní za to je ale horší jízdní komfort.
Závěr
Elektrický Mustang to neměl od začátku jednoduché. Málokdo při jeho uvedení na trh čekal, že z něj budou novináři ve výsledku nadšení. Ve srovnání s konkurencí je jednoznačně nejzábavnější, ale také nejtvrdší. Dojezd při klidné jízdě okolo 450 – 550 km v závislosti na teplotě je velmi dobrý. Potěší i nadprůměrně prostorná a prémiově zpracovaná kabina. Design je dost subjektivní, nicméně pohledy kolemjdoucích přitahuje jako magnet. Slabším místem je ovládání skrze veliký tablet v „Tesla stylu“ a nepotěší ani pomalejší dobíjení. Ford Mustang Mach-E rwd je i přes nějaké ty chybky velice povedený stroj a získal 8/10 bodů.
Plusy
Image
Dojezd
Řízení
Rejd
Dynamika
Odhlučnění
Je zábavný
Jízdní vlastnosti
Kvalitní materiály
Prostornost v kabině
Minusy
Tvrdší podvozek
Pomalé nabíjení
Dávkování brzd
Ovládání vozu skrze veliký tablet
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?