O čtyřkové Octavii RS jsme již psali. Jde o perfektní kompromis mezi rodinným a sportovním vozem. Dnešní recenze se podívá na zoubek speciální verzi oslavující 120 let Škodovky v motorsportu. Kdo by očekával výraznější změny oproti klasickému eReSu, byl by na omylu. Příliš mnoho se tu totiž neměnilo. Je to ale špatně?
Úvod
Čas letí jako voda a Octavia 4 je s námi už od roku 2019. Je postavená na modulární platformě MQB, pod kapotou se nachází výkonný benzinový dvoulitr o výkonu 180 kW a poháněná je zde přední náprava. Mezi předními koly se nachází elektronicky řízený samosvorný diferenciál VAQ, který eliminuje nedotáčivost a zlepšuje přenos síly na vozovku. Rozdíl oproti obyčejné verzi RS? Barva „Mamba Green“, přepracovaný výfukový systém, 19 palcová kola v základu, adaptivní podvozek a elektrická sedadla s pamětí.
Exteriér
Design je stále moderní a líbivý. Přední část vozu působí naštvaně a přísně. LED Matrix světlomety svítí skvěle. Povedené jsou rovněž černě lakované prvky – přední maska, zrcátka, lišty kolem oken apod. 19 Palcové disky jsou obuté na pneumatikách o rozměru 225/40/R19.
Střecha se svažuje k subtilnější zádi, jako to bylo například u Audi A7. Zadní LED svítilny mají zalomený tvar a dobře vypadají rovněž koncovky výfuků. Sportovní dojem umocňuje decentní černé „křídlo“ a tmavé nápisy s označením modelu.
Rozměry - 4702/1829/1457/2686 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost - 1520 kg
Interiér
Sportovní sedadla jsou zdařilá. Poskytují solidní dávku komfortu, ale i bočního vedení. Je pravda, že bych vzhledem ke své štíhlé postavě ocenil lehce užší bočnice, ale to je jen drobná vada na kráse, kterou mohutnější jedinci nebudou vnímat jako minus, nýbrž jako výhodu. Sedí se příjemně nízko a z vozu je dobrý výhled.
Ovládání vozu je průšvih. Psali jsme o tom už mockrát, takže jen ve zkratce – většina ovládacích prvků se přesunula do dotykové obrazovky, která reaguje pomalu, je nepřehledná a celkově je tedy ovládání vozu nebezpečné. Android Auto či Apple Car Play jsou sice bezdrátové, ale přenos je tak pomalý, že než napíšete do Google mapy místo, kam chcete jet, tak zešedivíte. Paradox je, že jsem týden před Octavií jezdil Karoqem se starším infotainmentem, který však funguje o poznání lépe.
Pokud stejně jako já nemáte rádi asistent jízdy v pruzích, nelíbí se vám umělý zvuk motoru a nemáte rádi systém Stop-Start, máte problém. Při každém ranním startu mě auto štve, protože čekám několik vteřin, než začne infotainment reagovat, poté na dvě kliknutí vypínám Stop-Start, na další dvě kliknutí na volantu vypínám Line Assist a na další dvě kliknutí volím jízdní režim bez dunivého falešného zvuku motoru. A teď si představte, že tuto proceduru zažíváte několikrát za den...
Zpracování interiéru neurazí, ale ani nenadchne. Jsou zde sice pěkné materiály, jako například alcantara na palubní desce, příjemná kůže na volantu, ale také bohužel laciné tvrdé plasty. Nejhorší je středový tunel, který povrzává, ale hlavně si během rychlejší jízdy řidič pěkně odře své pravé koleno.
Prostornost vpředu je velmi dobrá. O odkládací prostory také není nouze. Vzadu je místa před koleny rovněž dostatek, ale vzhledem k tomu, že má verze liftback dosti svažující se záď, tak se to podepsalo na prostoru nad hlavou. Pasažéři měřící více, než 190 cm mohou mít problém.
Zavazadlový prostor je dost hluboký, takže potěší menší boční přihrádky či sítový program. Díky tomu vám ve voze nebudou létat menší předměty ze strany na stranu. Objem zavazadelníku činí 600 litrů.
Jízda
Vzhledem k tomu, že jsou zde největší možná kola (19 palců), tak jsme čekali spíše prkenný projev podvozku, ale v kombinaci s adaptivními tlumiči DCC je to překvapivě dobré. Stačí si navolit režim Comfort a rázem není jízda po městě utrpením. Jasně, je znát, že je celkově vůz tužší a při velkém výmolu či příčné nerovnosti se ozve nepříjemná tupá rána, ale na to jsme si už s MQB platformou s velkými koly zvykli. Obecně jsem zastánce spíše pohodlných vozů a mohu s klidem konstatovat, že ačkoliv je to na hraně, tak bych si dokázal představit toto RS jako „daily“ auto. Nutno ovšem říci, že bych oželel ty příplatkové 19 palcové disky a spokojil se s osmnáctkami. Méně je někdy více.
Jakmile si přepnete vůz do Individuálního režimu, kde je možné vypnout si komický brumlavý zvuk motoru, který hraje do reproduktorů, tak už si ve voze ani nepřipadám, jako nějaký „tuner“. Odhlučnění je pak na slušné úrovni. Dále je možné si v tomto režimu nastavit tuhost tlumičů, posilovače řízení apod.
Jakmile se před vámi zjeví klikatá a prázdná okreska, můžete si navolit režim Sport a užít si dynamickou jízdu. Vůz akceleruje velmi ochotně a během chvilky máte na tachometru tří-ciferné číslovky. Převodovka reaguje celkem rychle, ale občas cukne a vadí mi, že v manuálním režimu nepodrží kvalt v omezovači a přeřadí. Řízení je přesné, celkem strmé, ale mohlo by být o trochu rychlejší. V zatáčkách je vůz stabilní a mění směr jedna radost. Brzdy mají dobrý účinek i dávkování, ale není až tak těžké je unavit. Jakmile na apexu začnete opět „zatápět“ pod kotlem, projeví se elektronicky řízený samosvor a vůz vypálí vpřed. Žádná nedotáčivost, prohrabování kol či tahání za ruce. Tohle se opravdu povedlo. Zatáčky je možné projíždět opravdu rychle a ačkoliv se vůz i v nejtužším nastavení nakloní, není to nic nepříjemného.
Motor
Pod kapotou pracuje benzinový čtyřválec, který vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v opravdu širokém spektru otáček. V normální provozu je tichý, zvenku zní trochu jako šicí stroj, ale jeho pružnost to vyvažuje. Stejně je ale škoda, že není zvuk z výfuků o něco dramatičtější. Nahradit pravý zvuk nějakým směšným reproduktorem je neodpustitelné. A nejhorší na tom je, že po každém startu musíte ten brumlavý rádoby sportovní zvuk vypnout, pořád do kola.
Výkon činí 180 kW (245 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 6,7 vteřin a zastaví se až na 250 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě. Sem tam umí cuknout, ale je to spíš výjimečné. Při normální jízdě o ni většinu času ani nevíte. Při ostřejší jízdě bych uvítal trochu rychlejší reakce na pádla pod volantem a taky aby sama v omezovači nepřeřazovala.
Spotřeba při ostřejší jízdě dosahuje klidně 15 – 20 litrů, ale budete-li jezdit úsporně, dostanete se na tyto hodnoty:
Město: 8 - 10 litrů
Kombinovaná: 7,8 l
Dálnice: 7 – 7,5 l
Okresky: 6,5 - 7 l
Ceny
Základní RS stojí v karosářské variantě liftback od 925 tis. Dostanete stejně výkonný dvoulitr 2.0 TSI, ale s manuálem. Za automat se připlácí 50 tis. Ještě je v nabídce naftová verze o výkonu 147 kW (2.0 TDI) , ta stojí také 925 tisíc, ale je k dispozici jen s automatem. Naše verze Challenge Plus stojí od 1 024 900 Kč. My však máme verzi s automatem, takže musíme přidat ještě 50 tisíc.
Závěr
Čtyřková Škoda Octavia RS je praktická, rychlá a skvěle vypadá. Náš test ovšem byl o vrcholné edici Challenge Plus, která má oslavovat výročí Škodovky v motorsportu, ale těch změn oproti obyčejné RS je poněkud málo. To je opravdu škoda. Vždyť by stačilo o trochu zvednout výkon, posílit brzdy a nainstalovat výfuk s výraznějším zvukovým projevem. Pak by se dalo hovořit o důstojné edici korespondující s oslavou výročí motorsportu. Takto je to celé jen na oko. Pominu-li otravné ovládání vozu a lacinější plasty, byla by pak téměř dokonalá. Takto si však Škoda Octavia RS Challenge Plus vysloužila „jen“ 8/10 bodů.
Plusy
Vzhled
Motor
Světla
Sedadla
Převodovka
Všestrannost
Adaptivní Podvozek
Minusy
Ovládání vozu (infotainment)
Falešný zvuk motoru
Místy laciné materiály
Neliší se od obyčejné Octavie RS
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.